Åkt fast för mc begränsad

Tror du dom hade dött lite mindre om hojen bara gick i 180 istället för 250?

Det är ju inte bara toppfarten som blir begränsad iom 25Kw strypning. Accelerationen ökar ju åxå så hojjen bli mer "lätt hanterlig" Och jag vet inte omständigheterna kring olyckan men dom kanske hade levt idag ifall det vart 25Kw effekt i knarrarna
 
Visst är det så. Däremot tror jag inte det spelar så stor roll. Att dom dog pga att den var ostrypt säger ju egentligen bara att dom givetvis körde som idioter. Köra som
en idiot kan man göra på en strypt också.
 
Visst är det så. Däremot tror jag inte det spelar så stor roll. Att dom dog pga att den var ostrypt säger ju egentligen bara att dom givetvis körde som idioter. Köra som
en idiot kan man göra på en strypt också.

Man behöver inte köra som en idiot på en ostrypt hoj för att förolyckas i trafiken.. ett litet för rappt vrid på rullen och loosa kontrollen in i korsning lr en mötande bil.. Känns som om risken är många gånger större på en ostrypt hoj än en strypt hoj om man inte har nån erfarenhet lr respekt för det fordon man framför... :)
 
En sak jag undrar gällande samma ämne är just vad som gäller vid eventuell olycka. Är den försäkrad på 25kw så förstår jag att det inte är säkert man får pengar men har man en 25kw reggad hoj men betalar premie för en ostrypt hoj dvs. full effekt. Vad händer då?

Anledningen till att få försäkrar på 25kw nu för tiden är väl att många drar strypningen och således borde man ju få ut ersättning om man betalar för fulleffekt?
 
det beror väl på om du har a begränsad så har du ändå ett körkort att visa upp än om du inte har det, och sen så måste de ju då kunna bevisa att hojjen är ostrypt



Då räcker de ju med B körkortet då har du med ett kort att visa upp. Inte redigt så det funkar, och sen är det ju olika på olika hojjar om dom märker strypningar lätt, en sporthoj märks ju rätt lätt om den är strypt eller inte vid 25kw. Det kan dom nog konstatera ganska lätt när dom provkör.

Btw varför inte bara vänta till du får köra den som tung hoj och köra strypt tills dess? Då riskerar du inte att åka dit.
 
Med risk för att bli klassad som moraltant...
I mitt tycke så skulle jag klassa det som försäkringsbedrägeri/falskförsäkring, eller??
/T
 
En sak jag undrar gällande samma ämne är just vad som gäller vid eventuell olycka. Är den försäkrad på 25kw så förstår jag att det inte är säkert man får pengar men har man en 25kw reggad hoj men betalar premie för en ostrypt hoj dvs. full effekt. Vad händer då?

Det ända jag skulle kunna se är väl att det står i villkoren att du skall ha körkort för behörigheten? :va
 
Vad händer då?

Anledningen till att få försäkrar på 25kw nu för tiden är väl att många drar strypningen och således borde man ju få ut ersättning om man betalar för fulleffekt?

I IF's villkor står det:

"Försäkringen gäller inte om du, eller någon annan med din tillåtelse, använder försäkrat fordon och:
a. föraren gör sig skyldig till rattfylleri
b. föraren inte har det körkort/förarbevis eller den ålder som krävs"

Gäller alltså inte.
 
Tror du dom hade dött lite mindre om hojen bara gick i 180 istället för 250?

Som du förstår kan jag omöjligt svara på det, men det är en ohygglig skillnad mellan tex en R6:a på 25kW och 100 kW. Farten byggs upp enormt mycket fortare. Håller man stumt 1 sek för länge med 100kw innan böj så är det enormt mycket mer skrämmande och trassligt att reda ut än 1 sek för länge med 25kW.
 
Då räcker de ju med B körkortet då har du med ett kort att visa upp. Inte redigt så det funkar, och sen är det ju olika på olika hojjar om dom märker strypningar lätt, en sporthoj märks ju rätt lätt om den är strypt eller inte vid 25kw. Det kan dom nog konstatera ganska lätt när dom provkör.

Som sagts tidigare i tråden, det syns inte skillnad på en hoj med begränsning eller utan.

Och förutom 125or så provkör dom nog ytterst sällan.
 
Det jag tycker är jävligt märkligt är att f-bolagen många iaf... har samma premie för full effekt som för en 25Kw av samma modell... När jag ringde upp så va deras (TH) att det är så lätt att plocka bort strypningen... SO WHAT!! Om man plockar bort den och klotar friskt så är det ju bara att säga att nej försäkringen gäller inte för du har plockat bort strypningen för f-bolagen... Ett annat alternativ är ju att låta en certifierad verkstad skall montera strypningen och sen plombera den synligt som sedan ska kunna anmärkas på vid besiktning/flygandebesiktning mm.... Bara en lite idé... Lr så tar man tungt kort och slipper tugget det gjorde iaf jag :D
 
I IF's villkor står det:

"Försäkringen gäller inte om du, eller någon annan med din tillåtelse, använder försäkrat fordon och:
a. föraren gör sig skyldig till rattfylleri
b. föraren inte har det körkort/förarbevis eller den ålder som krävs"

Gäller alltså inte.
Okej, då kan man ju undra varför de införde den "regeln".
 
Jag pratede med en märkesvärkstad om hur vida dom får i uppgift från FB att kontrolera en sådan sak vid olycka och fick bara till svars att det har alldrig hänt under hans 20 år där så risken är nog inte så stor. vist andra märken kanske gör det men det vet jag tyvär inget om.
 
Beror ju givetvis på vilken hoj man har, själv hade det inte spelat någon roll om jag tog bort strypningen, får 10hk mer och i princip samma vrid och de hade vart näst intill omöjligt att bevisa. En sporthoj däremot hade nog vart mer troligt att snuten kollat upp. Men säger inte att jag tror de är speciellt vanligt..
 
Kan enbart dra paralleller med det irländska forumet jag sitter på. Där sitter folk, liksom TS och spekulerar i hur h*n ska göra med strypkit. På/Av, investera i det, eller skita i't o köra rettan som om ingen morgondag existerar.

Detta har orsakat många nerslag och konfiskerade hojar enbart den senaste månaden.
Priset på strypkit har ökat marginellt då säljarna noterar att dom börjar gå åt. ;)

En kille blev stoppad med tjejen bakpå (inte tillåtet att skjutsa) oskattad och ostrypt.
Dom fick gå hem.
 
Jag förstår inte varför folk ens tar A begränsad om dom endå kommer köra en hoj inte inte går under den kategorin varför inte bara köra utan kort för det är precis samma sak. De blir olovlig körning i båda fallen.

Du tänker inte så logiskt va? Med ett körkort i handen stannar man för polisen. Vare sig det är obegränsad eller inte... och poliserna gör inte ett dugg. Har tom kört ostrypta hojar på PAPPRET utan problem vid poliskoll. De är inte alls noggranna.

Har kört ostrypt under nästan hela min begränsad period och jag talar av erfarenhet. Hade jag inte haft kortet alls hade det ju inte funkat... vad ska man visa då? :)
 
En polare körde omkring på sin R1'a, en dag gick det för fort och han åkte rakt fram i en kurva. Ingen värsting-krasch, utan han stod på benen efter en kvart eller nåt, men fick ändå åka ambulans till sjukan.
Han var lite orolig eftersom han inte hade något körkort för hojen ifråga, utan endast a-begr. Slutade för honom lyckligt, inte ens böter eller indraget körkort. Hojen var bara trafikförsäkrad så ingen ersättning betalades ut.
 
till TS: jag skulle aldrig ta risken ifall något händer, kör du på någon så får DU stå för kalaset......
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top