Är hoj utan ABS en "dealbreaker"?

Det är just den här jag menar blir avtrubbad när man förlitar sig på alla tekniska hjälpsystem, jag kanske borde bära foliehatt... men bilburna Svensson har ivf ändrat sitt sätt att köra på allt eftersom fler och fler hjälpsystem (abs, antispinn, antisladd) lanserats. De har blivit avtrubbade, bilkörande har blivit för lätt, vilket resulterar i att det smäller mer beskedligt. Tyvärr märks det inte lika tydligt i olycksstatistiken eftersom bilarna även blivit säkrare med tiden. Men vi motorcyklister har inte gjort några tekniska framsteg i säkerhet, din kropp är fortfarande lika ömtålig för yttre våld som den var för 10år sedan (eller mer ömtålig kanske).

Min gissning är att folk kör fortare därför att farten inte känns i bilen - inte för att man vet att man har ABS eller TC. Om man inte får fartkänslan förmedlad från bilen så lockas man upp i högra hastigheter. Det är stor skillnad på hur en 240-turbo känns i 120 jämfört med en ny Passat. Komforten ligger bakom hastighetshöjningen - ABS och TC kompenserar för SBS.

Enklare exempel: polaren kom förbi idag, hade bytt till rakt styre på sin Triumph och berättar förtjust att den ökade upplevelsen av stabilitet gjorde att han kunde köra 20km/h fortare med samma "fartkänsla".

Man tar lärdom av små olyckor, av stora olyckor hamnar man på sjukan eller i graven. Jag vet ärligt talat inte om jag håller med om att det är en bra sak att flytta fram lägstanivån för olyckor med tekniska hjälpmedel.

Det är ju en åsikt som många andra, tycker inte den är så genomtänkt men det är en annan historia.

Du har alltså inte full bromskraft och full styrförmåga som du skrev då :p

Du kanske trodde att jag menade att man med ABS på hojen helt plötsligt kan panikbromsa från 290 km/h i en feldoserad 90-graderskurva? Jag menade förstås full styrförmåga och full bromsförmåga jämfört med att inte ha ABS. T.ex. att jag, då jag behöver bromsa jättejättejättemycket, fortfarande har möjlighet att väja undan hinder utan att behöva släppa bromsen för att återfå styrförmågan. Som sagts tidigare i tråden så är det nog ingen vettigt funtad människa som tror att ABS är trolleri.

Finns i mina ögon ingen somhelst anledning och välja en hoj utan ABS om samma modell finns med ABS (finns heller ingen anledning att välja bort hojjen man vill ha just för att den kanske saknar ABS,det är rätt nytt påfund på hojjar)

skulle någon köpa en nyare bil idag utan ABS ??

ABS finns där för att hjälpa till att eventuellt slippa bromsa omkull sig (å på bilen behålla viss styrförmåga) vid panikbromsning .... sen allt machosnack "jag har kört si å så många mil" "jag kör 1,xx på Gåsen" "har aldrig behövt abs förrut" å annat skit

Ni som redan har ABS på era bilar å hojjar ... prova föralldel hur det känns (på torr asfalt) , man får ståpå bra jävla mycket innan det börjar knarra i handtag/pedal , normalt sett används ABS aldrig ... men man är jäääävligt glad att den finns där NÄR den väl behövs , i nöd/panik situationer .... och kom inte och påstå att "jag kan minsann rätt bromsteknik" när Älgfan steppar ut på vägen när du kommer i 100 blås :fakta

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti