”Formula 80-87”

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Norrmännen verkar ha roligare racingserier än vi svenskar. ”Formula 80-87” är en klass för 1980-talshojar med båda två- och fyrtaktsmotorer och de verkar köra på både Sviestad, Gelleråsen, Knutstorp och...Donington. Undrar hur det vore att ställa upp med en RG 500 eller GSX-R 1100 anno 1987? Någon som har sett de här racen?

http://crc.no/hXGXBmwlvQ00.25.idium
 

Bifogat

  • 1985_RG500_broch01_800.jpg
    1985_RG500_broch01_800.jpg
    91.6 KB · Visningar: 226
  • 1986_GSXR1100_sales1_795.jpg
    1986_GSXR1100_sales1_795.jpg
    91.2 KB · Visningar: 255

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Går inte den klassen tillsammans med Classic i Sverige?

EDIT: Den kallas Klass 7C i Sverige.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Det är en NORDISK class som mestadels kör med resten av Classictävlingarna.
Har körts som inbjudningsklass på Norskt mästerskap på Rudskogen 2ggr ? också.



I formula 1 har det vunnits med gsx1100 men skulle någon komma med en vettig rgb500 rätt inställd så blir det nog väldigt jobbigt för de med tunga gathojar.



Har sett de flesta racen från mitt i händelsenas centrum!
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
I formula 1 har det vunnits med gsx1100 men skulle någon komma med en vettig rgb500 rätt inställd så blir det nog väldigt jobbigt för de med tunga gathojar.
Ok, man får ställa upp med produktionsracers? Lite svårt att få tag på och betala en RGB bara. Och handen på hjärtat – är de bättre än en fixad GSX-R 1110?
 

Bifogat

  • 1985_GSX-R750R_blwh_450.jpg
    1985_GSX-R750R_blwh_450.jpg
    25.7 KB · Visningar: 246
  • SUZUKI RGB 500_3.jpg
    SUZUKI RGB 500_3.jpg
    104.9 KB · Visningar: 257
Last edited:

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Jag har varit funktionär på Mittsverigebanan när dom kört Classic-Racing där och formula 80-87 samt SoS var favoritklasserna att titta på under dom helgerna.
 

nybben

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2008
Ort
Karlstad
Hoj
-85 & -88 Guzzi Le Mans
Visst kan du ställa upp med en RG500 eller GSX-R 1100. GSX-R´en är godkänd fram till -88 års modell. Reglementet hittar du på www.crc.no. Så det är bara att prova på :)
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
I formula 1 har det vunnits med gsx1100 men skulle någon komma med en vettig rgb500 rätt inställd så blir det nog väldigt jobbigt för de med tunga gathojar.



Har sett de flesta racen från mitt i händelsenas centrum!
Minns att jag läste i en gammal Bike, där man plojrejsade (tror nästan det var 12 el 24t) RD500 mot FJ1100 på A-torp & RD:n fick obönhörligt däng, ...så man ska kanske inte underskatta dom där äldre loken ändå.

Edit: Läste lite slarvigt, ...med ett B efter RG blir det kanske en annan femma.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Minns att jag läste i en gammal Bike, där man plojrejsade (tror nästan det var 12 el 24t) RD500 mot FJ1100 på A-torp & RD:n fick obönhörligt däng, ...så man ska kanske inte underskatta dom där äldre loken ändå.

Edit: Läste lite slarvigt, ...med ett B efter RG blir det kanske en annan femma.

Blir väl dubbelt så många depåstopp med en RD500 som med en FJ1100 också. Sen var dom väl kanske orginal bägge två? En RD har nog ganska mycket större trimpotential än vad en FJ har.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Blir väl dubbelt så många depåstopp med en RD500 som med en FJ1100 också. Sen var dom väl kanske orginal bägge två? En RD har nog ganska mycket större trimpotential än vad en FJ har.
Minsann hittade jag den, ...FJ:n drog 1,12 l/mil & RD:n 1,08, ...men med 2 liter mindre tank så tappade den väl några stopp.
RD:n vann dock pga 4.5 tim vurpstopp för FJ:n (som hade 7 km/t högre snitthastighet under effektiv körning).

Edit: Bästa varvtid 1.52 för FJ:n & 1.54 för RD:n (Vesa K resp Anders A som körde).
 
Last edited:

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Eslöv
Hoj
zx6r-07 zx10-08
Synd att man inte har den kvar...
 

Bifogat

  • kortkort 084.jpg
    kortkort 084.jpg
    220.4 KB · Visningar: 510
  • kortkort 085.jpg
    kortkort 085.jpg
    229.6 KB · Visningar: 446

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Ok, man får ställa upp med produktionsracers? Lite svårt att få tag på och betala en RGB bara. Och handen på hjärtat – är de bättre än en fixad GSX-R 1110?


Fundera på vad ungefär 150 hästar och 135-140kg gör mot en surgixer med 130 hästar och 230kg.

Det är väl inga större problem att få tag på en rgb, däremot kommer det kosta som 2,5st 250Gp att sedan köra den.

...hur länge ska det vara 80-87 ?
Jag har en 89:a som behöver luftas ! :)


Det kommer nog vara formula 80-87 de närmaste 20-30-40 åren.
 
Last edited:

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Synd att man inte har den kvar...

Körde "stor debutant" 87-88 på en 85:a 750 (eller 84:a, när nu GSX750R kom?)
Har för mig vi körde 56-57:eek:r på Sviesta & 1:46:eek:r på Anderstorp.
(på snodda beggade GP däck, som var åthelvete för breda :D)
Falken, Knutan & G-åsen sög jag på redan på den tiden:va, så där tävlade jag bara enstaka gånger.
(1:a kortet är från Willow 1990, andra Sviesta -88... var är bottenkåpan?)
/
B
 

Bifogat

  • Oldies .jpg
    Oldies .jpg
    239.3 KB · Visningar: 299
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top