120 km/h på motorvägar

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

Se tråden för frågan

• Antal röstningar
    0
Ugluk skrev:
Jo, jag vet precis hur dödande tråkigt det är att ligga och trada i 110 på motorväg. Jag är också övertygad om att det är en av orsakerna till att vi hojåkare har så förvånansvärt bra statistik.. På MC finns i regel inga distraktioner, och man har inget annat att göra än att hålla koll på vägen.

Skull vi höja hastighetsgränserna skulle vi nästan genast tycka att det var dödande tråkigt att ligga och trada i 120 på motorväg.. Alltså vinner vi inte mer än den där ynka kvarten på tretimmarsturen.

Nja, personligen brukar jag tycka 120-140 är rätt lagom på halvtom motorväg, högre fart än så brukar sluka lite för mycket soppa för min smak. Jag skulle iaf inte höja tempot bara för att man höjde till 120.

Bingo skrev:
...
2. Är du säker på det där? Och om det är så, blir det samma resultat om man räknar dödsfall per körda mil nånting?
...
Så säker man kan vara utan att själv ha sammanställt statistiken. Min uppfattning kommer sig av den statistiska jämförelse SMC använder sig av. Enligt den statistiken (som inte tar hänsyn till vägtyp eller körsträcka) har antalet allvarligt skadade och döda bland bilister legat i stort sett oförändrat på drygt 4/1000 årligen. Tillräckligt iaf för att visa att de tekniska landvinningarna i fordonen äts upp av andra faktorer (körsträcka, hastighet, fler trafikanter på vägarna?)

Pejo skrev:
Avskaffa båda! Avskaffa allt farlig, och sen avskaffar vi sängar, så vi inte kan få liggsår heller! Vi kommer aldrig att kunna dö!
Så du menar att om t.ex det var tillåtet att övningsskjuta med älgstudsare i lägenheter och 300 pers om året vådasköts till döds och flera tusen skadades allvarligt av sina grannar skulle du argumentera för att tillåta tunnare kulfång? :tungan

Ugluk skrev:
Så säker man kan vara utan att själv ha sammanställt statistiken. Min uppfattning kommer sig av den statistiska jämförelse SMC använder sig av. Enligt den statistiken (som inte tar hänsyn till vägtyp eller körsträcka) har antalet allvarligt skadade och döda bland bilister legat i stort sett oförändrat på drygt 4/1000 årligen. Tillräckligt iaf för att visa att de tekniska landvinningarna i fordonen äts upp av andra faktorer (körsträcka, hastighet, fler trafikanter på vägarna?)
Nä hörru, en snabbkoll hos VV visar att antalet dödade i trafiken har fallit från ca 800 år 1984 till ca 530 2002. Kolla själv: http://www.vv.se/traf_sak/statistik/nationell/1950-2002.htm

Edit: även antalet svårt skadade har gått ner. Antalet dödade människor per 100 000 bilar har halverats under perioden.

Korrigerat för körda mil torde sänkningen vara ännu större. Sammantaget har alltså trafikmiljön blivit mycket säkrare än den var för 20 år sedan.

Last edited:
oFFkeFF skrev:
Riskerna att öka från 110-130km/h på motorväg är minimala, men visst är det absolut säkrare att sätta sig i ett madrasserat skyddsrum med hjälm på än att transportera sig med bil/flyg/tåg etc. Rörelse är förenat med risker..

Men är det inte rätt konstigt att man måste ha hjälm när man åker moped i 30 km/h men inte när man kör bil i 110 km/h.

Hade varit intressant att veta hur de olika dödsorsakerna fördelar sig på dem som dött i bilar de senaste 10 åren. Om kraftiga slag/stötar mot huvudet vore den största orsaken kunde de avhjälpas med hjälmtvång men tror någon att en sån lag skulle komma? Nej, för nollvisionen är bara larv!

Ugluk skrev:
Varför? Motivera gärna. :tummenupp
för att 110 vägarana e gjorda för en hastighet på 130 km/t va man har hört
men dom har satt 110km/t. däremot så beror oftast olyckor på andra hastigheter av föraren i sig misstolkningar av vad andra trafikanter ska göra lr så följer man inte trafik reglerna.
men kan ha fel med.

Ugluk skrev:
Min världsbild rasade just! Fan! Jag är luuurad.. :4skrika
För du försöker väl inte lura oss :7peta :lol

Wassup skrev:
för att 110 vägarana e gjorda för en hastighet på 130 km/t va man har hört
men dom har satt 110km/t. däremot så beror oftast olyckor på andra hastigheter av föraren i sig misstolkningar av vad andra trafikanter ska göra lr så följer man inte trafik reglerna.
men kan ha fel med.
Vem är det som säger att vägarna är byggda för 130km/h? Är det någon som vet något om vägar eller bara en polare som tycker om att köra i 130?

Dessa vägar byggda för 130, klarar de 130 även i vinterväglag?

Ugluk skrev:
Så du menar att om t.ex det var tillåtet att övningsskjuta med älgstudsare i lägenheter och 300 pers om året vådasköts till döds och flera tusen skadades allvarligt av sina grannar skulle du argumentera för att tillåta tunnare kulfång? :tungan

Vad anser du om nolltolleransen?
Ibland låter du lite åt det hållet när du skriver tycker jag.

Varför hålls inte vägarna i bättre skick i stället för att de blir sämre och då sänker man hastighetsbegränsningen på dem?

Hastighetsgränser som man inte kan se nån vits med käns ju heller inte så aktuella, visst kan saker och ting gå fel, men de flesta olyckor beror ju på nåt helt oförberett ändå, och därmed kan man ju inte få bort så många olyckor bara genom att sitta med statistik och låtsas räkna fram en siffra på antal olyckor i olika farter.
Jag menar kolla media, där kan det stå att nu var det en svart helg o många dog och nu kommer dödstalen stiga i taket detta år säger nån expert, några månader senare så blev det inet så och nån expert säger att det blir ett år med färre olyckor.
Jag tror inte man kan få ner de talen så mycket om vi fortfarande ska vara de som kör fordonen själva, då ska mycket ombyggnader till om det skall märkas, tramsandet med att sänka gränserna ger baar fler som kör för fort.

Last edited:
Ugluk skrev:

Jag tror han menar att du är en trafiktaliban :rolleyes:

Bingo skrev:
För du försöker väl inte lura oss :7peta :lol
Jag? Aldrig! :angel

4,3 dödade och allvarligt skadade bilister per tusen i trafik är siffran jag fått av SMC, att jämför med 4,6 för motorcyklister. Detta för 2002.
Måste nog utkräva en förklaring av ansvariga asap..

Ugluk skrev:
Vem är det som säger att vägarna är byggda för 130km/h? Är det någon som vet något om vägar eller bara en polare som tycker om att köra i 130?

nä har för mig att det va på tv förut angånde hastigheterna.
för det har kommit på tal om att höja hastigheten på motorväg ett antal gånger.
men som sakt kan ha fel

Ugluk skrev:

De är byggada för långt högre hastigheter än så. 200+ är ju inga problem med en bra båge. Men en F1 kan man nog marscha betydligt fortare än så.

Som jämförelse kan nämnas att tyska Autobahn knappast är bättre än stora delar av det svenska motorvägsnätet och de är ju bevisligen byggda för fri fart. Av det kan man utan vidare dra slutsatsen att även de svenska motorvägarna klarar fri fart. De är dock byggda med 110 i tankarna. Men det har mindre med vägarna i sig än med de politiskt satta hastighetsgränserna att göra.

Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo