Håller med dig till fullo angående huliganer och allt annat våld. Men om några ungdomar slåss inför en match och när man bekjuter varandra med raketer och bombar varandra är inte en bra jämförelse enligt mig.
Jag säger det igen. Jag skulle mer än gärna bli positivt överraskad men det blir jag aldrig, inte av huliganer och inte av islam.
De flesta som demonstrerade mot karikatyrerna hade väl knappast raketgevär och pistol?! De flesta protesterade utan vapen, om än högljutt.
Ett annat misstag du gör är att inte inse att det snarare är vi sekulariserade svenskar som är undantaget i en värld där huvuddelen av befolkningen är religiösa. Det gör att du förenklar när du säger att "de är koko som tror på en sagobok".
Jag är ateist och tror inte för fem öre men kan ändå FÖRSTÅ att det finns människor som är religiösa och att religion för dessa är väldigt konkret och verkligt. Det ligger i själva ordets betydelse. Är man religiös så "finns gud"....
Dessutom kommer denna gud ha en särskild plats i denna persons liv på samma sätt som din mamma har en särskild plats i din.
Skulle någon publicera nakenbilder på din morsa skulle du reagera. Samma kränkning upplever dessa när deras centralfigur "vanhelgas"...
......det innebär inte att jag sympatiserar med deras handlingar. Återigen finns en skillnad mellan att förstå något och att försvara det...
Att sedan förenkla mellanösternkonflikten till att enbart handla om att "muslimerna vill utrota judarna" och vara blind för alla andra faktorer är lika naivt/korkat.
Min kritik mot israel har inget med religion eller antisemitism att göra.
Jag är kritisk mot israels övervåld för att stoppa hamas raketbeskjutning. Det är för mig lika vansinnigt som om Margret Thatcher hade beordrat massiva bombningar av Dublin i alla de områden där det uppgavs att det bodde IRA-män...
Man måste vara bra dum i huvudet om man tror att jag försvarar Hamas bara för att jag är kritisk mot israel.