Är missbruk en sjudom??

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Barns som växer upp med föräldrar som missbrukar lär sig ett beteende att droger är normalt framför allt när saker är jobbiga,för hur många ggr hör vi ser vi inte att man tar ngt när det är extra tungt. Ut o sup med polaren när förhållandet spruckit. Häll upp ett glas för att lugna ner sig. osv osv..man lär dom att droger dövar smärtan.

Ett barns lojalitet till sina föräldrar är det starkaste band som finns, dvs barn börjar ljuga för att skydda sina föräldrar och barn vet att vissa saker inte är normala i sitt hem.

Barn mår dåligt av att behöva ljuga för skola,kompisar, andra släktingar, vad börjar barn göra då?? Joo.. man tar droger för det dövar smärtan för det har barnet lärt sig.

Barnet har nu blivit vuxen i samhällets ögon men beroende av droger och detta har resulterat i ett beteende och en sjukdom.

Vad hade detta barn för valmöjlighet från början??
När skulle detta vara en självvald situtaion?

Ett barn som blivit berövad på sin barndom och har hamnat i denna som tyvärr inte är ovanlig.. har många saker i sin ryggsäck att släpa omkring på och för att tömma den ryggsäcken krävs hjälp och stöd från omgivning och samhället.
Att veta att det är fel och att man *måste rycka upp sig* är inte så enkelt alla gånger.
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Det är nog lätt att säga att det inte är en sjukdom när man kanske inte sätt det på nära håll och upplevt det själv eller på nära håll.

Beroende på vilket beroende man har och vilken grad så anser jag att det är sjukdom.

Anser att man inte har rätt att dömma någon som har en sjukdom av beroende till att den inte har en sjukdom.
 
Last edited:

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Vi känner alla fler än vi tror som e så kallade missbrukare tror jag iaf.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Om man sett det på nära håll eller inte spelar väl inte någon större roll? Är ändå psykiskt så att du kan sluta om du verkligen vill. Fortfarande så kan ingen som har cancer sluta ha cancer ifall dom verkligen vill, isåfall skulle ingen vara sjuk i cancer. Jag har sett det på nära håll tänkte jag även tillägga men jag ser inte varför man skulle tycka det är en sjukdom bara för att man är känslomässigt involverad i det.
 

Dr.Bike

Guest
honkiie skrev:
2623403 Om man sett det på nära håll eller inte spelar väl inte någon större roll? Är ändå psykiskt så att du kan sluta om du verkligen vill. Fortfarande så kan ingen som har cancer sluta ha cancer ifall dom verkligen vill, isåfall skulle ingen vara sjuk i cancer. Jag har sett det på nära håll tänkte jag även tillägga men jag ser inte varför man skulle tycka det är en sjukdom bara för att man är känslomässigt involverad i det.

Så bara för att man "kan" sluta så tror DU att det inte är en sjukdom?
Man kan ju "sluta vara" schizofren oxå! De är ju faktiskt normala emellanåt.
Är de inte sjuka just då kanske?

Jaja, oavsett vad en del TYCKER i denna tråden så kan vi iaf KONSTATERA att socialstyrelsen har slagit fast att det ÄR en sjukdom.
Sen kan vi, några arga knuttar och knuttor sitta och bara tycka.
Det hjälper inte.

Somliga tycker att jorden ff är platt, somliga att Hayden inte är en värdig vinnare. En del tycker att bilister är idioter, en del tycker att det bara är roadracing som är legitimt inom hojåkat. Många tycker mycket.

Men som sagt..tyckande, det rockar inte världen.
Fakta rules! :fakta ;)
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Penn & Teller hade i ett av sina program "Bullshit" en ganska djuplodad ( i amerikanska mått mätt) undersökning om vad en sjukdom är. Rent krasst kom de fram till att missbrukare (droger / alkohol), samt folk med övervikt (fetma) inte har någon större vetenskaplig bakgrund att luta sig emot när det gäller uppfattningen att deras tillstånd är genetiskt betingat.

En kommentar i filmen var om att de tycker det var oförskämt mot t.ex cancersjuka att som överviktig kalla sig sjuk. Du kan minska intaget av mat och röra på dig mer, däremot är det omöjligt att sluta ha t.ex cancer.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
loser skrev:
2623970 Penn & Teller hade i ett av sina program "Bullshit" en ganska djuplodad ( i amerikanska mått mätt) undersökning om vad en sjukdom är. Rent krasst kom de fram till att missbrukare (droger / alkohol), samt folk med övervikt (fetma) inte har någon större vetenskaplig bakgrund att luta sig emot när det gäller uppfattningen att deras tillstånd är genetiskt betingat.

En kommentar i filmen var om att de tycker det var oförskämt mot t.ex cancersjuka att som överviktig kalla sig sjuk. Du kan minska intaget av mat och röra på dig mer, däremot är det omöjligt att sluta ha t.ex cancer.

Intag av stimulantia och problem att avhålla sig från medel som ger stimulantia är ingen sjukdom.

Är sexkonsumtion en sjukdom:brynad

Eget personligt tyckande.

MEN, onekligen har missbrukare fått bukt med sitt missbruk med hjälp av begreppet att det är en "sjukdom" som de behöver hålla i schack. Det är väl vad som är viktigt.
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Badger skrev:
2623998 MEN, onekligen har missbrukare fått bukt med sitt missbruk med hjälp av begreppet att det är en "sjukdom" som de behöver hålla i schack. Det är väl vad som är viktigt.

Självklart är det viktigt att dom som är beroende kan bli av med det, men är det rätt att dom ska få kalla det sjukdom. Det känns ju lite som att dom lurar sig själva. När en som t.ex. har cancer inte kan hålla den i schack...fast dom vill.

Nää..det ÄR en jävligt knepig fråga. :va Och det verkar finnas olika svar.

Det som är sjukdom egentligen, är väl att en alkoholiserad kropp b l i r sjuk. Men att det är en "sjukdom" som gjort att kroppen vill ha alkohol eller någon annan drog.. Det kan jag fan inte begripa.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Madhonda skrev:
2624147 Men att det är en "sjukdom" som gjort att kroppen vill ha alkohol eller någon annan drog.. Det kan jag fan inte begripa.

Alkoholen har ju fuckat upp hjärnans belöningssystem så till den grad att beroendet är starkare än "viljan"..

Det är i mina ögon en sjukdom... Symptomet blir att man väljer spriten framför allt annat..

Det "sjuka" - starkare beroende än vilja
Symptom - Man dricker så till den grad att en själv och ens omgivning blir lidande.


Egentligen är det totalt ointressant med själva "sjukdomsbegreppet".
Det viktiga är att inse att ett alkoholberoende är ett tillstånd som i de flesta fall kräver någon form av vård/behandling/stöd för att brytas...
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Kia skrev:
2620140 Allergiker, de kan ju välja att inte utsätta sig själva för ett visst ämne som de inte tål så är de ju inte sjuka. Är allergi en sjukdom? Eller en sjuk defekt i generna? :va

skulle kunna funka som liknelse om t.ex pälsallergiker brukar leta upp katter som dom ställer sig å luktar på.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Att gå in på NK o trycka en kniv i magen på anna lind blev ju klassat som sjukdom.Det var ju oxå nåt som individen valde att göra.Så ska man hårddra ALLT till sin spets så borde ju sinnessjukdom inte heller va klassat som sjukdom.För ingen kan ju veta SÄKERT att det verkligen är så.Personen kanske ljuger.

O ja BADGER,finns faktiskt en "sjukdom" som heter sexmissbruk oxå.Finns behandlingshem i kramfors för just denna åkomma.:tummenupp
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
.
Ja.






.

loser skrev:
2623970 Penn & Teller hade i ett av sina program "Bullshit" en ganska djuplodad ( i amerikanska mått mätt) undersökning om vad en sjukdom är. Rent krasst kom de fram till att missbrukare (droger / alkohol), samt folk med övervikt (fetma) inte har någon större vetenskaplig bakgrund att luta sig emot när det gäller uppfattningen att deras tillstånd är genetiskt betingat.

En kommentar i filmen var om att de tycker det var oförskämt mot t.ex cancersjuka att som överviktig kalla sig sjuk. Du kan minska intaget av mat och röra på dig mer, däremot är det omöjligt att sluta ha t.ex cancer.


"Bullshit" anser också att passiv rökning inte är skadligt.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Rigge skrev:
2624321 skulle kunna funka som liknelse om t.ex pälsallergiker brukar leta upp katter som dom ställer sig å luktar på.

Då kan vi väl ta en annan liknelse. Anorexi. Jag antar att ni inte tycker att det är någon sjukdom heller.

Jag menar, de väljer ju själva att strunta i att äta.. Dessutom så är det ju inga problem om de bara börjar käka som folk igen. Fåfänga, sinnesslöa djävla idioter som slarvar med maten bara för att få plats i ett par jeans är fanimej inte sjuka. Det är inte skattebetalarnas uppgift att mata dem... :mad:
 

Kia

Guest
Rigge skrev:
2624321 skulle kunna funka som liknelse om t.ex pälsallergiker brukar leta upp katter som dom ställer sig å luktar på.


Nja, men frågan jag ställer är ju om allergi går under rubriken "sjukdom"? Det syns ju inte på utsidan och man kan ju uppenbarligen välja vad man stoppar i sig eller vad man sniffar på? Å så länge man låter bli det man inte tål är man ju "frisk".
Går missbruk under rubriken "sjukdom"? Det syns inte heller på utsidan särskilt mycket och man kan ju som sagt välja vad man stoppar i sig eller sniffar.... å så länge man låter bli så är ju allt okej... ?? :va

Jaa jag vet inte, det här va bara för att få igång ett annat tankemönster för de som lätt kör fast i svart/vitt tänkandet.... Gråzonerna är nämligen oändliga...
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Kia skrev:
2625780 Nja, men frågan jag ställer är ju om allergi går under rubriken "sjukdom"? Det syns ju inte på utsidan och man kan ju uppenbarligen välja vad man stoppar i sig eller vad man sniffar på? Å så länge man låter bli det man inte tål är man ju "frisk".
Går missbruk under rubriken "sjukdom"? Det syns inte heller på utsidan särskilt mycket och man kan ju som sagt välja vad man stoppar i sig eller sniffar.... å så länge man låter bli så är ju allt okej... ?? :va

Jaa jag vet inte, det här va bara för att få igång ett annat tankemönster för de som lätt kör fast i svart/vitt tänkandet.... Gråzonerna är nämligen oändliga...


Sprit och knark är inget man får i sig utan att vilja det själv, och det är inte dolt i matvaror som dom flesta äter/dricker dagligen.
 

Kia

Guest
Rigge skrev:
2625844 Sprit och knark är inget man får i sig utan att vilja det själv, och det är inte dolt i matvaror som dom flesta äter/dricker dagligen.


Så en pälsdjursallergi är inte en sjukdom? Men matallergi är en sjukdom?? :va
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Kia skrev:
2625847 Så en pälsdjursallergi är inte en sjukdom? Men matallergi är en sjukdom?? :va


Jo allergier av alla slag tycker jag är en sjukdom, det jag menade att med päls och matallergi är betydligt svårare att undvika än alkohol.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top