Äntligen krafttag mot kriminella!

bonny skrev:
2405631 Kan du på något vis belägga det? Om inte så tycker jag att du ska vara försiktig med den typen av uttalanden! Men som sagt: Var har du fått den informationen ifrån?/QUOTE]

Eh what?

En normalbegåvning torde räcka för att påstå detta.

Eller du menar kanske att en tonåring som rånar en annan tonåring har ett medicinskt problem som kan behandlas med Magnecyl?

Polismördarna från Malexander hade kanske inte lust att råna sig till ett par miljoner, dom hade bara dåliga gener?

korvgubbe skrev:
2405622 Du är inte med i matchen eller hur?!
Du vet att jag aldrig i någon tråd i ämnet förespråkat något annat än hårdare påföljder för många brott.

Jodå, jag är här. :hej
Du påtalar risken att med höjda straff så skulle brottslingarna bli jette benenga att tjuta på snutten. Då säger jag:
Inför dagsböter för bankrån så kan snuten somna om, (det verkar ju ändå vara det de gör bäst med sin sossetant som chef).

korvgubbe skrev:
2405622

Säg till när du hittar ETT ENDA sådant inlägg...

Det finns en medlem som är ense med Jerzy om allt, Jerzy tycker att det blivit så hemskt illa i samhället sedan domstolarna micket micket sakta börjat höja strafftiderna. Jag utgår ifrån att Jerzy vill sänka tiderna, precis som medlemmen, annars kan de lägga ner resonemanget för det leder ingen vart, det finns bara en rimlig slutsats om än de inte vill säga den rakt ut.

Last edited:
SirWankalot skrev:
2405643
bonny skrev:
2405631 Kan du på något vis belägga det? Om inte så tycker jag att du ska vara försiktig med den typen av uttalanden! Men som sagt: Var har du fått den informationen ifrån?/QUOTE]
En normalbegåvning torde räcka för att påstå detta.

Eller du menar kanske att en tonåring som rånar en annan tonåring har ett medicinskt problem som kan behandlas med Magnecyl?
Med eller utan en normalbegåvning kan man påstå vad som helst, det itressanta är om det du påstår är sant eller inte. Som jag uppfattar ditt tidigare inlägg så menar du att kriminalitet skulle vara ett medicinskt problem, något du även hintar till ovan. Eftersom mycket av den typen av "kunskap" dog ut med frenologin för ett par årtionden sedan så är jag intresserad av var du har fått den "faktan" ifrån. Kan väl inte vara så svårt att svara på?:confused:

Så för att vara tydlig: Kan du länka till någon artikel, som påminner om forskning, som hävdar att kriminalitet skulle vara ett medicinskt problem!!!
(för att hjälpa dig på traven, om än du säkert inte inte behöver det, så finns det biologiskt baserad förklaringmodeller för kriminalitet, t.ex. Lambrusos On Criminal Man! Ska kanske nämna att han skrev den 1876...:pannkyss )

bonny skrev:
2405855
SirWankalot skrev:
2405643
Med eller utan en normalbegåvning kan man påstå vad som helst, det itressanta är om det du påstår är sant eller inte. Som jag uppfattar ditt tidigare inlägg så menar du att kriminalitet skulle vara ett medicinskt problem, något du även hintar till ovan. Eftersom mycket av den typen av "kunskap" dog ut med frenologin för ett par årtionden sedan så är jag intresserad av var du har fått den "faktan" ifrån. Kan väl inte vara så svårt att svara på?:confused:

Så för att vara tydlig: Kan du länka till någon artikel, som påminner om forskning, som hävdar att kriminalitet skulle vara ett medicinskt problem!!!
(för att hjälpa dig på traven, om än du säkert inte inte behöver det, så finns det biologiskt baserad förklaring modeller för kriminalitet, t.ex. Lambrusos On Criminal Man! Ska kanske nämna att han skrev den 1876...:pannkyss )

Jag ska inte vara taskig men alternativet till att jag svarar dig är att du läser mitt inlägg där det klart och tydligt står att brottslighet INTE är ett medicinskt problem.

Jag menar att eftersom kriminalitet INTE är ett medicinskt problem så ska vi inte lägga tid på att "rehabilitera" skurkar utan i stället förvara dom inlåsta så länge som möjligt.

SirWankalot skrev:
Jag menar att eftersom kriminalitet INTE är ett medicinskt problem så ska vi inte lägga tid på att "rehabilitera" skurkar utan i stället förvara dom inlåsta så länge som möjligt.

:va Nu är du väl verkligen långt ute och cyklar.
Har du hört talas om beteendeförändring, uppfostran och snarlika begrepp?!

Du hävdar alltså att alla kriminella enbart är det för att de tycker att det är så förbaskat kul att begå brott och därför heller aldrig kommer att sluta begå brott?! :va

Eller menar du att de som är skurkar har fötts tilld et. De föds alltså onda? :va

Eller skojar du bara?!

korvgubbe skrev:
2405888 :va Nu är du väl verkligen långt ute och cyklar.
Har du hört talas om beteendeförändring, uppfostran och snarlika begrepp?!

Eller skojar du bara?!

Om det inte är medicinskt så är det inte heller genetiskt.
Hur uppfostrar du en person utan utbildning och inkomst till att inte råna för att få pengar? Ger dom jobb? Pengar?

Hur förklarar du brottslighet?

Arlandarånarna. Rånade dom för att skaffa pengar eller för att dom var mentalt tvingade att råna?

Om det var för pengarnas skull, hur behandlar du det? Ger dom 10 miljoner så dom inte rånar i framtiden?

Givetvis finns det behandlingar för beteendeförändring men det ändrar inte på det faktum att vardagsbrottsligheten beror på att folk av olika anledningar inte har pengar.

SirWankalot skrev:
2405909
Hur uppfostrar du en person utan utbildning och inkomst till att inte råna för att få pengar? Ger dom jobb? Pengar?

Arlandarånarna. Rånade dom för att skaffa pengar eller för att dom var mentalt tvingade att råna?

Vad som skapar en brottsling är ju knappast en fråga som endast har ett svar. Självfallet är det oerhört mycket svårare att "rehabilitera" en grov brottsling som ägnat sig åt brott större delen av sitt liv än vad det är att påverka en tonåring på fel spår.

Jag har själv en nära kompis som i högstadiet dels umgicks med mitt gäng och dels ett annat gäng barndomskompisar.

"Vi", fegisar, töntar, pluggisar nöjde oss med att supa och trimma moppar o.s.v. som de flesta andra töntar.

Det andra gänget var betydligt vildare. Inbrott, slagsmål, skadegörelse o.s.v.

Han satt mer eller midnre mitt emellan men efter att ha blivit svårt knivskuren på vattenfestivalen gav han upp det gänget och började umgås enbart med oss.

I det andra gänget är de flesta rätt utslagna. Han å andra sidan har en magisterexamen och ett bra liv.

Enda skillnaden är vilka han valde att umgås med. Han hade ju ändå valmöjligheten att byta gäng.
För de andra i det gänget fanns ju bara desamma. De fastnade.
Hade min polare INTE haft vårt gäng är jag rätt säker på att han suttit i samma skit som det andra gänget gör nu.

korvgubbe skrev:
2405938 Vad som skapar en brottsling är ju knappast en fråga som endast har ett svar..

Agreed. Därav att frågan inte är särskilt svart/vit.

Bra att det gick bra för din vän. Jag har en likadan (som det gått bra för). Och en syster som är fast bland knarkare och småtjyvar, det är inte heller roligt.

Likväl står jag ganska fast vid att återfalls/yrkesförbrytare bör förvaras länge och säkert. Kanske bryta kol i Ryssland så gör man två flugor på smällen.

SirWankalot skrev:
2405952 Agreed. Därav att frågan inte är särskilt svart/vit.

Bra att det gick bra för din vän. Jag har en likadan (som det gått bra för). Och en syster som är fast bland knarkare och småtjyvar, det är inte heller roligt.

Likväl står jag ganska fast vid att återfalls/yrkesförbrytare bör förvaras länge och säkert. Kanske bryta kol i Ryssland så gör man två flugor på smällen.

Jo, jag tycker som sagt grova återfallsförbrytare bör få hårdare straff än nuförtiden. Eftersom de uppenbarligen inte bättrar sig bör man skydda omgivningen från dem.

Däremot gällde artikeln unga och dessa bör man jobba hårt med.
Som jag skrev tidigare. För riktigt unga = endast sammhällstjänst, lite äldre, anstalt +sammhällstjänst därefter fängelse sammhällstjänst och till sist för de äldre grovba endast fängelse.

SirWankalot skrev:
2405909 Om det inte är medicinskt så är det inte heller genetiskt.

Givetvis finns det behandlingar för beteendeförändring men det ändrar inte på det faktum att vardagsbrottsligheten beror på att folk av olika anledningar inte har pengar.
Vi får väl fortsätta att bråka lite då. Jag är lite enig med Korvis om att antingen är kriminella 1. födda till det. eller 2. Uppfostrade till det. Det verkar luta åt att du anser att de är födda till det, eftersom du ser stora svårigheter med att uppfostra personer till att inte begå brott.
Jag tror att det till stor del är ett beteende som är inlärt i en social setting (undantar psykopater). I så fall komemr man att kunna få resultat om genom att lära om eller ändra den sociala settingen. Att lära om är i grund och botten inte så svårt, i alla fall i teorin. Fast tyvärr är ju då straff tämligen verkningslöst. (OBS! Straff är ineffektivt för om lära om, men kan ju fortfarande stilla hämdbegäret eller vara kännbart.)

Vilka riskfaktorer för brott som finns finns det, trots allt, relativt forskning kring. Du har delvis rätt i pengar eftersom fattigdom är en av riskfaktorerna, men det är en riskfakor inte en drivkraft. Drivkraften finns i det symbolvärdet som pengarna står för. (Effektivast hade förresten varit att ta bort alkohol. Hur realistiskt det nu är...)

Så jag delar inte din pessimistiska syn på möjligheterna till förändring och jag ställer mig fortfarande frågande till var du får din information ifrån.

Å när jag nu ändå är petig så är det en otrolgit konstig kopplng du gör mellan medicinskt och genetsikt! Det finns väldigt mycket som är gentetiskt, som att ha ben och ögon, som inte är medicinskt... Det är liksom olika saker och olika nivåer.

bonny skrev:
2406027

Så jag delar inte din pessimistiska syn på möjligheterna till förändring och jag ställer mig fortfarande frågande till var du får din information ifrån.

Vilken information?

Att kriminalitet inte är ett mediciniskt behandlingsbart tillstånd?
Nån sån information har jag inte, det kanske rent av är behandlingsbart med piller vad vet jag.

Själv tycker jag att det skulle verka märkligt att du kan behandla en person som av fattigdom eller prestige rånar en bank med medicin. Men visst, det finns ju kemisk kastrering...

Jag ser inga svårigheter att uppfostra folk till att inte begå brott. Jag begår sällan brott så min mor lyckades uppenbarligen.

Men symbolvärdesfrågan du nämner är helt klart intressant. Den är säkert en större orsak än alla andra tillsammans.

Problemet kommer när du ska med uppfostran tala om för personer, ja säg en liga som stjäl motorcyklar, att 'ajabaja sånt där ska du sluta med', samtidigt som personerna sannolikt inte kommer få jobb och kan försörja sig på det.

Eller är för jävla lata att jobba så dom stjäl i stället, såna finns säkert också (och de är antagligen majoritet).

SirWankalot skrev:
2406106
Problemet kommer när du ska med uppfostran tala om för personer, ja säg en liga som stjäl motorcyklar, att 'ajabaja sånt där ska du sluta med', samtidigt som personerna sannolikt inte kommer få jobb och kan försörja sig på det.

Eller är för jävla lata att jobba så dom stjäl i stället, såna finns säkert också (och de är antagligen majoritet).

Där har du ju en grundläggande del av problemet. Vissa grupper ser så mörkt på sin egen framtid att de inte känner något som helst hopp i att jobba och försöka skapa sin egen framtid.det är ju just dessa som går att nå.

Två 13åringar i samma trappuppgång, med samma sociala situation, med samma akademiska förmåga kan få helt olika liv p.g.a. av något så enkelt som vilka polare de har. i det ena gänget är det viljan att lyckas, att bli något att plugga, att skapa sig en framtid.

I det andra gänget är det samma drivkraft, att vara någon. Skillnaden är att det andra gänget vill man vara det nu. Man tar det man behöver för att vara någon. Man slår den man behöver för att få respekt.

Det handlar väldigt mycket om värderingar. Personligen har jag ALDRIG fattat hur man kan tro att man får respekt genom att "aldrig banga en fight"...

Många här på SH tycker tvärtemot att man är en riktig loser om man kliver åt sidan trots att man blivit förolämpad eller liknande..

Ett annat exempel på värderingar är hur mans er på fysik. För mig ligger halva självförtroendet i att vara vältränad i just det faktum att jag har kämpat mig till den fysiken. Det hårda arbetet, diciplinen, känslan att kämpa för att förändra mig själv. DET ger mig självförtroende.

För många av den här typen av ungar så är det musklerna som är respekt. Sexpacket, bröstmusklerna, skit samma om de tryckt i sig ryssfemmor för att nå dit, muskler IS THE SHIT!!

Återigen värderingar.

Två "fattiga" behöver inte betyda två brottslingar. Men sanolikheten att det ska bli det är större än att jag blir det som medelklassunge.

För folk i områden där huvuddelen är socialt utslagna, fattiga och arbetslösa finns det 3 sätt att ta sig vidare:
1. Kämpa som fan, utbilda sig, få kneg, tjäna flis (men det betalar sig efter flera år)
2. Kamma sig, få ett hyffsat jobb. Nöja sig med en schysst familj men med liten lya och taskig inkomst.
3. Komma åt stålarna nu. Råna skolkamrater, sno moppar, spöa de som kaxar.

Det är väl klart som fan det går att forma om de som valde nummer 3 till att gå tillbaka och välja något av de andra två alternativen?!

klart som fan att det går att "bota" de allra flesta kriminella, att tycka annat är självklart inte fel men måhända lite cyniskt. Unga människor (säger 18-åringen :rolleyes: ) är väldigt receptabla för omgivningens påverkan, och jag tror ärligt talat att de allra flesta som hamnat snett i livet kan omprogrameras till goda samhällsmedborgare. Detta kan ske genom att individen i fråga skaffar en hederlig flickvän eller får chansen att studera/jobba, alla har nog en utlösande faktor :tummenupp

Angående dagens "milda" fängelsestraff tror jag på ökad tid; inte i ett meningslöst försök att avskräcka kommande generationer utan helt enkelt för att det ska svida ordentligt att begår allvarliga brott. Observera dock att jag anser att någon form av utvecklad psykologisk/psykiatrisk behandling är nödvändig då jag personligen inte tror att en människan blir rehabiliterad av att sitta inlåst i en cell i några år.

Har vi ingen psykolog här på SH som kan komma med kommentarer? :va Annars får ni vänta 8 år tills jag påbörjat och avslutat utbildningen :tummenupp

Nu börjar det bli lite way off från topic

Nu pratar vi om ungdomar som är låt oss säga 15 - 18 år. Oavsett om man kommer från olika bakgrunder som korvis skrev om lite tidigare så finns det något som heter rätt och fel.

En person som börjar sin kriminella bana som 15 åring genom att råna folk på kläder och mobiltelefoner utan att någonting händer kommer säkerligen att fortsätta så, kanske inte inte hela livet men men.

Min uppfattning och erfarenhet säger mig det, rätta mig om jag har fel.

Den här 15 åring som faktiskt grips av polisen då vad ska man göra med honom/henne. Att snutta och dutta med sådana personer tror inte jag hjälper för fem röda öre, för vissa människor fungerar inte psykologi. För en gångs skull är korvis inne på rätt spår med arbete och sammhällstjänst. Inte kryssningar.

Kanske rentutav låsa in dom en vecka eller två i ett riktigt fängelse i avskräckande syfte

Nu är det ju faktiskt så att väldigt stor del av de som sitter i finkan är/var bokstavsbarn.

Last edited:
korvgubbe skrev:
2406141
För folk i områden där huvuddelen är socialt utslagna, fattiga och arbetslösa finns det 3 sätt att ta sig vidare:
1. Kämpa som fan, utbilda sig, få kneg, tjäna flis (men det betalar sig efter flera år)
2. Kamma sig, få ett hyffsat jobb. Nöja sig med en schysst familj men med liten lya och taskig inkomst.
3. Komma åt stålarna nu. Råna skolkamrater, sno moppar, spöa de som kaxar.

Vilket kvalificerat struntprat, det där är ju precis samma alternativ alla glin har.

SirWankalot skrev:
2406106 Vilken information?
Jag ser inga svårigheter att uppfostra folk till att inte begå brott. Jag begår sällan brott så min mor lyckades uppenbarligen.

Men symbolvärdesfrågan du nämner är helt klart intressant. Den är säkert en större orsak än alla andra tillsammans.

Jag får nog erkänna att när jag lä'ser igenom dina inlägg lite noggrannare, tillsammans med detta senaste, så inser jag att jag delvis missförstått dig. Får be om ursäkt för det! :pannkyss Vi verkar mer eniga än oeninga. Jag är dock väldigt oenig med dig om att folk är kriminella för att dem skulle vara lata, och tror verkligen att det bara är baserat på fördomar och inget annat.
Normalt handlar det om hopplöshet, maklöshet och en portion otur. Trots allt blir du inte kriminell om du har mycket att förlora på det eller om du råkar umgås med rätt kompisar, och dem hittar du inte på kåken...

Vad gäller uppfostran så är det alltid helt menigslöst att berätta vad folk INTE ska göra. Det som gäller är att lära in rätt beteende, vilket faktiskt inte alla har lärt sig, samt möjligheten till en vinst för detta. Det är ju bara hånfullt att berätta för en kille att han inte ska stjäla om han samtidigt inte har råd till mat eller vettigt boende. Något du ju också påpekar...

Som en sista liten parantes så funkar kemisk kastrering bara på frivilliga och effekten är lätt att slå ut om man skulle vilja det.

Markus skrev:
2407471 Vilket kvalificerat struntprat, det där är ju precis samma alternativ alla glin har.

Så du ser ingen skillnad på förutsättningar i att vara unge i ett socialt utslaget område utan arbetande föräldrar och där huvuddelen av bekantskapskretsen är arbetslösa och att vara unge i en genomsnittsfamilj där 19 av 20 personer i ens omgivning har utbildning och jobb? :va

Det faktum att det finns ett oomtvistligt samband mellan föräldrarnas utbildningsnivå och barnens utbildningsnivå har helt passerat dig eller?

Lever du i tron att 95% av alla som får jobb får det via arbetsförmedlningen så därför är det ju självklart lika lätt för alla oavsett kontakter, sociala nätverk o.s.v.?! :rolleyes:

Du är även rätt säker på att det är lika lätt att plugga i ett hushåll där barnen delar rum med varandra som i ett hushåll där alla ungar har ett varsitt rum?!
Hörd een undersökning för något år sedan. 80% av helsvenska ungdommar hade ett eget rum. 25% av invandrarungdommar hade ett eget rum.(Vilka i sin tur är överepresenterade i problemområdena)

Jag hoppas du inte spelar dum och hävdar att båda har samma förutsättningar att få studiero.

Jag tillhör dem som knappast hade pallrat mig iväg till biblioteket i skolan för att göra mina läxor. Antingen hade jag gjort dem hemma, eller inte alls.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg