”Formula 80-87”

pelleplutt

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2007
Ort
Haninge
Hoj
gixxer-85,916sp-97,1098,KTM RC4-R.
I veckan köpte jag en gixxer 1052 cc motor. Säljaren sa att motorn var nyrenoverad och klar för att stoppa in i ramen. Det stämde inte riktigt när jag kom fram.... Jag köpte den dock ändå men ångrar mig nu! Tanken var att hitta en motor som fungerar för jag hinner inte meka. Den är alltså till salu igen för samma peng, 6000 kr. Motorn ska vara komplett förutom tråg, lammeller/mellanskivor och skruvarna till ventilkåpan. Motorblockets främre raminfästning där gummibussningar sitter är bortkapade. Det följer dock med ett extra motorblock som har kvar dom. Det följer även med en extra kopplingskåpa, växellåda och lite smått och gått. Motorfästet var bortkapat för att en turbo skulle få plats.

Nu till en fundering! Inget motorfäste där fram!? Alltså det som sitter vid oljekylaren. Det är tydligen så man gör när man kör dragracing med turbo. Fungerar det att köra utan det i roadracing. Vad tror ni!??? Det är ju ändå bara gummi där!!!
Det borde ju vara lite skillnad på krafterna som påverkar hojjen i roadracing jämfört med dragrace.
Sen kan man ju tycka att om dom japanska ingenjörerna satte ett fäste där, då borde man kanske låta det vara kvar.
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Hej!

Köpte en Öhlinare till min 1100 -86:a. Den är byggd av stötdämparexperten enligt Öhlins spec. för den modellen.
Jag har inte hunnit montera den än men kollade o mätte lite.

Blev förvånad o lite stressad när jag upptäckte att den var ca: 2cm. kortare än original. :confused:
Jag ska ju köra race med den och ha 17"-fälgar på den. Så jag skulle ju snarare vilja ha en längre dämpare för att få upp bakänden o komma upp lite för bättre markfrigång/kvickare styregenskaper.

Nån som vet om anledningen till varför den skulle vara kortare? Vad är brukligt att göra åt det? Bygga nytt fäste?
Eller är det det bästa att ha den som den är?

Vad har ni andra som kör gixxer för bakstötta?
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Hej!

Köpte en Öhlinare till min 1100 -86:a. Den är byggd av stötdämparexperten enligt Öhlins spec. för den modellen.
Jag har inte hunnit montera den än men kollade o mätte lite.

Blev förvånad o lite stressad när jag upptäckte att den var ca: 2cm. kortare än original. :confused:
Jag ska ju köra race med den och ha 17"-fälgar på den. Så jag skulle ju snarare vilja ha en längre dämpare för att få upp bakänden o komma upp lite för bättre markfrigång/kvickare styregenskaper.

Nån som vet om anledningen till varför den skulle vara kortare? Vad är brukligt att göra åt det? Bygga nytt fäste?
Eller är det det bästa att ha den som den är?

Vad har ni andra som kör gixxer för bakstötta?
572934.jpg


Kortare sådana så blir den högre.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Visst har ALLA GsxR "hundben":va:va:va

Näpp, inte 750 85-87 och 1100 86-88! Det som senare ersatts med bultade hundben sitter på dessa modellerna svetsade som två öron på svingen. Länkaget ser ut som på första bilden (hade tyvärr inget foto så det får bli bild från Bikebandit), och svingen ser ut som på andra bilden.
Asjobbigt, så jag har numera annan sving och länkage + dämpare från Gixxer 1000.
 

Bifogat

  • SU0124_062.gif
    SU0124_062.gif
    18.3 KB · Visningar: 107
  • Sving1.jpg
    Sving1.jpg
    103.2 KB · Visningar: 114

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Näpp, inte 750 85-87 och 1100 86-88! Det som senare ersatts med bultade hundben sitter på dessa modellerna svetsade som två öron på svingen. Länkaget ser ut som på första bilden (hade tyvärr inget foto så det får bli bild från Bikebandit), och svingen ser ut som på andra bilden.
Asjobbigt, så jag har numera annan sving och länkage + dämpare från Gixxer 1000.


Tack......Då fick man lära sig nåt nytt igen, har aldrug haft en gixxer ädre än -88 trodde ju att jag visste allt om fonrtiden:D
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
En fråga till er som kör gixer i Formula 80-87. vad har ni för stötta bak? Om man kör race + med 17"-fälgar så hade det väl varit bra att få upp baken lite för bättre markfrigång mm? Eller blir det för nervöst då?
Hur har ni gjort?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Någon insatt som har tävlings schemat för formula 80-87 2013 ? Mvh Micke
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Ingen orsak, välkommen dit.. om du lovar att heja på nr 46 i lilla Formula och i 350-klassen..
 

bearfoot

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Västervik
Hoj
Race & gathojar.
Härligt trådlyft! 3 år sedan sist.
Vad händer ute i garagen? Lägg gärna upp vad ni gör alla Formula åkare. Kan aldrig skada med lite bilder på race-hojar. Även om dom är gamla.
Nedan min innan den revs i höstas.608x406.jpg
 

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Min som den ser ut nu förutom fel bottenfärg och fel färg på siffrorna
Räknar med att köra första racet på Våler

750r1 (4).jpg
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top