Övertalning R1+nybörjare

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Klart man får välja (och betala) för vilket hoj man vill ha som förstahoj.

Meeeeen
Dom misstag jag gjorde första säsongen, på en KTM Duke II, hade jag aldrig överlevt på en R1 helt klar.
Varför? Min KTM kom inte upp i 200++ på kurvan jag felbedömt.

Men vet du med dig att du kör som en kärring så börja på en R1, helt klart :D
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag skulle rekommendera en naken hoj i 600 -750 cc klassen t.ex Honda hornet 600, Kawasaki er6, Z750 eller Suzuki SV 650 GSR 600. Dessa hojar har en mer upprätt körsställning än en R1:a och är inte så aggressiva i motorn som hojarnas "Formel 1".

1 Att lära sig att köra på en supersporthoj är svårt. Den framåtlutande kör ställningen gör att runtom sikten blir svårare samt att det blir svårare för en nybörjare att köra med avslappnade armar o händer. Det är viktigt för att manövrera hojen på ett bra sätt.

2 Den stora kraften i motorn och kanonfina bromsar. Blir lätt "mardröm" för en nybörjare som inte behärskar "gaskontroll" och "bromsteknik" fullt ut. Detta kan lätt leda till en highsider eller en omkullbromsning.

3. R1 brukar ha hög försäkring och ofta i kombination med höga självrisker. Det gör att minsta vurpa blir svindyr. Kåpor går ju sönder även i låga farter.


När du känner dig säker på t.ex Hornet 600 efter 2 säsonger och några sporthojskurser (steg 1-4). Då skall du självklart köpa r1:an, den är lika underbar i händerna på en rutinerad förare som farlig och dyr i händerna på en orutinerad förare.

Har själv provkört r1, zx 10 m.fl. Jag känner själv att det krävs erfarenhet från andra mindre hojar innan, för att kunna köra på ett någolunda säkert sätt. Allt levereras på ett brutalt sätt. Jag har själv kört haft bl.a ER 6 och Z1000 innan.

Torbjörn
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Klart att han ska ha en R1 om han är sugen. Men lämplig som förstahoj? Nej.

Alltså, problemet är inte den är svårtkörd utan just motsatsen. Vilken Svenne Banan som helst kan grensla en R1 och vrida på rullen, plättlätt. Och just enkelheten i kombination med en sjuhelvetes motor som lockar och pockar, bara tigger om att bli piskad är det förföriska, försåtliga och potentiellt dödliga för en rookie som inte känner hojens och framförallt sina egna gränser. Och en R1 tar dig till och förbi den gränsen på ett ögonblick. Några timmar i sadeln och vem som helst kan känna som sig som Casey Stoner, fan jag kan ju det här. Och så tänjer man på marginalerna, kurva efter kurva, raka efter raka till man passerat gränsen -utan att egentligen veta om det. Och då kan det vara för sent.

Jag säger inte att man inte kan råka illa ut på en CB400 eller en Virago 535 men marginalerna är enormt mkt mindre på en R1. Just därför att det är en R1 och föraren kommer att vilja köra den som en, förr eller senare.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nu har jag bara läst igenom en bråkdel av de svar som kommit in här.

Jag håller med vad många skriver här- Det är piloten som är farlig inte hojen.
Helt korrekt...

Dock!!!
Varför ser olycksstatistiken ut som den gör?
47 döda 2009 1jan-31 okt.
21 av dem körde supersporthojar

5 st R1
2 gsxr1000
2cbr 1000rr
3 cbr1000F
2 st Blackbird
3 st cbr 900
1 zx10
1 BMW K1200
1 superduke
1 zx6

Åldern
16,24,24,26,27,28,29,30,30,31,31,33,34,34,37,39,40,40,42,42,58 år

47 döda totalt. 21 av dem är supersporthojar. 20 av dem hojar på 900cc eller mer....


Kan man ju dra det en sväng längre och teoretisera om det hade gått bättre för de på annan(mindre farlig?)hoj.

Det dog rätt många på -80talet med och det som då kallades "värsta hojen!" är ju på sin höjd ett touringlok idag så med det resonemanget är ju i princip alla nya hojar livsfarliga och ingen nybörjare borde få åka något nyare än säg -90?

Kan det vara så att riskgruppen istället söker sig till hojtypen för att det är det elakaste som finns men hade haft samma beteende som ledde i olycka oavsett fordon?

Tror jag,jag är lika (o)farlig oavsett vad jag åker på,är inte hojen som bestämmer riskbeteende och fort så det räcker går det på fz6/1 som brukar ses som bra nybörjarhojar.

Hindra istället personen från att skaffa hoj om man är rädd för att det ska gå åt skogen,inte bara begränsa typ av hoj.

Att en R-hoj inte är optimal för gata är en annan sak.

Henrik
 

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Ort
GBG
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
Nu har jag bara läst igenom en bråkdel av de svar som kommit in här.

Jag håller med vad många skriver här- Det är piloten som är farlig inte hojen.
Helt korrekt...

Dock!!!
Varför ser olycksstatistiken ut som den gör?
47 döda 2009 1jan-31 okt.
21 av dem körde supersporthojar

5 st R1
2 gsxr1000
2cbr 1000rr
3 cbr1000F
2 st Blackbird
3 st cbr 900
1 zx10
1 BMW K1200
1 superduke
1 zx6

Åldern
16,24,24,26,27,28,29,30,30,31,31,33,34,34,37,39,40,40,42,42,58 år

47 döda totalt. 21 av dem är supersporthojar. 20 av dem hojar på 900cc eller mer....

Finns det några fakta om hojarna varit stulna el om förare varit påverkade av något?
Jag försöker inte sopa nått under mattan, men i statistiken hamnar även körkortslösa och andra här.
Detta är ju lite tråkigt för dom som kör hoj och får detta upp i halsen hela tiden.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mycket bra fråga, det vore mycket intressant att veta hur många av dessa olycksoffer som innehade körkort, som framförde ett fordon registrerat på sig själv samt hur många som varit drogpåverkade, bara för att ha ett relevant underlag och utan att försöka bortförklara sporthojarnas överrepresentation. En nyanserad debatt tjänar alla på:tummenupp.

Jag har t ex svårt att se att 16-åringen befann sig på vägen med ett körkort i fickan.

Ezzo - Har vi/SMC tillgång till sådan information i just dessa aktuella fall?

PS. Är det någon mer än jag som är lite förvånad över andelen CB1000F i statistiken? Är det kanske en vanlig förstahoj?

Finns det några fakta om hojarna varit stulna el om förare varit påverkade av något?
Jag försöker inte sopa nått under mattan, men i statistiken hamnar även körkortslösa och andra här.
Detta är ju lite tråkigt för dom som kör hoj och får detta upp i halsen hela tiden.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vad hände med att köra sporthoj för att få ligga? Är det inte ok längre?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Mycket bra fråga, det vore mycket intressant att veta hur många av dessa olycksoffer som innehade körkort, som framförde ett fordon registrerat på sig själv samt hur många som varit drogpåverkade, bara för att ha ett relevant underlag och utan att försöka bortförklara sporthojarnas överrepresentation. En nyanserad debatt tjänar alla på:tummenupp.

Jag har t ex svårt att se att 16-åringen befann sig på vägen med ett körkort i fickan.

Ezzo - Har vi/SMC tillgång till sådan information i just dessa aktuella fall?

PS. Är det någon mer än jag som är lite förvånad över andelen CB1000F i statistiken? Är det kanske en vanlig förstahoj?

Det är CBR 1000 f, En föregångare från 80 talet till Blackbird och Fireblade (dåtidens värsting).
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Nu ska jag till skillnad från de flesta andra som kommer orka kommentera försöka vara seriös.

Klart han ska ha en R1a om det är vad han vill ha,det är bara den personliga mognaden som bestämmer hojens farlighet och är man så omogen att man inte kan hantera en R-hoj ska man inte överhuvudtaget skaffa hoj men även det bestämmer just han själv.

Henrik
:fakta
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Det har hänt mycket sen 80 talet med säkerhetsdetaljer. Bättre ställ, ryggskydd tex
Många customförare har betydligt svårare skador än sporthojsförarna trotts att Sh kör fortare. Varför??
Vi använder skydd, de använder samma saker vi gjorde på 80 talet.

Största orsaken till dödsolyckor är krockvåld. Högre hastighet ger större krockvåld. Ganska enkell ekvation.
En supersporthoj inbjuder till höga farter.
En 1000cc går fortare än en 600cc.
Det syns också i statistiken.

Det är vissa personlighetstyp som köper sporthojar.
Många av dem är risktagare.
Kanske hade dessa personer förolyckats även om de kört en snällare maskin. Det kommer vi aldrig kunna svara på.
Men kolla statistiken, följ den flera år bakåt och mönstret går igen.
Som blivande stridspilot går man börja spaka betydligt snällare flygplan än en JAS eller Viggen.
Att skaffa sig hojvana innan man köper det värsta som finn skulle garanterat rädda några liv...
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Det har hänt mycket sen 80 talet med säkerhetsdetaljer. Bättre ställ, ryggskydd tex
Många customförare har betydligt svårare skador än sporthojsförarna trotts att Sh kör fortare. Varför??
Vi använder skydd, de använder samma saker vi gjorde på 80 talet.

Största orsaken till dödsolyckor är krockvåld. Högre hastighet ger större krockvåld. Ganska enkell ekvation.
En supersporthoj inbjuder till höga farter.
En 1000cc går fortare än en 600cc.
Det syns också i statistiken.

Det är vissa personlighetstyp som köper sporthojar.
Många av dem är risktagare.
Kanske hade dessa personer förolyckats även om de kört en snällare maskin. Det kommer vi aldrig kunna svara på.
Men kolla statistiken, följ den flera år bakåt och mönstret går igen.
Som blivande stridspilot går man börja spaka betydligt snällare flygplan än en JAS eller Viggen.
Att skaffa sig hojvana innan man köper det värsta som finn skulle garanterat rädda några liv...

Alla som ska utbildas till stridspiloter testas i omfattande psykologiska tester för att välja ut de som inte uppfattar risker samt de som överdriver dessa. Detta är grunden till de låga dödstalen inom flygvapnet historiskt sett. Det har ingenting med styrkan på flygplanet att göra. Orsaken till att man börjar med mindre motorstarka plan är strikt ekonomiskt, de har betydligt billigare driftsekonomi.

Skulle man tillämpa samma tester på sporthojsförare före köp av sporthoj, eller motorcykel i allmänhet för den delen så skulle det inte bli så många förare kvar i sporthojssegmentet. Framförallt bland extremsegmentet av motorcyklar har vi många som inte klarar av att hantera riskerna och bedöma dem korrekt.

Antalet förare som dör för att de är oskickliga på att köra är få vill jag påstå, grundproblemet är bedömningen av sin egen förmåga och riskbedömningen. Detta grundläggs mycket tidigt i livet och är svårt att ändra på när man blir äldre.

//min åsikt
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag har ägt både R6 och R1. Började med R6 -01 och uppgraderade till en R1 -07. I mitt tycke så är det betydligt roligare att åka 600 på våra svenska vägar. Jag kände mig aldrig helt bekväm på R1:an. Kändes stor och bökig i kurvorna, inte alls lika kvickstyrd som R6:an och höll inte spåret lika fint. Dessutom anser jag att prestandan är overkill på vanliga vägar. 1:an går till 160km/h och tvåan är väl runt 200km/h. Hur kul är det?

En 600 kan du varva ur på fler växlar utan att det går så fruktansvärt fort. Jag anser inte att man tröttnar fort på en 600. Visst är en 1000 snabbare, men blir det så mycket roligare för det? Nej, jag tycker inte det. 600:an har egenskaper som är viktigare för mig. R1:an är såld, nästa hoj blir en 600 igen! :yoparty
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
16 åringen var en tjej. Troligen passagerare.
Det finns kommentarer kring varje olycka i statistiken. Ingen kommentar om körkort eller om hojen var stulen i de 21 aktuella fallen.

Statistiken finns att läsa på smcs hemsida.


Riverrafter jo då jag vet att det finns betydligt fler aspekter föratt bli stridspilot. Men poängen med inlägget var att man börjar med enklare maskiner för att lära sig.
Eller tror du verkligen 16 åringen i filmen Iron eagle skulle fixaatt sätta sig i en f16 och vinna mot flygaress...


Det är inte hojen som är farlig. Det är personen som kör den.
Genom att försöka påverka första hojsval så kan man kanske få en nybliven hojförare att hinna få en mognad och förståelse för att. Det är riskabelt att köra hoj.

Tyvärr är attityden hos många här på Sh att allt ska bara vara häftigt och ballt.
Och det är skitkul att piska fram och åter på en favoritväg med polarna.
Det är inte riktigt lika kul att sitta med polarns huvud i knät och se ljuset slockna.

Både ni och jag vet hur det fungerar i verkligheten. Utanför internet när vi är ute och kör hoj.
Det gasas mycket. Och det går fort.
Nybörjare som veteran.
Och vem försöker ni inbilla att en motorcykel som gör 0-200 på mindre än 8 SEK är en bra nybörjarhoj.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Eller tror du verkligen 16 åringen i filmen Iron eagle skulle fixaatt sätta sig i en f16 och vinna mot flygaress...

Va? Är inte Iron Eagle verklighetsbaserad!? Tack för att du sabba min dag!
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Jag har ägt både R6 och R1. Började med R6 -01 och uppgraderade till en R1 -07. I mitt tycke så är det betydligt roligare att åka 600 på våra svenska vägar. Jag kände mig aldrig helt bekväm på R1:an. Kändes stor och bökig i kurvorna, inte alls lika kvickstyrd som R6:an och höll inte spåret lika fint. Dessutom anser jag att prestandan är overkill på vanliga vägar. 1:an går till 160km/h och tvåan är väl runt 200km/h. Hur kul är det?

En 600 kan du varva ur på fler växlar utan att det går så fruktansvärt fort. Jag anser inte att man tröttnar fort på en 600. Visst är en 1000 snabbare, men blir det så mycket roligare för det? Nej, jag tycker inte det. 600:an har egenskaper som är viktigare för mig. R1:an är såld, nästa hoj blir en 600 igen! :yoparty

Sedär, man kan faktiskt gå ner i kubik! Och dessutom ha roligt.
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Detta är grunden till de låga dödstalen inom flygvapnet historiskt sett.

Du har helt rätt i att dödstalen sänks rejält när man gallrar bort självmordspiloterna :näsblod

Det har ingenting med styrkan på flygplanet att göra. Orsaken till att man börjar med mindre motorstarka plan är strikt ekonomiskt, de har betydligt billigare driftsekonomi.

Styrkan på flygplanet? Lite fel att jämföra hållfastheten, att landa vertikalt i 600 km/h (t.ex. sk60) eller 1500+ km/h (jas/viggen) slutar i skrot, oavsett plan.

Ekonomiskt? Självklart så spelar det roll vad driften kostar, men det är en rejäl skillnad att lära sig flyga i en högvingad trainer än ett lågvingat stridsplan.

Antalet förare som dör för att de är oskickliga på att köra är få vill jag påstå, grundproblemet är bedömningen av sin egen förmåga och riskbedömningen. Detta grundläggs mycket tidigt i livet och är svårt att ändra på när man blir äldre.

Om bristande riskbedömning är en huvudorsak till att man kraschar så är väl just riskbedömning en ännu viktigare del av körförmåga och skicklighet än något annat?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Styrkan på flygplanet? Lite fel att jämföra hållfastheten, att landa vertikalt i 600 km/h (t.ex. sk60) eller 1500+ km/h (jas/viggen) slutar i skrot, oavsett plan.?

När han skriver styrkan på planet så menar han inte hur kraftiga stålbalkarna i flygplanskroppen är, det måste väl ändå vara extremt lätt att inse..
 

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
Tycker inte det är så svårt detta...

När man ska lära sig att gå börjar man med
den här!

När man ska lära sig att cykla börjar man med såna här!

När man ska lära sig köra MC börjar man med Något sånt här...

Nej, men helt ärligt så är det, enligt mig och även de i min närhet som kör sporthoj roligare att köra en fighter än en supersport om man bara ska köra på våra svenska vägar. Mycket lättare att slänga runt i kurvorna! Man orkar heller inte ligga och mala i topphastighet, vilket kan vara bra för ens livförsäkringsbolag!

My opinion :banana
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top