Är missbruk en sjudom??

RMT_Racing

Bitsk
Gick med
17 Mar 2006
Ort
Vendelsö
Hoj
CBR1000RR Repsol
honkiie skrev:
2616838 Vad har din uppväxt med saken att göra?

Kan inte hålla mig ifrån..

Det jag hakade upp mig på var hans "-ser ner på alla som inte haft samma förutsättningar som de själva...". Undrade bara vilka förutsättningar han menade?

Tror han missade att läsa det jag egentligen skrev. Har man möjlighet att göra något åt sin situation men inte gör detta så är man inte mycket värd i mina ögon. Har bra exempel på det bl.a. i min familj.

:krama

PS. Biverkningar som kommer av ett missbruk kan vara en sjukdom men då den oftast är självförvållad så får man faktiskt ta sin egen skit...
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Från http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/artiklar/alko.html

Orsak och riskfaktorer
Alkoholberoende har en multifaktoriell genes. Den betydande genetiska dispositionen, som har samband med störningar i CNS serotoninmetabolism, hittar man hos individer med s.k. Typ II alkoholism (4). Hos dessa människor har man funnit karakteristika i form av tidig missbruksdebut, ”novelty seeking” beteende, aggressivitet, tendens till hypoglykemi, låg halt av serotoninmetabolit 5-HIAA i cerebrospinalvätska samt låg aktivitet av monoaminooxidas i trombocyterna (MAO-B). Denna typ kallas även ”primär alkoholism” och är överrepresenterad hos män. Så kallad ”sekundär alkoholism” eller Typ I alkoholism är traditionellt oftare förekommande hos kvinnor och utvecklas sekundärt till andra psykiska störningar, exempelvis depression och ångest, som i sin tur kan uppstå i anslutning till krisreaktioner och anpassningsstörningar (5).

Diagnos och symtom
Diagnosen ställs anamnestiskt enligt ovanstående kriterier under rubriken "Diagnos". När man inte kan fastställa diagnos med hjälp av riktad anamnes, kan somatisk undersökning och blodanalys vara vägledande. Svullnad av parotiskörtlar, förstorad lever, förhöjt diastoliskt blodtryck utan motsvarande förhöjning av det systoliska, förhöjda blodvärden av ASAT, ALAT, ”gamma” GT, MCV, CDT, urat och IgA styrker misstankar om alkoholproblem.
 

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zzr600
Madhonda skrev:
2615975 Ja, vad anser ni egentligen.??

Det blev en rätt het diskussion i fikarummet nyss då jag kläckte ur mig att jag anser att det INTE är en sjukdom. Cancer, Parkinson, MS det är vad jag kallar sjudommar.

Men man ett väl ett val om man ska ta sig en sup eller sil eller betta om pengar och åker dit på det. Eller har man blivit "sjuk" då???

Jag vet att det har forskats om detta, och att man har kommit fram till att det är en sjukdom. Men jag är inte så säker på att jag vill hålla med om det.

//Madelene
Sjukdom är ett tillstånd som inte är att hänföra till den "normala" livscykeln...
Denna kan i vissa fall ge rätt till t ex sjukpenning..
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Missbruk är precis lika lite sjukdom som så kallad fetma... Fetma är ett ord som extremt feta personer gillar att använda för att dom vill tro att det är en sjukdom som har gjort dom feta... Självförvållat alltså.... Precis som missbruk..
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Sjukdom eller syndrom spelar kanske kvitta.

Det är en diagnos med tydliga kriterier.
 

grömpa

lightdesiger
Gick med
26 Jun 2005
Ort
piteå
Hoj
Harley bygge
har själv varit i ett drogberoende och försöker hålla mig ren, går riktigt bra tycker jag.
kan däremot inte gå ut och ta en öl eller 3 för då kommer alla dumma idee´r.
morsan är beroende likaså hennes far, dvs min morfar. dom är svaga för sprit och jag för droger.
men det går INTE att hjälpa nån som inte vill ha hjälp
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
grömpa skrev:
2618388 har själv varit i ett drogberoende och försöker hålla mig ren, går riktigt bra tycker jag.
kan däremot inte gå ut och ta en öl eller 3 för då kommer alla dumma idee´r.
morsan är beroende likaså hennes far, dvs min morfar. dom är svaga för sprit och jag för droger.
men det går INTE att hjälpa nån som inte vill ha hjälp
:pannkyss min bästa kompis på Irland har varit beroende av varenda drog man kan tänka sig samt alkohol. Nu har hon varit ren i 9 år och har vänt på hela sitt liv (detta var en tjej som tog heroin på väg till BB :skrämd). Jag har otrolig respekt för folk som lyckas ta sig ur skiten..det är inte lätt:yoparty
 

floodi

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2005
Ort
earth , europe , sweden , southsweden , Kalmar , S
Hoj
gul 03á
Nursey skrev:
2618615 :pannkyss min bästa kompis på Irland har varit beroende av varenda drog man kan tänka sig samt alkohol. Nu har hon varit ren i 9 år och har vänt på hela sitt liv (detta var en tjej som tog heroin på väg till BB :skrämd). Jag har otrolig respekt för folk som lyckas ta sig ur skiten..det är inte lätt:yoparty


Sant så sant har också respekt för folk som verkligen har viljan att ta sig ur skiten.

Madhonda skrev:
2615975 Ja, vad anser ni egentligen.??

Det blev en rätt het diskussion i fikarummet nyss då jag kläckte ur mig att jag anser att det INTE är en sjukdom. Cancer, Parkinson, MS det är vad jag kallar sjudommar.

Men man ett väl ett val om man ska ta sig en sup eller sil eller betta om pengar och åker dit på det. Eller har man blivit "sjuk" då???

Jag vet att det har forskats om detta, och att man har kommit fram till att det är en sjukdom. Men jag är inte så säker på att jag vill hålla med om det.

//Madelene



Upp med en poll Snyggo :hej
 
Last edited:

Gabor

Guest
Ricken skrev:
2616054 Jag anser att det är en sjukdom, och jag är av den åsikten att det är ärftligt.

Jag har en del av den varan i miin släkt.

Men oftast så är det dom med dåligt självförtroende bl.a som halkar dit och börjar med det ena eller det andra.

Vissa kan man bara vänta på att dom super ihjäl sig, andra reder sig på nåt sätt och lever vidare.

Jag kan inte annat än hålla med dig.

Alkoholism är en sjukdom , den finns i våra gener, den är ärftlig, alla kan få den, den ligger latent och är mer eller mindre hanterbar, det beror bara vad som triggar den .

Jag har själv varit där, vet hur lätt det är att hamna i situationen där enkla vägen är att ta flaskan.

Beror mycket på hur stark man är själv, vilka man hänger ihop med, och vilket socialt, familiärt eller arbetsliv man har.

Den är klassad av västvärlden som sjukdom, det kan man inte bortse från...

De som inte har förtåelse för hur den fungerar , hur man hanterarr alkoholism, kan tacka sina goda gener för det.


Kan bara tal för mig själv, i min släkt finns den starkt latent, började själv att dricka ordentligt när jag idrottade, spelade hockey, fotboll och kampsportade.

Drack ordenligt varje helg, mycket och det värsta var att JAG TYCKTE OM DET....:huvet :mad:

Mitt jobb sedan som yrkesmilitär gjorde saken inte bättre, skrönor och de förutfattade meningarna om att militärer super som fan...det är sant.

Vissa händelser triggade Alkoviruset och det gick långa perioder i att jag drack dagligen, någon form av alkohol.

När barnen kom, ansvaret och insikten om att jobbet kunde var i fara så tillslut så insåg jag attdet var ohållbart.
.
En skillsmässa för 4 år sedan, var droppen. En kväll ringde en kompis som viste att jag var ner, frågade hur jag mådde, hörde att jag var upprymd.

--va fan gör du ??
- Jag står och häller ut vin å öl i vasken, orkar inte ha skiten hemma....
- DU GÖR INGENTING, JAG KOMMER ÖVER----:va :va

Han trode att jag helt hamnat i ett tillstånd av dillerium...

Efter den kvällen så går det långa, mycket långa perioder, inte en öl till maten, knappt ett glas vin i månaden till en middag....

Det smakar helt enkelt inget vidare, får bara dåliga vibbar, minnen som dyker upp...

Jag är helt emot droger, i alla dess form, men kan förstå de som har problem.
 

Mona

Vill inget,kan desto mer
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Sthlms län
Hoj
BMW F650GS alias Roland!
Jag har inte läst igenom hela tråden så detta kanske är en störande upprepning, men alkoholism lär vara en dödlig, obotlig och ärftlig sjukdom. Klassas i alla fall av WHO som en sjukdom.
 

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati S2R1000
Finns ett South Park-avsnitt som handlar om detta.

-Your dad is sick, alcoholism is a disease.

-No, cancer is a disease, my dad needs to drink less.


Summerar väl mina funderingar kring detta.

Edit: jag kläckte cirka 3 helrör i veckan under ett halvårstid för 3 år sedan. På grund av svag hjärna och för att jag var deppig. Inte sjuk.
 
Last edited:

Kia

Guest
Svårt att ha nån åsikt i detta ämne utan att trampa nån på tårna.

Men läste i nåt inlägg att det inte var en sjukdom eftersom man själv hade möjlighet att "välja" att inte dricka. Å dricker man inte är man ju inte "sjuk".
Men drar man då en långsökt parallell... Allergiker, de kan ju välja att inte utsätta sig själva för ett visst ämne som de inte tål så är de ju inte sjuka. Är allergi en sjukdom? Eller en sjuk defekt i generna? :va
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Dr.Bike skrev:
2616093 Nejdå, det stämmer inte. Frankrike har den högsta andelen skrumplevrar, alkisar, alkoholrelaterade skador i Europa. Tätt följt av länderna runt medelhavet.

Nix Ungern har precis gått om fransoserna i leverskador men det beror inte på högst konsumtion utan på att det dricks allt för mycket fulsprit vilket är mycket skadligare för levern än vin och finsprit.

Dessvärre super de nordiskt också.......
 

Dr.Bike

Guest
Kia skrev:
2620140 Svårt att ha nån åsikt i detta ämne utan att trampa nån på tårna.

Men läste i nåt inlägg att det inte var en sjukdom eftersom man själv hade möjlighet att "välja" att inte dricka. Å dricker man inte är man ju inte "sjuk".
Men drar man då en långsökt parallell... Allergiker, de kan ju välja att inte utsätta sig själva för ett visst ämne som de inte tål så är de ju inte sjuka. Är allergi en sjukdom? Eller en sjuk defekt i generna? :va

Ett långskott, men ändå en hygglig parallell! :tummenupp

Missbruk är som jag sagt tidigare (läs hela tråden) givetvis självinducerat till dn grad attt människan har använt drogen som beroendet har triggat på.
Men oftast visste denna person inte att beroendet fanns, och fastnade alltså i missbruket utan att ha en chans att värja sig som en del tror att det går.

Boris JR skrev:
2620143 Nix Ungern har precis gått om fransoserna i leverskador men det beror inte på högst konsumtion utan på att det dricks allt för mycket fulsprit vilket är mycket skadligare för levern än vin och finsprit.

Dessvärre super de nordiskt också.......

Hoppsan Kerstin!
Jag lär om - lär nytt! Tack broder!
En icke hedersam 1.a plats av Ungern alltså!
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Personligen anser jag inte att alkoholism eller andra beroenden är sjukdomar.

Beroende på genetiska skillnader så svarar vi olika på gift som tillförs kroppen ex jag mår fysiskt illa och får ångest när jag hallucinerar till följs av intag av vissa smärstillande. I det läget har jag svårt att förstå folk som frivilligt pillar i sig monsterdoser av dyliga piller för att bli avtrubbade och halucinera men någonsans så uppfattar deras hjärna detta tillstånd som något positivt och därmed vill de återuppleva något jag helst slipper..

Även om man har "riskgener" och därmed njuter ovanligt mycket så är inkörsporten till missbruken i stor grad frivillig, men visst är det lätt att börja missbruka om man har en hård period i livet och man har en kropp som svarar positivt på alkoholkonsumtion.
 

Gabor

Guest
Boris JR skrev:
2620143 Nix Ungern har precis gått om fransoserna i leverskador men det beror inte på högst konsumtion utan på att det dricks allt för mycket fulsprit vilket är mycket skadligare för levern än vin och finsprit.

Dessvärre super de nordiskt också.......

Aktarej för kirurgspriten, den e starkt den...hick å schkål...Jo napot kivanok...
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Dr.Bike skrev:
2615985 Missbruk i sig är ingen sjukdom.

Men det finns sjukdomar som leder till missbruk!

Alkoholism t.ex
Personligen så ser jag det som en svaghet, visst man kan ha anlag för att bli alkholist men man väljer fortfarande sitt eget öde i stort sett... precis som madhonda säger så har man alltid ett val!

Däremot anser jag det vara ett sjukligt bettende och så länge det finns bot mot det så klassas det som sjukdom, om man inte va sjuk skulle man inte behöva rehabilitering eller medicin!

Det är vad jag tycker! :hej
 

Dr.Bike

Guest
Miss_Orchidee skrev:
2620240 Personligen så ser jag det som en svaghet, visst man kan ha anlag för att bli alkholist men man väljer fortfarande sitt eget öde i stort sett... precis som madhonda säger så har man alltid ett val!

Däremot anser jag det vara ett sjukligt bettende och så länge det finns bot mot det så klassas det som sjukdom, om man inte va sjuk skulle man inte behöva rehabilitering eller medicin!

Det är vad jag tycker! :hej

Helt rätt!
Du svarar ju så fint på frågan själv, och ja det är då en sjukdom.

Självinducerad - ja.
Men ändock en sjukdom.
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top