Återigen - Aförare i SP250??

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Ja det blev ju som det blev i år. I en förhoppning att få detta att ändra så vill jag ta upp frågan till diskussion.

Om SP ska gå med ERF även nästa år så är det för mig obegripligt att vi inte ska tillåta A-förare att köra SP. En massa förare är redan på plats för att köra någon av ERF-tävlingarna och jag inbillar mig att om man öppnar upp SP även för A-förare så är det nog en och annan ERF-pilot som skulle köra den serien också.

Men det finns ju redan BoTT? Jo, förvisso, och den är ganska billig att köra. Men om man vill köra nån sprintklass utöver ERF så är ju SP verkligen riktigt billigt i alla avseenden.

Vad hade Svemo för argument till A-förbud? Är det många B-förare som inte tycker vi ska få vara med? Jag tycker man borde kunna se positivt på det - många erfarna förare att fråga och ta hjälp av, både i depån och på banan. För om man tävlar har man väl som ambition att bli bättre?

Och slutligen så är det ju för få deltagare i klassen i dagsläget vilket är riktigt synd. Det skulle kunna vara en riktigt bra klass.

// Björn (som bland många andra idéer åter överväger att köra ERF + ZXR400)

Utifrån tidigare diskussioner som hållits här på SH, så tror jag inte det finns en enda SP-förare som är emot att A-förare skulle få vara med. Tror helt klart att det skulle vara ett lyft för serien att tillåta både A och B-förare, precis som det var förr.

Utifrån tidigare diskussioner som hållits här på SH, så tror jag inte det finns en enda SP-förare som är emot att A-förare skulle få vara med. Tror helt klart att det skulle vara ett lyft för serien att tillåta både A och B-förare, precis som det var förr.

In med A förare igen,visserligen kan jag som lite mindre bra förare "tjäna" nån placering men lyckan är desto större när man väl slår nån A pilot

För min del får det gärna vara en blandad klass.
Mitt mål med racingen är att ha kul och ha det för en billig peng. Om man nu någon gång skulle råka bli snabb. Ska man då "straffas" med att bli A förare och tvungen att byta klass? Nä, jag är hellre kvar i klassen och har kul. (Nu är inte risken stor att jag blir A förare)
Och som Tingen skrev. Desto roligare blir det om man skulle komma före en A förare. :tuttar

Jag har inte heller något problem med att ha A-förare i klassen.
Men jag kan tycka, att om det gick, så skulle det finnas en SP A och en SP B.
Det är dock låååångt borta :)

Om klassen är eniga så kan jag ta med en skrivelse till Svemo på kommande möte?

På ett villkor förresten, att DånkiShåt kör med en rooosa cykel i SP och har sina pastellfärgade kläder i depån. Aiight.

Last edited:
Du har helt rätt! Fattar inte heller varför Svemo tog det beslutet. Klassa upp halva B-förarstyrkan nu och släpp in A-förare till Sp :tummenupp

björn

På ett villkor förresten, att DånkiShåt kör med en rooosa cykel i SP och har sina pastellfärgade kläder i depån. Aiight.

Jag lovar att ställa upp på det om förslaget går igenom ;)

Ta väldigt gärna upp detta på mötet! När är det?

..och motarder då? :D

:corn

Kan väl inte vara så svårt att låta SP A och SP B köra tillsammans och sedan slå isär resultaten? Det är många bilklasser som kör så eller med fabriksförare och privarförare. Totalen räknas men också placering i klassen!

Förresten så är DonQ:s mc inte rooosa (om han inte lackat om den) den är cerise :D

Kan väl inte vara så svårt att låta SP A och SP B köra tillsammans och sedan slå isär resultaten? Det är många bilklasser som kör så eller med fabriksförare och privarförare. Totalen räknas men också placering i klassen!

Förresten så är DonQ:s mc inte rooosa (om han inte lackat om den) den är cerise :D

Nä iofs, det är ju också en tanke med skilda resultat :tummenupp

Om jag förstod det rätt är ni inte så många totalt, so träningstider och racetid skulle inte ta längre tid :)

Med ett A eller B vid startnumret, eller olika bottenfärg skulle det bli lätt att skilja åt också, både för förare och funktionärer

Om jag förstod det rätt är ni inte så många totalt, so träningstider och racetid skulle inte ta längre tid :)

Med ett A eller B vid startnumret, eller olika bottenfärg skulle det bli lätt att skilja åt också, både för förare och funktionärer

A och B förare har redan olika bottenfärger.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...