Är missbruk en sjudom??

mini-knutten skrev:
2616453 Tror snarare att det är du som har fel. Att alla alkoholister skulle ha hjärnskador är skitsnack säger jag. Jag erkänner att en EEG-scan inte avslöjar allt, med det är inte det enda alternativet för att undersöka eventuella felaktigheter. Jag har knappast någon "negativ människosyn", snarare tvärtom. JAG tror på varje människas förmåga att hela sig själv (självklart med hjälp av andra) medan DU snarare verkar tro att det helt enkelt ligger i vissa människors DNA att bli alkoholister och att vi i samhället inte borde lägga något ansvar på individerna själva. Kollade nyss upp OCB i psykologiboken, ett annat destruktivt beteende. Notera att detta avsnitt betecknades Mental Disorders, inte disease eller sickness. En sjukdom är något som när man väl fått det, inte medvetet kan göra något åt för att det ska försvinna (enbart hjälpa kroppen att återhämta sig). MAN kan medvetet ta sig ur ett beroende genom exempelvis terapi (försök göra det med ett virus...) och således är det ingen sjukdom.

Jodu!
Är det nån som vill att människor tar ansvar för sitt eget liv så är det jag!
Har man fallenhet för något missbruk så kan INGEN ta en ur det. Utom en själv.
Vi pratar förbi varann märker jag när jag läser ditt svar, som inte ger mig samma input som ditt förra, och vi närmar oss varann!

men vaffan.. Det borde finnas rätt många här med farsor och morsor som är alkoholiserade. Varför inte fråga dessa:

- Är era föräldrar sjuka eller är de bara svaga individer som själva väljer att ta till flaskan för att de är för svaga/korkade för att motstå?!

Tycker att det är fel att kalla de som faller dit i missbruk av olika anledningar, för svaga, utan karaktär osv. Är nog inte riktigt så enkelt. Även en stark människa kan knäckas och falla igenom.

Cupcake skrev:
2616611 Tycker att det är fel att kalla de som faller dit i missbruk av olika anledningar, för svaga, utan karaktär osv. Är nog inte riktigt så enkelt. Även en stark människa kan knäckas och falla igenom.
Det är dagens sanning, men det är i de svaga stunderna i livet som man faller dit. Ofta så är det för att man inte mår bra, hamnar i dåligt umgänge med mera.

Skalman skrev:
2616228 Detta svar gäller såväl dig som korvis.

AIDS/diabetes/whatever är en fysisk sjukdom.
Ett beroende är ett psykisk stadium som man själv framkallat. Schizofreni (t.ex.) är en psykisk sjukdom, och inget som man själv valt att framkalla.

Blir man beroende av heroin lider man inte av en sjukdom. Får man hepatit c av att ha silat med polarens sil, får man en sjukdom. (Jmf korvis del om diabetes - det är beroendet i sig som jag anser inte är en sjukdom).

Varför är det fel att jämföra med nikotinberoende? Varför är mitt beroende inte en sjukdom medan ditt beroende är? Vart går gränsen då? Alkohol? Nikotin? Spel?
Ett beroende är ett beroende, oavsett vad det är man är beroende av. Frågan är om det är en sjukdom eller inte.

Beroende av att åka hoj = sjukdom ?

"Sjukdomar" som anorexia och bulimia yttrar sig på ett fysiskt sätt, men de är framkallade av människan som har dem, de sitter alltså i huvudet och man tillfrisknar inte genom medicier och piller. MEN, de finns väldigt ofta kvar hos den drabbade som ett behov eller ett beroende, precis som hos alkoholisten eller den som nyttjar starkare droger.

Förhållandet till mat är många gånger förstört eller iafall rubbat livet igenom, precis som hos alkoholisten. You get it? Sjukdom, eller? Kanske inte, det sitter ju i skallen och därmed har man makten att påverka sitt eget liv.

Men den som drabbas av lungcancer genom rökning då? Eller den som får diabetes, bevisligen av ett osunt leverna i många fall, är de inte sjukdomar? Svårt att hårddra det här...

Skrev ett jättelångt inlägg som försvann.. tur det kanske.

Kort sammanfattning - det är inte en sjukdom och jag känner ett förakt inför människor som har möjlighet att göra ngt åt sin situation, men som inte gör det.

Kort sammanfattning - det är inte en sjukdom och jag känner ett förakt inför människor som har möjlighet att göra ngt åt sin situation, men som inte gör det.
[/QUOTE]

Nej, gör inte det. Känn inte förakt. Man kan aldrig veta vad en annan människa går igenom, hur han/hon mår. Var tolerant istället. Det mår nog alla lite bättre av.

RMT_Racing skrev:
2616772 Skrev ett jättelångt inlägg som försvann.. tur det kanske.

..var det i stil med det du ändå åstakom var det nog tur...

...jag känner förakt för empatilösa, små bortskämda snorungar som saknar livserfarenhet och ser ner på alla som inte haft samma förutsättningar som de själva...

:7peta

korvgubbe skrev:
2616782 ..var det i stil med det du ändå åstakom var det nog tur...

...jag känner förakt för empatilösa, små bortskämda snorungar som saknar livserfarenhet och ser ner på alla som inte haft samma förutsättningar som de själva...

:7peta

:D

Saknar livserfarenhet.. måste man vara gammal för att ha det? Emapitlös? Ja.. tråkigt för de som behöver empati då. Skulle kunna sitta och skriva ner min uppväxt men skall inte trötta ut dig med den.

Vädelöst att diskutera på nätet... kommer ändå ingenvart.

:pannkyss

Jag hävdar iallafall att det är osmakligt och fel att kalla alkoholism och drogmissbruk för sjukdom. För det är det inte.'

Edit: Men däremot är det jobbigt dåligt och hemskt och folk borde få hjälp med det osv. Det är inte en flamepost för att visa att jag hatar alla knarkare och alkisar för det gör jag inte. Däremot anser jag att det är skillnad på att ha cancer och att vara "beroende" av nånting. Hur vi än ser på det så kan inte cancerpatienten bara sluta ha cancer av ren vilja men det kan alkoholisten.

Last edited:
RMT_Racing skrev:
2616798 :D

Saknar livserfarenhet.. måste man vara gammal för att ha det? Emapitlös? Ja.. tråkigt för de som behöver empati då. Skulle kunna sitta och skriva ner min uppväxt men skall inte trötta ut dig med den.

Vädelöst att diskutera på nätet... kommer ändå ingenvart.

:pannkyss
Vad har din uppväxt med saken att göra? Bra förövrigt att du inte diskuterar på internet :tummenupp

Lättast är kanske att ställa sig frågan varför människor börjar missbruka ?

Självmedicinering i många fall anser jag.

Självmedicinering för vad ?

Troligen inte inte för att man mår bra.

Zee skrev:
Visst kan gambling och alkoholism vara psykiska sjukdomar med missbruk som följd. Men det är ju inget "man drabbas av" som en blixt från klar himmel utan snarare att vederbörande har målat in sig i ett hörn och behöver hjälp att ta sig ut.

Håller med! Stör mig lite på när det pratas om att man drabbats av xxxxx, ungefär som man fått cancer eller nått. Nånstans på vägen har man gjort ett val, som sen utvecklas till en sjukdom...

Last edited:
Psychobiker skrev:
2617007 Håller med! Stör mig lite på när det pratas om att man drabbats av xxxxx, ungefär som man fått cancer eller nått. Nånstans på vägen har man gjort ett val, som sen utveckals till en sjukdom...

Det är inte säkert!

"Alla" festar på i unga år, rätt vad det är sitter en del fast, medan du och jag lägger av. De tänker inte: Aha! Nu är jag illa ute. äst jag slutar innan det är försent!
Så snusförnuftigt är inte världen inordnad serru.
Läs gärna igenom tråden, alla ni som ser ner på missbrukare.
FÖRSÖK iaf förstå det jag skriver. Ok? Just nu tas bara samma skolgårdsargument upp, fast av olika nytillträdda. Kan vi inte fortsätta framåt utan att älta och upprepa? Ok?
Bra.
Då läser vi tråden från början och fortsätter härifrån istället för att kasta in samma brandfacklor hela tiden. tack. :)
Känns så hopplöst att argumentera, om ingen tar tag i andra änden av tråden.

INGEN väljer att bli missbrukare.

Ingen.

Dom alkoholister jag känner är ofta barn till alkoholister (ofta är det flera generationer än så, ibland hoppas en generation över), så genetik har en stor del i det tror jag.
Många som har det i släkten, men inte själva är alkoholister har ändå svårt att dricka på ett sansat sätt, det går ofta överstyr mot slutet på kvällen.

Jag har jobbat med en alkoholist som verkligen försöker hålla sig ifrån spriten, långa perioder går det bra, men ibland räcker det med minsta lilla motgång så orkar han inte stå emot når hans alkispolare sträcker fram flaskan.

Alkisar vill för allt i världen inte att andra alkisar ska lyckas hålla sig borta från spriten, dom tar varje chans att dra ner dom som har varit vit ett tag.

Antabus är bara ett jäkla skämt, jag kan flera knep för att ta bort effekten av det, alkisar kan ännu fler fler.
Dessutom är inte antabus bra för kroppen, antabus är ursprungligen ett gift.

Det enda som kan hålla en alkoholist vit så länge att dom har en chans att förbli vit är ett djupt personligt engagemang från någon dom verkligen bryr sig om, och samtidigt ett drastiskt miljöombyte.

Tolvstegsprogram, antabus och andra åtgärder är bara bortkastad tid och pengar, en alkis slutar när han/hon själv är motiverad och redo, då kan dock vissa saker vara till hjälp.

Madhonda skrev:
2615975 Ja, vad anser ni egentligen.??

Det blev en rätt het diskussion i fikarummet nyss då jag kläckte ur mig att jag anser att det INTE är en sjukdom. Cancer, Parkinson, MS det är vad jag kallar sjudommar.

Men man ett väl ett val om man ska ta sig en sup eller sil eller betta om pengar och åker dit på det. Eller har man blivit "sjuk" då???

Jag vet att det har forskats om detta, och att man har kommit fram till att det är en sjukdom. Men jag är inte så säker på att jag vill hålla med om det.

//Madelene
Att födas e väl snart en sjukdom oxå. Har själv uppfattningen att sånt man "drar på sig" a´la ilandsproblem,typ alkoholism,knark m,m är "lyxsjukdomar".Visst e det tragiskt när vissa individer blivit beroende redan i livmodern p,g,a en knarkande moder.Men oftast har nån någonstans på vägen gjort ett val,ska jag ge järnet rakt ner i skiten eller försöka rycka upp mig.O dom som väljer den första vägen har jag svårt att kalla "sjuka" på nåt annat sätt än i själ o tanke.ALLT går att lösa o fixa med vilja. OBS DETTA E MIN UPPFATTNING. Naturligtvis finns det vissa avarter o undantag i detta ,precis som i allt övrigt.

GuW skrev:
2617064 Dom alkoholister jag känner är ofta barn till alkoholister (ofta är det flera generationer än så, ibland hoppas en generation över), så genetik har en stor del i det tror jag.
Många som har det i släkten, men inte själva är alkoholister har ändå svårt att dricka på ett sansat sätt, det går ofta överstyr mot slutet på kvällen.

Jag har jobbat med en alkoholist som verkligen försöker hålla sig ifrån spriten, långa perioder går det bra, men ibland räcker det med minsta lilla motgång så orkar han inte stå emot når hans alkispolare sträcker fram flaskan.

Alkisar vill för allt i världen inte att andra alkisar ska lyckas hålla sig borta från spriten, dom tar varje chans att dra ner dom som har varit vit ett tag.

Antabus är bara ett jäkla skämt, jag kan flera knep för att ta bort effekten av det, alkisar kan ännu fler fler.

Det enda som kan hålla en alkoholist vit så länge att dom har en chans att förbli vit är ett djupt personligt engagemang från någon dom verkligen bryr sig om, och samtidigt ett drastiskt miljöombyte.

Tolvstegsprogram, antabus och andra åtgärder är bara bortkastad tid och pengar, en alkis slutar när han/hon själv är motiverad och redo, då kan dock vissa saker vara till hjälp.
Word,utan vilja går det inte. Sen är frågan.Är alkohol en drog???En föredetta tjackis som "bara" dricker bira lär nog känna sig ganska drogfri. Fast det ena leder oftast till det andra p,g,a olika kontrollbehov e jag rädd för.

Last edited:
GuW skrev:
2617064 Dom alkoholister jag känner är ofta barn till alkoholister (ofta är det flera generationer än så, ibland hoppas en generation över), så genetik har en stor del i det tror jag.

Vill bara tillägga att resultatet av en 12-stegsbehandling beror mycket på hur personalens egna erfarenheter på området är.På vissa behandlingshem finns det faktiskt hjälp att få.Man kan kanske behöva en behandling som medberoende eller "vuxet barn" för att komma till klarhet med VARFÖR man beter sig på ett visst vis ibland.Lite det du berör med din reflektion om alkoholism som en nedärvd åkomma.Dock köper jag inte att den skulle va genetisk,utan mer beteendeutvecklad.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman