Är missbruk en sjudom??

korvgubbe skrev:
2616045 En poll på sporthoj komme rinnebära att ca 90-95% av besökarna svarar
- Nej, det är ingen sjukdom!

...huvuddelen av besökarna anser att alkisar är sinnessvaga djävla förlorar som själv väljer att hinka i sig sprit istället för att skaffa sig ett jobb. De har minsan slutat snusa en gång så alkisar och pundaräcklen kan väl göra som de och bara sluta, cold turkey!

Precis, en poll här bland "stenhårda bajkers" lär inte vara vare sig vetenskapligt grundande, eller ens statistiskt grundmurat för resten av riket.

När jag själv var runt de 20 och ikring var livet lätt att leva. Allt var svart eller vitt.

Självfallet var sinnessvaga idioter sånt pack man föraktade, och däribland ingick "frivilliga missbrukare"

Vissa alkisar har ju beskrivit det som att dom "hittat hem" när dom drack sin första öl.
"Äntligen" liksom.
Om man känner man så bör det ju vara en sjukdom.

Kan det inte vara så att att det är lathet under tiden en person börjar bli beroende av en drog, men en sjukdom när den torskat?

För några år sedan så hade jag sagt nej men efter att ha blivit mer insatt i det hela så anser jag att det är ju en sjukdom.
Men jag tror även att det är som många forskare anser, att det är genetiskt. Studier har visat det men säkert så har andra studier visat motsatsen, allt beror väl på hur det studeras.

Så jag tycker att det är en sjukdom som troligtvis drabbar de med svagt psyke eller dylikt. Jag har druckit stora mängder alkohol i perioder och en del kanske anser det som alkoholism men det förnekar jag bestämt då jag inte har haft problem med att kontrollera det= ingen alkoholism. Egna val helt enkelt och jag vet med mig att jag har ett starkt psyke och att det krävs mer än så för att knäcka det.
Nu ska jag för övrig lägga mig i soffan och glo på en rulle eller två och några groggar blir det allt framför tv'n. Jag är sjuk också men just nu bara fysiskt :D

General E skrev:
2616070 Vissa alkisar har ju beskrivit det som att dom "hittat hem" när dom drack sin första öl.
"Äntligen" liksom.
Om man känner man så bör det ju vara en sjukdom.

Kan det inte vara så att att det är lathet under tiden en person börjar bli beroende av en drog, men en sjukdom när den torskat?

Svårt att säga... men nej, jag inbillar mig att "suget" efter det som får dem att "hitta hem" är så starkt att den första ölen, andra eller tredje, inte är en upptrappning MOT ett missbruk.

De var redan fullblodsalkisar INNAN den första ölen.

Men jag förstår hur du tänker, de "borde" kunnat kämpa emot när det barakade åt skogen och sluta i tid"
Men som sagt, det var kört redan från första klunken...

Dee_cati skrev:
2616072Men jag tror även att det är som många forskare anser, att det är genetiskt. Studier har visat det men säkert så har andra studier visat motsatsen, allt beror väl på hur det studeras.

Snarare kulturellt. Inte genetiskt. En jetevilld gissning (förtydligande: :rolleyes: ) är att antal alkoholister är vida större i nordliga Europa än vad det är i södra. Alla vet ju att svenskar (och finnar) inte kan dricka sprit som normalt folk.

Zee skrev:
2616084 Snarare kulturellt. Inte genetiskt. En jetevilld gissning (förtydligande: :rolleyes: ) är att antal alkoholister är vida större i nordliga Europa än vad det är i södra. Alla vet ju att svenskar (och finnar) inte kan dricka sprit som normalt folk.

Nejdå, det stämmer inte. Frankrike har den högsta andelen skrumplevrar, alkisar, alkoholrelaterade skador i Europa. Tätt följt av länderna runt medelhavet.
Men SÄTTET att dricka är som du säger "nordiskt" vilket gör våra alkisar tydligare.
Etta/Nollasyndromet, och starksprit.

Fyllona söderut har iaf den "goda smaken" att de dricker just på "sydländskt vis" och är inte KANON-fulla, utan mer av den gemytlige pilsnergubben.

Icke förty är de alkisar...

korvgubbe skrev:
2616032 Ah, ätit fel och motionerat för lite så man dragit på sig diabetes? Ska vi stryka det med från sjukdomslistan?

Med Diabetes OCH med många beroenden (knark, alkohol etc) så kan det förekomma i familjen innan. DOCK kan man som folk sade VÄLJA till viss del att INTE ägna sig åt saker men VET kan framkalla sjukdommen eller beroendet.

Beroenden skulle jag klassa som psykiska tillstånd/sjukdomar isf. Går inte att jämföra med diabetes som är en faktiskt kroppslig sjukdom.
Klart att man får avvänjningsproblem som är kroppsliga men någon fysisk (alltså medicinsk) sjukdom skulle jag inte kalla det i första hand.

Edit bla bla bla bla ;)

Last edited by a moderator:
Zee skrev:
2616084 Snarare kulturellt. Inte genetiskt. En jetevilld gissning (förtydligande: :rolleyes: ) är att antal alkoholister är vida större i nordliga Europa än vad det är i södra. Alla vet ju att svenskar (och finnar) inte kan dricka sprit som normalt folk.

Ja just ja, vad dum jag är. Vi har ju troligtvis inte större antal delade gener här i norden än jämfört med tex Namibia. Det är ju därför alla svenskar är kolsvarta och har jättestora läppar :rolleyes:
Det är nog en stor del kultur inblandat också, samtidigt som religionen spelar in, även hur många i familjen som är överviktiga etc. Listan kan göras lång, jag tror iaf att man bär på en del "klena" gener som hjälper till på traven mot ett beroende, oavsett sort.
Och alla vet ju dessutom att greker är högljudda, håriga ortodoxer som bara käkar feta-ost hela dagarna. För där finns det inte alkisar.

Zee skrev:

Det är som du säger kulturellt för oavsett land man bor i är det HUR man dricker som avgör risken för att trilla dit. Dricker man sig avsevärt berusad är risken större än om man bara dricker till maten.

hur dricker svenskar kontra sydeuropen.. så där är det som du säger kultur.

Vissa pratar gener och vad jag förstår är det bevisat att alkolism är ärftligt. Det innebär ju inte att alla som bär på genen blir alkisar men de är mycket mer benägna att tappa kontrollen på drickandet om de väl börjar dricka. på samma sätt kan folk som saknar genen bli alkisar om de bara dricker tillräckligt ofta/mycket...

Psyke, ja, själklart spelar psyket in när det gäller alla beroenden. Beroendet är väl trots allt per definition när suget väger tyngre än förnuftet och en som är svag eller mår dåligt psykiskt har ju inte samma motståndskraft..

Dr.Bike skrev:
2616093 Nejdå, det stämmer inte. Frankrike har den högsta andelen skrumplevrar, alkisar, alkoholrelaterade skador i Europa. Tätt följt av länderna runt medelhavet.
Men SÄTTET att dricka är som du säger "nordiskt" vilket gör våra alkisar tydligare.
Etta/Nollasyndromet, och starksprit.

Fyllona söderut har iaf den "goda smaken" att de dricker just på "sydländskt vis" och är inte KANON-fulla, utan mer av den gemytlige pilsnergubben.

Icke förty är de alkisar...

Ang. Frankrike har du säkert rätt. De har ju vindrickandet i kulturen. Men om jag tar med eget ursprungsland Grekland kan jag inte minnas mig varken ha sett ett fyllo, hört talas om ett fyllo eller ens hört talas om alkoholism. Självklart betyder det inte något pålitligt i sammanhanget, men min magkänsla säger mig att alkoholism snarare är ett kulturellt fenomen än ett genetiskt. Men jag kanske har helt åt helvet fel. Någon gång ska ju det också inträffa. :)

med all respekt (har själv en nära borderlinealko till släkting) måste jag säga nej. En sjukdom är för mig orsakad av en biologisk och fysisk störning någonstans i kroppen, och så länge individens EEG inte visar på permanent skada på hjärnan som skulle göra honom oförmögen att ta kontroll över sitt eget liv så tänker jag inte ge honom samma rätt att kalla sig själv "sjuk". Jag tror till 100% på sinnets makt över kroppen, och denna mentala störning går beviserligen att bota genom terapi. Skulle därför istället kalla alkoholism "en destruktivt beteende avvikelse".

Återigen ber jag om ursäkt om någon tar illa upp av detta, men det är min åsikt i ämnet och jag ser definitivt inte ner på alkoholister.

/ Blivande psykiatiker (eller psykolog)

mini-knutten skrev:
2616114 En sjukdom är för mig orsakad av en biologisk och fysisk störning någonstans i kroppen, och så länge individens EEG inte visar på permanent skada på hjärnan som skulle göra honom oförmögen att ta kontroll över sitt eget liv så tänker jag inte ge honom samma rätt att kalla sig själv "sjuk".

/ Blivande psykiatiker (eller psykolog)
För att vara en blivande psykolog så har du en rätt lustig syn på psykiskt sjuka måste jag säga, då du just förklarade i ditt inlägg att folk som mår dåligt psykiskt( i min värld sjuka) inte är så. Som jag skrev innan så kan man inte se alla sjukdomar på röntgenbilder, EEG mätningar osv. Det är bara att acceptera. Så länge man inte kan styra sin egen kropp, missbildad hjärna eller inte, så är man sjuk. Jag kan hålla med om att vissa sätter sig i situationen själva, men de är inte mindre sjuka för det. Att de sen i regel lever i förnekelse och ser sig själva som friska gör inget bättre.

Kan ju vara så att det finns två olika typer av alkisar också.

1 Genetiskt betingat, "hittar hem" när han dricker. Bound to happen.
Blir alkis t.o.m. i Grekland.

2 Inte genetiskt betingat. Gillar bara att supa och så går det över styr,
allternativt går ner sig efter tråkig period. Blir inte alkis i Grekland.

----------------------------------------------------
Om jag fattat det rätt så är suget efter sprit för en genetisk alkis enormt, ungefär som en vanlig människa har efter mat efter några dagar.
Finns ju människor som är väldigt framgångsrika i övrigt men ändå torskar så det behöver ju inte alltid vara dålig karaktär.

Människans överlevnad bygger på ett belöningssystem, när man mår bra så kommer man ihåg känslan. Ljud, dofter, bilder, minnen helt enkelt. Minnen kan man inte radera ut bara sådär, och det är ett av problemen med att bli av med ett beroende.

När man blir extremt beroende av något (droger, sex, whatever) så sker en fysisk förändring i hjärnan, en omkoppling om man så vill. Så jag skulle kalla det en sjukdom.

Ett missbruk är något man leder sig själv in i, likaså fetma.
Vilka jag inte anser är sjukdomar.

Fast å andra sidan så beror många psykiska sjukdomar på olika brister i hjärnan- både medfödda och förvärvade (signalsubstanser mm) så det GÖR det ju till en fysisk sjukdom EGENTLIGEN:rolleyes:

(menar psykiska sjukdomar i allmänhet inte nödvändigtvis alkoholism)

OM alkoholberoende ska klassas som sjukdom ska det, enligt min åsikt, finnas ett beroende INNAN de provar första klunken. Finns det några undersökningar som säger att så är fallet? Jag har inte sett någon.

Kan tillägga att jag själv varit nikotinberoende (snus). Kan inte svara på hur lätt det är att ta sig ur ett alkoholmissbruk, men det var i alla fall löjligt enkelt att sluta snusa.

Bus-Bo skrev:
2616144 För att vara en blivande psykolog så har du en rätt lustig syn på psykiskt sjuka måste jag säga, då du just förklarade i ditt inlägg att folk som mår dåligt psykiskt( i min värld sjuka) inte är så. Som jag skrev innan så kan man inte se alla sjukdomar på röntgenbilder, EEG mätningar osv. Det är bara att acceptera. Så länge man inte kan styra sin egen kropp, missbildad hjärna eller inte, så är man sjuk. Jag kan hålla med om att vissa sätter sig i situationen själva, men de är inte mindre sjuka för det. Att de sen i regel lever i förnekelse och ser sig själva som friska gör inget bättre.

Du får tycka vad du vill om min syn på sjukdomar. Jag påstod aldrig att alkoholister inte är sjuka, snarare att alkoholism inte är en sjukdom. Min släkting fick för lite syre under födseln och lider fortfarande av det, något han försökt "bota" med alkohol. Alkoholism är ett beteende, och så länge det inte ligger allvarliga fysiska skador bakom är jag helt övertygad om att de går att bota (bl.a. genom terapi). Det är just därför jag vill bli psykolog/psykiatiker :tummenupp Att skylla på "sjukdom" är enbart ett steg i fel riktning då man ifrånsäger sig ansvar. Om man däremot har fysiska skador på hjärnan ska de fysiska skadorna behandlas, då detta är den riktiga sjukdomen.

Skalman skrev:
2616166
Kan tillägga att jag själv varit nikotinberoende (snus). Kan inte svara på hur lätt det är att ta sig ur ett alkoholmissbruk, men det var i alla fall löjligt enkelt att sluta snusa.

Där finns ju liknande fenomen!
Kompisar till mig som har varit extremt odisciplinerade har kunnat sluta snusa enkelt, bara att sluta.

Själv blev man helt galen och fick återfall typ 38ggr innnan jag slutade för gott.
Kan fortfarande inte ta en snus utan att börja igen.
Däremot funkar nicotintuggumi och cigg. Skumt.

Lurch skrev:
2616159
När man blir extremt beroende av något (droger, sex, whatever) så sker en fysisk förändring i hjärnan, en omkoppling om man så vill. Så jag skulle kalla det en sjukdom.

Vad kallas det? Tänkte googla på d

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...