Äntligen...vill regeringen förbjuda kamphundar !

Skrev inte amstaff, se tidigare i tråden, engelsk toppar i england.

All statestik är missvisande. Läser man just ämnet statistik på högskolenivå så får man lära sig att den inte går att få helt rättvis. Statestiken som visades i film-länken jag postade är med alldeles säkert missvisande. Det finns INGET som är så jävla lätt att göra gynnsam eller missvisande som just statistik. Jag kan ringa 100 personer i landet för att höra om dessa skänker pengar till välgörande ändamål. Så klart så skulle fler en det verkliga talet säga att de gör det, för att rena sitt samvete. Hundar som biter rapporteras inte så frekvent som önskat.

Åter igen så bär media en stor skuld... Om det är en Collie som biter ett parn så blir det en liten notis om att en HUND bitit ett barn, medan om det är en amstaff, PB eller nån av dessa raser, så namnges dom, gärna en hel kuperad morrande elaking & dessutom på löpsedel & mittuppslaget.

Men du får gärna visa oss källan till din statestik.

Att du är rädd beror på en rädsla inom dig, inte hundens fel.

Precis, samma mening kan du byta ut mot kamphundar.

Är inte rädd för "kamphundar", haft rottweiler i familjen, även umgåtts med vältränade pittbulls & amstaff.
Fina djur, dock är jag inte så naiv att jag inte tror att problemet blir större när en sån går till attack.

Skrev inte amstaff, se tidigare i tråden, engelsk toppar i england.

Jag har faktiskt suttit och letat efter statistiken du hänvisar till men jag lyckas bara hitta statistik ifrån USA och lite skrivelser om att Taxen leder bit ligan i England...
Posta gärna källan du har, skulle vara intressant att läsa.

Är inte rädd för "kamphundar", haft rottweiler i familjen, även umgåtts med vältränade pittbulls & amstaff.
Fina djur, dock är jag inte så naiv att jag inte tror att problemet blir större när en sån går till attack.

och vad ska få en sådan att gå till attak?

ex. om du överfaller mig eller min tjej när hon rastar han, eller försöker göra inbrott hos mig eller nåt och du är en psykopat så bättre det att hunden försvarar en än själv blir dödad eller springer iväg.

men med rätt ägare och träning så går inte en sådan till attack, tro mig till skillnad mot andra raser frågar de först och biter sen, många andra raser biter först och frågar sen. Inget av de är fel, bara det är tänkt till rätt syfte. Hunden har varit nära människan i flera hundra år av olika syften, detta med hundkamp är en väldigt liten del, men visst det finns väl inga andra argument. Men jag vet, nu när vi inte har kontroll över läget förbjuder vi dessa raser så det blir ännu mer gangsta/outlaw att äga en så de blir ännu populärare hos vissa kategorier av människor och bajsar snett på de som kämpar flera år att få ordning på detta med att hundarna inte ska hamna hos idioter.

Ja, en Golden passar ju inte in på er beskrivning av hur en hund ska vara så jag förstår precis varför ni valde just DENNA ras :rolleyes:

Då har du läst något jag inte har, för det skrev jag ej. Det lät bara så kul att just DEN rasen passade, ungefär som att det ej fanns andra passande raser.

Jag kanske misstolkade din ironiska smiley.

Jag personligen ser inte det lustiga i att dom fann att den rasen passade deras kriterier.
Man kan inte bara titta på lynne. Storlek, ekonomi, sjukdomar m.m spelar säkert in.
Sen kan det ju vara så enkelt att man tycker om exteriören hos en viss hund medan man ogillar hur en annan ser ut, precis som med människor, vissa tycker jag är skit fula medan kompisen kanske tycker samma människor är tok snygga...

Det är ett fåtal raser som är populära som "tuffa kamphundar".
Poängen i förbudet är att ta bort problemet med kamphundar.

Visserligen kan en schäfer eller tillochmed in bichon frissé tränas till att attackera på kommando, men vad är sannolikheten att en småtuff wannabe ganster kommer dra runt i hooden med en attacktränad bichon under armen?

Poängen är alltså att få bort de hundar som de flesta amatörer ser som kamphundar för att på det sättet minska intresset för fenomet eftersom man ändå inte får ha dem. De som vill vakt och "attack" träna sin hund kommer förmodligen göra det ändå, men amatörernas innehav av dåligt tränade, sönderavlade och psykiskt instabila hundar som tagits in i Sverige grått minskar förmodligen eftersom hundarna blir svårare att få tag i och ännu svårare att använda för att "hävda" sig så det kommer krävas munkorg och myndighetspersoner kommer kräva bra information om balkgrund och innehav.

Jag skulle gissa att många "kamphunds" incidenter har att göra med ägare som inte skall ha haft någon hund alls, men skaffade kamphund för att den var tuff.
Min poäng är alltså att OM man tar bort den valmöjligheten så kanske antalet incidenter minskar.

//A
med Westin Kattis som bisittare

Huvudsakliga problemet ligger fortfarande hos ägarna.
För en sak som alla hundägare har gemensamt är att deras hund aldrig gör fel!

Gårdagens exempel: jag var på stranden en allmän strand där de även finns en mycket fin skyllt där de står att hundar ska vara kopplade på allmän plats enligt lag paragraf bla bla bla.
Jag tror jag räknade till 6 hundar av alla sorter som vart lös släppta varav en som fick tok spel och sprang! runt och skvätte sand och sniffa på alla som låg och sola. Ägarens reaktion åh!! gossi gossi vovsingen är de så kul att få vara på stranden.
Och man ska fan inte tro att de kan gå iväg och bada hundarna utan mitt ibland alla människor och barn.
Jag och tjejen kasta boll i vattnet då kommer de en hund och tar våran boll. I enlighet med de flesta hundägarna i tråden så om jag då sträcker fram handen för att få tillbaka min sönder bitna boll får jag skylla mig själv eftersom jag närmade mig en okänd hund!

orkar inte en gå in på respektlösheten mot eventuella allergiker!

All statestik är missvisande. Läser man just ämnet statistik på högskolenivå så får man lära sig att den inte går att få helt rättvis. Statestiken som visades i film-länken jag postade är med alldeles säkert missvisande. Det finns INGET som är så jävla lätt att göra gynnsam eller missvisande som just statistik.
Fast när jag läste statistik på högskolan så la men ner mycket tid just på hur man skulle göra för att statistiken INTE ska vara missvissande, inkl. signifikanstestning, urval o.s.v.
Att sedan statistik kan användas fel beror ju mer på användaren än statistiken som sådan... Ungefär som en sporthoj med andra ord.
Plus att de flesta är rätt usla på att ens försöka förstå ämnet.

Jag dock inte lära mig att statistik inte kunde göras rättivs, vad man nu menar med att statistik skulle vara rättvis!?

För övrigt tycker jag att vi ska förbjuda kamphundar!

Vi ska också förbjuda sporthojar, cigaretter, alkohol, nakenhet, bögerier, burka och allt annat som kan skada eller irritera någon invånare i Sverige. Fram för ett grått och tråkigt men säkert Sverige!

Förbjud styrketräning. För när en stark och vältränad person flippar ur så blir ju skadorna värre än när en svagare icke styrketränande person flippar.

Snackar vi förbud? Okej.

Alternativ 1. Förbjud Yamaha R1, enligt statistik så är det den hojen som är med i flest olyckor. Tydligen bara nötter som kör R1or.

Alternativ 2. Förbjud MÄN att köra mc, enligt statistik så står 9 av 10 män för alla olyckor.

Alternativ 3, förbjud alla supersport hojar. Enligt statistik har 6 av 10 förare som råkat ut för dödsolyckor där hasitgheten överskridit minst 30km/h än skyltad hastighet kört en supersport mc.

Alternativ 4. Förbjuda alla i stockholms län att köra mc, enligt statistik så är det flest som omkommit och svårt skadat sig under de senaste 5 åren bosatta i stockholms län.

Tror det handlar om ungefär samma sak här, det är upp till ägaren/föraren hur man hanterar djuret/hojen som avgör om man är lämpad som ägare/förare. Bara för att man lyckas ta sitt kort betyder d inte att man är lämpad som mcförare.

allt bladder är taget härifrån:

http://www.trafikverket.se/PageFiles/28172/llycksutveckling_mc.pdf

Tycker vi kan göra en vettig jämförelse med just MC /muskelbilar med hundar. Det finns många Golf & Volvo 740 ute på våra vägar, det är våra labradorer & golden retrievers. Vi har inte lika många muskelbilar eller sporthojar.
Ska man skaffa en riktig racer som första hoj då man är grön & inte har mognad eller kunskap att hantera den fullt ut? Eller ska man börja köra lite moped då man är 16 istället för att få lite kunskap & vana i trafiken?
Ska vi förbjuda sporthojar, för att det finns rötägg som inte kan hantera kraften? Eller ska vi begränsa det lite. Som nån sa innan... "Förr eller senare så händer en olycka". Ja, i fel händer så händer det olyckor.
Vi ser även att skadorna blir större med en PB, än med en pappilion.
Låt oss bojkotta glädjen med sporthojar & endast ha kvar EU-mopparna. Det ger mer säkerhet. Kan kolla statistiken på skador & olyckor i trafiken. Tror inte att det är dom med mognaden & en gammal 500cc båge utgör den största faran.

Men gör det saken rättvisa att förbjuda folk att köra den båge dom vill ha?

Låt oss istället utbilda folk & berätta hur man bär ansvar. Som bamse brukar säga; Är man stark måste man vara snäll...
Det är inte vapen som dödar, det är den som håller i det.

Dessa raser är superbra i rätt händer, utgör ingen som helst fara för omgivningen, precis som alla sporthojar.

"Frihet under ansvar" är ett ganska bra ordspråk.

Sen kan jag tillägga att det inte bara är dom som har just "kamphund" som argumenterar mot detta förslag, jag har ingen av dessa raser, men jag har haft 2 Boxrar, en Boarder Collie, en Fox terrier, en blandis amstaff/dobermann & nu har jag en Vorsteh. Den av dessa som var korkad & elak var Fox terriern, söt, vit, ruggig päls & lyssnade till namnet Dennis. Han sprang ikapp min Boxer, drog ner han i marken, spöade skiten av min stora elaka muskliga Boxer.

Mmm... Låt oss begränsa världen.

Last edited:
Lustiga jämförelser i denna tråd, vad fan har bilar & motorcyklar att göra med det hela?
Problemet ligger i nervsvaga individer som äger aggresiva & farliga raser av HUNDAR, personligen tycker jag någon sorts förbud, eller "hundkort" vore på sin plats.
Är du tex dömd för misshandel eller våldsbrott ska du inte få äga en hund överhuvudtaget, borde väl lösa en del av problemen...men det kommer aldrig kunna utraderas helt.

:rofl Det är helt underbart att se argumentationen för detta meningslösa ämne :D
Finns det verkligen inte större problem än vilka hundraser som ska förbjudas? Att era barn tex kanske får för lite aktivitet i skolan i form av gymnastik till exempel?
Jag menar inte att ämnet inte ska diskuteras, men en del verkar ju ta det hela på liv eller död. Det är för fan bara några sorts byrackor vi snackar om, det är ju inte så att man inte ska få ha hundar alls.

Ja alla schäfer ägare vaktar ju koncentrationsläger med sina hundar, det är ju förbjudet med koncentrationsläger idag så vi borde avliva hundarna också. fyller ju ingen funktion.

Detta bevisar att dessa så kallade "kamphundar" underbara djur med rätt miljö och ägare.

[YOUTUBE-ID]UcU1OsDMWBQ[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]cSt5FooOfS0[/YOUTUBE-ID]

Schäfer är en vallhund från början (German Shepherd på engelska).
Ni förespråkare kör ju resonemanget att det är hundägarna det är fel på och inte hundrasen i sig. Det stämmer inte helt enkelt. Fél hundägare kan förstöra vilken hund som helst och få den oberäknelig och lynnig. Så långt är jag med. Men dessa raser är AVLADE för att spöa varandra. Det är helt enkelt mycket svårare att få ordning på en sådan hund och även bland dem som kan handskas med dylika hundar kan det dyka upp en jycke med sämre psyke som får spel på en förbispringande joggare eller en tultande unge. Risken för att det går åt helvete är helt enkelt större.

För att förtydliga lite:
Ska vi låta det vara OK att hålla vargar som husdjur också? Det finns säkert några människor som med rätt metoder och rätt psyke på vargen kan få dem att bli som vilken myshund som helst. 70-80% av alla tama vargar kommer säkert att sätta i sig lite katter och hundar ibland samt slita isär några enstaka barn som inte fattar att hålla sig borta, men det är ju i så fall dåligt uppfostrade vargar och dumma ungar.

Jag fattar inte vitsen med att ha en ras som är framtagen för att slåss annat än för att man vill vara tuff. För på alla plan där det finns ett syfte med en hund så finns det andra raser som är bättre lämpade (om inte själva syftet är att ha en hund som ser stark ut och inger respekt).

Parallellen med att förbjuda sporthojar för att de är överrepresenterade i olycksstatestik är inte så dum. En sporthoj fyller inget syfte i trafiken alls egentligen, och vi som har dem och kör dem gör det för att det är tufft och ger en kick på något sätt (antingen rent poserande eller körmässigt). Jag får en stor tillfreddställelse av att köra snabbt genom en lång svepande kurva och sedan vrida ur motorn så att framhjulet ligger några centimeter över marken. Jag blir lycklig av att putsa på den och se till at den är i topptrim för den är ju så snygg. Jag blir nog lycklig av det på samma sätt som jag är övertygad att många kamphundägare blir lyckliga och stolta över att ha en fin och väldresserad best i hemmet.

Att förbjuda sporthojar vore otroligt tråkigt för min egen del eftersom jag aldrig kraschat, eller krockat eller på annat sätt bidragit till dålig statistik. Men jag skulle förstå tanken bakom och förmodligen köpa en mesigare hoj att ha i trafiken och sedan ha en renodlad banhoj för kickarna.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra