Övertalning R1+nybörjare

GasLars

www.hmck.se
Gick med
17 Dec 2005
Ort
Hudiksvall
Hoj
R1 -13. wr250f -15
Jag förstår inte varför mer eller mindra alla som ska börja med sporthoj ska ha R1 eller 1000 cc som första hoj!
Har kört som instuktör mm vid bankörningar och har sett en hel del som inte ska ha dom hojarna dom har!
Nä det räcker mycket väl med att börja på en 600 eller 750 det handlar om en eller två s 0 till 100 om det är det man är ute efter, vet samtidigt att där är många som kör ifrån R1 och 1000 cc med sina 600 och 750 när det svänger !

Så mitt råd är till alla som ska börja med hoj är köp en hoj med mindra kubik och lär er köra och få ett flytt innan man hoppar på dom stora hojarna!

Instämmer:tummenupp

Det ska vara roligt att köra hoj:banana

Mindre kubik = mindre gyrokrafter mer lättkörd

Tyvärr har jag sett många som har köpt för stora cyklar och blivit rädd för dem och slutat köra.

Det är bättre att börja med en mindre mc som DU bestämmer över och inte tvärtom.

Jag började med en suzuki 750 es-84 i början på 90 talet den passade mig perfekt då.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
jag tycker att hojvalet spelar ingen roll. vill han köra r1 som första hoj så låt han göra det.
det spelar liksom ingen roll vilken hoj man kör. kör man inte med sunt förnuft och insidan av skallen så är man ändå snart en person till i olycksstatistiken oavsett hojval.
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Jag har polare som paja nacken för några år sen då han som ovan klev upp på en R1 och trodde att han var lite för bra för sin hoj.
Men sen har jag tjejpolare som köpte en R1 som första hoj.
Vad skall man säga, hon kör väldigt lugnt blir livrädd när jag busar med min nuvarande 600 och hon vågar aldrig använda en bråkdel av hojens potential men hon tycker den är så sjukt fin och häftig att ha så för henne funkar det ju super att ha en sån hoj som förstahoj även om jag sett att hon hade en mindre och våga utveckla sitt körande mer.

Men är man en person utan större körvana som får kickar av att känna hur det bär iväg extremt fort när man vrider på gasen och är en som känner trygghet när man sitter på en hoj över 200 på grund av att den känns så jäkla stabil på motorvägen då tycker jag man skall börja med nått mindre.
Vist en 600 går helt ok den med och jäkligt bra för den ovane men den är lite mer förlåtande och snällare på gasen.

Jag har aldrig varit nån ängel på hojen är inte det nu heller alltid men jag är nöjd jag började med hornet 600 sen byggde upp mitt körande med vassare 1000c hojar efter mina köregenskaper ökade.

Valet av hoj (kolla försäkring), våga kliv ur skorna kolla på dig utifrån och kolla vilken sorts människa du är. Kan du ha disciplinen att köra med skallen eller skulle frestelserna bli större än förnuftet det är ju frågan. Jag kan inte motstå frestelser men räknar med nån klotning varje sommar med dock inte i trafik nu mer men vet som sagt att alla är olika.
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Fråga din kompis varför han vill ha en R1. Handlar det om att han tror att det vore den bästa hojen för honom eller är det bara att han som många andra oinsatta att han tror att R1 är den enda bra och tyffa hojen.

Det är klart att han klarar av att hantera en R1. Jag har själv aldrig haft en hoj med mindre än 1000 kubik och massor av hk. Använder man huvudet rätt så kan man använda hojen rätt. Personligen är jag bara lite trött på alla som kollar mer på prestandasiffrorna än på design, funktion, köregenskaper etc.
Jag vet inte, jag kanske börjar bli gammal för ska sanningen fram var jag likadan när jag var 17 år och Kawasaki släppte första ZZR1100:n.

Din kompis ska ha vilken hoj han vill, så är det bara. Och vill han tappa bort den bland alla andra R1or på parkeringen, ja då är det bara att önska honom lycka till och säga åt honom att ta det lugnt och tänka sig för innan han vrider på rullen.
 

Rapp

Sparar på handlederna genom motocross!!
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
RM-Z 250 -11
Hahaha kul tråd om mig!!:banana Nu är det inte så att jag aldrig har kört noj, har åkt mkt cross! Vet att det inte är samma sak men det är inte så att jag är helt novis på hoj!! Pratade med en på mitt gamla jobb som är instruktör för banåkning på SMC angående första hoj! Det är från hennes och en annan kompis som jag har fått tanken på R1 istället för t.ex R6, båda sa att det inte spelar någon större roll vad jag skulle ha bara jag kör efter mina egna regler. Visst så har R1 bättre botten drag och det finns mer att hämta därifrån än en R6.. Å andra sidan så måste man varva som en tok på R6:an. Sen kör jag med skallen inte med ballen!!!! Många tycker att jag kör som en "tok" med bil, jag vet hur mkt jag kan pressa min Impreza och jag kör efter det, kommer inte tro att jag är en GP förare och köra som en sån! Aja tack för mig :tummenupp
 

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Ort
Stockholm city
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Nu ska jag till skillnad från de flesta andra som kommer orka kommentera försöka vara seriös.

Klart han ska ha en R1a om det är vad han vill ha,det är bara den personliga mognaden som bestämmer hojens farlighet och är man så omogen att man inte kan hantera en R-hoj ska man inte överhuvudtaget skaffa hoj men även det bestämmer just han själv.

Henrik
Precis såhär tänker jag, jag kommer köpa en R6'a eller R1'a beror lite på pris m.m.

Dock kommer jag strypa båda för att få köra lagligt så en R6'a skulle säkert gå bättre men har inte råd att byta MC senare så ifall jag hittar R1'a som jag vill ha så blir det väl en sådan.

Självklart skall man inte köpa en R1 om man inte förstår sig på att ta de riktigt lugnt i början. Man ska ju räkna med att ta de lugnt minns 3-4 första månaderna och sen börja öka långsamt.
 

schizophrana

Guest
Hahaha kul tråd om mig!!:banana Nu är det inte så att jag aldrig har kört noj, har åkt mkt cross! Vet att det inte är samma sak men det är inte så att jag är helt novis på hoj!! Pratade med en på mitt gamla jobb som är instruktör för banåkning på SMC angående första hoj! Det är från hennes och en annan kompis som jag har fått tanken på R1 istället för t.ex R6, båda sa att det inte spelar någon större roll vad jag skulle ha bara jag kör efter mina egna regler. Visst så har R1 bättre botten drag och det finns mer att hämta därifrån än en R6.. Å andra sidan så måste man varva som en tok på R6:an. Sen kör jag med skallen inte med ballen!!!! Många tycker att jag kör som en "tok" med bil, jag vet hur mkt jag kan pressa min Impreza och jag kör efter det, kommer inte tro att jag är en GP förare och köra som en sån! Aja tack för mig :tummenupp



jag köpte en gsx-r 1000 som förstahoj efter mycket crossåkning och det är precis som du säger att det verkligen inte är samma sak, sambon gjorde lite moddning med utställt styre och lite mer bakåtflyttade fotpinnar för att underlätta för mig eftersom en sporthoj är byggd för fart, vilket gör det ganska obekväm att köra "lagligt på".
först i lite högre farter kan man vila skönt på vinddraget, annars känner man av armarna ganska snabbt om man inte är i armbrytningsvärldsmästarform :)
Jag funderar dock på att köpa mig en äldre, billigare hoj, då det kanske inte skär lika mycket i själen (och i plånboken) om det skulle gå i backen, för de flesta kör omkull någongång, förr eller senare.

Men köp det du vill ha, man inser nog om man tagit sig vatten över huvudet och då är det väl bara att byta ned sig i effekt, simple as that!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Precis såhär tänker jag, jag kommer köpa en R6'a eller R1'a beror lite på pris m.m.

Dock kommer jag strypa båda för att få köra lagligt så en R6'a skulle säkert gå bättre men har inte råd att byta MC senare så ifall jag hittar R1'a som jag vill ha så blir det väl en sådan.

Självklart skall man inte köpa en R1 om man inte förstår sig på att ta de riktigt lugnt i början. Man ska ju räkna med att ta de lugnt minns 3-4 första månaderna och sen börja öka långsamt.

Du har alltså inte råd att byta hoj sedan du väl köpt en. Ska du övningssköra med din R6/R1a? Har du råd att lägga omkull den? Verkar inte som det.
Alltså är det nog smartare börja övningsköra med en billig 80-talshoj som du kan lägga omkull 100 gånger utan att det kostar en förmögenhet. Man lär sig aldrig köra på en hoj som man är livrädd att lägga omkull.
Efter det kan du börja fundera på vilken hoj du verkligen vill ha.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hahaha kul tråd om mig!!:banana Nu är det inte så att jag aldrig har kört noj, har åkt mkt cross! Vet att det inte är samma sak men det är inte så att jag är helt novis på hoj!! Pratade med en på mitt gamla jobb som är instruktör för banåkning på SMC angående första hoj! Det är från hennes och en annan kompis som jag har fått tanken på R1 istället för t.ex R6, båda sa att det inte spelar någon större roll vad jag skulle ha bara jag kör efter mina egna regler. Visst så har R1 bättre botten drag och det finns mer att hämta därifrån än en R6.. Å andra sidan så måste man varva som en tok på R6:an. Sen kör jag med skallen inte med ballen!!!! Många tycker att jag kör som en "tok" med bil, jag vet hur mkt jag kan pressa min Impreza och jag kör efter det, kommer inte tro att jag är en GP förare och köra som en sån! Aja tack för mig :tummenupp

Varken cross eller imprezor har något med vassa gathojar att göra (har lite erfarenhet av håriga imprezor - SecretAgentMan på SSI, gamla synder ;) ) - jag tyckte min bil gick rätt bra efter 9 års pillande med allt, första gången jag lödde ur min förstahoj (VFR800) så skakade jag av adrenalin. :D

Allt går som troll om man kommer från bilar, och för elak hoj är mer ett problem för DIN utveckling som förare.

Den hoj jag har haft absolut roligast på, på asfalt bör tilläggas, är en KTM 640 SM, med vaakumfugge. :D

Tänk över dina val, börja på något du kan utvecklas på, du gick väl inte på en CR500:a som förstaval på crossbanan antar jag? ;)

/J
 

#46

HMCK`s BanGeneral
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Hudiksvall
Hoj
Kawasaki ZX10 Husaberg 570, Yamaha XV 1600 Wildstar, Kina-Minimoto 50cc x 2
Han komer att tjöra ijäl sej,DiREcKt! Be han tjöpa en CB 400 eler nåt.


Förstår inte varför ni ska klanka ner på CB400?
Den första hoj jag körde = lärde mig köra på innan jag tog körkort för hoj var min morfars Honda CB400N.
Den tyckte jag då gick satans bra:yoparty
Hann med att köra 2 somrar med den innan han sålde den tyvärr.
Köpte då min drömhoj då, en Virago 1100! (15 år sedan)
När jag tog körkort så ville jag se tuff ut, sket i prestanda.
Efter 2 år på den så provade jag min polares VFR750. Efter en vansinnesfärd på E4an så sa jag att jag aldrig mer skulle köra en sporthoj. Ni som känner mig vet att riktigt så blev det inte:tungan
Köpte då en VMax som jag kunde gasa med.
Efter en hel sommar på Sveavägen där jag insåg att hur mycket jag än gasade med VMaxen så blev jag ifrånkörd av mindre sporthojar.
Så på våren därefter så provkörde jag en sporthoj igen och insåg att en lättare och mordernare hoj var mycket roligare att köra:)
Så med en TL1000S började jag köra lite bana.
Jag testade nog alla sandfållor som finns med den hojen under 6 år innan jag började med SMC och gick kurs:tummenupp
Sedan har jag dom senaste 6 åren bytt upp mig i effekt på hojarna vartefter jag lärt mig att utnyttja dom till fullo


Så köp en maskin som du kan bemästra = liten, smidig och lätt är viktigare än mycket effekt.
När du kört en eller två säsonger på den och tröttnat/klämt ut det som går ur hojen. Byt till en som har lite mer effekt och kanske är lite tyngre.
Sedan så vågar man köra mer och testa gränserna på tex kurs om man inte är så räd för att lägga ner hojen och att det inte händer allt för mycket då man vrider på rullen. Då är det bra med en hoj utan kåpor och inte för mycket effekt mm.
Körställningen blir bättre/lättare med en kåplös hoj.

Mvh Per
 
Gick med
18 Apr 2009
Ort
kinnekulle
Hoj
Kawasaki zx750r ninja 1989
Ett tips..Om du har kört cross så förstår jag att du kan köra mc men åk nu till våren och provkör lite olika mc så får du reda på vilken hoj som passar dej bäst..mvh
 

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Ort
Surahammar
Hoj
CBR600RRA
Körställningen blir bättre/lättare med en kåplös hoj.

Mvh Per
Tänkte precis skriva samma sak!


Hahaha kul tråd om mig!!:banana Nu är det inte så att jag aldrig har kört noj, har åkt mkt cross! Vet att det inte är samma sak men det är inte så att jag är helt novis på hoj!! Pratade med en på mitt gamla jobb som är instruktör för banåkning på SMC angående första hoj! Det är från hennes och en annan kompis som jag har fått tanken på R1 istället för t.ex R6, båda sa att det inte spelar någon större roll vad jag skulle ha bara jag kör efter mina egna regler. Visst så har R1 bättre botten drag och det finns mer att hämta därifrån än en R6.. Å andra sidan så måste man varva som en tok på R6:an. Sen kör jag med skallen inte med ballen!!!! Många tycker att jag kör som en "tok" med bil, jag vet hur mkt jag kan pressa min Impreza och jag kör efter det, kommer inte tro att jag är en GP förare och köra som en sån! Aja tack för mig :tummenupp

Får mycket gratis när man kör streetfighters mer avslappnad körställning, bredare blick, känsla av bättre kontroll med högre bredare styre, man behöver inte ligga runt 120+ för att avlasta handsleder/armar detta är vad jag känner efter att ha spakat plastraket 2år +1år övningskörning. Ju färskare man är ju större blir skillnaden till det bättre med en naken hoj skulle jag vilja säga.

Skulle rekomendera nån liknande hoj street triple, speed triple, z1000, cb1000 osv (Streetfighter :yoparty om du har bra med pengar) riktigt lättkört och roliga är samtliga och går utmärkt att banåka med :tummenupp
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Förstår inte varför ni ska klanka ner på CB400?
Den första hoj jag körde = lärde mig köra på innan jag tog körkort för hoj var min morfars Honda CB400N.
Den tyckte jag då gick satans bra
Mvh Per
Tycker inte heller att den är så dum. Provkörde en flera ggr, då jag var i köpa-första-hoj tankarna. Slutade dock med en 100cc större hoj, mest för karaktären.

Tyckte att en ny 600 hornet var för vass, fick kramp i högerhanden av att försöka hålla en jämn hastighet, en millimeter för mycket åt något håll gjorde att den drog iväg eller motorbromsade som fan. Att ens sätta sig på en literhoj kom inte på fråga. Var man nybörjare så var man.
 

Rapp

Sparar på handlederna genom motocross!!
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
RM-Z 250 -11
Aja vi får se hur det blir,, kommer troligen bli en R1 :tungan Som folk har sagt så skulle det passa bra med en R6 eller liknande men som sagt så får vi se vad det blir.. och oavsätt vad folk säger, tycker och har upplevt själva så är det jag som drar sista strået och bestämmer :tummenupp
 
Nyheter
”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Top