10 km/t för fort = 1.500 kr

Vi spar en otrolig massa pengar på varje person som INTE dras ned i knarkträsket, och otroligt mycket både finansiellt och mänskligt lidande för varje förebyggd våldtäckt.

JAG vet det... Känns det som om staten vet det??
Inte för mig iaf..

Alltså, denhär gangster mentaliteten, var är medborgarkänslan? är vi så långt ifrån vår egen kultur och sans att det är "skit i detsamma" med det gemensamma bästa? DU är ju lagen, det är det demokrati och parlamentarismen är till för! Om de idepolitiska riktningarna inte duger, starta då ett värderelativt parti med überliberalt-anarkistiskt program!
Ja bra idé! För att det skulle gå så bra?
Försökt att flytta berg?
Demokratin i Sverige är faktiskt inte riktigt på riktigt...
Staten ser inte till folks bästa utan till sitt eget, precis som vilket djur som
helst. Varför startas det utredningar om saker som är så uppenbara att
svensson garvar sig harmynt när nån utredare berättar att sprit är farligt
och Svensson gråter när han inser att denna utredning med ett så uppenbart
svar har kostat ett par miljoner?

- mest möjliga lycka för gruppen, noll tollerans mot mcstölder med döden som påföljd, inga hastighetsbegränsningar (mer än nedre, för det är farligt med de som kör för långsamt men inte för fort) och driv på för att kommunerna lägger sina budgetar på att finansiera regionala motorsportsanläggningar istället för "fjoll" som innebandy och fritidsgårdar..

Okay, procentuellt då, hur många timmar bankörning går det att
få i Sverige jämfört med timmar bandy?
Varför ska en bilist/motorcyklist stå för sina egna sjukvårdskostnader när
bandyspelaren slipper?
Och med tanke på hur lite pengar som läggs på motorcyklister och med tanke på att det fan inte finns en enda fritidsgård kvar.. Hur får du ihop den ekvationen???

själv pyntade jag glatt mina böter för en månad sen, fartkamera och 7km för fort kl 0325 en tisdagsnatt påväg från arlanda blev en skaplig del av mitt CSN, men herre gud! det var jag som körde så vad är problemet, det var ett dumt, och irrationellt beslut att köra för fort men ingen tvingade mig!

Och du inser fortfarande inte det löjliga???
Vad lärde du dig av att få 1500-2000 kronor i böter för att köra 7 km för fort?? Kommer du att bli en bättre bilförare?? Inte en chans...
Kommer du att göra om det?? Jajamensan
Har fortkörning fått för stora proportioner?? Så ini hlvt...
Är det ett sätt för staten att få in x antal hundra miljoner EXTRA i skatt??

Återigen, varför tror du att staten sätter så mycket resurser på fartövervakning?? Varför tror du staten smäller upp så mycket skåp överallt??
Tror du staten gör det för att sänka medelhastigheten 2 km/h eller för att få in x antal hundra miljoner??
Varför tror du kameraskåpen skjuter upp som svampar ur jorden?
För att sänka medelhastigheten 100 meter innan kameran eller för att kameran betalar sig på mindre än en månad??
EDIT: och hur många rattfulla och drogpåverkade tog fartkameran som
tog en fin bild av dig??
Vilket är farligast, köra 7 km för fort eller köra dyngrak och/eller skyhög??
Vilket kostar staten mest att ta fast och rehabilitera??

Tror du verkligen staten har ditt bästa för ögonen??
Då är du grundlurad kan jag meddela!

Ha så kul! :D

Last edited:
Fortfarande rent hypotetiskt, även om jag tex. måste köra för fort för att hinna fram med en brådskande leverans?

Arbetsgivaren får inte uppmana dig till lagbrott oavsett. Och ja betalda fortkörningsböter är en privat levnadsomkostnad och skall förmånsbeskattas, frågan är bara om SKV har någon schablon för det?:va :D

EDIT: Jag var tvungen att ringa mamma och kolla det skatterättsliga läget....

Bolaget får inte dra kostnaden skattemässigt utan det hamnar i kategorin icke avdragsgilla kostnader vilket gör att det läggs på bolagets skattemässiga vinst och skall beskattas. Förmånen av att de betalar åt dig skall dessutom beskattas såsom lön.

Summan blir att det är billigare att betala boten själv och ha chefen att ge dig en liten extra löneutbetalning de gånger du åker fast.

Last edited:
Alla verkar få böter i just det ögonblicket när de av ouppmärksamhet råkar överskrida lagstadgad hastighet med några hekto. Man läser aldrig någon skriva "Jag bombade satan som vanligt och fick fortkörningsböter". Slutsatsen måste bli att vi på Sporthoj har en stark drift att köra lagligt, och kör vi för fort så är det ett rent och ärligt misstag. :) :ängel

Själv kör jag fort och bra med de flesta fordon. Har blivit stoppad några gånger med aldrig bötfälld. Den dagen det händer slår jag ut det på åratal av pragmatisk hastighetsöverträdelse, och då blir det rätt billigt per mil.

Däremot håller jag med om att det borde kollas mer rattonykterhet. Har fått blåsa 2-3 ggr under min karriär, och det är på tok för lite.

Staten tjänar inte pengar på att stoppa en 15 åring från att knarka eller
utreda en våldtäkt.. Det kostar pengar... Klart som f-n dom inte gör det..
Sen har nog NTF lite större lobbyverksamhet/mer pengar än nån kvinnofridsgrupp... Underbara Sverige! :hata

Tyvärr det verkar precis så. Ju mer man tänker på det så verkar det som polisen prioriterar bort andra mer seriösa brott genom att satsa sina resurser på ringa överträdelser.

Tyvärr.

Arbetsgivaren får inte uppmana dig till lagbrott oavsett. Och ja betalda fortkörningsböter är en privat levnadsomkostnad och skall förmånsbeskattas, frågan är bara om SKV har någon schablon för det?:va :D

EDIT: Jag var tvungen att ringa mamma och kolla det skatterättsliga läget....

Bolaget får inte dra kostnaden skattemässigt utan det hamnar i kategorin icke avdragsgilla kostnader vilket gör att det läggs på bolagets skattemässiga vinst och skall beskattas. Förmånen av att de betalar åt dig skall dessutom beskattas såsom lön.

Summan blir att det är billigare att betala boten själv och ha chefen att ge dig en liten extra löneutbetalning de gånger du åker fast.

låter ju faktiskt ganska logiskt... har aldrig funderat speciellt mycket på saken innan...

nu är det läggdags för mig, crossåkning i snöblask på schemat i morgon!

Sjukt! 1500 för 10km/h på en fin 70 väg är ju inte av denna värld!

Jag kör ALLTID för fort på de vägar jag anser lämpliga att köra för fort på, det betyder på ren svenska att jag tycker att hastighetsbegränsningarna är för fjolliga på många ställen! Detta betyder inte att jag kör 100 på 30 väg utanför dagis...

PUSS på alla pekpinnetanter som aldrig ljuger eller gör fel :)

Jag håller med THYGOD på alla punkter ovan! Att tro att "staten" har höga böter och kameraskåp av andra anledningar än att tjäna pengar är otroligt naivt!

Last edited:
Det är sanslöst. Eller vad säger ni om kopplingen mellan överträdelse och påföljd?..

Helt kasst. I normal sporthojsanda så vet vi ju att vad som behövs är hårdare straff, så det borde naturligtvis kosta mer för att få bukt med lagbrytarna. Den där undersökningen som säger att det blivit mer fortkörare trots kraftigt ökade böter..... Tja, vi vet ju vad vi tycker om sådana där blockflöjtsundersökningar.

Mellan 20 0ch 25 bomba jag jämt och fick aldrig behålla kortet längre än 3 mån åt gången. Sen tog jag hoj kort och har klarat mej utan böter. Nu kör jag lagligt med bilen och försöker minimera överträdelserna på hoj.

Vad är det som är sanslöst? 1500? Det är ju som en p-bot eller två.
Don't do the crime if can't do the time. Har du inte råd finns det ju sätt att slippa böterna på från början :rolleyes:

Jag fick 7700 SEK i böter när jag körde för fort i Norge.

Kan tillägga att jag numera tar det VÄLDIGT lugnt. Så höga bötesbelopp biter på mig iaf.

http://www.dontworry.se

Fungerar som så att du betalar 439:-/år för ett "abonnemang" som ger dig detta:
Max 3st fortkörningsböter per period (12mån) och dessa betalas om du kör för fort på 70 -90 -110 vägar, max 30km för fort då. Inga andra förseelser vid tillfället, tex köra utan bälte etc, en ren fortkörningsbot ska det vara.
Om du får en så faxar du bara upp den till deras kontor och några timmar senare får du bekräftelse på att den är betald och klar.
Jag har haft denna tjänst sedan starten och det har redan betalat sig :)

Men visst är det också så att det måste vara en så kallad icke stationär fartkontroll om du ska få böterna betalda? Du får med andra ord pynta själv om du glömmer av dig och bränner förbi en fartkamera. Den betaler bara när det är farbror blå som plötsligt mäter din fart med laser eller traffipax.
Jag har i alla fall ett starkt minne av att jag läst det någonstans.

1.500kr för 10km/h över 70km/h?
Känns mycket, men jag fick 2.800 för 67 på 50 väg, dock inte tätbebyggt område.
Jag blev ganska sur, vet att jag gjorde fel och erkännde ju såklart (inga bortförklaringar).

Men orsaken till 67km/h var att jag låg i döda vinkeln bakom en bil ca 30meter innan det blev enfiligt. Hade en stor bilkö bakom så jag valde att köra om istället för att bromsa och det sket sig. :huvet

:va
Jag slås av 2 saker när jag läser den här tråden.
Den ena är bara den vanliga dubbelmoralen: Mer straff! Hårdare straff! KjEtTiNgGänG o.s.v. blir plötsligt: Orättvist! Varför skall JAG straffas så hårt? Inget konstigt med det, det har drabbat hela Sverige kollektivt efter senaste valet.
Det andra är hur "rättsamhället" faktiskt prioriterar. "Riktiga brottslingar" skall inte straffas, de skall vårdas, rehabiliteras och läras bli dugliga samhällsmedborgare. För trafikförseelser däremot finns det bara en metod att få Svensson att rätta sig i ledet, och det är fler straff och högre straff. Något annat är det inte tal om.

Vart är vi på väg, egentligen?

Men visst är det också så att det måste vara en så kallad icke stationär fartkontroll om du ska få böterna betalda? Du får med andra ord pynta själv om du glömmer av dig och bränner förbi en fartkamera. Den betaler bara när det är farbror blå som plötsligt mäter din fart med laser eller traffipax.
Jag har i alla fall ett starkt minne av att jag läst det någonstans.

Det tror jag inte spelar någon roll. Böter som böter sa en av killarna som driver det när jag snackade med honom förra veckan. Då frågade jag vad som händer om jag får böter på en 110-väg om jag kör tex 108km/h med släpkärra, men de pyntar även den boten. För att vara på den säkra sidan så ska jag höra med honom om fartkameror, det bör iofs stå på sidan om det inte gäller.

edit/ Så här stod det på sidan:
"3) Vilka böter abonnemanget täcker

Abonnemanget täcker böter kunden ådrar sig via stationär fartkamera, civilpolis, mobil poliskontroll eller polispatrull under avtalstiden. Böter som kunden ådragit sig före eller efter avtalstiden, tar Don't Worry Sweden AB inget ansvar för. Max tre böter per person och abonnemang. Uppnår kunden tre böter så avregistreras denne från tjänsten."

De betalar även dina böter vid fartkameror med andra ord.

Last edited:
:va
Jag slås av 2 saker när jag läser den här tråden.
Den ena är bara den vanliga dubbelmoralen: Mer straff! Hårdare straff! KjEtTiNgGänG o.s.v. blir plötsligt: Orättvist! Varför skall JAG straffas så hårt? Inget konstigt med det, det har drabbat hela Sverige kollektivt efter senaste valet.
Det andra är hur "rättsamhället" faktiskt prioriterar. "Riktiga brottslingar" skall inte straffas, de skall vårdas, rehabiliteras och läras bli dugliga samhällsmedborgare. För trafikförseelser däremot finns det bara en metod att få Svensson att rätta sig i ledet, och det är fler straff och högre straff. Något annat är det inte tal om.

Vart är vi på väg, egentligen?

Det är nog lite därför "dubbelmoralen" finns...
Jag och säkerligen flera anser att sno/vandalisera någons egendom är ett
värre brott än att köra några kilometer för fort.

KjEtTiNgGänGet är väl inte så konstigt egentligen, polisen jagar Svensson
med blåslampa och bötfäller allt dom kan.
Men den dagen någon sabbar för Svensson så sk!ter polisen i det totalt..
Eller ja.. sk!ter i det gör dom nog inte men dom lägger inte ner nån energi på
att hjälpa Svensson utan lägger ner alla anmälningar i brist på bevis innan
Svensson ens lämnat stationen.
Då blir Svensson frustrerad och plockar fram KjEtTiNgEn direkCt!!!11
Det finns ju en anleding till att det bildas fler och fler medborgargarden i Sverige.. Sen hur bra det är kan vi ju diskutera..

Skulle jag få tag på nån som pillar på mina saker så skulle nog kjättingen
åka fram omgåendes. Har redan haft flera inbrott i bilarna och en j*vla massa småglin som kutar runt och klottrar och stör i området där jag bor så jag skulle inte tveka en sekund att bryta en arm eller ett ben och hävda nödvärn..
Polisen skulle ju ändå inte göra något... Varken mot mig eller glinet...
Om dom ens skulle komma om man ligger och håller i glinet med ena handen och ringer med den andra...

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna