Öppna luftburk på cross?

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
hoj?
Är det lönt att uppna luftburken på en cross?
Gjorde det på gathojen och det blev stor skillnad Men på crossarna är de redan relativt öppna.

Återigen. Bra/dåligt med K&N filter

Troligen inte. Cross 'lider' inte av samma ljudnivåregler så den behöver inte
dämpas. Risken är att den drar i sig skit med flera/större hål, ev. på andra ställen.

På en 'skithoj' litar jag inte på nåt annat än inoljade skumfilter. Köp flera så
du alltid har ett inoljat o rent filter i plastpåse att byta till.

Inget fel på KN-filter, men främst är det väl om man vill ha ett tvättbart istf
att köpa nytt vid varje service.
/u

Ja visst kan du öppna luftburken, blir väl en liten liten skillnad. Men kul bara för sakens skull. =)

På de större cyklar t.ex sx 520 o.sv är det rätt många som sågar upp burken.

En polare hade slaktad luftburk på sin förra Rm 125. =)

K&N filter kan du kanske ha om du kör motart enbart. Ett sånt filter skyddar ju inte mot vatten och lera som man kan få in om man kör cross eller enduro. Visst kan du öppna luftburken och en ombestyckning på det så kan du nog få en lite hårdare gång. Dock en knappt mätbar effekt skillnad

1.1Hk extra blir det på en 525:a med effektsystem när man borrar ur sidokåpan på luftburken.

Att många sågar i burken är absolut inget bevis för att det ger nån förbättring....
Talar mer för att det kliar i fingrarna.
Fixa fjädringen ger säkert mer fart på banan än sågad luftburk.
/u

jra_racing skrev:
K&N filter kan du kanske ha om du kör motart enbart. Ett sånt filter skyddar ju inte mot vatten och lera som man kan få in om man kör cross eller enduro. Visst kan du öppna luftburken och en ombestyckning på det så kan du nog få en lite hårdare gång. Dock en knappt mätbar effekt skillnad
Hm? Mitt K&N-filter på husan ser då ut som det vanliga förutom att det är lite längre å lite porösare, men inte så att det går igenom vatten osv, inte när man använder filterolja?

ulf_lundin skrev:
Inget fel på KN-filter, men främst är det väl om man vill ha ett tvättbart istf
att köpa nytt vid varje service.
/u

Ähh gör bara som jag,lägg det gamla filtret i en hink med bensin eller koka det i morsans stekpanna så smutsen lossnar och sen är det bara att hänga på tork och sen olja in :D
OBS OBS!!! glöm bara inte att blåsa ur det med kompressor sen :tungan

Last edited:
Bensin får ibland limfogarna att gå upp på filter.
Fotogen, diskmedel+vatten, vatten o sist filterolja är en bra tvättordning.
/u

ulf_lundin skrev:
Bensin får ibland limfogarna att gå upp på filter.
Fotogen, diskmedel+vatten, vatten o sist filterolja är en bra tvättordning.
/u
Funkar iallafall för mig,men det är kanske lite bonnigt så det skålar vi på :fyllisar :tummenupp

OlleR skrev:
Hm? Mitt K&N-filter på husan ser då ut som det vanliga förutom att det är lite längre å lite porösare, men inte så att det går igenom vatten osv, inte när man använder filterolja?
Finns väl inge kn filter till husaberg!? Enda kn filtret till en husaberg har jag :tummenupp ( hemmabyggd ram för direkt passning husabergs alla mod) Kan tänkas vara till salu :D Högstbjudande :tummenupp

Boost 2 skrev:
Finns väl inge kn filter till husaberg!? Enda kn filtret till en husaberg har jag :tummenupp ( hemmabyggd ram för direkt passning husabergs alla mod) Kan tänkas vara till salu :D Högstbjudande :tummenupp
Vad menas med K&N då? Symbolen sitter där iaf :P

OlleR skrev:
Vad menas med K&N då? Symbolen sitter där iaf :P
Om det är ett skummfilter är det inte ett kn, men skulle det vera ett tygliknande veckat filter som man nästan ser igenom, då är det ett äkta kn!!

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back