10 km/t för fort = 1.500 kr

Det är nog lite därför "dubbelmoralen" finns...
Jag och säkerligen flera anser att sno/vandalisera någons egendom är ett
värre brott än att köra några kilometer för fort.

KjEtTiNgGänGet är väl inte så konstigt egentligen, polisen jagar Svensson
med blåslampa och bötfäller allt dom kan.
Men den dagen någon sabbar för Svensson så sk!ter polisen i det totalt..
Eller ja.. sk!ter i det gör dom nog inte men dom lägger inte ner nån energi på
att hjälpa Svensson utan lägger ner alla anmälningar i brist på bevis innan
Svensson ens lämnat stationen.
Då blir Svensson frustrerad och plockar fram KjEtTiNgEn direkCt!!!11
Det finns ju en anleding till att det bildas fler och fler medborgargarden i Sverige.. Sen hur bra det är kan vi ju diskutera..

Skulle jag få tag på nån som pillar på mina saker så skulle nog kjättingen
åka fram omgåendes. Har redan haft flera inbrott i bilarna och en j*vla massa småglin som kutar runt och klottrar och stör i området där jag bor så jag skulle inte tveka en sekund att bryta en arm eller ett ben och hävda nödvärn..
Polisen skulle ju ändå inte göra något... Varken mot mig eller glinet...
Om dom ens skulle komma om man ligger och håller i glinet med ena handen och ringer med den andra...

Jo, nog kan det vara så allt... Vi fick själva leka milis i somras när tantens hoj blev stulen eftersom Farbror Blå inte brydde sig ett dyfft.

:felämne
Lite konspirationsteori kanske?
Kan det vara så att det helt enkelt är samhällsekonomiskt förkastligt att jaga tjuvar?
Tänk bara. Vad händer när något blir stulet? Försäkringsbolaget får betala ut ersättning, med pengar de dragit in från försäkringstagarna. D.v.s om du köper en hojmodel där, säg 10% (helt taget ur luften, men en jämn och bra siffra att räkna med) av det försäkrade beståndet stjäls varje år, så får du betala för din hoj, plus 0,1 hoj/år. Så genom att INTE jaga tjuvar så sparar samhället de kostnader som detta skulle innebära för polisen, samtidigt som man ökar omsättningen av privata medel i samhället (d.v.s. ökar BNP :tummenupp ). Och eftersom det hela betalas av försäkringsbolagen ( = delas av så många) så drabbar det ju "ingen".
Så se nu till att du gör ditt för samhällets bästa: Gå och stjäl något!

PS. Vi får väl hoppas att det inte är så här det verkligen är uträknat, men ibland kan man inte låta bli att undra.

:va
Jag slås av 2 saker när jag läser den här tråden.
Den ena är bara den vanliga dubbelmoralen: Mer straff! Hårdare straff! KjEtTiNgGänG o.s.v. blir plötsligt: Orättvist! Varför skall JAG straffas så hårt? Inget konstigt med det, det har drabbat hela Sverige kollektivt efter senaste valet.Det andra är hur "rättsamhället" faktiskt prioriterar. "Riktiga brottslingar" skall inte straffas, de skall vårdas, rehabiliteras och läras bli dugliga samhällsmedborgare. För trafikförseelser däremot finns det bara en metod att få Svensson att rätta sig i ledet, och det är fler straff och högre straff. Något annat är det inte tal om.

Vart är vi på väg, egentligen?

Om det är de nya hastighetsböterna du menar har drabbat hela Sverige efter senaste valet så har du fel.

Enligt den här tråden trädde de nya beloppen i kraft den 1 okt 2006, den nya regeringen tillträdde 6 okt 2006.

Ja, 1500 är helt orimligt. Skulle jag råka ut för det så skulle jag vara uppe i över 4 öre i böter i snitt på de mil jag kört för fort. Böterna skulle alltså utgöra över en promille av mina kostnader för de milen. Hutlöst!

Registreringsskylt; placering felaktig 1500kr. Buuhuuu vad det är synd om mig :D
Ääsch, det är la gött att det är ett välfärdsnöje att bryta trafiklagar ?

Om det är de nya hastighetsböterna du menar har drabbat hela Sverige efter senaste valet så har du fel.

Enligt den här tråden trädde de nya beloppen i kraft den 1 okt 2006, den nya regeringen tillträdde 6 okt 2006.

Nej, jag menade den kollektiva ångesten över att det inte bara var alla andra som det skulle bli hårdare tag mot - utan mig också!

Registreringsskylt; placering felaktig 1500kr. Buuhuuu vad det är synd om mig :D
Ääsch, det är la gött att det är ett välfärdsnöje att bryta trafiklagar ?

Dagens I-landsproblem? :tungan

Last edited:
Det tror jag inte spelar någon roll. Böter som böter sa en av killarna som driver det när jag snackade med honom förra veckan. Då frågade jag vad som händer om jag får böter på en 110-väg om jag kör tex 108km/h med släpkärra, men de pyntar även den boten. För att vara på den säkra sidan så ska jag höra med honom om fartkameror, det bör iofs stå på sidan om det inte gäller.

edit/ Så här stod det på sidan:
"3) Vilka böter abonnemanget täcker

Abonnemanget täcker böter kunden ådrar sig via stationär fartkamera, civilpolis, mobil poliskontroll eller polispatrull under avtalstiden. Böter som kunden ådragit sig före eller efter avtalstiden, tar Don't Worry Sweden AB inget ansvar för. Max tre böter per person och abonnemang. Uppnår kunden tre böter så avregistreras denne från tjänsten."

De betalar även dina böter vid fartkameror med andra ord.

Coolt. Jag läste villkoren hos någon annan som söljer en liknande tjänst men där var fartkamerorna undantagna. Å andra sidan måste man ju faktiskt ändå bromsa för dom annars kommer man fort upp i dom tre böter man är tillåten. Dessutom skickas ärendet till länsstyrelsen och man kan få körkortet återkallat om det är upprepade förseelser. Men det är ju en annan historia.

Jo, nog kan det vara så allt... Vi fick själva leka milis i somras när tantens hoj blev stulen eftersom Farbror Blå inte brydde sig ett dyfft.

:felämne
Lite konspirationsteori kanske?
Kan det vara så att det helt enkelt är samhällsekonomiskt förkastligt att jaga tjuvar?
Tänk bara. Vad händer när något blir stulet? Försäkringsbolaget får betala ut ersättning, med pengar de dragit in från försäkringstagarna. D.v.s om du köper en hojmodel där, säg 10% (helt taget ur luften, men en jämn och bra siffra att räkna med) av det försäkrade beståndet stjäls varje år, så får du betala för din hoj, plus 0,1 hoj/år. Så genom att INTE jaga tjuvar så sparar samhället de kostnader som detta skulle innebära för polisen, samtidigt som man ökar omsättningen av privata medel i samhället (d.v.s. ökar BNP :tummenupp ). Och eftersom det hela betalas av försäkringsbolagen ( = delas av så många) så drabbar det ju "ingen".
Så se nu till att du gör ditt för samhällets bästa: Gå och stjäl något!

PS. Vi får väl hoppas att det inte är så här det verkligen är uträknat, men ibland kan man inte låta bli att undra.

Nja. Jag hoppas innerligt att det inte är så det är uträknat. Det skulle hur som helst inte funka så bra på importerade varor som till exempel cyklar eftersom det ju faktiskt bidrar till att skapa ett underskott. Om Sverige importerar för mer pengar än vi säljer för så kommer vi att få ett exportunderskott eller vad det nu kallades. Vi betalar med andra ord ut mer pengar än vi får in och det skapas ett ekonomiskt underskott.

Jag tror snarare att det är så att ur ett samhällsekonomiskt persspektiv så är det så att om det ska vara värt att ta fast cykeltjuven så måste kostnaden för att ta fast honom vara mindre än kostnaden för cykeln för att det ska vara försvarbart. Om man utifrån det antar att en ganska normal cykel för kanske 3000 kr blir stulen så får det inte kosta mer än så för att ta tjuven. En polis kostar säkert 700-800 kr/timme med lönekostnad, arbetsgivaravgift, tjänsteutrustning mm. Troligen mycket mer egentligen men jag vågar inte ta i utan att ha något belägg för det. I det fallet skulle det max få ta 3 mantimmar att fånga tjuven. Med andra ord är det inte värt att göra mer än att ta emot anmälan eftersom sannolikheten att man ska ta honom på den tiden är oerhört liten. då är det bättre att satsa på någon som stjäl för större belopp.

Dock fallerar det resonemanget på att cykeltjuven kommer att göra det igen och igen så länge som han eller hon inte åker fast och får armarna avkapade. (Jag tror inte att det är så oerhört hårda straff på cykelstöld.)

Tyvärr.

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien