Är hoj utan ABS en "dealbreaker"?

Pabu

Ny medlem
Gick med
5 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER6N 2008
Hej alla, detta blir min första tråd här på Spothoj, har märkt att man verkligen kan få hjälp här!

Läget är så här jag och min tjej håller på att ta MC körkort. Just nu letar jag efter hoj till tjejen och främst då en Yamaha XJ6 . Det finns några såna ute på Blocket mm, men de flesta är utan ABS.
Själv har jag köpt en hoj med ABS och många i vår omgivning tycker att vi inte skall köpa om det inte finns ABS.

Så min fråga, är det vettigt att strunta i köp pga att det inte finns ABS, hur viktigt är det och är det vanligast att de flesta modeller nyare än 08 har ABS?
 
XJ6an är en nybörjarhoj för många och då är ABS nog viktigt. Dessutom får du bra rabatt på Folksam med ABS-hoj. Och den kan ju vara bra i ett skarpt läge. (inte för 90% av alla tüffingar här på SH, men för oss vanliga mähän.)
 
Köpte en ER6F utan ABS (finns både med och utan). Med ABS brukar generellt ligga 5-7 tusen kronor dyrare.
Har ännu inte ångrat det, ett rådjur sprang ut på vägen och jag panikbromsa men inte tillräckligt hårt för att gå omkull, första testet avklarat. :)

Har låst bakhjulet vid något tillfälle men man märker det när man kasar och släpper direkt så är det inge problem.

Mer träning och erfarenhet = mindre behov av ABS.

Men jag rekommenderar det ändå starkt ;) kan rädda liv/förhindra benbropp/och spara pengar!

p.s. rådjuret dog..
 
Dealbreaker eller inte är svårt att säga men jag bestämde mig för ABS efter risk 2:an då jag fick köra en ABS första gången. För mig var det inget att fundera på, räddat mig en gång redan, väggbygge med massa rullgrus.

Sedan även om de är lite svårare att få tag i och som ovanstående säger, lite dyrare, så har du nog igen det i andrahandsvärde när du nån gång skall sälja. Dock så finns det ju en nackdel med service, strular dom kan det bli dyrt har jag hört.

Men men, det finns nog många sätt att klota en hoj, så varför inte eliminera ett av dom för en billig peng..:va
 
Kommer alltid välja ABS när möjlighet finns, har räddat mig i ett par situationer redan.
Synd att man inte har traction control också dock... :crash

Skickat via Tapatalk 2
 
Det är bara ni själva som kan avgöra om ABS är en dealbreaker eller inte.
Men varför så upphängd på en XJ6:a? Finns många andra bra hojar i den klassen med ABS också.
 
Min första hoj hade inte ABS (och ingen kräm i motorn heller), och det funkade utmärkt. Man får lära sig att bromsa ordentligt (vilket kanske inte är något för de som tenderar att hamna i panikläge när stressiga situationer uppstår)...
Nu har jag hoj med ABS, och den har bara gått in en gång, och då var det sista sekunden av en väldigt kraftig inbromsning som den klickade till en gång.
Välj själva, men det är större risk att bromsa omkull sig om man kör utan abs.
 
Kan köpa resonemanget med ABS men som nybörjare känns de lite som man kan lätt få en falsk trygghet med ABS, som om den skulle kunna fixa alla situationer. Men som många andra skriver tror jag ingen direkt kan tala om för dig hur du ska göra utan de är ett ställningstagande man för göra som så många andra. :rock
 
Har både ABS och traction control på min och är glad för det varje gång man hamnar i en situation som är oväntad.. Inte för att systemen griper in varje gång, utan för att jag vet att de finns där om jag skulle få panik.
Hittils har ABS´n gripit in 5ggr kanske..

En gång var det riktigt nära och jag hade garanterat MINST tappat hojen med en hel del skrapskador av kåpor och skinnställ som resultat. Prejad av en lastbil ut i lösgrus på bussficka.
 
Fick min första ABS hoj runt 2001.. Parallellt har jag haft sporthojer utan ABS, som självfallet oxå har funkat absolut bra..

Var under våren på en kurs på en halkbana.
Sku öva broms utan ABS på en MC med stödhjul, ifall man sku bromsa sig omkull :7peta
50 km/t sku hastigheten vara - Och japp, alla var nervösa. Jag så hur dom olika körskolalärare och instruktörer alla hamnade med stödhjulen i backen (dvs crashade - bromsade omkull sig!)
Tänkte att det här fixar jag, om jag gör allt rätt; sitt bra förankrad i hojen, inga vikt på styret, blicken högt...
Räddade läget två gångar under inbromsningen - men, slutade på stödhjulen..

Nästa försök med ABS inkopplad. Var bergis efter mera än 10 år med egna ABS hojer, att det här fixar inte ABS!
Jag höjda hastigheten till 90 km/t.. Pang, jag fixade att bromsa fullt utan problem.

Detta är den största MC AHA upplevelse jag har fått på flera år...

Har kollat en del på djupstudier av MC dödsolyckor - och jag får medge att ABS kan spara livet på flera..

Att en prof förare kanske under ordnade test försök kan stanna ett par meter kortare spelar inga roll - verkligheten, när allt går snett är ganska annorlunda.

Jag vill endast ha hojer med ABS - och ABS ska vara av nyare datum, eftersom utvecklingen har gått fort senare åren..
 
Om en hoj kan köpas med eller utan ABS så är valet enkelt. Om en hoj utan ABS kostar 10000 att försäkra och du tänker behålla den i tre år, så kommer du att betala 30000. Med 15% ABS- rabatt så har du sparat 4500:- på tre år, d.v.s. större delen av mellanskillnaden i inköpspris.

Jag tror personligen att det kommer att bli allt svårare att sälja hojar utan ABS, om det finns en likadan variant med ABS. Spontant skulle ja säga: Om en 70000:- hoj med ABS, finns utan ABS, är modellen utan ABS värd max 50000 - 55000:- om man bara räknar ägarekonomi.

Jag kommer inte att köpa en gathoj utan ABS igen, om det går att få på den modell jag vill ha.
 
Det är väl som när man införde ABS på bilar, motstånd i början men ju närmare standard på alla nysålda hojar destå mindre motstånd. Hade det funnits på de hojar jag har, hade jag valt ABS före traction control, slirkoppling mm.
 
ABS är nog det enda jag saknar på min hoj.

Men det fanns ingen hoj (med tillräckligt stor motor) med ABS i min budget.

Nästa gång ska jag ha ABS, även fast jag inte behövt det på riktigt än.
 
Jag har det inte, skulle vilja ha det på gata, inte ha det på bana (där jag är 98%) men ha det på bana i regn.

Man bromsar inte bättre med ABS om man kan bromsa, men man höjer lägstanivån enormt (från krasch -> bra bromsing ungefär) vilket räddar en när man hamnar i panik-läge och slutar tänka, vilket är lätt i trafik, och lättare ju mindre erfaren man är.

Jag hade helst sett tjejen på en ABS-hoj. Men hon var för snål och när det är dags för byte blir det snarare Baby-twin mot Baby-björn än byte till nyare hoj:rullandeu.

XJ6an är asfin. Skulle kunna tänka mig en sån på gata själv! :)
 
Att en prof förare kanske under ordnade test försök kan stanna ett par meter kortare spelar inga roll - verkligheten, när allt går snett är ganska annorlunda.

Precis.. På ren banhoj med jakt på tiondelar så väljer man bort det, annars är det bara ekonomi och nån konstig syn på macho-skap som står i vägen.
 
I en paniksituation där livet står på spel är den första reflexen att nypa allt du kan i handtaget och stå på bakbromsen. Så enkelt är det. Frågan är ju om du är villig att låsa däcken med en marksyning/avåkning som direkt konsekvens bara för att du inte ville lägga några tusenlappar extra på hojjen.

Sen ska det ju nämnas att andrahandsvärdet på ABS-hojar är bra mycket högre.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top