120 km/h på motorvägar

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

Se tråden för frågan

• Antal röstningar
    0
sandstream71 skrev:
Att man kommer fram fortare plus att det är lättare att vara koncentrerad när farten är högre (gäller framförallt bilkörning).
Tidsvinsten är faktiskt försumbar. Kan man inte koncentrera sig på körningen i lägre fart ska man inte vara på vägen. Tycker iaf jag..

spectre skrev:
runt strängnäs borde det vara 300+ utanför stan för här har dom sänkt farterna från 50 till ynka 30 , ok om dom gjorde det utanför skolor och sånt. men om ni någongång har varit på tosterö så vet ni säkert vart Ok/Q8 ligger? det är en rak och bred fin väg där utan korsningar eller någonting ( utanör jehovas hallen om vi nu har nåra dörrknackare här) är det 30 ända bort till regementet ( P10 ) och sen om man åker på regementsgatan där det är 30 hela vägen om man vrider på huvet och tittar in i bostadsområdena så blir det 50 fast det är en mycket smalare väg och helt värdelös sikt om någon backar ut från sina garage uppfarter..

sjukt? javisst..

Just hemma i Stränkan är det ju bedrövligt just nu!!
Att kategorskt sänka hastigheten i hela centrum till 30km/h sänker ju bara respekten för hastighetsbegränsningarna.
Som du säger, man sitter och puttrar i 30km/h på en stor och bred genomfartsled (Södertäljevägen t.ex) och tittar upp i ett trångt bostadsområde med höga häckar och garageuppfarter överallt, där blir det plötsligt 50km/h.

Att göra så visar bara på ren lathet från dom som bestämmer tycker jag. Man orkar inte sitta och bedöma vilka vägar som är farliga, eller vart det går mycket skolbarn, så man sätter helt enkelt 30km/h i hela stan... Bedrövligt!!

Detta måste vara en EU anpassning, trafiktalibanerna som styr skulle aldrig höja fartgränsen frivilligt.

Ugluk skrev:
Vad upplever ni EGENTLIGEN som fördelen med högre fartgränser på motorväg?

Långa tråkiga resor tar kortare tid, ligger man i 120 istället för 110 får man den där extra kaffepausen utan att tappa alltför mycket tid.
Varför man vill öka farterna på transporter är rätt självklart, en motorvägsresa är inte målet, utan det är att transportera sig från A till B så snabbt och säkert som möjligt, och svenska motorvägar är så pass säkra att de skulle klara mer än 120km/h. Om farten dödar på motorvägar, tycker jag du ska kolla statistik på dödsolyckor på motorväg, de är väldigt sällsynta..

Ugluk skrev:
Onödigt med en höjning. Ökar bara riskerna för allvarliga konsekvenser när olyckan väl är framme..
Jepp, det vi vill ha är en sänkning till 90 på motorväg. Det minskar riskerna för allvarliga konsekvenser när olyckan väl är framme.

Vad är det som gör att du tycker att 110 är bättre än 90? Och varför itne 70, då sjunker riskerna för allvarliga konsekvenser ytterligare. Undrar hur man kom fram till att 110 på motorväg är lagom... Det kan bero på att den fartgränsen tillkom i en tid då toppfarterna låg runt 130-150.

Ugluk skrev:
Tidsvinsten är faktiskt försumbar. Kan man inte koncentrera sig på körningen i lägre fart ska man inte vara på vägen. Tycker iaf jag..
Då skulle det nog bara bli du och någon till på våra vägar :lol

Klart att man koncentrerar sig men jag kan med handen på hjärtat säga att jag är betydligt mer koncentrerad på bilköringen när jag kör från tex Västerås mot Enköping i 130-140 km/h på den första delen som är 1 körfält, sedan 2, sedan 1 osv än när jag kommer fram till fartkamerorna och alla håller 80-90 km/h (det är 90 där). Då passar jag på att byta skiva, öppna läsken, ringa mamma osv.

Ugluk skrev:
tja du kör ju själv fortare än vad staten anser vettigt, på samma sätt tycker jag 100 på mätaren till o från jobbet är ungefär den gräns jag i längden orkar med, ska jag köra tex 80 hela vägen kommer jag sitta o köra för fort helt enkelt, de får baar resultatet att allt fler skiter fullständigt i hastighetsgränserna.
Och alla är kanske inte heller som jag att de respekterar 30 och 50 områden utan då blåser de på även där av gamal vana.

oFFkeFF skrev:
Långa tråkiga resor tar kortare tid, ligger man i 120 istället för 110 får man den där extra kaffepausen utan att tappa alltför mycket tid.
Varför man vill öka farterna på transporter är rätt självklart, en motorvägsresa är inte målet, utan det är att transportera sig från A till B så snabbt och säkert som möjligt, och svenska motorvägar är så pass säkra att de skulle klara mer än 120km/h. Om farten dödar på motorvägar, tycker jag du ska kolla statistik på dödsolyckor på motorväg, de är väldigt sällsynta..
Du vinner väl sådär en kvarts fikatid var tredje timme? Inte mycket..
Olycksstatistiken skulle nog påverkas betydligt mer, eller vad tror du? Är det då inte bättre att behålla hastighetsgränsen ett tag till, tills vi hittat sätt att överleva högfartsavåkningar? Det märkliga är ju att bilutveckligen inte lett till färre dödsfall de senaste 20 åren, trots bälten, krockkuddar, ABS, Antisladd, dubbdäckslag, sidokollissionsskydd och karosser med deformationszoner..

Min uppfattning är att folk i allmännhet är idioter som mer än gärna låter sig invaggas i falsk säkerhet och skiter blankt i att bortåt 300 oskyldiga "mördas" i trafiken varje år..
Jag tror inte ett skit på att omständigheter som halka, dimma eller lågt stående sol skulle hindra den genomsnittliga trafikanten att inte utnyttja sin "rättighet" att hålla 120 efter en höjning..

Full fart spar tid.​

Det finns bättre sätt att spara liv på. Det dör ca 500 personer per år i Sverige pga självmord, och inte en jävel bryr sig om dom. Hur många drunknar varje år ? Hur många dör av hjärtinfarkt för att ingen i närheten kan hjärt/lung-räddning ?

// -- P

Ugluk skrev:
Olycksstatistiken skulle nog påverkas betydligt mer, eller vad tror du? Är det då inte bättre att behålla hastighetsgränsen ett tag till, tills vi hittat sätt att överleva högfartsavåkningar? Det märkliga är ju att bilutveckligen inte lett till färre dödsfall de senaste 20 åren, trots bälten, krockkuddar, ABS, Antisladd, dubbdäckslag, sidokollissionsskydd och karosser med deformationszoner..

Min uppfattning är att folk i allmännhet är idioter som mer än gärna låter sig invaggas i falsk säkerhet och skiter blankt i att bortåt 300 oskyldiga "mördas" i trafiken varje år..
Jag tror inte ett skit på att omständigheter som halka, dimma eller lågt stående sol skulle hindra den genomsnittliga trafikanten att inte utnyttja sin "rättighet" att hålla 120 efter en höjning..

Last edited:
Pejo skrev:
Full fart spar tid.​

Det finns bättre sätt att spara liv på. Det dör ca 500 personer per år i Sverige pga självmord, och inte en jävel bryr sig om dom. Hur många drunknar varje år ? Hur många dör av hjärtinfarkt för att ingen i närheten kan hjärt/lung-räddning ?

// -- P

1997 drunknade 99 personer i landet. Källa
Edit: Varken självmordskandidater eller infarktfall dödas av någon annan. Klar skillnad enligt min uppfattning.

Ugluk skrev:

Snitthastigheten på motorvägen genom exempelvis östergötland ligger på 120km/h, ändå kan jag inte minnas jag läst om dödsolycka på vägsträckan(det innebär inte att det inte hänt dock). Vi pratar om motorvägar, med milsvida avåkningszoner.

oFFkeFF skrev:
Snitthastigheten på motorvägen genom exempelvis östergötland ligger på 120km/h, ändå kan jag inte minnas jag läst om dödsolycka på vägsträckan(det innebär inte att det inte hänt dock). Vi pratar om motorvägar, med milsvida avåkningszoner.
Så efter en höjning är en kvalificerad gissning att hastigheten blir 130.. och fikarastvinsten ännu mindre..
Visst är motorvägarna förhållandevis säkra, men det försämras av en höjning.

Edit: Förlusterna vad gäller utsläpp och vägslitage blir nog betydligt större än de marginella tidsvinsterna.

Ugluk skrev:
Så efter en höjning är en kvalificerad gissning att hastigheten blir 130.. och fikarastvinsten ännu mindre..
Som sagt du vet själv hur det är, man vill inte ha sänkta hastigheter.
Det var ett evigt lidande när 288an från Uppsala till Rasbo hade 70, och risken är att hela biten blir sån för jämnan sen när de har tänkt till eller vad de nu skulle göra.

Silwer skrev:
Som sagt du vet själv hur det är, man vill inte ha sänkta hastigheter.
Det var ett evigt lidande när 288an från Uppsala till Rasbo hade 70, och risken är att hela biten blir sån för jämnan sen när de har tänkt till eller vad de nu skulle göra.
Jo, jag vet precis hur dödande tråkigt det är att ligga och trada i 110 på motorväg. Jag är också övertygad om att det är en av orsakerna till att vi hojåkare har så förvånansvärt bra statistik.. På MC finns i regel inga distraktioner, och man har inget annat att göra än att hålla koll på vägen.

Skull vi höja hastighetsgränserna skulle vi nästan genast tycka att det var dödande tråkigt att ligga och trada i 120 på motorväg.. Alltså vinner vi inte mer än den där ynka kvarten på tretimmarsturen.

Ugluk skrev:
Jo, jag vet precis hur dödande tråkigt det är att ligga och trada i 110 på motorväg. Jag är också övertygad om att det är en av orsakerna till att vi hojåkare har så förvånansvärt bra statistik.. På MC finns i regel inga distraktioner, och man har inget annat att göra än att hålla koll på vägen.

Skull vi höja hastighetsgränserna skulle vi nästan genast tycka att det var dödande tråkigt att ligga och trada i 120 på motorväg.. Alltså vinner vi inte mer än den där ynka kvarten på tretimmarsturen.

jo med hoj väljer jag ju små roligare vägar, men med bilen blir det ju sömnpillervägar tyvärr.
Jag bryr mig inte om ökningen på 10 knyck, jag vill bara inte ha nån sänkning:lol

Ugluk skrev:

Edit: Förlusterna vad gäller utsläpp och vägslitage blir nog betydligt större än de marginella tidsvinsterna.

Jo, olyckorna sjönk ju drastiskt när man "miljösänkte" till 90km/h :rolleyes:
Med 130km/h så vinner man ännu mer fikatid.
Riskerna att öka från 110-130km/h på motorväg är minimala, men visst är det absolut säkrare att sätta sig i ett madrasserat skyddsrum med hjälm på än att transportera sig med bil/flyg/tåg etc. Rörelse är förenat med risker..

Ugluk skrev:
1. Är det då inte bättre att behålla hastighetsgränsen ett tag till, tills vi hittat sätt att överleva högfartsavåkningar?

2. Det märkliga är ju att bilutveckligen inte lett till färre dödsfall de senaste 20 åren, trots bälten, krockkuddar, ABS, Antisladd, dubbdäckslag, sidokollissionsskydd och karosser med deformationszoner..
1. Du menar typ 110 år? Det är löjligt att tro att att vi inom överskådlig framtid kommer att hitta billiga sätt att överleva högfartsavåkningar. De dyra sätten känner vi redan till, 100 meter breda avålkningszoner med halvmeterdjup med lecakulor t ex.

2. Är du säker på det där? Och om det är så, blir det samma resultat om man räknar dödsfall per körda mil nånting?

Hur många menar du mördas på motorväg varje år - för 20 år sedan och idag?

Last edited:
Ugluk skrev:
Alltså vinner vi inte mer än den där ynka kvarten på tretimmarsturen.
Den där kvarten är inte så lite som det kan låta. Hur mycket tid spar man om vi höjer till 180 på motorväg?

Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo