Är missbruk en sjudom??

Kia

Guest
Rigge skrev:
2625867 Jo allergier av alla slag tycker jag är en sjukdom, det jag menade att med päls och matallergi är betydligt svårare att undvika än alkohol.


Äh det är väl bara att ge f*n i att sniffa på katten....
Faktiskt inte nåt svårt för de som är medvetna om sin sjukdom....
Man "väljer" ju själv vad man utsätter sin kropp för... allergiframkallande ämnen, sprit, kokain.... osv... man har ju alltid ett val... så vad är "sjukdom" egentligen..... ??? :confused:
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Kia skrev:
2625878 Äh det är väl bara att ge f*n i att sniffa på katten....
Faktiskt inte nåt svårt för de som är medvetna om sin sjukdom....
Man "väljer" ju själv vad man utsätter sin kropp för... allergiframkallande ämnen, sprit, kokain.... osv... man har ju alltid ett val... så vad är "sjukdom" egentligen..... ??? :confused:

Jag känner av pollenallergi ibland, det var värre förr. Det är ganska svårt att undvika.

Jag tål inte vissa äpplen heller, det är inget jag känner mig sjuk av jag ger bara fan i att äta äpplen, hur lätt som helst att undvika.
 

Kia

Guest
Rigge skrev:
2625893 Jag känner av pollenallergi ibland, det var värre förr. Det är ganska svårt att undvika.

Jag tål inte vissa äpplen heller, det är inget jag känner mig sjuk av jag ger bara fan i att äta äpplen, hur lätt som helst att undvika.


Anser du att du lider av en sjukdom då??
Du har ju allergi... men det är ju bara att låta bli....
Precis som det bara är att låta bli flaskan eller knarket...
Var går gränsen för vad som är sjukdom eller inte.... ??
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Kia skrev:
2625909 Anser du att du lider av en sjukdom då??
Du har ju allergi... men det är ju bara att låta bli....
Precis som det bara är att låta bli flaskan eller knarket...

nej, din liknelse är tyvär inte korrekt.. allergin finns ju där oavsett om han utsätts för katter eller äpplen, däremot är han symptomfri så länge han undviker dem..

En alkoholist är inte allergisk mot alkoholen. Alkoholmissbruket är ju själva symptomet...

Hade allergiker däremot känt sig konstant sugna på att sniffa på katter skulle liknelsen stämma.


Jag tycker däremot man kan jämföra det med anorexi eller diabetes orsakt av övervikt och försummad motion.
Båda dessa åkommor är "självförvållade" och kan "botas" om de drabbade bara ändrar sin livsföring på samma sätt osm alkoholisten "botas" om han ger fan i spriten..

Anorektikern är lika skyldig själv som alkoholisten till sin egen situation och lika sjuk som anorektikern är som bantar ihjäl sig själv är alkoholisten sjuk som tar till flaskan trots att han/hon blir av med jobb,familj, pengar och hälsa..

Båda lider av självförvållade sjukdomstillstånd som de i teorin kan ta sig ur om de "bara vill". Problemet är att sjukdommen som håller kvar dem i eländet är starkare än viljan att ta sig därifrån. Därför behöver den tjocke diabetikern, anorektikern och alkoholisten vård.
 

Kia

Guest
korvgubbe skrev:
2625922 nej, din liknelse är tyvär inte korrekt.. allergin finns ju där oavsett om han utsätts för katter eller äpplen, däremot är han symptomfri så länge han undviker dem..

En alkoholist är inte allergisk mot alkoholen. Alkoholmissbruket är ju själva symptomet...

Hade allergiker däremot känt sig konstant sugna på att sniffa på katter skulle liknelsen stämma.


Jag tycker däremot man kan jämföra det med anorexi eller diabetes orsakt av övervikt och försummad motion.
Båda dessa åkommor är "självförvållade" och kan "botas" om de drabbade bara ändrar sin livsföring på samma sätt osm alkoholisten "botas" om han ger fan i spriten..

Anorektikern är lika skyldig själv som alkoholisten till sin egen situation och lika sjuk som anorektikern är som bantar ihjäl sig själv är alkoholisten sjuk som tar till flaskan trots att han/hon blir av med jobb,familj, pengar och hälsa..

Båda lider av självförvållade sjukdomstillstånd som de i teorin kan ta sig ur om de "bara vill". Problemet är att sjukdommen som håller kvar dem i eländet är starkare än viljan att ta sig därifrån. Därför behöver den tjocke diabetikern, anorektikern och alkoholisten vård.


Visst jag inser också att dina liknelser är mycket bättre...
Men valde ändå att använda allergi eftersom fler är "drabbade" eller "bekanta" med just allergi...
Bara för att väcka lite andra tankegångar... inte för att påverka eller övertyga nån åt nåt håll....
 

rewind

Luttrad å tillbakalutad ...
Gick med
27 May 2003
Ort
Jönköping
Hoj
SV650S -01, ktm exc 450
Har inte orkat läsa allt men är väl bara gradvisa skillnader i åsikter ...

Tror på att man skapa beroendet , sett folk som börjat dricka , koppla av med lite alkohol och på en del eskalerar det efter några år ...
Tror delvis på att det är sjukdom men ibland ett skapat behov där det fysiska behovet blir för stort så man trillar dit ...
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top