Önskan att eftermontera universalt ABS - men varför finns det inte?

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Offroad-ABS:en jag hade på 1190:n var fantastisk! Däremot hettade det till ett par gånger när man glömde slå av Street-ABS och skulle bromsa på grus :brynad
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Datorn mäter utifrån gyro retardationen ett par hundra gånger i sekunden så den kan lägga sig precis på gränsen till väggreppet.


Buy quality, cry once
Nu vet jag iofs inte hur bra abs är på en hornet från 2015 men jag kunde under utbildning bromsa bättre än den kunde

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag minns när BMW S1000RR kom med sitt ganska omfattande elektronikpaket. Var det tio år sedan? Rejsputtarna förkastade det där "nybörjarkittet" och menade att alla som kunde körde mycket fortare utan allt elektroniskt skit.
Hur det gick? Nja, i verkligheten så körde väl alla utom MotoGP topp 10-förarna typ fem sekunder SNABBARE med elektroniska hängslen än utan på vilken bana som helst.
.

Jag minns med när S1000RR kom och det var ovanligt att en bandag slutade med att ingen sådan låg ner om de fanns på banan....
Visst blev de som körde snabbare på den men det slutade ofta med att viljan överträffade elektroniken. :D
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
ABS är säkert bra så länge folk kör som om dom inte hade ABS. tyvärr om man tittar på bil sidan där ABS och TC funnits ganska länge. så ser man att det utnyttjas till köra fortare med mindre marginaler eller helt huvudlöst med en övertro på att elektroniken ska rädda dom men det finns ju en gräns när även elektroniken inte räcker till och då blir konsekvenserna betydligt allvarligare.sen ska väl sägas att det kommer alltid vara farligare att kör/åka mc än bil inbillar man sig något annat så ska man nog tänka om:fakta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu vet jag iofs inte hur bra abs är på en hornet från 2015 men jag kunde under utbildning bromsa bättre än den kunde

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Ingen är så duktig som den som är under utbildning. :hej
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
ABS är säkert bra så länge folk kör som om dom inte hade ABS. tyvärr om man tittar på bil sidan där ABS och TC funnits ganska länge. så ser man att det utnyttjas till köra fortare med mindre marginaler eller helt huvudlöst med en övertro på att elektroniken ska rädda dom men det finns ju en gräns när även elektroniken inte räcker till och då blir konsekvenserna betydligt allvarligare.sen ska väl sägas att det kommer alltid vara farligare att kör/åka mc än bil inbillar man sig något annat så ska man nog tänka om:fakta

"Farligare"? Snarare är det så att konsekvenserna vid en ev olycka blir större - men ökar risken för själva olyckan?
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
"Farligare"? Snarare är det så att konsekvenserna vid en ev olycka blir större - men ökar risken för själva olyckan?

tex när jag åker bil så är det rätt sällan bilar kör ut precis fram för mig så jag får bromsa med mc åtminstone dubbelt så ofta"bilföraren tror förutsätter att det är moped" även när jag håller hastighetsbegränsningen så mitt svar blir JA
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det tror jag verkligen inte, det är nämligen mycket svårare att koda efter som det inte genererar en fyrkantsvåg och är mycket känsligare för yttre faktorer. Har aldrig sett en hoj med hallsensorer.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Nu vet jag iofs inte hur bra abs är på en hornet från 2015 men jag kunde under utbildning bromsa bättre än den kunde

Inte otroligt att man kan lära sig att prestera bra när det gäller "upprepade gånger under identiska förhållanden".
Märkligt vore det väl nästan annars...?

I min värld, den som innehåller många sköna mil på okända vägar, där är ABS en liten extra säkerhet.
Lite som hjälm. Eller flytväst. Saker som inte behövs förrän dom behövs liksom...

För egen del har jag tackat ABS både i stadstrafik (linjer kan vara extremt hala när det är blött) och på väg ner från Tunnel du Parpaillon...
Räckte med lite grus på asfalten och en mötande bil, 90 graders kurva och bro och trots att det inte gick fortare än 30 knyck tackar jag ABS för att jag inte brakade i asfalten...
Nej, det hade inget med "max-bromsning" att göra.
Det var en "för kraftig bromsning i förhållande till underlaget" bara.
Och tekniken gjorde precis vad den skulle, det är jag tacksam för även om skadorna troligen mest hade drabbat plast ... och ego... :rolleyes:
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Det tror jag verkligen inte, det är nämligen mycket svårare att koda efter som det inte genererar en fyrkantsvåg och är mycket känsligare för yttre faktorer. Har aldrig sett en hoj med hallsensorer.

Då har vi sett olika, jag har adrig sett en hoj med optiska sensorer för ABS...
I ärlighetens namn har jag bara skruvat med abs-givare på BMW K1100, Honda NT700 och Honda ST1300 så vad vet jag...:bow

ST1300.jpg
Givare till K1100

Lite om olika typer av givare.
http://premierautotrade.com.au/news/wheel-speed-sensors.php

Det här är ju kul, här finns ännu mer!
https://www.hella.com/ePaper/Sensoren/Raddrehzahlsensoren_EN/document.pdf

Hella.jpg
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ingen är så duktig som den som är under utbildning. :hej
Med det ville jag få sagt att jag inte var så duktig och att det bör finns många som är mycket bättre. Jag tror jag skrev det tidigare också.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Inte otroligt att man kan lära sig att prestera bra när det gäller "upprepade gånger under identiska förhållanden".
Märkligt vore det väl nästan annars...?

I min värld, den som innehåller många sköna mil på okända vägar, där är ABS en liten extra säkerhet.
Lite som hjälm. Eller flytväst. Saker som inte behövs förrän dom behövs liksom...

För egen del har jag tackat ABS både i stadstrafik (linjer kan vara extremt hala när det är blött) och på väg ner från Tunnel du Parpaillon...
Räckte med lite grus på asfalten och en mötande bil, 90 graders kurva och bro och trots att det inte gick fortare än 30 knyck tackar jag ABS för att jag inte brakade i asfalten...
Nej, det hade inget med "max-bromsning" att göra.
Det var en "för kraftig bromsning i förhållande till underlaget" bara.
Och tekniken gjorde precis vad den skulle, det är jag tacksam för även om skadorna troligen mest hade drabbat plast ... och ego... :rolleyes:
Ja?
Det du ryckt loss var ett svar på om att bromssträckan blir längre av ABS inte att a abs är dåligt att ha vid underligt underlag eller oväntade situationer.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Länken visar allt jag behöver för att montera ABS från en 13 smr 990 de väger bara 1kg skryter ktm/Bosch om. Men jag är minst sagt skeptisk att de funkar på grusväg med grova TKC80 däck på 17" tums motardfälgar.
Smr 990 och smt 990 är ju inte tänkt att gå med grova däck på grusväg.
Jag tror inte de finns olika abs bromsprogram asfalt vs grus på dessa hojar?


https://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1384&c=13348#partslist
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Nej, där finns bara gammal skåpmat, det senaste nästan 10 år gammalt.
Somligt gravt felaktigt, dessutom.

Jag är väldigt nyfiken på Niklases rapport ”från i vintras”

Försäkringsbranschen lämnade en rapport i vintras där de säger att ABS har räddat ungefär 50% av olyckorna som rapporteras in.

Intressant. Hälften av olyckorna hände inte...?
Hur vet försäkringsbolagen det? Det låter ärligt talat lite Tage Danielsson över det.

Var kan man läsa mer?


Seriöst intresserad, alltså!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nej, där finns bara gammal skåpmat, det senaste nästan 10 år gammalt.
Somligt gravt felaktigt, dessutom.

Jag är väldigt nyfiken på Niklases rapport ”från i vintras”




Seriöst intresserad, alltså!

Det var den här artikeln jag menade. Svedeas rapport ligger till grund för påståendet...

https://news.cision.com/se/sveriges...c-olyckor-dar-foraren-bromsat-omkull,c2669741

Skillnaden är att Svedea pratar om antalet singelolyckor, rapporten från 2009 beskriver bara döda och svårt skadade.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja?
Det du ryckt loss var ett svar på om att bromssträckan blir längre av ABS inte att a abs är dåligt att ha vid underligt underlag eller oväntade situationer.

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Min poäng är bara den att myten om att en bra förare ALLTID bromsar bättre än ABS är på väg att ändras. Många kvalitativa ABS-system är idag bättre än en riktigt duktig förare på att stanna snabbt, i princip i alla situationer och framförallt ALLTID i en paniksitation.

En Hornet från 2015...eller någon annan årsmodell för den delen, har INTE ett påkostat, kvalitativt ABS-system så där är det ganska enkelt att bromsa bättre med en förare som precis som du har tränat på det. Däremot så är ABS:en på en Hornet förmodligen ändå bättre i en paniksituation.

Vad det gäller bromsteknik så kommer en tränad förare som gör rätt (förankrar sig, tittar rätt, kramar handtaget på rätt sätt, använder bakbromsen på rätt sätt) alltid att stanna snabbare än en som bara tokbromsar hej vilt, på en hoj med ABS.
Poängen här är att det ALLTID lönar sig att träna in rätt förfarande oavsett hur många tekniska hjälpmedel som hojen har, precis som du redan bevisat :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Min poäng är bara den att myten om att en bra förare ALLTID bromsar bättre än ABS är på väg att ändras. .......

:)

Vad är en myt? :va

Ordet "myt" kommer från grekiskans ????? (mýthos), och det betyder "saga".
https://sv.wikipedia.org/wiki/Myt

Synonymer till myt!
folksaga, sägen, gudasaga; uppdiktad historia, allegori, fabel, legend; felaktig föreställning, fantasi, lögn

motsatsord
verklighet, sanning

https://www.synonymer.se/sv-syn/myt

Så man kan säga att "en bra förare ALLTID bromsar bättre än ABS" är en myt som inte behöver ändras eftersom motsatsen är sanning och verklighet! :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vad är en myt? :va

Ordet "myt" kommer från grekiskans ????? (mýthos), och det betyder "saga".
https://sv.wikipedia.org/wiki/Myt

Synonymer till myt!
folksaga, sägen, gudasaga; uppdiktad historia, allegori, fabel, legend; felaktig föreställning, fantasi, lögn

motsatsord
verklighet, sanning

https://www.synonymer.se/sv-syn/myt

Så man kan säga att "en bra förare ALLTID bromsar bättre än ABS" är en myt som inte behöver ändras eftersom motsatsen är sanning och verklighet! :)

Så sant... :)
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Då har vi sett olika, jag har adrig sett en hoj med optiska sensorer för ABS...
I ärlighetens namn har jag bara skruvat med abs-givare på BMW K1100, Honda NT700 och Honda ST1300 så vad vet jag...:bow

View attachment 449161
Givare till K1100

Lite om olika typer av givare.
http://premierautotrade.com.au/news/wheel-speed-sensors.php

Det här är ju kul, här finns ännu mer!
https://www.hella.com/ePaper/Sensoren/Raddrehzahlsensoren_EN/document.pdf

View attachment 449162

Jag kan i ärlighetens namn erkänna att jag kan ha helt fel om detta. Oavsett så ger foto/hallsensor samma upplösning och borde inte påverka funktionen. Något säger mig att fotoceller är snabbare än hallsensorer men jag har haft fel tidigare.

Är någon intresserad av att jag plockar isär min ABS som jag har liggandes så gör jag gärna det. Ska även plocka isär en motor till en Triumph Tiger 800 och scanna upp men det är ett annat projekt.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top