Bosch säger att deras system är individuellt anpassade efter modell ändå är hårdvaran precis den samma i "alla" hojar. Jag frågar mig då vad är det som är individuellt, vad är det man behöver anpassa individuellt? De enda sakerna jag kan komma på är att man inte vill få stoppies när man bromsar med frambromsen och möjligen något som har med vikten att göra. Att äldre system var dåliga var nog hårdvarurelaterat men det är det inte längre. Kurv-ABS är en historia jag helst inte vill ge mig in på men jag har för vana att det går åt helvete när man bromsar i kurvor så jag brukar gasa ner i diket.
Jag skulle vilja lägga till att jag är mest intresserad av ABS på frambromsen. Bak gör den mindre nytta, kör man asfalt lägger jag nog 95/5% med fördel för frambromsen och på grus vill jag kunna låsa bakhjulet.
För er som inte har förstått hur en ABS fungerar så får ni här en kort genomgång. Kransen som liknar en bromsskiva genererar en fyrkantsvåg genom att ljus skickas genom hålen i kransen medan hjulet snurrar och träffar en fotocell på andra sidan. När denna fyrkantsvåg inte är relativ med hastigheten är hjulet låst. Då skickas blixtsnabbt en signal till magnetventilerna som sitter i bromssystemet som gör att trycket släps och när hjulet åter är i rullning så åker ventilen tillbaka, så håller det på tills hojen står still och det känner man genom att handtaget pulserar lite svagt.