Äntligen krafttag mot kriminella!

Olsson skrev:
2405294 Dom flesta vet nog vad dom ger sig in på när dom börjar stjäla cycklar, mopeder, fälgar osv. Klart dom fan kan hålla på som dom gör när det inte blir något straff. Rensa ogräs ett par veckor för allt jävulskap som dom ställer till med.

Fy fan

Det är klart skillnad på om det börjar när personen är 25 eller om det börjas tidigt. Börjar ett barn ställa till den här typen av problem innan man fyllt 15 så är något riktigt galet. Vissa vandaliserar ju en massa redan när de är 5-6 år och det ÄR inte normalt.

supergirl skrev:
2405377 Det är klart skillnad på om det börjar när personen är 25 eller om det börjas tidigt. Börjar ett barn ställa till den här typen av problem innan man fyllt 15 så är något riktigt galet. Vissa vandaliserar ju en massa redan när de är 5-6 år och det ÄR inte normalt.

5-6 åringar har väl inte riktigt med det här att göra, i artikeln står det ju att dom UNDER 15 lämmnas utanför den här reformen. När jag var 15 så visste då jag att man inte stal och vandaliserade. Dom som håller på så här ska ha ett straff som är kännbart, inte en massa daltande.

Tydligen så funkade ju New Yorks nollvision ganska bra.

Tala om för slynglarna från början att brott inte är ok.

Rånar man som tonåring räcker det knappast med att bli skickad till västindien på kryssning för att man ska lära av sitt misstag.

Gör som USA (ibland), vid grövre brott eller brott som hotar person: tredje gången gillt kastar vi bort nyckeln.

Fast inte som i USA där tredje brottet kan vara snatteri tex. Lite väl drastiskt.

Nu har jag inte läst hela tråden, men har du provat borra?..

Olsson skrev:
2405493 Dom som håller på så här ska ha ett straff som är kännbart, inte en massa daltande.
För om de bara får ett straff som är kännbart så... Var vänlig fyll i resten! Troligen något i stil med: Då ser dem att de har levt sitt liv helt enligt fel regler, samlar ihop sig, säger förväl till alla sina vänner óch börjar studera på universitetet, startar en firma, röstar på moderaterna coh anlitar aldrig svart arbetskraft. :arsele

Fast som någon klok person skrev tidigare: Det beror ju på om vi ska ha straff för sitt egenvärde eller strävar efter förändringar.

SirWankalot skrev:
2405543
Fast inte som i USA där tredje brottet kan vara snatteri tex. Lite väl drastiskt.

I USA har det medfört att fler brottslingar är beredda att göra VÄLDIGT mycket för att inte åka fast. Som att skjuta vittnen. De förlorar ju lixom inget på det om de ändå får livstid om de åker dit...

Men rimligare borde väl vara att alltid utdöma maxstraff för det aktuella brottet om man är återfallsförbrytare. Det vore väl en rimlig början.

bonny skrev:
2405556 För om de bara får ett straff som är kännbart så... Var vänlig fyll i resten! Troligen något i stil med: Då ser dem att de har levt sitt liv helt enligt fel regler, samlar ihop sig, säger förväl till alla sina vänner óch börjar studera på universitetet, startar en firma, röstar på moderaterna coh anlitar aldrig svart arbetskraft. :arsele

Fast som någon klok person skrev tidigare: Det beror ju på om vi ska ha straff för sitt egenvärde eller strävar efter förändringar.

Problemet är bara att folk är brottslingar för att dom har lust. Det är inget medicinskt som går att behandla.

Fängelse är en förvaringsplats och ju längre brottslingar är där i stället för på min gata desto bättre. Cyniskt? Det kan du ge dig fan på, tyvärr inte mindre sant för det.

bonny skrev:
2405556 Det beror ju på om vi ska ha straff för sitt egenvärde eller strävar efter förändringar.

Vi måste ha straff som inte hånar brottsoffren. Jag förespråkar knappast nackskott eller three strikes men det är väl inte orimligt att använda straffskalornas övre del för återfalls förbrytare?!

korvgubbe skrev:
2405568 Vi måste ha straff som inte hånar brottsoffren. Jag förespråkar knappast nackskott eller three strikes men det är väl inte orimligt att använda straffskalornas övre del för återfalls förbrytare?!

Jag håller med.

Hitta något som verkligen talar om för unga förbrytare att lägga av, och något som förvarar återfalls-/yrkesbrottslingar på säker plats.

Och utan att få samma våldsspiral som i USA.

Det vore nåt att knäcka den nöten :tummenupp

UrbanTiger skrev:
2405038 Man kan ju inte tvinga någon att rensa rabatter. Det måste vara frivilligt.
För övrigt är det bra att någon gör nått äntligen.

man kan tvinga nån att rensa rabatter. om nån ska få fängelse kan man ju få straffarbete. varför inte i form av rensning i rabatter...
drägg lär sig nog mer på det.

SirWankalot skrev:
2405576
Hitta något som verkligen talar om för unga förbrytare att lägga av

Jag förespråkar iofs sammhällstjänst framför anstallt för väldigt unga kriminella och en kombination för de som är en aning äldre.

13-15 - Ungdomstjänst (kvällar och helger så de inte kan härja med polarna)
15-18 - Anstallt + samhällstjänst. Missköter man samhällstjänsten är det anstallt som gäller igen
18-22 Fängelse + samhällstjänst
22- fängelse

Samhällstjänst ska vara i ett vettigt arbetslag, helst med huvuddelen vuxna och gärna vuxna gubbar. Sophämtning, klottersanering, grovarbete i alla former.
5 månaders sammhällstjänst alla helger och vissa kvällar. Missköter man det nollställs tiden eller så blir det anstallt vid upprepad misskötsel.

korvgubbe skrev:
2405584 Jag förespråkar iofs sammhällstjänst framför anstallt för väldigt unga kriminella och en kombination för de som är en aning äldre.

En kompis till mig hade en bra plan:

med biologiskt lim får man en dumstrut på huvudet.

Det är allt. Tänk vad man får lida om man tvingas gå med en 50cm hög dumstrut på huvudet i 3 år :)

I finkan är det ju ingen som ser en. Gå runt med skammen i samhället är nog värre, särskilt med nåt så fult som en dumstrut.

Ju mer jag tänker på det desto bättre blir idén.

korvgubbe skrev:
2405561 I USA har det medfört att fler brottslingar är beredda att göra VÄLDIGT mycket för att inte åka fast.

Vem har lurat i dig det där? Har du tittat på Heat nu igen? :lol
Med den där filosofin skulle brottsligheten försvinna helt om man avskaffade straff, något korkskallar som Sarnecki t.ex. tycker.

SirWankalot skrev:
2405605 En kompis till mig hade en bra plan:

Ju mer jag tänker på det desto bättre blir idén.

Jadu, jag undrar hur de där velourtöntarna tänkte på 1850:talet då de avskaffade skamstraffen. Typiskt 1800:talets blockflöjtslallare att ta bort sådana klockrena straff! :mad:

korvgubbe skrev:
2405611 Jadu, jag undrar hur de där velourtöntarna tänkte på 1850:talet då de avskaffade skamstraffen. Typiskt 1800:talets blockflöjtslallare att ta bort sådana klockrena straff! :mad:

Helt seriöst, tänk själv hur det skulle se ut.

Alla coola biffiga bankrånare och Hells Angels-skurkar......
så har dom en dumstrut på huvvet :D

Hur mycket respekt får en bankrånare om han har en vit dumstrut på sig?

Eller vato-killen som glider upp i sin BMW och ska fixa cheyer.....så lutar han sig ut med en dumstrut på sig. Hahahaha.

Tror faktiskt det är ett bra straff.

Markus skrev:
2405607 Vem har lurat i dig det där? Har du tittat på Heat nu igen? :lol
Med den där filosofin skulle brottsligheten försvinna helt om man avskaffade straff, något korkskallar som Sarnecki t.ex. tycker.

Du är inte med i matchen eller hur?!
Du vet att jag aldrig i någon tråd i ämnet förespråkat något annat än hårdare påföljder för många brott.

Självklart ska vi ha straff. Antyder du att jag NÅGONSIN hävdat annat är du bara löjlig även om jag vet att du mest tog chansen att få namedroppa ditt favorithatobjekt SzaRneKkCi.

Så du tror inte att inbrottstjuven som blir påkommen av husägaren är mer benägen att skjuta för att döda om han riskerar livstid än om han bara riskerar ett fängelsestraff?!

Det är ju bara du som håller på tjaffsar med din tramsiga retorik om:
"Om inte straff hjälper kan man väl ta bort dem helt!"

Hitta ett inlägg i NÅGON tråd på SH sedan start där någon faktiskt förespråkar KORTARE straff. jag är nyfiken. Har någon någonsin gjort det? Har någon någonsin antytt att de vill sänka straffen?

Säg till när du hittar ETT ENDA sådant inlägg...

SirWankalot skrev:
2405618 Helt seriöst, tänk själv hur det skulle se ut.

Jodå, jag tänker! Det vore faktiskt djävligt kul. Jag hade nog inte protesterat om de fått ha en fåntratt på huvudet. :D

SirWankalot skrev:
2405562 Problemet är bara att folk är brottslingar för att dom har lust. Det är inget medicinskt som går att behandla.
Kan du på något vis belägga det? Om inte så tycker jag att du ska vara försiktig med den typen av uttalanden! Men som sagt: Var har du fått den informationen ifrån?
Jag har också svårt att se logiken bakom att slåss för hårdare straff a la USA i, vad jag uppfattar, "avskräckande syfte, samtidgt som USA har en brottslighet (om vi räknar dömda fångar) som är 12 gånger den vi har i Sverige.

Sedan var det det här med hur milda straff vi har i Sverige. Givetvis vet alla hur hårda straffen är i USA. Så vad är genomsnittlig tid för dom resp. avtjänat straff i USA för t.ex. mord eller våldtäckt?:confused:

(för de som INTE vet: enligt James Wootton, tidigare anställd vid justitiedepartementet i USA och författare av Truth in Sentencing, är svaren: Mord: 15 resp. 5,5 år och våldtäkt 8 resp. 3.)

bonny skrev:
2405556 För om de bara får ett straff som är kännbart så... Var vänlig fyll i resten!

För om de bara får ett straff som är kännbart så...:

Slipper vi dem i samhället eftersom de är inlåsta

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!