Ugluk skrev:Av systembolaget? Eller SMHI?![]()
Avskaffa båda! Avskaffa allt farlig, och sen avskaffar vi sängar, så vi inte kan få liggsår heller! Vi kommer aldrig att kunna dö!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ugluk skrev:Av systembolaget? Eller SMHI?![]()
Ugluk skrev:Jo, jag vet precis hur dödande tråkigt det är att ligga och trada i 110 på motorväg. Jag är också övertygad om att det är en av orsakerna till att vi hojåkare har så förvånansvärt bra statistik.. På MC finns i regel inga distraktioner, och man har inget annat att göra än att hålla koll på vägen.
Skull vi höja hastighetsgränserna skulle vi nästan genast tycka att det var dödande tråkigt att ligga och trada i 120 på motorväg.. Alltså vinner vi inte mer än den där ynka kvarten på tretimmarsturen.
hahaha, utan sträckan vill jag se han räkna ut det.Bingo skrev:Den där kvarten är inte så lite som det kan låta. Hur mycket tid spar man om vi höjer till 180 på motorväg?

Så säker man kan vara utan att själv ha sammanställt statistiken. Min uppfattning kommer sig av den statistiska jämförelse SMC använder sig av. Enligt den statistiken (som inte tar hänsyn till vägtyp eller körsträcka) har antalet allvarligt skadade och döda bland bilister legat i stort sett oförändrat på drygt 4/1000 årligen. Tillräckligt iaf för att visa att de tekniska landvinningarna i fordonen äts upp av andra faktorer (körsträcka, hastighet, fler trafikanter på vägarna?)Bingo skrev:...
2. Är du säker på det där? Och om det är så, blir det samma resultat om man räknar dödsfall per körda mil nånting?
...
Så du menar att om t.ex det var tillåtet att övningsskjuta med älgstudsare i lägenheter och 300 pers om året vådasköts till döds och flera tusen skadades allvarligt av sina grannar skulle du argumentera för att tillåta tunnare kulfång?Pejo skrev:Avskaffa båda! Avskaffa allt farlig, och sen avskaffar vi sängar, så vi inte kan få liggsår heller! Vi kommer aldrig att kunna dö!

Varför? Motivera gärna.Wassup skrev:höj 110 till 130 och skit i och sänka hastigheten på dom andra![]()
Nä hörru, en snabbkoll hos VV visar att antalet dödade i trafiken har fallit från ca 800 år 1984 till ca 530 2002. Kolla själv: http://www.vv.se/traf_sak/statistik/nationell/1950-2002.htmUgluk skrev:Så säker man kan vara utan att själv ha sammanställt statistiken. Min uppfattning kommer sig av den statistiska jämförelse SMC använder sig av. Enligt den statistiken (som inte tar hänsyn till vägtyp eller körsträcka) har antalet allvarligt skadade och döda bland bilister legat i stort sett oförändrat på drygt 4/1000 årligen. Tillräckligt iaf för att visa att de tekniska landvinningarna i fordonen äts upp av andra faktorer (körsträcka, hastighet, fler trafikanter på vägarna?)
oFFkeFF skrev:Riskerna att öka från 110-130km/h på motorväg är minimala, men visst är det absolut säkrare att sätta sig i ett madrasserat skyddsrum med hjälm på än att transportera sig med bil/flyg/tåg etc. Rörelse är förenat med risker..
för att 110 vägarana e gjorda för en hastighet på 130 km/t va man har hörtUgluk skrev:Varför? Motivera gärna.![]()
Min världsbild rasade just! Fan! Jag är luuurad..Bingo skrev:Nä hörru, en snabbkoll hos VV visar att antalet dödade i trafiken har fallit från ca 800 år 1984 till ca 530 2002. Kolla själv: http://www.vv.se/traf_sak/statistik/nationell/1950-2002.htm
Vem är det som säger att vägarna är byggda för 130km/h? Är det någon som vet något om vägar eller bara en polare som tycker om att köra i 130?Wassup skrev:för att 110 vägarana e gjorda för en hastighet på 130 km/t va man har hört
men dom har satt 110km/t. däremot så beror oftast olyckor på andra hastigheter av föraren i sig misstolkningar av vad andra trafikanter ska göra lr så följer man inte trafik reglerna.
men kan ha fel med.
Ugluk skrev:Så du menar att om t.ex det var tillåtet att övningsskjuta med älgstudsare i lägenheter och 300 pers om året vådasköts till döds och flera tusen skadades allvarligt av sina grannar skulle du argumentera för att tillåta tunnare kulfång?![]()
Ugluk skrev:Så du menar att om t.ex det var tillåtet att övningsskjuta med älgstudsare i lägenheter och 300 pers om året vådasköts till döds och flera tusen skadades allvarligt av sina grannar skulle du argumentera för att tillåta tunnare kulfång?![]()
Jag? Aldrig!Bingo skrev:För du försöker väl inte lura oss![]()
![]()
Ugluk skrev:Vem är det som säger att vägarna är byggda för 130km/h? Är det någon som vet något om vägar eller bara en polare som tycker om att köra i 130?
Dessa vägar byggda för 130, klarar de 130 även i vinterväglag?
De är byggada för långt högre hastigheter än så. 200+ är ju inga problem med en bra båge. Men en F1 kan man nog marscha betydligt fortare än så.Ugluk skrev:Vem är det som säger att vägarna är byggda för 130km/h? Är det någon som vet något om vägar eller bara en polare som tycker om att köra i 130?
Dessa vägar byggda för 130, klarar de 130 även i vinterväglag?
Ugluk skrev:Min världsbild rasade just! Fan! Jag är luuurad..![]()
Det där måste jag undersöka närmare..
|
Video: Ducati Hypermotard
Bikes Rikard Ploj åker ner ... |
|
|
Video: Ducati Hypermotard
Bikes Rikard Ploj åker ner ... |
|
|
Bike-Dagarna har öppnat!
Vinn en airbagväst från Dai... |