10 km/t för fort = 1.500 kr

Är du?

• Ej läskunnig
• Minderårig
• Förståndshandikappad

Eller alla på en gång?

Här har du svaret:

1. Inte relevant till topic
2. Hur skulle du vilja ha det? Ett laglöst samhälle?:rolleyes: (Diskussionen kan tas via t.ex. pm)

Jag fick 2k i böter för 58 på 50 väg, öde landsväg mitt i ingenstans..
Tycker jag också är lite mycket... Men staten måste ju få in pengar nånstans
hur ska dom annars kunna åka till landet för våra pengar?? :D
Har man anledning kan man ju alltid neka och göra en skrivelse till åklagaren..
Finns något som heter förmildrande omständigheter.

jag råka ut för en skojj grej för 2 veckor sedan dock med bil, var på väg hem från jobbet runt 22:00 tiden.. kommer ut på en raksträka tänker väl inge spec kör o lyssnar på lite musik tänker inte på nå hastighet. Så ser ja en bil stå i en korsning tänker där är farbror blå han kör efter och börjar blinka med sin väl gömda blåa siren(civlare). Han visar på sin fina fartkamera att jag minsan hade kört 94 km/h på 50väg. Han stog o sköt 20m innan en 70väg!

Jag erkände dock vart jag väldigt fundersam på hur jag hade kommit upp i sådan hastighet då det är ett fargubb inte långt innan. Men men 4000 i böter och av med lappen i 3 månder. Behöver verkligen ha körkort för o komma till jobbet i prencip omöjligt att komma hit utan så nu får ja tigga ride av släkt och vänner fram o tibax totalt 19mil per dag. För länstyrelsen verkar tycka att det är bättre att jag får sparken och tar A-Kassa än o kortar ner strafftiden.

Kanske låter fjantigt men man har inget för att vara ärlig eller stanna.
Kan tilläggas att ja kolla på 50 skylten och den står i en buske!!
Men de ville inte "kärringen" på länstyrelsen utala sig om för hon kom tydligen inte ihåg nått om ärendet trots att hon skrivit på de dagen innan hennes komentar var "Vi får in så många ärenden om dagen så jag kan inte komma ihåg alla". Man är rökt hur man än gör om man är ung tyvärr.

Go sweden!

Eller alla på en gång? Jag undrade över det rimliga i påföljden sett till överträdelsen. Därtill var det konstigt att polisen stod ute i skogen på en rak och bred länsväg och siktade på fordon som kör tio för fort.
Det är väl självklart att dom står där? :va Alla kör för fort på en lång raka mitt i skogen, alltså kan man skriva flest böter/timme där, ganska logiskt. Skulle dom stå utanför tex ett dagis, där det är viktigt att man kör långsamt, skulle dom få in mycket mindre böter, eftersom dom flesta saktar ner där. Idioterna som skiter i det går dock fria, men det är ju inte det viktiga i sammanhanget, eller..?

slöseri med polis resurser, ut och jaga riktiga bovar istället!

Precis.
Omprioritera och jaga fyllerister/drogade i stället.(som framför ett fordon).
Straffet för att köra för fort och de´resurser de´läger ner på det är ju orimliga.
Stå och "sikta" på bilister som åker hem efter jobbet en vardag??
Va fan.
Men Vi vanliga som är ute och kör vi stannar när polisen viftar med spaden. Sen är vi inte farliga,kommer inte i grupp för då kan man ju göra som man vill ...
Sedan är det ju ett enkelt sätt att visa för Chefen på stationen att man gjort ett bra dagsverke.Kvoten fyld.

Undrar hur stor del av polisens utgifter som är lagda på trafikövervakning?
Åker man en sväng så ser man ju alltid ett par poliser på vägarna,
måste vara att det är så mycket brott som begås på vägarna.
Men på stan en fredagskväll så begås det inga brott för där ser man
inte en enda polis. När det tar 10 minuter för en 15årig tjej att köpa knark
på stan fattar jag hur polisen resonerar. Men polisen får ju inte ut några pengar till staten på att hindra en 15 åring att knarka, sen så kan det ju vara kallt och
obekvämt att behöva gå ut ur bilen och faktiskt göra samhället en tjänst!
Slå någon över käften men en flaska och våldta han flickvän så länge du inte kör for fort har du inget att förlora!

Fan va ilsken jag känner mig idag!!
Blir :mad: !

Här är listan....

BöterVilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?
Följande bötesbelopp gäller från och med den 1 oktober 2006.

Hastighet

Hastighetsöverträdelser på 30- och 50-väg:
1-10 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr
11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.400 kr
16-20 kilometer över hastighetsgränsen 2.800 kr
21-25 kilometer över hastighetsgränsen 3.200 kr
26-30 kilometer över hastighetsgränsen 3.600 kr,
31-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kr.
Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren.

Hastighetsöverträdelser på 70-, 90-, 110- och 120 väg:
1-10 kilometer över hastighetsgränsen 1.500 kronor
11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr
16-20 kilometer över hastighetsgränsen 2.400 kr
21-25 kilometer över hastighetsgränsen 2.800 kr
26-30 kilometer över hastighetsgränsen 3.200 kr
31-35 kilometer över hastighetsgränsen 3.600 kr
36-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kronor.
41-50 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kronor.
Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagar

Jag ansåg att mina var att betrakta som normala omkostnader vid tjänteresor. Chefen höll med, men var inte riktigt bered att ta upp det med revisorn...

jag har fått mina böter betalda av företaget både när jag körde budbil och när jag levererade möbler åt ett möbelvaruhus

Tycker att det är helt fel inställning myndigheterna har som vill begränsa och straffa folk ist för att utbilda och vägleda traffikanterna.
Det vi behöver är mer insyn i det hela, hur fortkörning kan påverka andra medtrafikanter, vilka konsekvenser det kan ha och hur allvarliga situationer kan uppstå pga att man kört över den lagliga hastighetsbegränsningen

Helt ärligt nu, hur många gasglada Aprilia Factory-ägare och likasinnade ystra sporthojsförare tror du att du genom att "utbilda och vägleda" kan få att gasa mindre??? Behövs det mer utbildning för att fatta att man blir plattare om man smäller in i ett träd i 109 än i 90? Eller att man har svårare att undvika att smälla in i en annan trafikant som gör något dumt om man kör 89 istället för 70?
Visst är det så att man VET det mycket väl men man väljer att skita i det, det är helt enkelt inte viktigt därför att man tycker att det inte angår mig därför att man tycker att "JAG HAR KOLL!"

Undrar hur stor del av polisens utgifter som är lagda på trafikövervakning?
Åker man en sväng så ser man ju alltid ett par poliser på vägarna,
måste vara att det är så mycket brott som begås på vägarna.
Men på stan en fredagskväll så begås det inga brott för där ser man
inte en enda polis. När det tar 10 minuter för en 15årig tjej att köpa knark
på stan fattar jag hur polisen resonerar. Men polisen får ju inte ut några pengar till staten på att hindra en 15 åring att knarka, sen så kan det ju vara kallt och
obekvämt att behöva gå ut ur bilen och faktiskt göra samhället en tjänst!
Slå någon över käften men en flaska och våldta han flickvän så länge du inte kör for fort har du inget att förlora!

Fan va ilsken jag känner mig idag!!
Blir :mad: !

Staten tjänar inte pengar på att stoppa en 15 åring från att knarka eller
utreda en våldtäkt.. Det kostar pengar... Klart som f-n dom inte gör det..
Sen har nog NTF lite större lobbyverksamhet/mer pengar än nån kvinnofridsgrupp... Underbara Sverige! :hata

Tråkigt att åka på det på en sådan sträcka som du beskriver. Lätt att vara efterklok, men du skulle ha en fortkörnings-försäkring. 439:-/år och du slipper betala böterna.

jag har fått mina böter betalda av företaget både när jag körde budbil och när jag levererade möbler åt ett möbelvaruhus

Det bör du nog tala tyst om......

Skatteverket har vissa invändningar mot denna typ av arrangemang.

Det bör du nog tala tyst om......

Skatteverket har vissa invändningar mot denna typ av arrangemang.

oj, jag hittade på allt! självklart betalade jag själv...

rent hypotetiskt, menar du att jag i så fall borde ha förmånsbeskattas för det?

Staten tjänar inte pengar på att stoppa en 15 åring från att knarka eller
utreda en våldtäkt.. Det kostar pengar... Klart som f-n dom inte gör det..
:hata

Vi spar en otrolig massa pengar på varje person som INTE dras ned i knarkträsket, och otroligt mycket både finansiellt och mänskligt lidande för varje förebyggd våldtäckt.

Alltså, denhär gangster mentaliteten, var är medborgarkänslan? är vi så långt ifrån vår egen kultur och sans att det är "skit i detsamma" med det gemensamma bästa? DU är ju lagen, det är det demokrati och parlamentarismen är till för! Om de idepolitiska riktningarna inte duger, starta då ett värderelativt parti med überliberalt-anarkistiskt program!

- mest möjliga lycka för gruppen, noll tollerans mot mcstölder med döden som påföljd, inga hastighetsbegränsningar (mer än nedre, för det är farligt med de som kör för långsamt men inte för fort) och driv på för att kommunerna lägger sina budgetar på att finansiera regionala motorsportsanläggningar istället för "fjoll" som innebandy och fritidsgårdar..

själv pyntade jag glatt mina böter för en månad sen, fartkamera och 7km för fort kl 0325 en tisdagsnatt påväg från arlanda blev en skaplig del av mitt CSN, men herre gud! det var jag som körde så vad är problemet, det var ett dumt, och irrationellt beslut att köra för fort men ingen tvingade mig!

åhh.. ursäkta utbrottet. nu ska jag nog dansa vidare. http://www.sporthoj.com/forum/images/smilies/action-smiley-032.gif
:pannkyss

http://www.dontworry.se

Fungerar som så att du betalar 439:-/år för ett "abonnemang" som ger dig detta:
Max 3st fortkörningsböter per period (12mån) och dessa betalas om du kör för fort på 70 -90 -110 vägar, max 30km för fort då. Inga andra förseelser vid tillfället, tex köra utan bälte etc, en ren fortkörningsbot ska det vara.
Om du får en så faxar du bara upp den till deras kontor och några timmar senare får du bekräftelse på att den är betald och klar.
Jag har haft denna tjänst sedan starten och det har redan betalat sig :)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8