11:e september - för sex år sen

Jojo, det går att hitta tvivel till det mesta, och jag kan naturligtvis inte hävda att du har fel, eftersom det inte går att säga 100% säkert vad som låg bakom. Men att någon skulle mörda så många oskyldiga människor, av sina egna, samt därutöver skada sitt eget lands ekonomi svårt, och detta för så simpla syften, det känns ju föga troligt, det måste ju även du hålla med om?

/perris

Jojo, det går att hitta tvivel till det mesta, och jag kan naturligtvis inte hävda att du har fel, eftersom det inte går att säga 100% säkert vad som låg bakom. Men att någon skulle mörda så många oskyldiga människor, av sina egna, samt därutöver skada sitt eget lands ekonomi svårt, och detta för så simpla syften, det känns ju föga troligt, det måste ju även du hålla med om?
/perris

Det började som tvivel. Jag som de flesta andra köpte storyn om bin Laden och al Qaida till att börja med. Jag minns att jag blev jävligt illa berörd av 9/11-attackerna. Förbannade fanatiska muslimer, tyckte jag då. Tiden gick och det började klarna för mig vad som egentligen pågår. Det som fick mig att vakna var det fullständigt vansinniga kriget i Irak, lögnerna om Saddams massförstörelsevapen, jakten på bin Laden som var ett stort skämt. Skrämselpropaganda som det som KGK postade är ett perfekt exempel på. Är det inte ironiskt att den i särklass militärt dominerande makten i världen, USA, gör sitt yttersta för att hålla sitt folk i ett konstant skräcktillstånd med hot om nya attacker. "They hate us because of our freedoms" som Bush brukar säga.

I stort skadar krigen USA's ekonomi det är sant, men det finns de som tjänar enormt mycket pengar på det. Och det är de som agerar nu.

Simpla syften? Global ekonomisk och militär dominans. Kontroll av världens största återstående oljetillgångar.

Det finns siter som http://www.iraqbodycount.org med flera där man kan ta reda på hur många oskyldiga civila som dödats i Irak. Siffrorna varierar från 50000 upp till 600000. "Collateral damage" kallas det för. Varför inte också kolla hur många civila som mördats i USA's kampanjer och CIA's "covert operations" sedan WWII och fram till idag. Fast det är klart, amerikanska liv är ju mycket mer värda än människor i fattiga länder. Över 3000 militära och ca 1000 civila amerikanska dödsoffer i Irak hittills.

3000 amerikaner dog 9/11. 4000 amerikaner plus 50000-600000 Irakier har dött hittills i "kriget mot terrorismen". Finns det verkligen tänkande människor som fortfarande tror på att kriget handlar om att bekämpa terrorister?

Jag vill inte framstå som en "USA-hatare" här. Det är jag inte. Men det landet har tagits över av en grupp fullständigt hänsynslösa psykopater. Förändringen kommer inifrån när det amerikanska folket har fått nog.

Last edited:
Hur stora är Afghanistans oljetillgångar egentligen?
Jag tycker det är lite ledsamt faktiskt, att folk kan tro sådant nonsens. :(

Att många dör i Irak vet väl alla, men kanske det också är en konspiration förresten? Egrentligen vet vi ju inte att någon har dött där? Kanske Irak inte ens finns? Och USA, jag har varit där, men jag vet ju inte att jag var just där egentligen.

Det jag vet är att jag satte mig på ett plan och påstods landa i USA några timmar senare, utan att från marken i USA resa rakt upp i rymden och hela tiden titta neråt tills man får ett ordentligt perspektiv så vet man ju inte att det inte var i Australien man var i t.ex.

Det här kan bli hur spännande som helst. :)

Det här kan bli hur spännande som helst. :)

Markus skärp dig nu!! :7peta :pannkyss

En sak kan vi väl i alla fall konstatera....att kriget i Irak borde läggas ner. PRONTO!!

Finns det bevis på att USA:s invation av Irak har gjort livet bättre för irakierna. Är KRIG lösningen på deras problem. Nu när Saddam är död...VARFÖR fortsätter kriget.

Hur i hela jävla fridens namn kan president Bush vara så jävla korkad att han tror att terrorismen kan bekämpas med krig. Är inte krig en slags "förskönad" terrorism ?? Förskönad av dom som för kriget.

Nää fan...USA:s medborgare borde avsätta det där jävla fanskapet till president och komma in i matchen. Om dom nu har några hjärnor kvar att tänka med själva. Eller är det Gud som får sköta allt. Good bless America!!: rolleyes:

3000 amerikaner dog 9/11. 4000 amerikaner plus 50000-600000 Irakier har dött hittills i "kriget mot terrorismen". Finns det verkligen tänkande människor som fortfarande tror på att kriget handlar om att bekämpa terrorister?

Givetvis finns det bakomliggande, mindre ädla syften som sällan nämns i dessa sammanhang. Men att därur härleda att flygplanskrasherna i WTC, pentagon och pennsylvania är bluff är rent idiotiskt. Det finns INGET stöd för dina påstådda teorier. Läs den officiella rapporten för guds skull, den innehåller FAKTA, till skillnad från låtsasdokumentärerna som du tittat på. Är det för mycket att läsa? Då finns det människor som sågar sönder foliehattarna totalt på andra sidor, med mer bilder och mindre text. Nej, jag tänker inte länka.

Jösses alltså. :huvet

Jag satt hemma och chattade på datorn...Syrran ringde mig, helt hysterisk...

Tommy Tommy, du får inte flyga till New York om 2 veckor!!!!!:näsblod

Jaha...:va Hon bad mig slå på tv:n...sen var den dagen och många andra dagar framöver förstörda. :(

Jag åkte till New York 2v efteråt och lyckades ta mig relativt nära terrorplatsen. Nästan hela sydvästra Manhattan var avstängd. Det var lerigt, skitigt, fullt med soldater överallt och avspärrat.

Färjorna till Frihetsgudinnan var avstängda. Ja jag kan tyvärr inte beskriva i ord hur det såg ut..men det var ingen vacker syn, kan jag lova. Bilder? Japp..plåtade ungefär 80 bilder från platsen i olika vinklar, men kameran vart stulen...så inte ens bilder kan jag dela med mig. :va

Hur som helst, ska inte glida ifrån ämnet, satt och chattade den dagen när syrran ringde...

Finns det bevis på att USA:s invation av Irak har gjort livet bättre för irakierna. Är KRIG lösningen på deras problem. Nu när Saddam är död...VARFÖR fortsätter kriget.

Hur i hela jävla fridens namn kan president Bush vara så jävla korkad att han tror att terrorismen kan bekämpas med krig. Är inte krig en slags "förskönad" terrorism ?? Förskönad av dom som för kriget.
Det är väl knappast mycket bättre nu men vi skulle kunna se det så här att det kommer ju troligtvis att bli mycket bättre i framtiden än om den galna diktatorn fått sitta kvar? Eller missar jag nånting? Uday kanske hade fått ta över efter sin käre far också, fan va nice alla Irakier hade fått det.

Sen undrar jag hur man ska bekämpa terrorism då? Är det nån som har ett bättre förslag än krig?

Givetvis finns det bakomliggande, mindre ädla syften som sällan nämns i dessa sammanhang. Men att därur härleda att flygplanskrasherna i WTC, pentagon och pennsylvania är bluff är rent idiotiskt. Det finns INGET stöd för dina påstådda teorier. Läs den officiella rapporten för guds skull, den innehåller FAKTA, till skillnad från låtsasdokumentärerna som du tittat på. Är det för mycket att läsa? Då finns det människor som sågar sönder foliehattarna totalt på andra sidor, med mer bilder och mindre text. Nej, jag tänker inte länka.

Jösses alltså. :huvet
Fast det kan jag göra, åtminstone till en sida!
http://www.popularmechanics.com/technology/military_law/1227842.html

Probpemet? Tja, dem här är ju givetvis oxå med i konspirationen. Det skulle vara kul om någon av konspirationsteoretikerna kunde beräkna HUR MÅNGA som faktistk behöver vara inblandade i konspirationen. Såg en siffra om månlandningen, som ju givetvis inte heller har skett, att det var 750 000 inblandade i Apollo-projektet. Ingen dålig konspiration och en otrolig lojalitet får man nog säga!:rolleyes:

Sen undrar jag hur man ska bekämpa terrorism då? Är det nån som har ett bättre förslag än krig?

Frågan är väl snarare om det finns något sämre än krig...

tror ni verkligen att folk fungerar enligt principen: "Oj, nu bombade någon sönder min by. Det måste betyda att jag hade fel och att dem andra hade rätt. Nu ska jag gå ut och bli förstående och kanske passa på att tacka dem för insatsen."

Last edited:

Är det nån som har ett bättre förslag än krig?

Med tanke på att pentagons egna rapporter säger att terrorhotet ÖKAT till direkt följd av kriget så måste ju krig vara sämre än att inte göra något alls?! :va
Antalet terror-sympatisörer har ökat.
Risken för terrordåd har ökat.
Al Quaida har vuxit, från att vara en väldigt liten, begränsad organisation som endast funnits i några få länder, till att nu vara ett internationellt nätverk med celler i många länder...

Hur du då kan fråga om ett bättre sätt är ganska kul när de egna rapporterna konstaterar att kriget varit kontraproduktivt... :va

När vi var i Vietnam för några år sen så sålde dom kopior av cigarettändare, av den typ dom amerikanska soldaterna använde under det sk Vietnam-kriget, med klotter på och på en av dom stod det
"Go to war for peace is like fuck for virginity"
en rätt bra liknelse tycker jag!

Hursomhelst, jag var på väg till min mamma som fyller år den 11:e och hann precis lagom fram för att se det andra planet flyga in i tornet. Och födelsedagsfirandet kom liksom av sig och vi undrade om det skulle bli ett nytt världskrig....

Så om man ska bekämpa terrorism så ska man inte göra nånting alls? Jag kan se att krigandet just nu inte minskat terrorismen men de kanske kan göra nånting på lång sikt? Hur som helst så tror jag att George Bush skulle varit avsatt för väldigt länge sen om han gått ut i media och bara sagt att för att få bukt med terrorismen så ska vi inte göra nånting alls.

Så om man ska bekämpa terrorism så ska man inte göra nånting alls? Jag kan se att krigandet just nu inte minskat terrorismen men de kanske kan göra nånting på lång sikt? Hur som helst så tror jag att George Bush skulle varit avsatt för väldigt länge sen om han gått ut i media och bara sagt att för att få bukt med terrorismen så ska vi inte göra nånting alls.

Du brukar var lite klokare än så här! Finns det verkligen bara två alternativ? Krig eller inget?
Man kunde ju t.ex börjat med att stödja de mer progressiva ledarna inom islam, man kunde hjälpt till med utbildning, ekonomi, stöttat demokratiska ledare, hanterat folkmord som inträffar utan för Europa, m.m,m.m.

det är faktistk inte så att bara för att man är emot krig är man för terrorism!

Du brukar var lite klokare än så här! Finns det verkligen bara två alternativ? Krig eller inget?
Man kunde ju t.ex börjat med att stödja de mer progressiva ledarna inom islam, man kunde hjälpt till med utbildning, ekonomi, stöttat demokratiska ledare, hanterat folkmord som inträffar utan för Europa, m.m,m.m.

det är faktistk inte så att bara för att man är emot krig är man för terrorism!
Man kan tro att jag är klok men jag är egentligen rätt så dum. Jag brukar aldrig veta vad jag pratar om utan försöker mest få folk att skriva sina åsikter och provocera fram lite tanke. Nu vet du min hemlighet! Det var faktiskt mest att jag ville veta vad det fanns för alternativ till krig för att göra ingenting är ju inte ett alternativ. Hur som helst så är det för en Amerikansk president nästan otänkbart att inte starta krig efter nånting som elfte september. Han skulle ses som en väldigt svag president och Amerikaner vill inte ha en svag president.

Jag var 15 år när det hände, och satt på bussen på väg hem från skolan. Min pappa ringde till mig och sa att ett flygplan hade kraschat in i WTC. "Ojdå" sa jag och tänkte väl inte mer på det.

När jag sedan kom hem och slog på tv:n blev det genast overkligt. Jag kunde knappt tro det jag såg. Det var som i en film. Tv:n stod på resten av dagen .... tror jag har sett den där sekvensen med planet miljoner gånger. Men det är ändå lika ofattbart.

Hur som helst så är det för en Amerikansk president nästan otänkbart att inte starta krig efter nånting som elfte september. Han skulle ses som en väldigt svag president och Amerikaner vill inte ha en svag president.

Ja....och är inte det bevis nog på att det saknas en och annan skruv :dummer på vissa av invånarna i landet over there. Dom kör prestige i sina jävla krig.

Och självklart ska inte terrorismen få fortgå...men för fan det måste väl finnas civilicerade sätt att bekämpa den. Krig känns inte särskilt civilicerat. :rolleyes: Och för all del så är väl inte terroristerna särskilt civiliserade heller...men ändå. Moment 22 eller!??

Men det känns lixom som man lägger mer bränsle på terroristelden än att släcka den genom att föra krig mot dessa länder.

//M

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...