120 km/h på motorvägar

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

Se tråden för frågan

• Antal röstningar
    0
Silwer skrev:
Vad anser du om nolltolleransen?
Ibland låter du lite åt det hållet när du skriver tycker jag.

Varför hålls inte vägarna i bättre skick i stället för att de blir sämre och då sänker man hastighetsbegränsningen på dem?
Nolltoleransen? Menar du nollvisionen?
Nollvisionen tror jag på till viss del. Den är grymt missförstådd, och går i korthet ut på att vägnätet ska anpassas för att tolerera förarfel utan dödsfall som resultat.
I det sammanhanget blir det ju fårståeligt att bekvämare vägar inte prioriteras. Det spelar ju mindre roll om olyckorna blir fler, så länge det bara är plåt som får ta stryk. Nackdelen som jag ser det är att det utnyttjas av trafikanterna för högre farter och mer risktagande, och det personliga ansvaret tas ifrån dem. Samtidigt som det utsätter oss motorcyklister för ökande fara.
Hastighetsgränser som man inte kan se nån vits med käns ju heller inte så aktuella, visst kan saker och ting gå fel, men de flesta olyckor beror ju på nåt helt oförberett ändå, och därmed kan man ju inte få bort så många olyckor bara genom att sitta med statistik och låtsas räkna fram en siffra på antal olyckor i olika farter.
Jag menar kolla media, där kan det stå att nu var det en svart helg o många dog och nu kommer dödstalen stiga i taket detta år säger nån expert, några månader senare så blev det inet så och nån expert säger att det blir ett år med färre olyckor.
Jag tror inte man kan få ner de talen så mycket om vi fortfarande ska vara de som kör fordonen själva, då ska mycket ombyggnader till om det skall märkas, tramsandet med att sänka gränserna ger baar fler som kör för fort.
Det är attityderna som behöver ändras. Inte reglerna.

Bingo skrev:
De är byggada för långt större hastigheter än så. 200+ är ju inga problem med en bra båge. Men en F1 kan man nog marscha betydligt fortare än så.

Som jämförelse kan nämnas att tyska Autobahn knappast är bättre än stora delar av det svenska motorvägsnätet och de är ju bevisligen byggda för fri fart. Av det kan man utan vidare dra slutsatsen att även de svenska motorvägarna klarar fri fart. De är dock byggda med 110 i tankarna. Men det har mindre med vägarna i sig än med de politiskt satta hastighetsgränserna att göra.
autobahn har stora vallar som skyddar att man kan komma över på fel sida av vägen hur hårt du en kraschar desutom e filerna bredare än i svergie.
krashar du hårt på en svensk motorväg kan delar flyga över till fel sida och orsaka mer förödelse så därför har dom no speed limit där nere

Ugluk skrev:
Jag? Aldrig! :angel

4,3 dödade och allvarligt skadade bilister per tusen i trafik är siffran jag fått av SMC, att jämför med 4,6 för motorcyklister. Detta för 2002.
Måste nog utkräva en förklaring av ansvariga asap..

Vet inte om siffrorna stämmer. Men det finns ju statistik på VV var de allvarligaste olyckorna sker, och det ÄR sällan på motorväg, utan i tätorter, 70-vägar och 90/110 vägar utan mitträcken. För egen del har jag mycket enklare att tolerera exempelvis 60 på vissa 70-vägar, 80 på vissa 90-vägar, 100 på andra 90-vägar och 130-140 på motorvägar.
Fanken, från södertälje ner till jönköping är e4'an mer eller mindre tom, har aldrig ens varit i närheten av ett olyckstillbud på motorväg, trots att jag ofta kört perverst fort på just motorväg..

Ugluk skrev:
Jag? Aldrig! :angel

4,3 dödade och allvarligt skadade bilister per tusen i trafik är siffran jag fått av SMC, att jämför med 4,6 för motorcyklister. Detta för 2002.
Måste nog utkräva en förklaring av ansvariga asap..
Vilka toksiffror! Det skulle ju ge över fyra tusen dödade bara i Stockholm per år...

Antalet dödade i trafiken per 100 000 människor har fallit från 9,6 till 6,0 mellan 1984 och 2002.

Bingo skrev:
Vilka toksiffror! Det skulle ju ge över fyra tusen dödade bara i Stockholm per år...

Antalet dödade i trafiken per 100 000 människor har fallit från 9,6 till 6,0 mellan 1984 och 2002.

Ugluk hade med allvarligt skadade i sina siffror också, men inte ens då tycker jag siffrorna stämmer.

Ugluk skrev:
Nolltoleransen? Menar du nollvisionen?
Nollvisionen tror jag på till viss del. Den är grymt missförstådd, och går i korthet ut på att vägnätet ska anpassas för att tolerera förarfel utan dödsfall som resultat.
I det sammanhanget blir det ju fårståeligt att bekvämare vägar inte prioriteras. Det spelar ju mindre roll om olyckorna blir fler, så länge det bara är plåt som får ta stryk. Nackdelen som jag ser det är att det utnyttjas av trafikanterna för högre farter och mer risktagande, och det personliga ansvaret tas ifrån dem. Samtidigt som det utsätter oss motorcyklister för ökande fara.

Det är attityderna som behöver ändras. Inte reglerna.
jo visionen förstås, varfan fick jag tolleransen ifrån:lol
Bilarna blir snabbare och säkrare och hojarna med, på 70-talet tyckte nog folk att det räckte med 110 med volvo 142an, den lät ju som ett reaplan då och gungade fram på smala skitdäck.

Eftersom det inte står kraschade bilar längs vägarna överallt med lik i, trots allt är det ju få olyckor mot många andra länder blir det nog svårt att ändra attityderna.

Wassup skrev:
autobahn har stora vallar som skyddar att man kan komma över på fel sida av vägen hur hårt du en kraschar desutom e filerna bredare än i svergie.
krashar du hårt på en svensk motorväg kan delar flyga över till fel sida och orsaka mer förödelse så därför har dom no speed limit där nere
Nja, beror allt på var i Tyskland du är och vilken svensk motorväg du jämför med.

Jag tycker att hastighetsbegränsningar som anpassades till tid på året, väderförhållanden, väcksträckningen och tid på dygnet vore himla tjusigt. :tummenupp

Ex. Enköpingsrakan, sommarkväll, torrt väglag = fri fart :D
eller Fagersta-Norbergsvägen lördag morgon halv nio, sommar och torrt =160 km/h, eller samma sträcka höstkväll, mörkt, dimma som fan, blöt asfalt = 65 km/h

Ugluk skrev:
Du vinner väl sådär en kvarts fikatid var tredje timme? Inte mycket..
Olycksstatistiken skulle nog påverkas betydligt mer, eller vad tror du? Är det då inte bättre att behålla hastighetsgränsen ett tag till, tills vi hittat sätt att överleva högfartsavåkningar? Det märkliga är ju att bilutveckligen inte lett till färre dödsfall de senaste 20 åren, trots bälten, krockkuddar, ABS, Antisladd, dubbdäckslag, sidokollissionsskydd och karosser med deformationszoner..

Anledningen är att det är så många fler ute i trafiken idag.

oFFkeFF skrev:
Ugluk hade med allvarligt skadade i sina siffror också, men inte ens då tycker jag siffrorna stämmer.
Han tog med dem först när han började ana att någon skulle kolla upp siffrorna. Först gällde det bara trafikdödade :D

Edit: de svårt skadade är ca 10 ggr fler än de dödade. "Mina" siffror ovan bör alltså gälla om man ersätter "per 100 000 människor" till per 10 000 människor. Om man vill jämföra med Ugluks siffror alltså.

Last edited:
Flamma77 skrev:
Jag tycker att hastighetsbegränsningar som anpassades till tid på året, väderförhållanden, väcksträckningen och tid på dygnet vore himla tjusigt. :tummenupp

Ex. Enköpingsrakan, sommarkväll, torrt väglag = fri fart :D
eller Fagersta-Norbergsvägen lördag morgon halv nio, sommar och torrt =160 km/h, eller samma sträcka höstkväll, mörkt, dimma som fan, blöt asfalt = 65 km/h
ja om det vore så så säger jag 140 med bilen på vinternen på 50 vägar efter klockan 11 : ) :dummer
sommaren på 110 vägar torrt ute fri fart i vänster fil :yoparty

Wassup skrev:
ja om det vore så så säger jag 140 med bilen på vinternen på 50 vägar efter klockan 11 : ) :dummer
sommaren på 110 vägar torrt ute fri fart i vänster fil :yoparty

Jag tycker nog att det där är exempel på felanpassningar som folk redan gör...
:7peta :tungan

Von Gordis skrev:
Anledningen är att det är så många fler ute i trafiken idag.
Nej, uppgiften stämmer helt enkelt inte. Det är betydligt färre dödade och skadade idag än det var för 20 år sedan.

oFFkeFF skrev:
Ja, fast uglug tog upp "biltrafikanter" och "hojtrafikanter" inte de runt omkring.
Jepp, inga söndagsflanörer och vingliga studenter med i mina uppgifter.

Ugluk skrev:
Jepp, inga söndagsflanörer och vingliga studenter med i mina uppgifter.
Men de 300 som mördas då? Är det passagerarna till såna som kör av i hög fart?

Bingo skrev:
Men de 300 som mördas då? Är det passagerarna till såna som kör av i hög fart?
Nä, de som inte är vållande och råkar illa ut i en krock med fler än ett fordon inblandade.

Edit: Du glömde harsnuffarna runt "mördas".. :fatta!

Wassup skrev:
"felanpassningar " :confused: :confused: :confused:
va lite sarkastisk.

Jo... och jag menade att vissa människor i trafiken nog skulle behöva lite hjälp på traven med att anpassa sig till omgivningsfaktorer som kan orsaka att de kör ihjäl sig...
:)

Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...