Nolltoleransen? Menar du nollvisionen?Silwer skrev:Vad anser du om nolltolleransen?
Ibland låter du lite åt det hållet när du skriver tycker jag.
Varför hålls inte vägarna i bättre skick i stället för att de blir sämre och då sänker man hastighetsbegränsningen på dem?
Nollvisionen tror jag på till viss del. Den är grymt missförstådd, och går i korthet ut på att vägnätet ska anpassas för att tolerera förarfel utan dödsfall som resultat.
I det sammanhanget blir det ju fårståeligt att bekvämare vägar inte prioriteras. Det spelar ju mindre roll om olyckorna blir fler, så länge det bara är plåt som får ta stryk. Nackdelen som jag ser det är att det utnyttjas av trafikanterna för högre farter och mer risktagande, och det personliga ansvaret tas ifrån dem. Samtidigt som det utsätter oss motorcyklister för ökande fara.
Det är attityderna som behöver ändras. Inte reglerna.Hastighetsgränser som man inte kan se nån vits med käns ju heller inte så aktuella, visst kan saker och ting gå fel, men de flesta olyckor beror ju på nåt helt oförberett ändå, och därmed kan man ju inte få bort så många olyckor bara genom att sitta med statistik och låtsas räkna fram en siffra på antal olyckor i olika farter.
Jag menar kolla media, där kan det stå att nu var det en svart helg o många dog och nu kommer dödstalen stiga i taket detta år säger nån expert, några månader senare så blev det inet så och nån expert säger att det blir ett år med färre olyckor.
Jag tror inte man kan få ner de talen så mycket om vi fortfarande ska vara de som kör fordonen själva, då ska mycket ombyggnader till om det skall märkas, tramsandet med att sänka gränserna ger baar fler som kör för fort.