10W-40 istället för 10W-50?

Nu är jag ju yrkesskadad då jag jobbar med test av komplexa system och därför ställer jag mig tvivlande till att du kan dra slutsatser av test i en(1) motor där du dessutom avser att köra oljorna efter varandra och därför inte känner till ev kvarstående effekter eller nackdelar som kan uppstå p g a kemimix osv osv.
Du har heller inte öppnat och rengjort motorn före första provet så du vet inget om kvarstående effekter från innan oljebyte.
Men som alltid, kör på den du tycker är bäst så är du gladast.
Och berätta här vad du kom fram till.
Gott Nytt År!
 
Nu är jag ju yrkesskadad då jag jobbar med test av komplexa system och därför ställer jag mig tvivlande till att du kan dra slutsatser av test i en(1) motor där du dessutom avser att köra oljorna efter varandra och därför inte känner till ev kvarstående effekter eller nackdelar som kan uppstå p g a kemimix osv osv.
Du har heller inte öppnat och rengjort motorn före första provet så du vet inget om kvarstående effekter från innan oljebyte.
Men som alltid, kör på den du tycker är bäst så är du gladast.
Och berätta här vad du kom fram till.
Gott Nytt År!
Det är ju från kanske 100 oljebyten enda tillbaka till min ktm 125 exc fram till min ktm 300 exc. Men absolut, detta är ju bara en hobbyist som prata känslor. Så ingen raketforskning som försiggår här inte :D

Gott nytt år ?
 
Det räcker ju med olja steget över myrvatten i kvalitet för att hålla en sådan där växxellåda på bra humör.
Sen om man vill varmköra in absurdum kan man såklart ägna sig åt det...
 
Det räcker ju med olja steget över myrvatten i kvalitet för att hålla en sådan där växxellåda på bra humör.
Sen om man vill varmköra in absurdum kan man såklart ägna sig åt det...
Haha absolut, det tar vad som helst. Föredrar att köra helsyntetiskt åt det bättre oljorna för att förlänga oljebyten. Ibland kör man 15 timmar, ibland kör man 3 timmar. Man vet aldrig. Är en sån som köper en hoj och har den i 20 år :D Hade min 125;a i 12 år :D

Står inte på tomgång i två timmar som jag ser många andra gör, nej starta på med handskarna. Kör lite teknisk balans körning. Sen varvstoppet såklart :D
 
Nu är jag ju yrkesskadad då jag jobbar med test av komplexa system och därför ställer jag mig tvivlande till att du kan dra slutsatser av test i en(1) motor där du dessutom avser att köra oljorna efter varandra och därför inte känner till ev kvarstående effekter eller nackdelar som kan uppstå p g a kemimix osv osv.
Du har heller inte öppnat och rengjort motorn före första provet så du vet inget om kvarstående effekter från innan oljebyte.
Men som alltid, kör på den du tycker är bäst så är du gladast.
Och berätta här vad du kom fram till.
Gott Nytt År!
Detta är inte ett försök att vara smart ej heller kritik, undrar helt enkelt vad du menar med komplexa system? För all del, mina senaste förhållanden har har varit test av komplexa system.

Gott nytt år!
 
Detta är inte ett försök att vara smart ej heller kritik, undrar helt enkelt vad du menar med komplexa system? För all del, mina senaste förhållanden har har varit test av komplexa system.

Gott nytt år!
Autonoma undervattenssystem ned till +3000m senaste åren, innan dess flygprov civilt och militärt, primärt motorsystem, AUX-system och lite av varje.
Ingen raketforskning.
 
Såg du youtube klippet? Mer kalcium och magnesium för rengörning i

Såg du youtube klippet? Mer kalcium och magnesium för rengöring i 300v än castrol. Ser inte riktigt varför du måste byta den så ofta som folk säger? (Jag är ingen expert på oljor så bara dumförklara mig :D ) Får gärna förklara varför jag läser om och om igen att castrol olja är tjock i jämförelse till 300v.

Hur menar du att castrol olja är mer känslig för kopplingen? Att det är högre risk att den slirar?

Finns väl egentligen ingen nackdel att köra 5w-40 jämfört med 10w-40 förutom när det kommer till riktigt höga temperaturer och tryck

Bara för det så såg jag denna olja. Hur är detta möjligt när ingen annan tillverkar sån olja?
Motul 300v är en ren racingolja med kortlivade dunderbra addtiver. Den mer landsvägsanpassade Motul 7100 har sämre additivpaket men den håller längre. Med det sagt så är 300v bättre olja om man byter på halva normala bytesintervallen men kör man 300v 750 mil är den sämre än 7100 oljan. De är samma fenomen med alla racingoljorna oavsett märke, ingen kan göra en dunderolja som klarar 750-1000 mil. Om de står i beskrivningen till en sok "Racingolja" klarar normal oljebytesintervall då är de inte en fullblodad racingolja för bankörning som 300v är.
 
Motul 300v är en ren racingolja med kortlivade dunderbra addtiver. Den mer landsvägsanpassade Motul 7100 har sämre additivpaket men den håller längre. Med det sagt så är 300v bättre olja om man byter på halva normala bytesintervallen men kör man 300v 750 mil är den sämre än 7100 oljan. De är samma fenomen med alla racingoljorna oavsett märke, ingen kan göra en dunderolja som klarar 750-1000 mil. Om de står i beskrivningen till en sok "Racingolja" klarar normal oljebytesintervall då är de inte en fullblodad racingolja för bankörning som 300v är.
Vet inte vad du menar med kortlivade addtiver? Det som finns i oljan försvinner ju inte bara.
 
Vet inte vad du menar med kortlivade addtiver? Det som finns i oljan försvinner ju inte bara.
Jo det gör faktiskt det.
Fukt, syre och förbränningsgaser bryter ned en del ämnen särskilt estrar eller omvandlar dem till mindre nyttiga.
Även antalet temperaturcyklingar påverkar additiven.
I just 300V är det de speciella estrarna som tar stryk fortare än de som finns i andra oljor.
 
Jo det gör faktiskt det.
Fukt, syre och förbränningsgaser bryter ned en del ämnen särskilt estrar eller omvandlar dem till mindre nyttiga.
Även antalet temperaturcyklingar påverkar additiven.
I just 300V är det de speciella estrarna som tar stryk fortare än de som finns i andra oljor.
Det förstår jag, menar bara. Oljan har väldigt hög zinkhalt, moly, magnesium etc. Det bryts ju inte ner fortare för det är en racingolja? Vet ej vart du fått den information att just deras olja bryts ner fortare? Hur vet man det?
 
Det förstår jag, menar bara. Oljan har väldigt hög zinkhalt, moly, magnesium etc. Det bryts ju inte ner fortare för det är en racingolja? Vet ej vart du fått den information att just deras olja bryts ner fortare? Hur vet man det?
Det står på Motuls hemsida att deras 300V kräver tätare bytesintervall än deras övriga produkter. En orsak är att basoljan är en kraftigt polär ester. Det vill säga lika bra som den häftar vid lagerytor, lika bra häftar den vid förorening.
Zinken bildar metalltvålar (som sedan slits ner) i framför allt stål/stålkontakter vid höga temperaturer. Detta gör att tex kam/lyftare slits något fortare, men att man undviker skärningar. Vill minnas det finns knep för att får dessa tvålar att nybildas fortare på glidytorna av stål. Är kanske det som gör att de förbrukas fortare.
Jag tycker att man ibland glömmer bort hur viktigt det är med en effektiv oljekylare. Mycket bättre lösning än att hälla i en massa VI-improvers. Skillnaden mellan en 10W50 olja och en 10W40 olja i samma serie var i alla fall förr att man hällt i lite mer polymerer (VI-improvers).
 
Visa gärna var det står tack
Hittar inte längre deras allmänna rekommendationer. Där vill jag minnas att man sa 500mil eller 50 timmar som riktvärde. Detta överensstämmer bra med vad deras experter sagt på diverse forum, men som sagt så slänger man alltid med en brasklapp att anpassa till aktuell applikation.

Numera verkar det vara ersatt av text på Techspecs.
300V:
"Drain intervall: according to your own use".
På övriga oljor säger man:
"Drain interval: according to manufacturers recommendations, and tune to your own use."
 
Last edited:
Vet inte vad du menar med kortlivade addtiver? Det som finns i oljan försvinner ju inte bara.

De kortlivade racing Additiverna mals även sönder i växellåda ja överallt i motorn. De blir samma fenomen som med syntetoljor, de går ner sig hela tiden så tillslut är de en mineralolja.
Därför är de bra att ha hög visko i start typ 15w eller 20w för oljan blir aldrig mer sliten än den lägsta viskositeten.
 
Det står på Motuls hemsida att deras 300V kräver tätare bytesintervall än deras övriga produkter. En orsak är att basoljan är en kraftigt polär ester. Det vill säga lika bra som den häftar vid lagerytor, lika bra häftar den vid förorening.
Zinken bildar metalltvålar (som sedan slits ner) i framför allt stål/stålkontakter vid höga temperaturer. Detta gör att tex kam/lyftare slits något fortare, men att man undviker skärningar. Vill minnas det finns knep för att får dessa tvålar att nybildas fortare på glidytorna av stål. Är kanske det som gör att de förbrukas fortare.
Jag tycker att man ibland glömmer bort hur viktigt det är med en effektiv oljekylare. Mycket bättre lösning än att hälla i en massa VI-improvers. Skillnaden mellan en 10W50 olja och en 10W40 olja i samma serie var i alla fall förr att man hällt i lite mer polymerer (VI-improvers).
Intressant, bryts oljan ner mer ju mera det utsätts för temperaturer? Men om man kör många kallstarter (vi antar soppan och avgaser kommer ner i oljan). Kommer oljan hålla längre då?

Blir att köra som en tok nu då och byta igen :D
Roligt när man köper världens dyraste olja och sen kräver den extremt täta byten. Tycker generellt allt verkar hålla betydligt kortare på hojar vs bilar. Märkligt.
 
De kortlivade racing Additiverna mals även sönder i växellåda ja överallt i motorn. De blir samma fenomen som med syntetoljor, de går ner sig hela tiden så tillslut är de en mineralolja.
Därför är de bra att ha hög visko i start typ 15w eller 20w för oljan blir aldrig mer sliten än den lägsta viskositeten.
Blir många kallstarter då jag ställer fram hojen på sommaren under tak. Fortfarande 15+ grader ute men ändå. Blir ju 20-30 tal starter på sommaren
 
Blir många kallstarter då jag ställer fram hojen på sommaren under tak. Fortfarande 15+ grader ute men ändå. Blir ju 20-30 tal starter på sommaren
Du behöver inte oroa dej även den billigaste mineralolja överträffar ma2 så det är bara att köra o se glad ut.

Min hoj får nog 5-600 kallstarter varje år o det är mej veterligen inga bekymmer.
 
Intressant, bryts oljan ner mer ju mera det utsätts för temperaturer? Men om man kör många kallstarter (vi antar soppan och avgaser kommer ner i oljan). Kommer oljan hålla längre då?

Blir att köra som en tok nu då och byta igen :D
Roligt när man köper världens dyraste olja och sen kräver den extremt täta byten. Tycker generellt allt verkar hålla betydligt kortare på hojar vs bilar. Märkligt.
Spontant kan jag tycka att det är rimligt. Även om jag kör dieselbil nu så när jag hade en bensinare så undrar jag om jag varvade över 4k särskilt mycket över tid. Med hojen är 3500-4000 grundvarvet när jag kör och det går uppåt från det :)
 
Alla kemiska processer går fortare vid förhöjd temperatur. Dvs åldring ökar med ökande temperatur.
Som tidigare sagts så är nog kallstarter inget problem på en mc. Motorn blir fort varm jämfört med en bil.
Däremot bör man inte varva upp motorn direkt efter start. Låt den gå på tomgång medan du tar på hjälm och handskar. Sedan tar man det lugnt tills motorn är varm.
Det är I princip två problem med kall olja. Det ena är att den innehåller en massa små luftblåsor som stör uppbyggnaden av oljefilmen, det andra är att man kan spinna lager, buckla oljefilter, överbelasta kamdrivingen etc.
Det sägs ju att nästan allt slitage sker vi kallstart pga av att oljan inte kommer fram till lagerställena, men det har jag aldrig sett. Tror att problemet är att motorn går fett och att oljefilmen tvättas bort i cylinderloppen samt att oljan späda ut med bränsle och vatten.
För att citera en känd motorprofil "hade det varit så lätt hade vi bara satt en eldriven oljepump i parallell med ordinarie pump".
 
Jag minns att jag såg en del slitna kamaxlar på sena -80 tals hojar där slitaget var avsevärt mycket större på den sida av motorn där kamaxeldrivningen sitter. Förklaringen jag fick var att kedjorna som driver kammarna ju ligger i spänn och då drar de också ner kammarna hårdare mot det undre lagret så vid kallstart tog det lite längre tid att få oljetryck just där.
En annan förklaring var också att hojar startade och varmkörda på sidostödet fick sämre oljetryck på den sida av motorn som var högst, dvs högst upp på höger sida där i regel kamdrivningen sitter...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top