Övertalning R1+nybörjare

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Mina 50 cents då rå.
Färsking som jag är så kanske mina ord hörs lite mer :)

Jag gick direkt på en gsxr1000 vilket jag ångrar lite vissa dagar och i vissa situationer.
Jag älskar min hoj, men jag blir verkligen våldtagen varje gång jag sätter mig på den.
Önskar att jag hade haft vett att:

A - Inte lyssna på mina vänner som sa att en 600a kommer du tröttna på, man måste växla hela tiden och tokvarva osv osv..
Jag är nybörjare, jag tror inte jag ens skulle tänka på det och det mesta här i livet lär man sig bäst genom att göra, inte genom att lyssna på andra.


B - Tänkte lite logiskt och vägde in både lättkördhet och säkerhet i kalkylen.Jag har alltså inte kört i närheten av så mkt som de flesta andra här har.

Jag skulle valt en lättare hoj idag om jag visste vad jag har fått lära mig nu, det är bättre att känna sig trygg på det man kör, även fast overkill är the way to go så gäller det först och främst ditt liv. Du vill väl kunna fortsätta köra några år framöver??

Tror som många andra sagt här att börjar man med en väldigt krallig hoj så blir man lite "feg" och vågar inte riktigt lika mkt som på en mindre krallig och därmed mer lätthanterad mc.

Alltså kommer troligtvis din utveckling som förare bli hämmad på en monsterhoj.

Du kan ju alltid byta upp dig, då har du något roligt att se fram emot också, du kan följa din utveckling på ett helt annat sätt och kan va stolt över dina framsteg.

Men att byta ner sig... det är inte lika roligt.
Jag själv är dum och envis och kommer inte byta ner mig som det känns nu, dels för att jag lagt ner för mkt pengar på hojen för att ens vilja sälja. Dels för att det är min första och jag vill ha kvar den resten av mitt liv.
Men också för att hur vettig och mogen jag än borde vara så .. ja .. det är den där prestigegrejen som spökar.
Man vill ju inte ge upp liksom ;)

Hoppas du väljer något som är skönt för dig, jag valde min för att jag blev helt kär i den och inte kunde tänka på andra hojar som alternativ. Jag valde med hjärtat, inte hjärnan.
 

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Ort
Uppsala/Prag
Hoj
BMW S1000RR, 2011
Fattar verkligen inte varför man skulle vilja börja med att köpa en R1 som första hoj om man aldrig kört tidigare? Måste vara skit svårt att klara uppkörningen??

Jag började med en CB 500 och körde upp på den. HIttade sedan en VFR 750 som fungerade utmärkt för mig som också var helt grön.
Uppraderade mig sedan till en GSX-R 750 men igentligen bara för att jag fick ett GRYMT bra pris och frugan ska ta över VFRn.

Testade min mekanikers GSX-R 1000 och det är ett enormt stort steg upp från 750.

Så jag rekommenderar starkt att ta det lite piano, din kompis kommer troligen inte att hänga med era andra mer erfarna hoj åkare oavsett vilken cc han sitter på!!

Min mekaniker drar ifrån min på sin frus cb 500 när vi kör ute på skogsvägarna trots att jag har en 750 :va
 
Last edited:

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund, SWE
Hoj
GSX1300BK -08
Jag skulle också avråda. Precis som HarryH så blir jag oftast idiot när jag sätter mig på hojen, även om jag annars är intelligent och har ett bra liv som jag verkligen värdesätter inkl 2 fina ungar och toppenfru.

Under körkortsutbildningen lär man sig VERKLIGEN inte att köra hoj! Man lär sig köra upp. Först efter att man har fått lappen börjar man lära sig köra hoj. Själv körde jag första säsongen på en mellanklassglidare, sen gick jag över till en lagom trött supermotard som jag testade alla gränser med. Bara turen höll mig vid liv, och jag lärde mig massor. Klotade flera gånger, men eftersom hastigheten med sm är relativt låg och hojen är lätt så klarade båda jag och den oss från allvarligare skador. De få gånger jag fick prova polares R-maskiner gick det naturligtvis alldeles för fort.

Och som sagt, nu när jag etablerat mig mer och skaffat mer att leva för/tänka på när jag ger mig ut på två eller ett hjul kör jag fortfarande för fort, om på fel sida, bakhjul & framhjul osv osv. Men nu har jag ca 10 års erfarenhet i bagaget och det kan jag inte göra mig av med oavsett hur korkad jag blir när jag tar på mig hjälmen.

My 25 cents
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Det är väl upp till honom

Känner han att han vill ha o kan köra med huvudet på en R1 så är det klart som fan han ska ha en.
Jag är förjävligt glad att jag valde en R1. En 600 hade jag velat byta bort efter första veckan...nu bytte jag bort R1:an till en starkare efter hela 2 månader istället.
Mycket vill ha mer
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Tja Goshow!

Kan ju bidra med min egen personliga erfarenhet, tog hoj kort på intensivkurs, dvs. klarade teori själv innan kursens start, sen 4 dagar övningskörning, uppkörning dag fem, klarade kortet. Köpte en vecka senare en R1 -00, detta var år 06 så hojen var ju inte flång ny, men en skaplig nybörjarhoj iaf :D och de facto så lever jag än, men hade lärt mej fan så mycket mer, och snabbare, på en mindre hoj, dessutom sluppit mycket rädsla och nära döden upplevelser.. Fick jag börja om skulle jag börja på en motard :fakta 1000cc som förstahoj är bara penisförlängare/stajla för polarna..

Good luck nybörjaren, välj rätt hoj :tummenupp
 

RIOTS

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2005
Ort
överallt
Hoj
retta äntligen
tjena jag började med en kawasaki gpz 550 och har aldrig blivit så besviken på nån hoj körde 80cc cross före och den gick faan bättre bytte snabbt till en 84 gpz 900 en blydagg men gick riktigt okey rakt fram.bytte sen till en 98a ninja 900 och vilken skillnad nu gick det plötsligt att svänga och lägga ner i kurvorna i god fart sen nu har jag köpt en r1a 05a och nu ska jag gå ban åka kurs till sommaren det ska bli askul
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Hahaha kul tråd om mig!!:banana Nu är det inte så att jag aldrig har kört noj, har åkt mkt cross! Vet att det inte är samma sak men det är inte så att jag är helt novis på hoj!! Pratade med en på mitt gamla jobb som är instruktör för banåkning på SMC angående första hoj! Det är från hennes och en annan kompis som jag har fått tanken på R1 istället för t.ex R6, båda sa att det inte spelar någon större roll vad jag skulle ha bara jag kör efter mina egna regler. Visst så har R1 bättre botten drag och det finns mer att hämta därifrån än en R6.. Å andra sidan så måste man varva som en tok på R6:an. Sen kör jag med skallen inte med ballen!!!! Många tycker att jag kör som en "tok" med bil, jag vet hur mkt jag kan pressa min Impreza och jag kör efter det, kommer inte tro att jag är en GP förare och köra som en sån! Aja tack för mig :tummenupp


Lär ju bara kommentera för du verkar rätt lik mig och har svårt att tro att du kommer kunna hålla igen på gasen hahaha.
Vissa har det bara i sig att man skall gasa och testa gränser.
Du skriver ju själv att man måste varva en 600 som fan men det kommer du göra med en 1000c med tror jag.

Aja lycka till med vilken hoj du än köper, men jag har bytt ner mig från 1000 till 600 och det ända jag saknar nu är bottenvridet men jag skall köra stunt skall tilläggas.
Men hade inte velat ha det där bottenvridet från 1000 som nybörjare då hade jag inte vågat pressa ur hojen på samma sätt och lära mig lika fort att köra. Jag körde ifrån mina många polare på 1000c efter bara nån sommar i alla fall.
Alltid bäst att böra från början och bygga upp sitt körande. 1000c är inte byggda för färskingar det är väll nått man skall växa in i om man har för avsikt att bli bra på hojkörning.

Men som sagt alla bestämmer själva över sina val se bara till att du inte mosar nån annan om du skaffar dig en supervärsting på en gång.
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Varför börja med en R1 a som första hoj när han troligtvis bara kan nyttja 15-20 % av hojens kapacitet. Jo, han vill se frän ut!
Köper man hoj för att se frän ut och då börjar med en hoj som du inte kan hantera så kommer du/han troligtvis råka illa ut ganska snart.
Varför inte köpa en R6 a som ändå har kapacitet att få killen att skita i brallorna, men som är mycket mer lättkörd och mer förlåtande .
Attityden kanske är cool bland "smågrabbarna" med en R1 a som förstahoj men det tar bara längre tid att lära sig att köra rätt såsom kurvteknik och att hitta Apex. Nä, köp en 600 a och lär dig köra först!
Lycka till!
 

Rapp

Sparar på handlederna genom motocross!!
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
RM-Z 250 -11
Haha jag är så trött på er, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta!

"Varför börja med en R1 a som första hoj när han troligtvis bara kan nyttja 15-20 % av hojens kapacitet. Jo, han vill se frän ut!
Köper man hoj för att se frän ut och då börjar med en hoj som du inte kan hantera så kommer du/han troligtvis råka illa ut ganska snart". :tummenupp

Oja jag vill se frän ut! Det är ju såååå mkt coolare att åka 1000 cc än 600 cc! Du säger i princip att man är "frän" när man kör 1000 och om man kör en 600 så är man "mesig". Det är så jag tolkar det, om det är rätt eller fel skiter jag i! Om jag vill vara "frän" så bygger jag väl fan en busa turbo?!

Jag blir bara mindre sugen på att skaffa hoj efter det här om ni ska vara såhär jävla trångsynta. Hoppas att det är kul att ta bort drömmar för folk! All praise to sporthoj!!!:Bugar
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Haha jag är så trött på er, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta!

"Varför börja med en R1 a som första hoj när han troligtvis bara kan nyttja 15-20 % av hojens kapacitet. Jo, han vill se frän ut!
Köper man hoj för att se frän ut och då börjar med en hoj som du inte kan hantera så kommer du/han troligtvis råka illa ut ganska snart". :tummenupp

Oja jag vill se frän ut! Det är ju såååå mkt coolare att åka 1000 cc än 600 cc! Du säger i princip att man är "frän" när man kör 1000 och om man kör en 600 så är man "mesig". Det är så jag tolkar det, om det är rätt eller fel skiter jag i! Om jag vill vara "frän" så bygger jag väl fan en busa turbo?!

Jag blir bara mindre sugen på att skaffa hoj efter det här om ni ska vara såhär jävla trångsynta. Hoppas att det är kul att ta bort drömmar för folk! All praise to sporthoj!!!:Bugar

Om sådana kommentarer får dig att bli mindre sugen är inte suget att Köra så stort från början,då är det mer en livsstil du söker!

Köp den hoj du vill ha men var medveten om begränsningarna hos dig och hojen redan från början och väx in i den så kommer det gå utomordentligt bra,ingen hoj är evig och alla går att byta ut om det känns fel så på´t bara.

Som det stod i en instruktionsbok till en bil jag hade(inte ordagrant men andemeningen)
"vi på BMW bygger bilar som har mycket bra väghållning men inte ens vi kan upphäva fysikens lagar så tänk på det när du närmar dig en kurva"

Värt att tänka på vilken hoj(om någon)du än köper,fysikens lagar gäller även R-hojar!

Henrik
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Haha jag är så trött på er, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta!

"Varför börja med en R1 a som första hoj när han troligtvis bara kan nyttja 15-20 % av hojens kapacitet. Jo, han vill se frän ut!
Köper man hoj för att se frän ut och då börjar med en hoj som du inte kan hantera så kommer du/han troligtvis råka illa ut ganska snart". :tummenupp

Oja jag vill se frän ut! Det är ju såååå mkt coolare att åka 1000 cc än 600 cc! Du säger i princip att man är "frän" när man kör 1000 och om man kör en 600 så är man "mesig". Det är så jag tolkar det, om det är rätt eller fel skiter jag i! Om jag vill vara "frän" så bygger jag väl fan en busa turbo?!

Jag blir bara mindre sugen på att skaffa hoj efter det här om ni ska vara såhär jävla trångsynta. Hoppas att det är kul att ta bort drömmar för folk! All praise to sporthoj!!!:Bugar


Detta inlägget bevisar bara din omogenhet!
Vi SKITER fullständigt i vilken hoj du köper eller om du köper någon överhuvudtaget. Du / polaren har bett om råd ang hojköp och flertalet har svarat seriöst då det finns kunskap. Jag sade inte att man är fränare på en 1000 ccm hoj. Utan att det är lättare och bättre att börja på en R6 a för hantering av hojen. Tror du på fullaste allvar att du hanterar en R1 som förstahoj??????:klappar
 

Rapp

Sparar på handlederna genom motocross!!
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
RM-Z 250 -11
Detta inlägget bevisar bara din omogenhet!
Vi SKITER fullständigt i vilken hoj du köper eller om du köper någon överhuvudtaget. Du / polaren har bett om råd ang hojköp och flertalet har svarat seriöst då det finns kunskap. Jag sade inte att man är fränare på en 1000 ccm hoj. Utan att det är lättare och bättre att börja på en R6 a för hantering av hojen. Tror du på fullaste allvar att du hanterar en R1 som förstahoj??????:klappar

Om man skiter i en sak varför går man in i en diskussion då för?!:confused: Ja jag tror verkligen att jag klarar av en R1:a som första hoj! Sen har jag aldrig sagt att jag ska köra bana för det är jag inte intresserad av för fem öre och om jag var det så fattar jag att det är bra att börja med en "mindre" hoj.
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Nu har jag inte läst hela tråden, men jag vill bara skriva att det finns en massa idiotjävlar som skall tycka och peta en massa vad det gäller första hoj.

Skit i allt och köp skrotet du själv vill ha. Om man köper något man egentligen inte vill ha så ångrar man sig bara i slutändan.

Ingen raketforskning direkt.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
jag köpte en, jag lever:)

Än...

Minneslunden såväl här på forumet som den där ute bredvid kyrkan är fulla av nyblivna R-förare som inte längre lever. :fakta

Det går helt enkelt inte att förneka att en R1:a ur de allra flesta perspektiv är ett mycket dåligt val för en nybörjare. Att påstå något annat låter ju lika begåvat som som att säga att en Koenigsegg CCX är en bra förstabil... (Prestandan är snudd på identisk upp till 270 km/h.)

Precis som en tidigare skribent i denna tråd har jag fungerat som instruktör och sett hur unga motorcyklister ofta dyker upp på de mest effektstarka maskinerna som finns på marknaden. Det går onekligen fort så in i h-vete rakt fram, men kan de svänga och bromsa? Nej!

Sannningen är den att dessa R-piloters morsor oftast kör betydligt bättre på sina customs! De klarar i alla fall av att svänga och bromsa utan att lägga omkull cyklarna.

(Varför är det oftast de unga sporthojsförarna som är de sämsta förarna på avrostningarna varje år? De åker ju t.ex. omkring på så lättkörda maskiner ... )

På ett SPORThojsforum är det ju närmast självklart att man sjunger R1:ans lovsång, vilket maskinen i sig också självklart förtjänar, men att råda en nybörjare att köpa dylikt är absolut ett oklokt och ansvarslöst råd.

Att påstå att en R1:a är lika lättkörd som alla andra maskiner är ju komisk läsning. Den som skriver det kan ju aldrig ha testat en offroadmaskin typ en dr 650 eller en mer "standard"-motorcykel typ en hornet. R1:an, och dess likar, kan helt enkelt inte vara lika lättkörda av den enkla anledningen att de inte är konstruerade för att vara lättkörda. De är konstruerade för att gå fort i händerna på nån som kan hantera dem.

En tredjedel av alla R1:eek:r blir ett försäkringsärende varje år. Detta beror inte på att det är en dålig cykel. Det är för att det finns en skrämmande hög andel dåliga R1-förare där ute på vägarna. Man blir inte en bra förare för att man kan köra i 300 knutar men tyvärr tror alldeles för många förare att det finns ett dylikt samband.

Mitt råd har alltid varit att man ska börja MC-karriären på en off-road, super-moto eller kåplös "vanlig" maskin. De är lätta att köra och ofta förbaskad roliga.

Råd din vän att köpa en billig och lättkörd hoj samt att bli en bra förare först. På vägen mot att bli en bra förare ingår det oftast att man lägger omkull sin cykel några gånger. (Ingen skam i det. Det är så man lär sig!) Som nybörjare kommer man nästan garanterat att lägga omkull cykeln någongång under de första 3 åren man har körkort. (Jag har aldrig träffat nån som klarat sig i tre år!) Så hur dyr utbildning vill man ha? En av frågorna som man som nybörjare bör ställa sig är om man efter marksyningen vill kunna lyfta upp cykeln och bara köpa ett nytt blinkersglas för 150 kr eller om man vill köpa en ny helsida kåpor för 15 000 kr (?) ...

SEN kan man gärna köpa en extrem maskin för att ytterligare vidarutveckla sin körförmåga. Hästkrafter är onekligen kul, men det blir MYCKET roligare om man kan utnyttja dem.

Att man fått ett körkort i sin hand betyder inte att man är en bra förare som kan bemästra allt som finns där ut. Det betyder ENBART att man klarat de MINIMI-krav som samhället ställer på MC-förarna ute i trafiken.

My $ :)
 
Last edited:

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Har han inte kört hoj tidigare så är det väl perfekt att börja på en moppe? Det tycker jag iaf...
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Säg åt din polare att köpa en R1 som han vill ha.
Sen tvingar du honom på SMC sporthojskurs steg 1,2,3,4 och att du kräver att han går dom innan han ger sig ut i trafiken.

Om han hävdar att han vill lära sig kör hoj i trafiken innan han går SMC kurs på bana.

Så säger du att det är lika idiotiskt som att lära sig slåss på krogen innan man ger sig ner i en träningslokal för att börja träna kampsport.
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top