Dr.Bike
Guest
mini-knutten skrev:2616453Tror snarare att det är du som har fel. Att alla alkoholister skulle ha hjärnskador är skitsnack säger jag. Jag erkänner att en EEG-scan inte avslöjar allt, med det är inte det enda alternativet för att undersöka eventuella felaktigheter. Jag har knappast någon "negativ människosyn", snarare tvärtom. JAG tror på varje människas förmåga att hela sig själv (självklart med hjälp av andra) medan DU snarare verkar tro att det helt enkelt ligger i vissa människors DNA att bli alkoholister och att vi i samhället inte borde lägga något ansvar på individerna själva. Kollade nyss upp OCB i psykologiboken, ett annat destruktivt beteende. Notera att detta avsnitt betecknades Mental Disorders, inte disease eller sickness. En sjukdom är något som när man väl fått det, inte medvetet kan göra något åt för att det ska försvinna (enbart hjälpa kroppen att återhämta sig). MAN kan medvetet ta sig ur ett beroende genom exempelvis terapi (försök göra det med ett virus...) och således är det ingen sjukdom.
Jodu!
Är det nån som vill att människor tar ansvar för sitt eget liv så är det jag!
Har man fallenhet för något missbruk så kan INGEN ta en ur det. Utom en själv.
Vi pratar förbi varann märker jag när jag läser ditt svar, som inte ger mig samma input som ditt förra, och vi närmar oss varann!