Önskan att eftermontera universalt ABS - men varför finns det inte?

Nu varierar det säkert med olika implementationer, men ABS tenderar att ge sämre stoppsträcka på grus på grund av att den just hindrar hjulet från att låsa sig, och därför kan hjulet inte gräva ner sig och få den extra bromsverkan det ger på grus.
I en del skräckexempel har folk blivit av med i princip all bromsverkan i branta nedförsbackar på grusvägar med mycket grus.

ABS = AsfaltBromsSystem ?
 
Nu varierar det säkert med olika implementationer, men ABS tenderar att ge sämre stoppsträcka på grus på grund av att den just hindrar hjulet från att låsa sig, och därför kan hjulet inte gräva ner sig och få den extra bromsverkan det ger på grus.
I en del skräckexempel har folk blivit av med i princip all bromsverkan i branta nedförsbackar på grusvägar med mycket grus.

Ja det brukar vara ABSen bak som ställer till det, stoppsträckan känns som den tiodubblas..

Men de flesta grusmaskiner brukar ha tillval eller gå att modifiera så man kan koppla bort bak och ha kvar ABS fram. Då funkar det klockrent på grus. :tummenupp
 
Ja det brukar vara ABSen bak som ställer till det, stoppsträckan känns som den tiodubblas..

Men de flesta grusmaskiner brukar ha tillval eller gå att modifiera så man kan koppla bort bak och ha kvar ABS fram. Då funkar det klockrent på grus. :tummenupp

Exakt jag kopplade bort abs bak på Husqvarna Nudan för med bak abs inkopplat fortsatt den bara åka (läskigt). Urkopplat bak blev jag helt nöjd med en fullständig nitning på rullgrus den stanna nästan lika fort som om jag låst framhjulet en lång bit på grus.
Men jag skulle vilja prova mer för de va bara en kort sväng som jag stressade igenom några bromsningar och de va asfaltsdäck på hojen :näsblod
 
ABS för tjugo år sedan är en HELT annan sak än ABS idag... Jag har gjort en maxinbromsning med vanliga Anakee3 på isvägen över älven, det kändes som att bromsa på grus... dvs grymt bra.
 
ABS för tjugo år sedan är en HELT annan sak än ABS idag... Jag har gjort en maxinbromsning med vanliga Anakee3 på isvägen över älven, det kändes som att bromsa på grus... dvs grymt bra.

Ja, till och med gat-ABSen på min sporthoj funkar förvånasvärt bra på grus, och det med 17” hjul och 180-bakdäck.
 
I går kväll fick jag testa mina bromskunskaper i skarpt läge ett rådjur hoppade upp mitt på vägen och frös fast av rädsla för mig. De va på grusväg i utförsbacke och jag låg på ca 100kmt (ja för fort) de hoppade upp ca 60 m framför mig jag bromsade så hårt jag tordes och fick väl ner farten till 60-70kmt just när de skulle smälla men som tur va lossnade skräcken för rådjuret och den kastade sig tillbaka från där den kom. De va bara ren tur att de inte small om jag bromsat några tiondelar senare eller något mindre hade jag klippt det. Men jag blev lite besviken på min bromsning för tidigare om åren då djur hoppat ut har jag bromsat så hårt att framhjulet grävt ner sig i gruset innan jag släppt lite men denna gång låste jag inte ens framhjulet endast bakhjulet. De är nog för jag blivit äldre och inte kör lika hårt som förr så tokkörningsträning blir bara mindre o mindre nu för tiden. Jag behöver abs helt klart men då gäller det att träna på att bromsa till hjulet låser. De är lätt att lära sig nita fullt ut med abs men att få hjärnan att reagera så vid skarpt läge är tveksamt efter 40 års körande utan abs!
Nej, du behöver träna på undanmanöver istället för att bara mållåst bromsa rakt mot hindret. Som majoriteten av andra också gör numera "Det finns ju ABS". Ett rådjur är inte speciellt stort sett till resten av vägen...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:
I mitt garage ute på bystan nånstans så finns det ett ABS-system komplett med hjul till en Bandit1200 nerpackat i en låda, det är nåt jag aldrig kommer att använda men nån i den här tråden kanske vill byta in det mot kontanter eller något som passar till GSXR1100/750 sent 80'tal, nyare gaffel, lättare moderna hjul......
 
Har du läst litteratur från 60-talet?

Inte mig veterligen men inom jobbet är friktionsmätning en faktor. Mätning har sina brister beroende på utrustning och metoder men huvudpoängen är att torr asfalt (som är ren) är ganska förutsägbar men när det blir blött är det oförutsägbart och lokalkännedom eller feghet är din vän. :)
 
Jag äger en ABS-enhet som jag kommer montera på ett kommande bygge. Alltså tekniken bakom detta än inte direkt hi-tech. Magnetventiler, en krans för att skapa en fyrkantsvåg och lite kod.
 
Nu varierar det säkert med olika implementationer, men ABS tenderar att ge sämre stoppsträcka på grus på grund av att den just hindrar hjulet från att låsa sig, och därför kan hjulet inte gräva ner sig och få den extra bromsverkan det ger på grus.
I en del skräckexempel har folk blivit av med i princip all bromsverkan i branta nedförsbackar på grusvägar med mycket grus.

Moderna ABS-system är riktigt bra på i princip alla underlag, inte bara asfalt. Vi körde gruskurs i helgen och då pratade vi bland annat om ABS. Den allmänna meningen var att ABS suger på grus och ska kopplas ur. Vi tänkte att vi helt enkelt testar detta så en van bromsare med modern hoj (KTM 1190) med programmerar ABS fixades skyndsamt fram.

Vederörande fick order om att köra ca 50km/h och bromsa vid en kon. Detta gjordes tre gånger,
1. ABS inställning för gata (tillåter ingen låsning samt täta pulser).
2. ABS för Offroad (tillåter låsning bak samt att framhjulet tillåts låsa under en kort stund plus att pulserna kommer mer sällan)
3. Avstängd ABS dvs att föraren får låsa bäst han eller hon vill.

Resultatet var något överraskande.

Gatinställning dvs "Street ABS" gav en ganska lång stoppsträcka, som väntat. Uppskattningsvis ca 12-14m
Offroad ABS halverade bromssträckan dvs ca 7 m (ungefär som broms på asfalt)
Avstängd ABS resulterade i något kortare bromssträcka än gatinställning men betydligt längre än offroad ABS.
OBS! Detta med en van bromsare.

Kan ju nämna att vi var ganska många som blev överraskade. Vi trodde alla att avstängd ABS skulle vara överlägsen men tydligen var det fel. Det har hänt lite grann på ABS-fronten där systemet idag kan simulera en mycket van grusbromsare...
 
Last edited:
Moderna ABS-system är riktigt bra på i princip alla underlag, inte bara asfalt. Vi körde gruskurs i helgen och då pratade vi bland annat om ABS. Den allmänna meningen var att ABS suger på grus och ska kopplas ur. Vi tänkte att vi helt enkelt testar detta så en van bromsare med modern hoj (KTM 1190) med programmerar ABS fixades skyndsamt fram.

Vederörande fick order om att köra ca 50km/h och bromsa vid en kon. Detta gjordes tre gånger,
1. ABS inställning för gata (tillåter ingen låsning samt täta pulser).
2. ABS för Offroad (tillåter låsning bak samt att framhjulet tillåts låsa under en kort stund plus att pulserna kommer mer sällan)
3. Avstängd ABS dvs att föraren får låsa bäst han eller hon vill.

Resultatet var något överraskande.

Gatinställning dvs "Street ABS" gav en ganska lång stoppsträcka, som väntat. Uppskattningsvis ca 12-14m
Offroad ABS halverade bromssträckan dvs ca 7 m (ungefär som broms på asfalt)
Avstängd ABS resulterade i något kortare bromssträcka än gatinställning men betydligt längre än offroad ABS.
OBS! Detta med en van bromsare.

Kan ju nämna att vi var ganska många som blev överraskade. Vi trodde alla att avstängd ABS skulle vara överlägsen men tydligen var det fel. Det har hänt lite grann på ABS-fronten där systemet idag kan simulera en mycket van grusbromsare...

Inte helt överraskande iofs, ABS på MC har ju utvecklats ganska jättefort de senaste åren.
Det är väl knappt 5 år sedan som bike (eller nån annan svensk hojtidning) körde ett test med äventyrshojar på små skogsstigar/grusvägar och BMWn skrämde livet ur föraren genom att vägra att bromsa i en kraftig backe. Med video på spektaklet tillgänglig dessutom.
Så, det bästa man kan göra är nog att testa hur den egna hojens ABS reagerar på grus så man vet vad man kan vänta sig när det väl behöver bromsas alldeles för oplanerat och hårt.
 
Inte helt överraskande iofs, ABS på MC har ju utvecklats ganska jättefort de senaste åren.
Det är väl knappt 5 år sedan som bike (eller nån annan svensk hojtidning) körde ett test med äventyrshojar på små skogsstigar/grusvägar och BMWn skrämde livet ur föraren genom att vägra att bromsa i en kraftig backe. Med video på spektaklet tillgänglig dessutom.
Så, det bästa man kan göra är nog att testa hur den egna hojens ABS reagerar på grus så man vet vad man kan vänta sig när det väl behöver bromsas alldeles för oplanerat och hårt.


Ja, just detta är skitviktigt! Lär känna DIN hoj, det är ju den du kör... En bra start är RTFM... :)

(Read the f-cking manual...)
 
Inte helt överraskande iofs, ABS på MC har ju utvecklats ganska jättefort de senaste åren.
Det är väl knappt 5 år sedan som bike (eller nån annan svensk hojtidning) körde ett test med äventyrshojar på små skogsstigar/grusvägar och BMWn skrämde livet ur föraren genom att vägra att bromsa i en kraftig backe. Med video på spektaklet tillgänglig dessutom.
Så, det bästa man kan göra är nog att testa hur den egna hojens ABS reagerar på grus så man vet vad man kan vänta sig när det väl behöver bromsas alldeles för oplanerat och hårt.

Jag har haft tre generationer av ABS-bromsar på BMW. Den första från 2000 (gen2 tror jag den hette) var långsam och kalibrerad för asfalt vilket innebar stabil inbromsning även på grus men alldeles för kort bromssträcka. Och bakbromsen var på halt/löst underlag värdelös eftersom den bara släppte efter...

2005 med servo var väldigt mycket bättre och servon hjälpte till med både reglering och fördelning mellan fram- och bakhjul. Funkade bra på grus.

2015 med Offroadlägen och en skrälldus med olika inställningar för olika underlag är magiskt bra oavsett underlag. Funkar till och med på snö och is.

Därför tror jag att det var längre sedan än fem år den testades...


Och så har vi ju faktor 40 kvar; dvs RTFM och anpassa beteendet efter hur hojen uppför sig.

Och ha en korrekt bromsteknik i grunden.
 
Kan inte någon styra upp en test på lämplig plats?? Jag skulle vilja se om de erfarna proffsbromsarna på analoga hojar klår en spoling på en ny hoj som bara klämmer hejdarna tills ABS-systemet gråter. Ffa i en panikbromsning.


Som övriga proffs i tråden så anser givetvis även jag att jag tillhör de begåvade förarna i trafiken. Trots det låg det en inte oansenlig mängd framdäckslakrits kvar på banan när jag parkerat duccen i en Merca den där svettiga eftermiddagen för många år sedan.
 
Kan inte någon styra upp en test på lämplig plats?? Jag skulle vilja se om de erfarna proffsbromsarna på analoga hojar klår en spoling på en ny hoj som bara klämmer hejdarna tills ABS-systemet gråter. Ffa i en panikbromsning.


Som övriga proffs i tråden så anser givetvis även jag att jag tillhör de begåvade förarna i trafiken. Trots det låg det en inte oansenlig mängd framdäckslakrits kvar på banan när jag parkerat duccen i en Merca den där svettiga eftermiddagen för många år sedan.

Du måste ALLTID lära dig bromsteknik, precis som Brooklyn med fler skriver här ovanför. När du bara klämmer till så hjälper ABS så tillvida att du inte låser hjulet men inbromsningen blir ganska usel. En tränad bromsare kommer alltid att stanna snabbare även efter att ABS:en gått in. Fysikens lagar kan inte ersättas av teknik.

Som ett sidospår kan jag ju nämna traction control eller antisladd. BMW S1000RR var tidigt ute med ett bra sådant system 2009-2010. Ändå var det var många S1000RR som gick i backen på banorna, ofta precis framför mig. Det vanligaste kommentaren från föraren av just nämnda BMW var "-jamen jag hade ju RAIN-mode..." när de försökte ge full gas med 40 graders nedlägg på blöt asfalt...:)
 
Ok, då har vi Player 1. Vem står upp för ABS-teamet?
 
Jag ser inte problemet. Jag fick kortare bromssträcka när jag inte dyngbromsade så abs gick i när jag gick på körskola. Varför skulle inte någon som kört ett tag lyckas med det. ABS är inne något som kortar bromssträcka, det gör att man kan styra om något skulle skita sig

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 
Jag ser inte problemet. Jag fick kortare bromssträcka när jag inte dyngbromsade så abs gick i när jag gick på körskola. Varför skulle inte någon som kört ett tag lyckas med det. ABS är inne något som kortar bromssträcka, det gör att man kan styra om något skulle skita sig

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Nej, ABS på hoj har inte bibehållen styrförmåga som huvudsyfte, utan att förhindra att man bromsar omkull sig.
 
Jag har haft tre generationer av ABS-bromsar på BMW. Den första från 2000 (gen2 tror jag den hette) var långsam och kalibrerad för asfalt vilket innebar stabil inbromsning även på grus men alldeles för kort bromssträcka. Och bakbromsen var på halt/löst underlag värdelös eftersom den bara släppte efter...

2005 med servo var väldigt mycket bättre och servon hjälpte till med både reglering och fördelning mellan fram- och bakhjul. Funkade bra på grus.

2015 med Offroadlägen och en skrälldus med olika inställningar för olika underlag är magiskt bra oavsett underlag. Funkar till och med på snö och is.

Därför tror jag att det var längre sedan än fem år den testades...


Och så har vi ju faktor 40 kvar; dvs RTFM och anpassa beteendet efter hur hojen uppför sig.

Och ha en korrekt bromsteknik i grunden.

Om det är denna videon som Ulvhamne tänkte på så är det MINST elva år sedan. Vilket också leder till att Ulvhamne nu blivit så gammal att allt kändes som det bara var fem år sen, typ hockey-guldet 1987 eller när Carola vann Eurovision, det var ju bara häromåret, eller hur?!
https://m.youtube.com/watch?v=OrD65i3FUcU
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top