Äntligen krafttag mot kriminella!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Äntligen kommer en efterlängtad satsning för att stävja ungdomskriminaliteten. Nu ska rånare, våldtäktspojkar, tjuvar och knarkare få lära sig att samhället tolererar inte deras beteende. Krafttag från en säkerligen mycket kompetent brottsbeivrare (Ann Näfver på socialtjänsten i Tyresö) ska nu införas nationellt.

Om jag vore kriminell skulle jag darra av skräck, lyssna bara på hennes stenhårda retorik:

"Här blir de faktiskt en del i gänget och känner sig behövda. "

Hon fortsätter:

"...man får ta fram sidor i sig själv som man ibland tycker är lite mer besvärliga eller arbetsamma därför att man konfronteras med sin egen ledsenhet och sin egen empati."

Jag gissar att ungdomskriminaliteten kommer utrotas på ett, eller max två, år.

http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=922853

Jag tror att det är ett utmärkt sätt att hantera problemet. Varför inte låta busarna få jobba av sitt straff? Att rensa rabatterna en hel sommar skulle säkert vara en nyttigare läxa för många än det vanliga tjabbet med socialen.

Krafttag är väl ändå ett vilseledande rubrikval :confused:
Däremot en ny idé som jag själv tror kommer ge ett bättre utslag än tidigare förslag...

mb skrev:
2405020 Jag tror att det är ett utmärkt sätt att hantera problemet. Varför inte låta busarna få jobba av sitt straff? Att rensa rabatterna en hel sommar skulle säkert vara en nyttigare läxa för många än det vanliga tjabbet med socialen.

Håller helt med, bara de får lön för annars kommer de ringa 020 560056 och klaga. Jag tycker runt 100:-/tim är rimlig ersättning om man våldtagit, lite mer om det bara är rån.

Fler sådana här idéer så är snart ungdomsgäng som rånar, misshandlar, knivskär och våldtar utrotade!

Bifogat

• delete näbb.jpg
    delete näbb.jpg
    4.4 KB · Visningar: 600
Markus skrev:
2405035 Håller helt med, bara de får lön för annars kommer de ringa 020 560056 och klaga. Jag tycker runt 100:-/tim är rimlig ersättning om man våldtagit, lite mer om det bara är rån.
Hur får du "oavlönat ideellt arbete" till 100:-/tim?
Markus skrev:
2405035Fler sådana här idéer så är snart ungdomsgäng som rånar, misshandlar, knivskär och våldtar utrotade!
Vad är viktigast: låg återfallsfrekvens eller strängt straff som självändamål? Som jag ser det så är programmets långsiktiga resultat viktigast. Om det fungerar, så varför inte tuta och köra.

UrbanTiger skrev:
2405038 Man kan ju inte tvinga någon att rensa rabatter. Det måste vara frivilligt.
För övrigt är det bra att någon gör nått äntligen.
Hmm, trodde man skulle sättas i arbete vare sig man ville eller inte ifall man dömdes till "ungdomstjänst". Antar iofs att det skulle kunna fungera även om det nu är helt frivilligt.

Last edited:
mb skrev:
2405050 Vad är viktigast: låg återfallsfrekvens eller strängt straff som självändamål? Som jag ser det så är programmets långsiktiga resultat viktigast. Om det fungerar, så varför inte tuta och köra.

Ja, det är jättebra det där hade jag t,ex, blivit gruppvåldtagen skulle jag känna mig väldigt tillfreds med att förövaren får rensa rabatter på sommarlovet. Det är ett rimligt straff, jag tror det är ett bra sätt att hos resten av befolkningen (och framför allt hos brottsoffer!) bygga upp förtroende för rättsstaten.

mb skrev:
Hmm, trodde man skulle sättas i arbete vare sig man ville eller inte ifall man dömdes till "ungdomstjänst".

Fattar du hur kränkt den genomsnittlige busschaufförrånaren skulle känna sig om han tvingades göra sådant skitjobb?

mb skrev:
2405050 Hur får du "oavlönat ideellt arbete" till 100:-/tim?

Jag tycker det är det sämsta i förslaget, att de inte får pröjs. Kompletterades det med det så skulle det vara ett bra straff.

korvgubbe skrev:
2405108 14:35 :corn
14:20 är en normal tid att sluta skolan, 15min gångavstånd är normalt avstånd i vanlig mellansvensk stad - så ja, jag ställer mig bakom prognosen.

Markus skrev:
2405139 14:20 är en normal tid att sluta skolan, 15min gångavstånd är normalt avstånd i vanlig mellansvensk stad - så ja, jag ställer mig bakom prognosen.
Ni glömmer att datorn måste startas och att nudlarna ska på spisen så jag lägger min röst på 14.40

Ungdomar som begår brott tycker jag vi (samhället) skall göra vårt allra bästa för att försöka göra goda medborgare utav. Jag tror tyvärr inte att en ungdomsbrotsling blir rehabiliterad genom att låsas in i 5 år på Kumla tillsammans med andra erfarna brotslingar. Om vi i samhället vänder dessa människor ryggen får vi räkna med att de vänder ryggen mot samhället. En situation som varken gangar dom eller oss.

Därför tycker jag att hon gör rätt i sak. Försök ge ungdomar som hamnat på fel väg en chans att hitta rätt igen. Vårt största problem verkar snarare vara att identifiera unga brotslingar innan de gått så pass långt att dom blivit en "lost cause".

"Hårdare tag" i form av samhällstjänst under sommarlovet för de som snattar, stjäl cyklar, krossar rutorna på skolan etc istället för att man tar tag i problemen först när dom som 20-åringar åker dit för rån/dråp/misshandel.

Mina 2 liter.

SSB skrev:
2405226 Ungdomar som begår brott tycker jag vi (samhället) skall göra vårt allra bästa för att försöka göra goda medborgare utav. Om vi i samhället vänder dessa människor ryggen får vi räkna med att de vänder ryggen mot samhället. En situation som varken gangar dom eller oss.
Jag är helt enig i att det dummaste vi kan göra är att "vända dem ryggen". Hur man sedan ska få tillstånd den önskade förändringen är ju lite svårare att veta, men inititativ är värda att testa. Synd bara att så fort som det sker så kommer det någon populistiska person och ska raljera över "socialtanter" o.lik. Normalt kombinerat med en övertro på fängelser (trots allt är ju återfallsfrekvensen efter fängelse runt 90%, så det verkar ju inte väldigt effektivt eller avskräckande...) och argumentet om våldsofferna. Givetvis är det synd om offerna och de ska få all stöd de behöver, men det ena utesluter ju inte det andra. Plus att det går ju att ha sansade debatter.

Snacket om att konfrontera sina egna känslor låter som väldigt mycket "psykologiska", och har säkert sina förtjänster, men den mesta forskningen perkat mer på vikten av att faktsikt konfronteras med sitt brott, då parallellt med moralutveckling och att få lära sig prosocialt beteende.

Vi får väl önska henne lycka till!

Jag tror faktiskt att det kan hjälpa många. En kompis till mig har ägnat en stor del av sitt liv åt diverse dumma saker. När han bestämde sig för att bli "ren" kom alla minnen tillbaks och då var det ganska lätt att fatta vad som gått snett. Det som en stor del av de ungdomskriminella behöver är vård och ett sätt att lära sig hantera sina känslor och bearbeta dem.

Ingenting kan försvara kriminalitet men om man tar reda på det verkliga problemet istället för att bota symptomen är det nog lättare att motverka den.

supergirl skrev:
2405278 Dutti dutti snutt snutt

Dom flesta vet nog vad dom ger sig in på när dom börjar stjäla cycklar, mopeder, fälgar osv. Klart dom fan kan hålla på som dom gör när det inte blir något straff. Rensa ogräs ett par veckor för allt jävulskap som dom ställer till med.

Fy fan

Det jag undrar över är om att det är ett "straff" att få ett jobb så inte hade jag varit så sugen på att skaffa ett nytt jobb efter mitt "straffjobb" var avtjänat om jag är i 17års ålder.

Olsson skrev:
2405294 Dom flesta vet nog vad dom ger sig in på när dom börjar stjäla cycklar, mopeder, fälgar osv. Klart dom fan kan hålla på som dom gör när det inte blir något straff. Rensa ogräs ett par veckor för allt jävulskap som dom ställer till med.

Fy fan
Jaja, stjäla en cykel kan vilken hederlig medborgare som helst göra på fyllan och villan, och ångra sig dagen därpå. Värre är det med rikiga förbrytare - den sort som ser att de kan dra in pengar på att begå brott och skiter fullständigt i all lag och rätt. Rånmördare, utpressare och sånt slödder alltså. De ska fan inte rensa ogräs ett par veckor. De kan rensa ogräs mellan varven i det stenbrott de borde slita i på livstid.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg