Att det inte "känns" vet jag inte. Själv blev jag bötfälld för att ha kört 79 på 50-väg. När polisen bad mig skriva på frågade jag om hon var helt 100 på att hastigheten stämde. Hon ssa ja och jag skrev på utan några som helst invändningar. Har man gjort fel så ska man betala priset. Men grejen var att för 4-5 sekunder var jag ouppmärksam och för det får jag betala 3600:-.
Rimligt? Tro mig, hade jag fått 1000:- hade det nog haft samma effekt. 3600:- däremot gör mig förbannad och besviken på en regering som antar att vi alla är kriminella och kör förfort med vilja och därför borde vi bli straffade genom att bli mjölkade ekonomiskt!
Sen kan man fråga sig om det är proportionella straff vi pratar om eller ej; En person som har en inkomst på över 500k per år lär inte bry sig mycket om de fördubblar böterna eller ej, för honom/henne är det skitsamma egentligen, men för en som tjänar hälften så mycket, ja, påfäljderna är ganska så kännbara.
Tycker att det är helt fel inställning myndigheterna har som vill begränsa och straffa folk ist för att utbilda och vägleda traffikanterna.
Det vi behöver är mer insyn i det hela, hur fortkörning kan påverka andra medtrafikanter, vilka konsekvenser det kan ha och hur allvarliga situationer kan uppstå pga att man kört över den lagliga hastighetsbegränsningen, inte att man får oproportionella ekonomiska straff varje gång men gör något fel!
dessutom så blir man mer "straffad" ju mindre man tjänar i samhället.
Är detta rättvisa?