15000:- hittelön

”Vi lagför färre personer i dag med 20 000 medarbetare än vad vi gjorde med 17 000 medarbetare. Det är faktiskt lite problematiskt att bortförklara. Det är jättesvårt”, säger han.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/polischef-varnar-studenter-for-att-tipsa-medier

nej, det är knappast en polisstat sverige ska bli, det är illa som det är med den utbredda övervakningssamhället.

Jag menade verkligen bara det jag skrev, att det ska vara fler patrullerande poliser på vägarna. Det kan ju gå veckor ibland utan att man ser en enda polis här i 08.

Vi ska absolute inte ha USA:s extrema polisära stater. Det ger nog bara fler problem.

Men i Sverige idag är det alldeles för allmänt känt att om man gör ett brott så kommer man oftast undan, troligen för att polisen inte ens har tid att komma.

Men i Sverige idag är det alldeles för allmänt känt att om man gör ett brott så kommer man oftast undan, troligen för att polisen inte ens har tid att komma.

som det är idag, har polismyndigheten, just blivit en byråkratisk myndighet, där inkompetenta människor i ledningen, gör som de tror är bättre än gårdagens metoder. och det samtidigt som deras tankar INTE är förankrat i vare sig verkligheten eller forskning om tex brott.

ett inslag om inbrott, men som också talar om den stora bilden om den svenska polismyndigheten:

http://www.tv4play.se/program/nyhet...sa_dalig_pa_att_losa_inbrott&video_id=2195896

Jag tror alla poliser VILL kunna hjälpa alla på det förväntade sättet, men underbemanningen är en verklighet. Har själv en polis inom släkten och vet väl hur det fungerar och hur svårt det är att hinna med allt.

Jag hade personligen gärna lagt en dedikerad 500-ing i skatt varje månad på att flerdubbla antalet patrullerande polis ute i samhället. Det behövs, oavsett hur snälla och fina invånarna i Sverige må sägas vara...

jag tror inte att fler poliser är lösningen på problemet. jag tror att de löjligt låga straffskalorna är en stor bidragande orsak till att polisen helt enkelt inte bryr sig så mkt med att lösa brott (i värsta fall med livet som insats för att trygga våra gator) varför lägga ner oerhört mkt tid och engagemang med att ta fram ett hållbart underlag till åklagare när rätten ändå friar och i princip hånar polisen, vem orkar bli hånad vecka ut och vecka in? ordspråket: hellre fria än fälla får en ny innebörd!

Last edited:
jag tror inte att fler poliser är lösningen på problemet. jag tror att de löjligt låga straffskalorna är en stor bidragande orsaker till att polisen helt enkelt inte bryr sig så mkt om att lösa brott (i värsta fall med livet som insats för att trygga våra gator) varför lägga ner oerhört mkt tid och engagemang och ta fram ett hållbart underlag till åklagare när rätten ändå friar och i princip hånar polisen, någonstans förstår jag de poliser som helt enkelt bara skiter i det för vem orkar bli hånad vecka ut och vecka in?

Åker dom inte fast så är det ju skitsamma om straffskalan är 3 månader eller livstid.

Men helt klart tror jag även poliser i sig inte har något förtroende för att nästa led i rättsväsendet med åklagare etc inte gör sitt jobb.

Det är helt klart något fel på Sveriges rättsväsende. Se bara Södertäljefallet med hur man måste göra om hela processen för en så "dum" sak som att man inte kollat att ingen är jävig på ett sådant hi profile case som det var tal om. Sorgligt är bara förnamnet.

Jag menade verkligen bara det jag skrev, att det ska vara fler patrullerande poliser på vägarna. Det kan ju gå veckor ibland utan att man ser en enda polis här i 08.

Vi ska absolute inte ha USA:s extrema polisära stater. Det ger nog bara fler problem.

Vad grundar du det uttalandet på? Det må vara så att du kan komma undan för stunden men jag skulle vilja påstå att det knappast kommer vara långvarigt.
"Problemet" är att många vill att brottslingen ska dömas för just "deras" oförrätt. Ökat antal poliser skulle säkert kunna hjälpa, det har ju till och med regeringen konstaterat. Men ett ökat antal poliser och fler "arresteringar" ökar också belastningen på domstolarna, och det är här det verkliga problemet börjar! Medan polisen får XXX antal pengar för att blir större/bättre/snabbare så får domstolarna bara X antal pengar för att hinna med den ökade belastningen. Vilket leder till ökade tider för personer som sitter häktade likväl som brottsoffer som får vänta.

Men det största problemet med det hela är att ALLA TYCKER DERAS BROTT ÄR VIKTIGAST!
Vad gäller mannen som höll på att få sin bil stulen och sa att han skulle döda tjuven och fick dit halva Sveriges polis.
Den mannen kan mycket väl ha orsakat ett riktigt mord genom att det inte fans tillgänglig polis att åka på exempelvis ett lägenhetsbråk, krogslagsmål, rattfylla etc.

Den dagen ni ringer polisen för att anmäla att granfrun skriker och har sig och polisen svarar att de inte kan komma än för att de jagar fjortisar på en eventuellt stulen cross och granfrun hamnar på sjukan, då kommer det gnällas över det. Kanske dags att ni inser att jobbet som resurssamordnare inte är en dans på rosor.

Kanske dags att ni inser att jobbet som resurssamordnare inte är en dans på rosor.

Inse? Alltså, problemet du beskriver är ju det påtalade om att det är resursproblem i alla led inom rättsväsendet.

Jag har även hört att det så pass dåligt samordnat inom polisrättsväsendet att man väljer att inte åker på ärenden som råkar vara utanför ens distrikt, även fast man är i närheten. Allt för att slippa nån typ av byråkrati som uppstår så snart man korsar en länsgräns (vem betalar, typ).

Jag hoppas på att det här arbetet med att slå ihop hela polissystemet blir av. Bör förenkla och förbättra mycket av det praktiska arbetet för poliser där ute.

Inse? Alltså, problemet du beskriver är ju det påtalade om att det är resursproblem i alla led inom rättsväsendet.

Jag har även hört att det så pass dåligt samordnat inom polisrättsväsendet att man väljer att inte åker på ärenden som råkar vara utanför ens distrikt, även fast man är i närheten. Allt för att slippa nån typ av byråkrati som uppstår så snart man korsar en länsgräns (vem betalar, typ).

Jag hoppas på att det här arbetet med att slå ihop hela polissystemet blir av. Bör förenkla och förbättra mycket av det praktiska arbetet för poliser där ute.

Just den biten var inte riktad till dig Swedie utan till alla som vill ut och "lyncha med grep och fackla" för att någon stulit deras hoj, vilket ju är det värsta brott man kan begå.

Vad gäller polisens motvilja att göra sitt jobb på grund av byråkrati tänker jag inte uttala mig om då jag inte har någon erfarenhet eller kunskap i ämnet. Men det låter inte otroligt att vissa gör på det viset, troligen för att det annars blir jobbigt för dem som individer. Brukar vara där skon klämmer när det väl kommer till kritan.
Min uppfattning är att majoriteten av de som blir poliser blir det för att det faktiskt vill göra något bra. Sen finns det alltid rötägg, vilka är de som för uppmärksamheten i de flesta fall. Tyvärr.:(

Men det största problemet med det hela är att ALLA TYCKER DERAS BROTT ÄR VIKTIGAST!
Vad gäller mannen som höll på att få sin bil stulen och sa att han skulle döda tjuven och fick dit halva Sveriges polis.
Den mannen kan mycket väl ha orsakat ett riktigt mord genom att det inte fans tillgänglig polis att åka på exempelvis ett lägenhetsbråk, krogslagsmål, rattfylla etc.

Den dagen ni ringer polisen för att anmäla att granfrun skriker och har sig och polisen svarar att de inte kan komma än för att de jagar fjortisar på en eventuellt stulen cross och granfrun hamnar på sjukan, då kommer det gnällas över det. Kanske dags att ni inser att jobbet som resurssamordnare inte är en dans på rosor.

Så det är min plikt som medborgare att acceptera att ingen bryr sig när min hoj blir stulen för att polisen har viktigare saker för sig? :va

Visst, att grannfrun ska slippa få spö är naturligtvis viktigare ur ett rent medmänskligt perspektiv men det är ju just sånthär som skapar lynchmobbar med "grepar och facklor" Är det så vi ska ha det?

Edit: Inget av det här snacket hjälper TS få tillbaka sin hoj så back to topic kanske? :)

Last edited:
Nu är det väl inte direkt så att polisen är upptagen men att jaga våldtäktsmän och kidnappare varje gång man ringer om något, snarare är de för upptagna med att mäta hatsighetsöverträdelser på den raka fina landsvägen där de nyligen helt omotiverat sänkt hastigheten från 90km/h till 60. Många enkla uppklarade brott där som drar upp deras patetiska statestik ;)

Det finns en ASBRA lösning på alla era problem, gör som US and A!

Ge folk rätten att bära Vapen, alla måste ju kunna försvara sig! :smasha :fakta

Hi Five! I´m out! :glömdet

En sak är väl att de inte kommer då man anmäler något. Men har Ni testat att försöka anmäla själva??

Har vid två tillfällen åkt bakom rattfyllon av format i mer än en halvtimma (konstant i tfn kö) utan att överhuvudtaget komma fram till någon att anmäla till:död

http://op.se/lanet/harjedalen/1.5017349-flicka-avled-efter-att-ha-blivit-pakord-av-motorcykel

Nä det är väldigt onödigt att plocka fjortisar med hojar de inte har behörighet att köra...
Nåväl, skitsamma, inget blir bättre av att vi sitter här och ältar vad polisen gör eller inte gör.
Hoppas hojen kommer tillbaka till sin rätta ägare!

Tjo

Poliser:mad:

för några dagar sedan stals 2 st hojar i mina trakter dagen efter ser jag en av tyvärr väldigt välkända angående stulna saker stå o skruva isär just 2 st hojar det kommer bilar o hämtar delar.

Kollar upp bil nr och ser att några är falsk skyltade då bil o skylt nr inte är samstämigt,, ringer 11414 polisen,,

Vad händer??? jo du har plats 44 i kön var vänlig att vänta:confused: vafan då vänta brottet håller ju på:gnissla nåväl väntar i 20 min + lite till sedan skiter jag i det då var det 24 i kön före mej,, Vad F-N är det frågan om, Bilarna med delar försvinner snabbt o det finns inget brott längre att anmäla:huvet.

Samma här om kvällen då några dumhuvuden börjar elda på en fastighet så huset håller på att ta eld, ringer polisen då väldigt få jobbar kl 21,40 på den fastigheten, ringer 11414 26 eller 28 i kön före väntar 15 min sedan ringer jag 112 då jävlar händer det grejor 5-7 min senare kommer brandkår o polis i en helvetes fart o det konstateras att ett MILJÖ brott skett.

Hallå eller:confused::va. JA det var SK nya svenskar dom fick tag på det finns metaller i den fastigheten.

Samma kväll snor någon en båt o jag ser den hos en välkänd den står kvar där o jag var till polisen o bankade på dörren o får svaret genom en ruta att stationen är stängd ring 11414 i morgon o be att bli kopplad till XXXXXXXX ok ringer i dag 39 före i kö,, båten står under en pressening fullt synligt, så jag tog kontakt med ägaren o fick veta att det är o prioriterat,,

NÄ ett fett jävla ALU bollträ med ett par feta spikar islagna så man skadar duktigt, för polisen är då ingen ide att ringa det är jag helt säker på nu.

mvh

Last edited:
jag tror inte att fler poliser är lösningen på problemet. jag tror att de löjligt låga straffskalorna är en stor bidragande orsak till att polisen helt enkelt inte bryr sig så mkt med att lösa brott (i värsta fall med livet som insats för att trygga våra gator) varför lägga ner oerhört mkt tid och engagemang med att ta fram ett hållbart underlag till åklagare när rätten ändå friar och i princip hånar polisen, vem orkar bli hånad vecka ut och vecka in? ordspråket: hellre fria än fälla får en ny innebörd!

Hur svårt ska det vara egentligen? Den polisman pekar på skall dömas. Pekar polisman med hela armen skall det dömas till maxstraff i straffskalan. Bort med domstolarna som vill upprätthålla beviskrav och bara hånar polismän.

Vad spelar det för roll om vi dömer fler oskyldiga om vi samtidigt dömer fler skyldiga? :yoparty

vid pågående brott ska man ringa 112 enligt polisen jag pratade med när jag hade inbrottet.

Helt rätt.. Jag har gjort det ganska många gånger och tillsammans med polisen åtminstone fått fast 7st hojtjuvar så här långt samt att ett par hojar hittat hem igen.

Ring alltid 112 även om du är osäker och definitivt om du ska konfrontera en gärningsman för då går det undan..

Efter att ha drabbats ännu en gång så sent som i helgen igen så har jag surnat till ordentligt även om det bara var bensinstöld/sabotage/infriat hot... Den här gången.. Hur som helst så har jag fått polisen att lyssna och vi har har precis inlett ett samarbete för att hantera brott som b.l.a hojstölder i området..

Det kommer mer information om detta i en annan tråd inom kort.

En sak är väl att de inte kommer då man anmäler något. Men har Ni testat att försöka anmäla själva??

Har vid två tillfällen åkt bakom rattfyllon av format i mer än en halvtimma (konstant i tfn kö) utan att överhuvudtaget komma fram till någon att anmäla till:död

Provat att ringa 112, det är trots allt ett mycket allvarligt brott som dessutom är pågående.
Har ring ett antal gånger själv när det har varit fara och färde och då har de kopplat jävligt fort till polisen.

Sen att det inte hände något som jag kunde se är ju en annan sak. :brinnerupp

Jag har gjort det ganska många gånger och tillsammans med polisen åtminstone fått fast 7st hojtjuvar så här långt samt att ett par hojar hittat hem igen.

WW har alltså fått hård konkurrens i detta tråkiga men ädla arbete mot packet. Creds till dig!

Jag har svårt för vårt rättsystem! "vill du verkligen göra en anmälan" fick jag när skogsturken gjorde tattarhusis i mitt garage!
Mitt ex vart spöad utav en lokal pundare som dagen senare ringde in och ville ta bort anmälan, som senare vart BROTT KAN EJ STYRKAS.
Tre fortkörningar kan kosta mig mitt jobb ink ej ha bälte! RÄTT PRIOITERAT!!! :crash (lättare som laglig att förlora allt, än bluff o båg som vinner allt!)

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...