Övertalning R1+nybörjare

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Jag har mest kört gamla Kawasakis och började med ZXR400. Inget dåligt val anser jag idag.
Året efter gick jag upp till ZXR750 och redan då märkte jag att det var en "sjuk" hoj - trots sin ålder. Jag hade då aldrig provat en R1 men var heller aldrig intresserad.

Efter några år testar jag polarens R1 -05. Den gick ju som in i helvete i jämförelse med min ZX-7R tex.

När jag sen kört i 8 år köper jag en helt ny R1 -08 och minns hur polarens -05a gick och var ute efter den kicken igen.

Väl ute på vägen första dagen med min R1a så vill jag påstå att det är väldigt, väldigt lätt att begå misstag som kan få förödande konsekvenser med den cykeln. Polarens -05a kändes trött i jämförelse.

Min R1 är mycket mer lätthanterlig än mina gamla ZXmodeller(bortsett från 400RRen men den saknar ju motor så...) och går mycket mjukare.
Man får ju köpa vad man vill men R1an är ingen bra nybörjarhoj alls anser jag(har kört i 10år nu).

Har man sen svagt psyke som merparten har på forumet och inte tål att andra kör fortare än en själv så är det en livsfarlig kombination. Antingen det eller så blir man övergrym på att hantera cykeln och kanske till o med blir världsmästare. Talar ingen om att man är dålig kan man heller inte bli bra men det senare är mer närmare fiktion än verklighet om man kollar sig omkring.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Om man skiter i en sak varför går man in i en diskussion då för?!:confused: Ja jag tror verkligen att jag klarar av en R1:a som första hoj! Sen har jag aldrig sagt att jag ska köra bana för det är jag inte intresserad av för fem öre och om jag var det så fattar jag att det är bra att börja med en "mindre" hoj.

Här gick det fel.

Oavsett hojval, så är en smc-kurs absolut att rekommendera, det kommer rädda livet på dig (en stund i alla fall om du är den typen jag misstänker att du är, och sättet du INTE tar till dig goda råd på här tyder på just det).

Oavsett om du spakat cross i hela ditt liv, så gör man fel på en gathoj, skolan lär ut hur du tar dig fram i trafiken och klarar uppkörningen, inte hur du KÖR hoj.

Sporthojar är precis odugligt på gatan, punkt.

Sittställningen är största problemet, och det smala styret - på en nakenhoj med bredare styre har man lättare att få en känsla av kontroll, och den mera upprätta sittställningen gör det lättare att inte göra nästa fel...
Många gör helt fel med och hänger på styret (något som är ofrånkomligt med den odugliga sittställningen) när farten är för låg för att vinden skall avlasta armarna (få använder knäna och mage/rygg, de flesta hänger på armarna, även jag när man slökör).

Och hänger man på styret blir det bara tokigt, tungstyrt och dant...


Men, alla väljer det de vill själva, en del val gör bara allt jävligt mycket svårare än andra.


Om du väljer att svälja din stolthet och lyssna på de seriösa svaren du fått av folk som faktiskt har erfarenhet (och ett par instruktörer på det) eller inte får stå för dig.


Och diverse buntmongon som alltid måste in och härja i sådana här trådar och kalla seriösa grabbar för idioter när de ger seriös input, och hävda att "klart han skall åka r1 om han vill det" - tänk två gånger, det är inte det många av oss skriver, klart han skall ha en sådan om det är det han vill.

Men som sagt, var tredje R1:a blir ett försäkringsärende, och kåphojar kostar sjuka pengar att försäkra - det säger något, eller hur?
 
Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Här gick det fel.......

Men som sagt, var tredje R1:a blir ett försäkringsärende, och kåphojar kostar sjuka pengar att försäkra - det säger något, eller hur?

Detta är också en trevlig aspekt, försäkringspremien för en R1 till en nybörjare.

Jag hade kört i 8 år, prickfritt när jag köpte min R1 och den BILLIGASTE helförsäkringen jag fick var 99.000kr/år med rabatt för en massa bilar och ännu fler hojar samt lägenhet etc.
Bara trafikförsäkringen kostade 16.000kr/år.

27 år, bor i stan. Förmodligen zon 1 enligt Fbolaget.

Hur skulle det se ut om jag precis tagit kortet. 500tusen? :tungan
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Seriöst, du låter och beter dig som en hormonstin 15 åring, väx upp. Vill du ha en R1a så köp en, men kom fan inte å klaga på hur ont du har när du ligger på sjukhuset.. Med den attityden du har, och med gasglad hand/fot, så kan det bara gå på ett sätt, trust me, been there. done that, gick i från Zx9a som första hoj klota 3 ggr ordenligt, sedan vart det en 1000, klota 1 ggn, och nu en 1200 som jag har hålt på hjulen, man kanske har lugnat ner sig lite under loppet av 7 år, dock aldrig gjort mig illa, som tur ÄR. Hoppas du har samma tur som mig !!

Ta dig en tänkare på va du vill ha hojen till? vill du åka eller vill du pooosaa nere på det lokala fiket, mitt tips är, vill du åka, köp en sporttouringhoj,"Zx12r, CBR1100 ZZR1400, Hayabusa osv osv" Vill du posa köp en R1a.

Mina 5 pesos...

Ps 12an knäcker 1an alla dar i veckan, både till utseende och prestanda, iaf på gatan... ;)
 

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Ta dig en tänkare på va du vill ha hojen till? vill du åka eller vill du pooosaa nere på det lokala fiket, mitt tips är, vill du åka, köp en sporttouringhoj,"Zx12r, CBR1100 ZZR1400, Hayabusa osv osv" Vill du posa köp en R1a.

Mina 5 pesos...

Ps 12an knäcker 1an alla dar i veckan, både till utseende och prestanda, iaf på gatan... ;)

Jupp! Så är det!
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Om du är helt novis vad innebär då "Å andra sidan så måste man varva som en tok på R6:an" för dig?
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Jag körde cross fram till jag var 18 och ville ha mc behörighet tillsammans med bil. Mina föräldrar satte stop för det (och det tackar jag dom för idag).

Men vid 25 tyckte jag att jag hade mognat lite så jag köpte en FZR 1000 - 89 och tog kortet. Det är ingen R1:a men den hade runt 140hk så det gick undan ändå. Det gick finfint att ta kortet etc men ganska snart så börjar man utmana ödet. Jag tyckte ju att jag kunde köra iom min crossbakgrund :va
Efter en månad med hoj så ligger vi i utkanterna av göteborg i +200, skithäftigt, ända tills jag får ett framhjulssläpp, som på nåt mirakulöst sätt ordnar upp sig.

Lugnar ner tempot o börjar rulla hemåt i laglig hastighet. Helt plötsligt kommer en mc snut upp vid sidan. Vågar inte hitta på något dumt så jag svänger in. Fick böta 1800 för +28 km/h (idag är det väl minst det dubbla). Fan tänk om dom hade tagit mig en halvtimma tidigare. På en sporthoj är ju komfort hastighet 160 så det är svårt att köra lagligt. Efter det blev jag ganska hispig, tänk om man hade klotat, tänk om snuten hade tagit mig i +200...

Sålde av hojen direkt. Köpte en XS650 - 80 o byggde om (skönaste hojen jag kört), sedan Dragstar 1100, Husaberg 650 och nu KTM 450 SMR.

När jag köpte motard så började vi åka runt på sporthojskurser. Äntligen började man inse begränsningarna och möjligheterna. Ska man ha en sporthoj så rekommenderar jag starkt några SMC kurser så man iaf lär sig grunderna. Det är inte så kul när framhjulet släpper in i rondellen o första kantstenen gör mos av din ryggrad.

Jag vill påstå att alla under 30 har en självmordsgen. Genen som gör att du inte kan motstå att gasa och se vad både du och hoj går för. Att börja med en R1:a är att be om problem.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Ja jag tror verkligen att jag klarar av en R1:a som första hoj! Sen har jag aldrig sagt att jag ska köra bana för det är jag inte intresserad av för fem öre och om jag var det så fattar jag att det är bra att börja med en "mindre" hoj.
Om du inte ska köra bana, vafan ska du då med en sporthoj på 160 - 180 hk till? Du tror väl inte på fullt allvar att sporthojar är byggda för att köras i trafik med? Ska du bara köra favoritknixvägen eller i stan så klarar du dig bra med en 80 hk hoj med bra kurvegenskaper.

Nä jag säger som flera andra, du är förmodligen en omogen posör som bara vill visa upp dig och din R1:a så köp du en och ställ dig vid korvkiosken. :såjaponken

Säg åt honom att köpa en hoj som man vågar använda. Det händer massor när man vrider på rullen på en R1'a, och vid fel tillfälle kan det gå ganska illa, eller så blir man rädd för hojen och kör stelt. På en effektsvagare hoj går det att köra minst lika fort på svenska krokvägar, men man kan slappna av på ett annat sätt. Framför allt slipper han skämmas för att alla som kan köra kör ifrån honom när han sitter på sin fina R1'a, och för att slippa det mosar han fullt och drar ut i skogen :rolleyes:
:tummenupp :D
 
Last edited:

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Ort
Stockholm city
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Tack för denhär tråden, hade faktiskt tänkt mig en R6 eller R1 som första hoj men
nu känns det nog som fast jag kommer strypa den så känns det ganska onödigt att
riska. För sen kommer jag ha lite mer tråkigt någon dag och plocka bort det och ha noll
kontroll.

Dock skulle jag vilja ha effekten på mindre varv vilket man inte riktigt får från en R6'a.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Om man skiter i en sak varför går man in i en diskussion då för?!:confused: Ja jag tror verkligen att jag klarar av en R1:a som första hoj! Sen har jag aldrig sagt att jag ska köra bana för det är jag inte intresserad av för fem öre och om jag var det så fattar jag att det är bra att börja med en "mindre" hoj.

Poängen är snarare att den stora majoriteten av hojkollektivet, dvs. personer med koll, skiter fullkomligt i vad du kör så länge det är en motorcykel. Dina polare vid korvmojjen kommer säkert tycka att du är fräckare än Lady Gaga med en R1:a eftersom det är den mest "kända" sporthojen, och om det är vad du är intresserad av, fine, det är väl inget fel med det.

Låter lite lustigt att motivera att köpa en R1:a som första hoj med att man "inte är intresserad av bankörning för fem öre" dock.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tack för denhär tråden, hade faktiskt tänkt mig en R6 eller R1 som första hoj men
nu känns det nog som fast jag kommer strypa den så känns det ganska onödigt att
riska. För sen kommer jag ha lite mer tråkigt någon dag och plocka bort det och ha noll
kontroll.

Dock skulle jag vilja ha effekten på mindre varv vilket man inte riktigt får från en R6'a.

Nu är inte en 600 helt död på låga varv. Skillnaden när du kör är att du ligger på lite högre varv, men detta är inget som du kommer att märka av om du inte hoppar mellan att köra 600 & 1000. Kör du 600 så kommer att kännas helt naturligt, och det är först när du kör en 1000 som du kommer att märka skillnaden.

Fråga dig istället vad du ska ha vridet vid låga varv till.
Är det för att du inte orkar växla ner en gång?
Är det för att du ofta kör på så låga varv?
Vill du byta bort en mer lättkörd hoj mot en med bättre vrid?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ja jag tror verkligen att jag klarar av en R1:a som första hoj! .

Att säga åt nån som vill ha en r1:a att köpa typ ER6 istället, är lite som att säga åt nån som vill lära sig spela elgitarr att börja med blockflöjt istället!

Men med tanke på attityden att man verkligen kan hantera en r1:a som total nybörjare så är nog blockflöjt inte så dumt i det här fallet i alla fall:rofl

Jag började med en 900rr, och det tog mig 3 säsonger och några näradöden upplevelser innan man kände att man kunde hantera den på ett rätt o effektivt sätt.

Men du är givetvis några snäpp vassare än mig så det kommer nog bli kanon bra:tummenupp

Låter lite lustigt att motivera att köpa en R1:a som första hoj med att man "inte är intresserad av bankörning för fem öre" dock.


Jag vill köpa ett flygplan men är inte intresserad av flygning för fem öre...:D
 
Last edited:

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Min jobbarkompis skaffade en CBR900 som första hoj.
Han överlevde inte första helgen.

Mvh,
Ingvar
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Rapp, jag vet inte något om Din bakgrund eller om Du nu är så deppad att Du inte är mottaglig för info, men vill ändå uppmana Dig att lyssna på de flesta av de råd Du fått i tråden. Seriöst.

Många av oss åker för att vi tycker det är skoj. Vi ger råd för att folk ska tycka att det är skoj. Ingen av oss vill beröva någon på deras drömmar:krama. Men vi har sett många som skaffat för mycket hoj, gjort illa sig, stannat av i sin utveckling eller valt att "kliva ned" något steg efter ett antal år. Det finns förvisso undantag, sådana som skaffar sin litermaskin, utvecklats i överljudfart och efter några år återfinns högt upp i resultatlistorna från tävlingar. Men många andra harvar på med litermaskinerna, byter "ned" sig eller slutar helt enkelt åka båge. Trist.

Problemet med att börja med för komplex hoj är att det faktiskt kommer att ta längre tid för Dig att uvecklas som chaufför, om än Du "klarar av" att hålla Dig vid liv på en R1. Du är inte ensam om det, precis som vi svenskar alltid köper bilar med största motorn, skotrar gjorda för klippiga bergens 2-metersdrivor så köper vi med förkärlek 180hk hojar så snart vi fått det nytryckta kortet i vår hand. Trots en driftekonomi som gör att vi knappt har råd att tanka eländet, än mindre spendera slantar på en vettig fortbildning för vårt höga nöjes skull samt vår egen och andras säkerhet.

Elffors m fl delger bara sin egen erfarenhet. Jag tog kortet sent (2005) men skulle med min erfarenhet idag (trafik, bana och instruktör) med facit i hand förmodligen ha börjat med en hoj typ Street Triple, sedan den 600 jag har idag innan jag ev så småningom valde en litersmaskin. Jag har liksom den inställningen att inte byta förrän hojen är det som begränsar...

Mina 2p, lycka till med Ditt val:tummenupp

...Ja jag tror verkligen att jag klarar av en R1:a som första hoj! Sen har jag aldrig sagt att jag ska köra bana för det är jag inte intresserad av för fem öre och om jag var det så fattar jag att det är bra att börja med en "mindre" hoj.
 
Last edited:

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Ort
GBG
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
Jag köpte en R1 99 och övningskörde på den och tog mitt körkort.
Jag körde 2 år på gata med den och en 04 R1.
Körde bana ett år och sen har jag tävlat i 3 år.
Har inte kört något annat än 1000 kubikare på gata,
min syn på gatåkning har ändrats lite
men jag skulle inte ändra mina val av hoj.

Man kan lära sig och hantera en sporthoj 1000 kubik som första hoj,
det är min åsikt.
 

DowJones

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1997, Ducati Monster 900
Var själv inne på en R1 som förstahoj men till slut blev det en Ducati Monster istället.

Är i efterhand otroligt glad för det. Tror faktiskt inte att jag skulle suttit här om jag gjort mina nybörjarmisstag på R1an istället.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Haha jag är så trött på er, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta!
...
Jag blir bara mindre sugen på att skaffa hoj efter det här om ni ska vara såhär jävla trångsynta. Hoppas att det är kul att ta bort drömmar för folk!

Du får förlåta oss om vi berövade dig din pojkdröm att försöka framstå som svincool bland de stora grabbarna genom att skaffa en R1:a som nybörjarhoj.
 
Last edited:

Tribalj*vel

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2007
Ort
Vilhelmina
Hoj
-?? Suzuki GSX-R1100(Blandras)
Hm, av alla jag prövat så har nog 07:ans R1 varit den som jag tyckt varit mest lättkörd men oj va fartblind man blir på den, det är fan så man blir rädd när man tittar ned på mätaren när man tycker man tar det lugnt.

Men har man bra kontroll över den sjuka sidan i sig så tror jag det kan vara en bra cykel men då har ja endast prövat 07:an och vet ej hur dom tidigare eller den nya är.

Dock så tror jag inte den är någon höjdare till krypkörningen om man är ovan.
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Rapp, jag vet inte något om Din bakgrund eller om Du nu är så deppad att Du inte är mottaglig för info, men vill ändå uppmana Dig att lyssna på de flesta av de råd Du fått i tråden. Seriöst.

Många av oss åker för att vi tycker det är skoj. Vi ger råd för att folk ska tycka att det är skoj. Ingen av oss vill beröva någon på deras drömmar:krama. Men vi har sett många som skaffat för mycket hoj, gjort illa sig, stannat av i sin utveckling eller valt att "kliva ned" något steg efter ett antal år. Det finns förvisso undantag, sådana som skaffar sin litermaskin, utvecklats i överljudfart och efter några år återfinns högt upp i resultatlistorna från tävlingar. Men många andra harvar på med litermaskinerna, byter "ned" sig eller slutar helt enkelt åka båge. Trist.

Problemet med att börja med för komplex hoj är att det faktiskt kommer att ta längre tid för Dig att uvecklas som chaufför, om än Du "klarar av" att hålla Dig vid liv på en R1. Du är inte ensam om det, precis som vi svenskar alltid köper bilar med största motorn, skotrar gjorda för klippiga bergens 2-metersdrivor så köper vi med förkärlek 180hk hojar så snart vi fått det nytryckta kortet i vår hand. Trots en driftekonomi som gör att vi knappt har råd att tanka eländet, än mindre spendera slantar på en vettig fortbildning för vårt höga nöjes skull samt vår egen och andras säkerhet.

Elffors m fl delger bara sin egen erfarenhet. Jag tog kortet sent (2005) men skulle med min erfarenhet idag (trafik, bana och instruktör) med facit i hand förmodligen ha börjat med en hoj typ Street Triple, sedan den 600 jag har idag innan jag ev så småningom valde en litersmaskin. Jag har liksom den inställningen att inte byta förrän hojen är det som begränsar...

Mina 2p, lycka till med Ditt val:tummenupp

Tänkvärda ord:tummenupp

Har själv köpt en R1:a, min första litermaskin. Detta är min tredje hoj, har innan haft en Sv 650 och Ktm 525:a. Iom att jag har en såpass effektstark maskin och relativt "oerfaren" (har ett fåtal bankörningar i ryggen) på att köra hoj, så har jag bokat in mig på en broms och kurvkurs hos SMC. Har även tänkt att ta mer än första steget.
Och även jag som snart är 26 år har ibland svårt att hålla igen på gasrullen, så jag tror knappast att unga killar klarar av att hålla igen.

Jag förstår att man som relativt ung kille fastnar för en litermaskin iom att det för många är en "drömhoj", men som sagt, det är nog inte det mest optimala att köpa som 21-åring med nytaget körkort, en R6:a är nog för effektstark och svår när man är helt färsk.

Som många har sagt, köp en hoj som passar dig som nybörjare för det finns roliga maskiner som det inte står R1 eller Gsx-r på.
Från 0-150 km/h så är det marginell skillnad på en R6 och en Sv 650. Som nybörjare lär du knappast känna skillnad.

Köp inte en hoj efter dekalen, köp en hoj som passar dig och som du kan utvecklas på. Och som sagt, SMC:s kurser räddar liv.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Nu har jag bara läst igenom en bråkdel av de svar som kommit in här.

Jag håller med vad många skriver här- Det är piloten som är farlig inte hojen.
Helt korrekt...

Dock!!!
Varför ser olycksstatistiken ut som den gör?
47 döda 2009 1jan-31 okt.
21 av dem körde supersporthojar

5 st R1
2 gsxr1000
2cbr 1000rr
3 cbr1000F
2 st Blackbird
3 st cbr 900
1 zx10
1 BMW K1200
1 superduke
1 zx6

Åldern
16,24,24,26,27,28,29,30,30,31,31,33,34,34,37,39,40,40,42,42,58 år

47 döda totalt. 21 av dem är supersporthojar. 20 av dem hojar på 900cc eller mer....
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top