Det var den här artikeln jag menade. Svedeas rapport ligger till grund för påståendet...
https://news.cision.com/se/sveriges...c-olyckor-dar-foraren-bromsat-omkull,c2669741
Skillnaden är att Svedea pratar om antalet singelolyckor, rapporten från 2009 beskriver bara döda och svårt skadade.
Okay.
Då har vi något att utgå från. Vi klickar på länken och speglar texten mot din utsaga:
Försäkringsbranschen lämnade en rapport i vintras där de säger att ABS har räddat ungefär 50% av olyckorna som rapporteras in.
...och finner att inget stämmer.
Nej, det är inte "försäkringsbranschen som lämnat en rapport".
Det är ett av försäkringsbolagen, Svedea, som som tittat på
sin statistik.
Vad dom ser är att en specifik sorts olycka: singelolyckor där föraren bromsat omkull sig har halverats sedan 2015.
Den omedelbara frågan blir: hur stort är underlaget hos detta enda försäkringsbolag?
En annan intressant fråga är: pratar vi absolta tal, eller som andel av totalt antal ärenden hos just detta bolag?
Är det 400 olyckor som blivit 200?
40 som blivit 20?
4 som blivit 2...?
Notera också att det är SMC gör kopplingen till ABS-användande, inte försäkringsbolaget!
Tvärtom så svär man sig fri i stycket:
Vi arbetar ständigt med uppföljning av skadestatistiken.
Genom den får vi en bra förståelse och kan följa upp de skador som motorcyklisterna i Sverige råkar ut för.
Tyvärr har vi inte samma möjlighet att inhämta uppgifter om säkerhetsutrustning som ABS och traction control för motorcyklar som det gör på bilsidan. Det försvårar för försäkringsbolagen att djupare analysera vilken effekt säkerhetssystem som ABS har på säkerheten.
Det går därför inte heller att premiera MC-ägare som väljer att satsa på motorcyklar som är utrustade med säkerhetssystem, säger Jan Karlsson, controller vid Svedea.
Jag har fetat det verkligt viktiga i stycket.
Varför tar man avstånd från kopplingen till ABS?
För att man vill slippa sänka sina premier?
...eller för att man inte vill hamna i samma rävsax som SMC?
SMC ställde sig bakom Rizzis och Tingvalls rapport som lovade "halverad risk att åka motorcykel" som rubrikerna blev, och som borrat sig in i folks medvetande.
Tyvärr är det fel. Fel fel fel.
Farligt fel! Vulgärtesen har blivit att det är bara hälften så farligt med MC om man har ABS. Ask anyone.
Livsfarligt fel!
Säger jag...? Det har jag sagt i 10 år nu. Det är inget nytt.
Det nya är att sådana som ännu inte omfamnat Rizzis, Tingvalls och Vägverket Konsults gamla skyltfondsfinansierade beställningsjobb börjar ta avstånd från den.
Nu, efter 10 år.
Det går att läsa, svart på vitt i det du länkar till:
Ett resultat från den svenska ABS-studien 2009 som tyvärr inte stämmer gäller svåra och dödliga MC-olyckor. Studien menade att dessa skulle reduceras med 48 procent vilket inte skett.
Hoppsan!
Där har vi en fullgod anledning att distansera sig från ABSens helbrägdagörande effekter på motorcykel.
Tingvall hade fel igen alltså, men lät en av sina utvalda och smorda ta smällen istället.
Inte snyggt.
SMC då? Vad är deras roll?
Tja, säg det. Deras reservationslösa hyllning av Rizzi/Tingvalls gravt felaktiga undersökning kanske har skapat prestigemässiga låsningar som tar ytterligare ett tag att lösa upp..?
Må så vara. Trist bara med de 10 förlorade åren i trafiksäkerhetsarbetet där alltför många verkligen trodde att ABS på motorcykel automatiskt skulle göra allting häften så farligt.
Läs igen, Niklas. Det är varken "försäkringsbranschen" som uttalar sig eller ABS som får credd från källan.
Det är SMC som gör en höna av ett halmstrå som råkade flaxa förbi i vinden.
"Halvering" ger alltid fantastiska rubriker, men alla kritiskt tänkande människor studsar av sådana rubriker och vill veta hur sanningen bakom ser ut.
I 9 av 10 fall utav halveringarna vi ser i samhället ligger det ett eller flera fel bakom - medvetna eller önsketänkframställda.
Jag plockar gärna isär Rizzis rapport från 2009 åt er och pekar på alla fel i den. Det är rent skrattretande, speciellt i ljuset av genomslaget den fick och hur den presenterades. "Ristat i sten" sade Rizzi. "Karvat i en ostkant" vill jag minnas att jag skrev...
Under tiden kan ni andra fundera över hur det var man bromsade sin motorcykel som mest effektivt.
Det är dags att gå på arkeologisk exkursion och ta fram den genuina kunskapen igen, nu när "systemen" fallerat.
Tips: "Comeback" är närmast hittills. Gammal är äldst.