Äntligen...vill regeringen förbjuda kamphundar !

"Vorsteh" måste i alla fall vinna i tävlingen ord/namn som inte uttalas som de skrivs. Vorsteh=Fårster.

Men vad man kan se i detta klipp, är hur rädda människor reagerar. Ingen kan lova, men är relativt säker på att om denne polisman inte reagerat som han gjorde så skulle heller inget hänt.

Inte konstigt att folk blir rädda, när en vovve som uppenbarligen är kapabel att göra ganska stor skada på en människa kommer rusande på det där viset. Jag hade känt mig ungefär lika trygg som om nån dåre kom springande med en yxa i högsta hugg.

Dessvärre befarar jag att det var en Vorsteh.
Min favoritras - En bra Vorsteh (naturligtvis strävhårig) är fantastiskt trevlig och effektiv.
Men: Det skall finnas skärpa i rasen.
Bland (mycket) annat används de som avfångningshundar (avliva skadeskjutet) och skall ha rovviltsskärpa.
Finns en del exemplar som det slagit över på, vilkt ger låg bittröskel.
Fullständigt oacceptabelt.
Som (relativt) tur är, så är det inte fullt så vanligt bland strävhåriga som hos korthåriga och långhåriga.
Det är inte hårlag utan separata raser.
Men jag är rätt säker på att det blandats friskt tidigare.

Stämmer att det var en sådan.
Minns ej vilken variant av Vorsteh det var.
Chefens andra jycke av samma ras var riktigt trevlig däremot, så jag ogillar inte rasen pga det som hände :)

Den fallerande var troligtvis ett måndagsex då den attackerat upprepade gånger.
Att ägaren accepterade detta beteende var ju märkligt förvisso.
Han släckte ner sig själv med hagelbössan för tre år sedan. Knas i hjärnkontoret på husse också alltså.

Har själv en Vorsteh, rör mig frekvent i Vorsteh-kretsar. Vet inte i hur stor del jag ska hålla med dig, förutom att de har skärpa, just för att den används inom jakt. Vet inte heller om dessa skulle vara mer "bitska" än andra raser eller bland jakthundar. Inget jag hört nått om. Min är ett energiknippe som jag jagar mest fågel med, men kortdriver på rådjur & ställer vildsvin. Så det är absolut en jaktmaskin i den.

Har inga mer erfarenheter än mina egna inom rasen, men har inte hört att den ska bitas vidare frekvent eller för den delen ha ett svagt psyke.

Inga regler utan undantag förstås.

Sen kan jag rätta dig i att krth, strh inte skulle vara samma ras, det är dom, däremot så är lh inte av samma ras, det har stötts & blöts en hel del i detta, det som är idag, är att det egentligen inte finns några lh Vorstehs, utan dom heter idag Grosser Münsterländer.
Har själv vorsteh och rör mig i vorstehkretsar.
Dessvärre så är det inte alls ovanligt med bitska exemplar, men det accepteras och tystas ned.
Anväder in endast till fågel (har tillgång till drivande hundar och vakar gris).
Långhårig Vorsteh härstammar från Grosser Münsterländer.
Felfärgade hundar såldes till allmoge och kallades för långhårig vorsteh, ety det betyder långhårig stående.

Detta leder även till den förklaring jag hört angående skillnaden mellan kort och sträv.
Hundar framavlade till samma sorts jakt, men på olika platser.
Om det varit samma ras, så hade man korsat kors och tvärs för att bestämma hårlaget efter födseln.
Görs på en del andra raser.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...