FreddaGädda
Guest
Beroende klassas vetenskapligen icke som sjukdom 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Skalman skrev:2616166OM alkoholberoende ska klassas som sjukdom ska det, enligt min åsikt, finnas ett beroende INNAN de provar första klunken. Finns det några undersökningar som säger att så är fallet?
Med den inställningen så kan man ju inte klassa AIDS som sjukdom heller. Det är inget man har innan man stoppar pecken i fel hål. Sen att klassa ditt tobaksberoende som någe att jämföra med tycker jag är lite fel.Skalman skrev:2616166OM alkoholberoende ska klassas som sjukdom ska det, enligt min åsikt, finnas ett beroende INNAN de provar första klunken. Finns det några undersökningar som säger att så är fallet? Jag har inte sett någon.
Kan tillägga att jag själv varit nikotinberoende (snus). Kan inte svara på hur lätt det är att ta sig ur ett alkoholmissbruk, men det var i alla fall löjligt enkelt att sluta snusa.
Jag skulle vilja påstå att när de inser att de är sjuka så är det ett steg i rätt riktning, sen ska man komma ihåg att det faktiskt inte går att bota alkolister då de inte kan dricka nå mer resten av livet om de vill fortsätta vara nyktra.mini-knutten skrev:2616171Att skylla på "sjukdom" är enbart ett steg i fel riktning då man ifrånsäger sig ansvar.
korvgubbe skrev:2616189Så då hävdar du att alla fettisar, som fått diabetes p.g.a. av sin taskiga kost och livsföring, egentligen är friska?
Nursey skrev:2616214Många "fettisar" som du så fint uttrycker dig, kan "bli av" med sin diabetes om de går ned i vikt och kontrollerar sin mat. Med detta menar jag behöver inte ta medicin.
Bus-Bo skrev:2616200
Jag skulle vilja påstå att när de inser att de är sjuka så är det ett steg i rätt riktning, sen ska man komma ihåg att det faktiskt inte går att bota alkolister då de inte kan dricka nå mer resten av livet om de vill fortsätta vara nyktra.
Bus-Bo skrev:2616200Med den inställningen så kan man ju inte klassa AIDS som sjukdom heller. Det är inget man har innan man stoppar pecken i fel hål. Sen att klassa ditt tobaksberoende som någe att jämföra med tycker jag är lite fel.
Skalman skrev:2616166Kan inte svara på hur lätt det är att ta sig ur ett alkoholmissbruk, men det var i alla fall löjligt enkelt att sluta snusa.
mini-knutten skrev:2616223Eller så byter vi ut "jag accepterar att jag har en sjukdom" till "jag accepterar att det är jag som ligger bakom mitt beteende" (igen... gäller för de flesta alkoholister). .
korvgubbe skrev:2616189Så då hävdar du att alla fettisar, som fått diabetes p.g.a. av sin taskiga kost och livsföring, egentligen är friska?
korvgubbe skrev:2616221Precis som en alkis kan bli av med sitt beroende om de bara slutar dricka..
Frågan återstår.. Är fettisarna med diabetes friska?
Ni påstår ju att alkisarna är friska.
Skalman skrev:2616238Nej, det hävdar jag inte. Det jag hävdar är att de inte lider av "sjukdomen" beroende.
glib skrev:2616241Nej, men du jämför fel tycker jag. Alkisar med skrumplever eller magsår är inte friska heller på samma sätt.
Chris Ash skrev:2616235En missbrukare behöver vård och hjälp precis som en som är sjuk på anat sätt.
korvgubbe skrev:2616242Så "beroende" är bara ett påhitt?
Självförvållad diabetes är ingen sjukdom eftersom den är självförvållad och försvinner när de bryter sitt beteende?
Med ditt resonemang så borde t.ex. alkoholism och diabetes vara ytterst lika begreppsmässigt.
- Frisk innan första klunken/pizzaslicen
- Skärper man sig försvinner "symptomen"
- Man behöver bara ta sig själv i kragen för att komma ur det.
korvgubbe skrev:2616242Så "beroende" är bara ett påhitt?
Självförvållad diabetes är ingen sjukdom eftersom den är självförvållad och försvinner när de bryter sitt beteende?
Med ditt resonemang så borde t.ex. alkolism och diabetes vara ytterst lika begreppsmässigt.
- Frisk innan första klunken/pizzaslicen
- Skärper man sig försvinner "symptomen"
- Man behöver bara ta sig själv i kragen för att komma ur det.
Nej, jag tycker jag jämför rätt.. Skrumplever och magsår är följdsjukdommar som i sig är skiljda från själva alkolismen även om de orsakades av den..
Skrumplevern är ju kvar även om alkohlismen försvinner..
Diabetes kan man orsaka själv av att äta fel och röra sig för lite.. På samma sätt som alkolism orsakas av att man dricker för ofta och för mycket.
Äter man bättre och motionerar förvinner diabetesen
Slutar man dricka försvinner alkoholismen.
Pudelns kärna!![]()
Resten är som sagt bara semantik.
mini-knutten skrev:2616114med all respekt (har själv en nära borderlinealko till släkting) måste jag säga nej. En sjukdom är för mig orsakad av en biologisk och fysisk störning någonstans i kroppen, och så länge individens EEG inte visar på permanent skada på hjärnan som skulle göra honom oförmögen att ta kontroll över sitt eget liv så tänker jag inte ge honom samma rätt att kalla sig själv "sjuk". Jag tror till 100% på sinnets makt över kroppen, och denna mentala störning går beviserligen att bota genom terapi. Skulle därför istället kalla alkoholism "en destruktivt beteende avvikelse".
Återigen ber jag om ursäkt om någon tar illa upp av detta, men det är min åsikt i ämnet och jag ser definitivt inte ner på alkoholister.
/ Blivande psykiatiker (eller psykolog)
glib skrev:2616230Anser inte att missbruk är en sjukdom, därmed inte sagt att det inte kan vara lika illa som en sjukdom. Tror det grundar sig i bl.a depression, tvångsbeteende, eskapism i stor/liten mängd för sig eller kombinerat. Jag förstår att folk på ett sätt inte förstår hur man kan tillåta sig bli missbrukare, däremot krävs det nog att man upplevt det "up close" för att verkligen förstå vilken neråtspiral det kan vara samt hur svårt det är att ta sig ur det.
Dr.Bike skrev:2616314Bra beskrivet, det är bara liiite ytterligare insikt som får dig över tröskeln till de troendes skara!
För allt det där du räknar upp är klassiska fållor som leder in den "på förhand dömde" in i sitt missbruk.
Fållor/Fällor som den drabbade helt enkelt inte klarar av att ta sig förbi/runt.
Dr.Bike skrev:2616314Du har rätt.
Men så fel.
Ditt resonemang ugår från en frisk hjärna.
Dessa personer HAR inte en frisk hjärna, eller rättare: Alla bitar i DNA-stegen är inte hela.
Det är inte alls samma sak att EEG skulle vara störd, som att det är lika med en sjukdom.
Jag hade en tidigare kollega, MED stört EEG. han ansågs frisk.
Grava psykopater har inga EEG-störningar, men anses som sjuka, så det där håller inte.
Sessutom förmedlar DU som blivande psykolog en negativ människosyn, som jag hoppas INTE är representativ för psykvården i övrigt.
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten
Yamaha Motor Europa NV fil ... |
![]() |
Distinguished Gentleman’s Ride -25
Under söndagen den 18 maj d... |
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |