120 km/h på motorvägar

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

Se tråden för frågan

• Antal röstningar
    0

sandstream

Guest
Har inte sett någon tråd om detta så jag vill bara kolla vad ni tycker om det nya förslaget som skulle höja hastigheten på vissa motorvägar till 120 km/h och sänka med 10 km/h på olycksdrabbade 90 och 50 vägar? (Vet inte om de glömde bort 70 vägarna...)

sandstream71 skrev:
Har inte sett någon tråd om detta så jag vill bara kolla vad ni tycker om det nya förslaget som skulle höja hastigheten på vissa motorvägar till 120 km/h och sänka med 10 km/h på olycksdrabbade 90 och 50 vägar? (Vet inte om de glömde bort 70 vägarna...)

det låter helt ok :tummenupp

jag tycker inte att det spelar någon roll. man kör ju ändå alltid så fort att körkortet ryker med massor av marginal i alla fall.

Kan inte påstå att det skulle påverka min framfart nämnvärt. Jag kör antingen alldeles för långsamt eller lite för snabbt.

sandstream71 skrev:
Låter väl vettigt ur ett bilförarperspektiv...

Men när jag kör hoj så undviker jag de trista motorvägarna i vilket fall.
Och jag lyckas knappt ens idag hålla mig inom körkortsvänligt på landsvägarna.
(Dock kör jag sakta genom samhällen och andra sträckor jag bedömer osäkra.)

jag kör inet motorväg så ofta så för mig skulle det bara innebära försämringar eftersom det säkert skulle sänkas till 80 på min vanliga väg, och då skule det ta än längre tid till o från jobbet var dag.

Det är ju inte ens kul att köra motorväg med hoj, så om dom ska sänka hastigheten ännu mer på de lite kurviga och roliga småvägarna är ju isåfall tråkigt...

Blir nog bra med 120, då kan man ju köra 150 när man pendlar till jobbet.. :D

Ska förresten inte svarsalternativen vara BRA eller ANUS istället? :tungan

Tja, är väl ganska (l)egalt...

Märligt att alltid denna lilla höjning tas upp av tex. media som det viktiga, samtidigt som det bara nämns i förbifarten att x antal km annan väg skulle få säknt hastighetsgräns. Som om nu fartgränser skulle ha något direkt samband med den verkliga farten fordon framförs i :va
/F.

Såg en korkad intervju med nån regeringskärring på TV.
Hon sa att de skulle väga in vägens och fordonets skick när de satte gränserna, jag undrar om det då ska vara skyltar med 02- fordon 120 och -00 110:lol

De är inet så klyftiga ibland.

Onödigt med en höjning. Ökar bara riskerna för allvarliga konsekvenser när olyckan väl är framme..

Iof onödigt med en sänkning på andra vägar också, bättre då att jobba för att hastighetsgränserna verkligen efterlevs.

Vad upplever ni EGENTLIGEN som fördelen med högre fartgränser på motorväg?

Ugluk skrev:
Vad upplever ni EGENTLIGEN som fördelen med högre fartgränser på motorväg?
Att man kommer fram fortare plus att det är lättare att vara koncentrerad när farten är högre (gäller framförallt bilkörning).

Macke skrev:
Blir nog bra med 120, då kan man ju köra 150 när man pendlar till jobbet.. :D
Precis!

Macke skrev:
Ska förresten inte svarsalternativen vara BRA eller ANUS istället? :tungan
Den tanken slog mig men de senaste dagarnas diskussioner om hårdare tag på SH mot folk som larvar sig fick mig att ta den enklaste vägen :)

Jag kör ändå efter omständigheterna och inte efter vad som står på skyltarna. Det är så man kör säkert. Kärringen/gubbfan som håller hastighetsgränsen slaviskt och kör ut från väjningsplikt framför någons motorcykel tycker säkert att hon/han är en bra förare...

runt strängnäs borde det vara 300+ utanför stan för här har dom sänkt farterna från 50 till ynka 30 , ok om dom gjorde det utanför skolor och sånt. men om ni någongång har varit på tosterö så vet ni säkert vart Ok/Q8 ligger? det är en rak och bred fin väg där utan korsningar eller någonting ( utanör jehovas hallen om vi nu har nåra dörrknackare här) är det 30 ända bort till regementet ( P10 ) och sen om man åker på regementsgatan där det är 30 hela vägen om man vrider på huvet och tittar in i bostadsområdena så blir det 50 fast det är en mycket smalare väg och helt värdelös sikt om någon backar ut från sina garage uppfarter..

sjukt? javisst..

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...