”Formula 80-87”

Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Gsx 750 fr. -85-87
Gsx 1100 fr. 86-88

Det är alltså den "kantiga " ramen man ska titta efter. Den lite rundare ramen kom -88 på 750 och 89 på 1100. Den får man icke använda.

Man får byta till 17" fälgar. (som sitter på -88:an original på både 1100 o 750..................fast 750 -88:an får man ju altså inte köra med........ja, ni hajjar)

Sen har jag bestämt för mej att 750:n vägde 176 kg torr och
1100:n vägde 197 kg torr.

Fzr har jag sämre koll på men tror man får köra med upp till -88 års modell. För sen har jag för mej att de ändrade den till -89.

Klart vi ska köra gammelräser!!!!!:banana
Jag har ändå inte råd med nåt annat.:mad:


Det är klart ni ska rejsa.

btv så stämmer det ang FZR -88 är tillåtet.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500
Det är alltså den "kantiga " ramen man ska titta efter. Den lite rundare ramen kom -88 på 750 och 89 på 1100. Den får man icke använda.
Enligt reglementet får man använda den nyare ramen (88:a) men inte hela hojen. Detta eftersom den typen av ram användes för racing under 87.
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Klart vi ska köra gammelräser!!!!!:banana
Jag har ändå inte råd med nåt annat.:mad:

Jamen va f... Detta bestämde jag åt dig redan förra året. Jag köpte en gammel surgixxer som hänger som ett lik i spännband i garagetaket.

VAR ÄR DIN???
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85

Ja du ser....vad man tror man kommer ihåg.
Jag tror jag villar bort mej med 3-ekerfälgar vs de gamla 6-ekerfälgarna
Det fanns alltså 18"-fälgar med 3 ekrar?

Då är bilden i länken nedan på en -88:a fast det står -89?

http://www.motorcyclespecs.co.za/model/suzu/suzuki_gsxr1100 89.htm

Enligt reglementet får man använda den nyare ramen (88:a) men inte hela hojen. Detta eftersom den typen av ram användes för racing under 87.

Aha! Det menar du. då skulle en 1100morot i ett -88:ans 750chassie vara det optimala? Eller den kombinationen kanske inte är historiskt rätt? Eller kanske tillåten ändå?

Jamen va f... Detta bestämde jag åt dig redan förra året. Jag köpte en gammel surgixxer som hänger som ett lik i spännband i garagetaket.

VAR ÄR DIN???

Under projektering!
Förresten så har ju du köpt en sån snabb R1:a som du gullar med hela tiden. Och jag vet nog vad som kommer att hända. Du kommer inte prioritera din fina Suzuki o så kommer jag få kuska runt själv med min fina gamla klassiker:gnissla

Varför hänger den förresten i taket? E de nån hemlig ramstretching som du försöker dej på?
 
Last edited:

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500
Jag tror jag villar bort mej med 3-ekerfälgar vs de gamla 6-ekerfälgarna
Det fanns alltså 18"-fälgar med 3 ekrar?
Ja, 88:ans GSX-R 1100 hade 18" 3-ekrade fälgar. Enda gången de hade det.

Då är bilden i länken nedan på en -88:a fast det står -89??

http://www.motorcyclespecs.co.za/model/suzu/suzuki_gsxr1100 89.htm
Ja, bilden är fel, det är en 88:a på bilden.


Aha! Det menar du. då skulle en 1100morot i ett -88:ans 750chassie vara det optimala? Eller den kombinationen kanske inte är historiskt rätt? Eller kanske tillåten ändå?
Reglerna säger (ang. GSX-R 750):
"1988 modell som komplett sykkel er ikke tillatt, men rammen regnes som replika av en ramme som fabrikken kjørte race med innenfor aldergrensen for klassen og er derfor tillatt."

Jag tror inte du får ta en hel 88:a och bara byta motorn. Det finns krav på att hojen skall se ut som hojarna gjorde under det aktuella året, och 88:ans kåpor är ju ganska annorlunda. Det finns även en gräns på 1100 cc så en ev. 1100-motor måste komma från första generationen (1052 cc). Den senare 1127 cc motorn fanns redan sent under 1987 (i GSX1100F), men regelmakarna ville inte ge mig tillåtelse att använda en sådan motor. :)
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Aha! Det menar du. då skulle en 1100morot i ett -88:ans 750chassie vara det optimala? Eller den kombinationen kanske inte är historiskt rätt? Eller kanske tillåten ändå?

Varför hänger den förresten i taket? E de nån hemlig ramstretching som du försöker dej på?

Det står att du får använda ramen men inte hela chassit, så visst kan man kasta i en 1100 morot från 86-88.
Däremot ser man att det inte är så noga med chassiekomponenter i övrigt, då vissa sätter på nyare hjul, gafflar, bromsar och annat som är från nyare tid men stämmer överens med reglementet. Ex. står det att bromsok måste vara av typen som användes, alltså borde vilka 4kolvsok som helst av icke radialtyp vara tillåten. Likadant med gaffelben, där det står får ej vara USD, men annars verkar det inte så noga där heller. Kommer man med en -88:ans ram med tillhörande sving och gaffel skulle det nog knorras mer än om man har -87:ans ram med -88:ans sving och gaffel.

Ramstretching, nja. Plockade av gaffelbenen för ett halvårsen för att byta vätska och ge de lite kärlek, men de står fortfarande orörda bredvid. Alla har ju inte råd med varmgarage och meka i -5 grader e inte min grej.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Förväntar mig inget annat än pallplatser i båda seniorklasserna. Dock är detta livsfarliga uttalanden som ev. kommer få ätas upp vid senare tillfällen. :yoparty

Det är ju lätt för dig att säga, du som kör 1000, där alla som är för talanglösa för att köra riktig hoj (600) hamnar, när de tror att de kan köpa sig segrar genom att köpa effekt (hej Sandstream, Robban, Martin Hja....:tungan).
Men för oss som kör 600, och måste förlita oss på kompetens och talang därför vi kör i en klass som är FULL av hungriga och kåta TALANGFULLA förare, då är det BETYDLIGT svårare!:fakta

Betydligt svårare!!!
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Köpt hoj!

Efter era inspirerande o trevliga inlägg i dessa tråd har jag nu inhandlat en gsxr 1100 -86.

Skulle kunna skriva en hel story om att jag:
Inte förstod ett skit av vad den danske säljaren sa,
fick skotta ut släpet i 2 timmar,
åkte 17 mil på isvägar med en bil som läcker kylvätska o knappt har nån värme (-21 grader var lägstanoteringen på hemvägen)
för att sedan tappa hojen på min hala parkering.:D


Så sakteliga kommer det att bli racehoj av skrotet :)

Ett par frågor som kommer upp:
Var får man tag på så pass gamla racekåpor
Är det nån stor originalljuddämpare som gäller för att få ner ljudnivån.
Man får ju ha 17"-fälgar men hur "gamla" måste de vara? Bredd?



Så det är alltså en GSXR 750 -87 man ska ha???? Eller en 1100 88:a?? Korrekt??

Man vill ju veta innan man börjar dammsuga ebay!!!:)

Nu skriver jag som Martin innan.
min hoj står i garaget mozz........

Var är din?gammelräser alltså.


Erkänn att du e suuuuugen!:7peta:tungan
 
Last edited:

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Ett par frågor som kommer upp:
Var får man tag på så pass gamla racekåpor

kolla med alienmoto dom kunne iallafall fixa kåpor till fzr 87. fast jag plastade om org kåporna till racekåpor, så köper jag nya när jag ar ramlad itu dessa:D
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Erkänn att du e suuuuugen!:7peta:tungan

Nja.... gamla grejor = mycket meka....

Och först måste jag bli långsammare! Den dagen jag inte sätter nya pb på banorna då ska jag ta en ny funderare. Jag har ju redan gjort den grejen, jag har ju redan kört classic!
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top