”Formula 80-87”

I veckan köpte jag en gixxer 1052 cc motor. Säljaren sa att motorn var nyrenoverad och klar för att stoppa in i ramen. Det stämde inte riktigt när jag kom fram.... Jag köpte den dock ändå men ångrar mig nu! Tanken var att hitta en motor som fungerar för jag hinner inte meka. Den är alltså till salu igen för samma peng, 6000 kr. Motorn ska vara komplett förutom tråg, lammeller/mellanskivor och skruvarna till ventilkåpan. Motorblockets främre raminfästning där gummibussningar sitter är bortkapade. Det följer dock med ett extra motorblock som har kvar dom. Det följer även med en extra kopplingskåpa, växellåda och lite smått och gått. Motorfästet var bortkapat för att en turbo skulle få plats.

Nu till en fundering! Inget motorfäste där fram!? Alltså det som sitter vid oljekylaren. Det är tydligen så man gör när man kör dragracing med turbo. Fungerar det att köra utan det i roadracing. Vad tror ni!??? Det är ju ändå bara gummi där!!!
Det borde ju vara lite skillnad på krafterna som påverkar hojjen i roadracing jämfört med dragrace.
Sen kan man ju tycka att om dom japanska ingenjörerna satte ett fäste där, då borde man kanske låta det vara kvar.
 
Hej!

Köpte en Öhlinare till min 1100 -86:a. Den är byggd av stötdämparexperten enligt Öhlins spec. för den modellen.
Jag har inte hunnit montera den än men kollade o mätte lite.

Blev förvånad o lite stressad när jag upptäckte att den var ca: 2cm. kortare än original. :confused:
Jag ska ju köra race med den och ha 17"-fälgar på den. Så jag skulle ju snarare vilja ha en längre dämpare för att få upp bakänden o komma upp lite för bättre markfrigång/kvickare styregenskaper.

Nån som vet om anledningen till varför den skulle vara kortare? Vad är brukligt att göra åt det? Bygga nytt fäste?
Eller är det det bästa att ha den som den är?

Vad har ni andra som kör gixxer för bakstötta?
 
Hej!

Köpte en Öhlinare till min 1100 -86:a. Den är byggd av stötdämparexperten enligt Öhlins spec. för den modellen.
Jag har inte hunnit montera den än men kollade o mätte lite.

Blev förvånad o lite stressad när jag upptäckte att den var ca: 2cm. kortare än original. :confused:
Jag ska ju köra race med den och ha 17"-fälgar på den. Så jag skulle ju snarare vilja ha en längre dämpare för att få upp bakänden o komma upp lite för bättre markfrigång/kvickare styregenskaper.

Nån som vet om anledningen till varför den skulle vara kortare? Vad är brukligt att göra åt det? Bygga nytt fäste?
Eller är det det bästa att ha den som den är?

Vad har ni andra som kör gixxer för bakstötta?
572934.jpg


Kortare sådana så blir den högre.
 
Visst har ALLA GsxR "hundben":va:va:va

Näpp, inte 750 85-87 och 1100 86-88! Det som senare ersatts med bultade hundben sitter på dessa modellerna svetsade som två öron på svingen. Länkaget ser ut som på första bilden (hade tyvärr inget foto så det får bli bild från Bikebandit), och svingen ser ut som på andra bilden.
Asjobbigt, så jag har numera annan sving och länkage + dämpare från Gixxer 1000.
 

Bifogat

  • SU0124_062.gif
    SU0124_062.gif
    18.3 KB · Visningar: 107
  • Sving1.jpg
    Sving1.jpg
    103.2 KB · Visningar: 114
Näpp, inte 750 85-87 och 1100 86-88! Det som senare ersatts med bultade hundben sitter på dessa modellerna svetsade som två öron på svingen. Länkaget ser ut som på första bilden (hade tyvärr inget foto så det får bli bild från Bikebandit), och svingen ser ut som på andra bilden.
Asjobbigt, så jag har numera annan sving och länkage + dämpare från Gixxer 1000.


Tack......Då fick man lära sig nåt nytt igen, har aldrug haft en gixxer ädre än -88 trodde ju att jag visste allt om fonrtiden:D
 
En fråga till er som kör gixer i Formula 80-87. vad har ni för stötta bak? Om man kör race + med 17"-fälgar så hade det väl varit bra att få upp baken lite för bättre markfrigång mm? Eller blir det för nervöst då?
Hur har ni gjort?
 
Någon insatt som har tävlings schemat för formula 80-87 2013 ? Mvh Micke
 
Ingen orsak, välkommen dit.. om du lovar att heja på nr 46 i lilla Formula och i 350-klassen..
 
Härligt trådlyft! 3 år sedan sist.
Vad händer ute i garagen? Lägg gärna upp vad ni gör alla Formula åkare. Kan aldrig skada med lite bilder på race-hojar. Även om dom är gamla.
Nedan min innan den revs i höstas.608x406.jpg
 
Min som den ser ut nu förutom fel bottenfärg och fel färg på siffrorna
Räknar med att köra första racet på Våler

750r1 (4).jpg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top