Markus skrev:
2407527 Jag klarar inte att dumpa en hel fredag till på det här skyttegravskriget, men jag håller i stort sett inte med om någon slutsats du drar korvgubbe om än du säkert har rätt i faktauppgifterna.
Eftersom du ju redan hoppat på mig ett par gånger här så tänkte jag fråga vilken slutsats vill du dra då??? Har alla samma förutsättningar eller inte?
Å för att repetera en fråga från Korvgubbe: Var har jag påstått att lägre straff ger lägre brottslighet?

Mitt exakta påstående var att forskningen visar att längre straff inte ger lägre kriminalitet. Du har valt att vända på det vilket är både absurt och ohederligt. På toppen dessutom ett formellt logiskt misstag. (Av en eller annan anledning hoppas jag dock att du bara gjort det för att skaffa billiga poäng, alternativet är ju att du inte är smartare än att du tror på det du säger och det hade varit betydligt mer tragiskt.)
Om det känns bättre för dig så får du gärna ifrågasätta min intelligens, ubildning, personlighet, motivartion eller vad du känner för, bara du samtidigt visar upp var jag skulle påstått det du lägger i min mun (Om man nu lägger något i någons mun i skrift!?)
Alternativt kan du kanske visa upp något som stöttar ditt uttalande om de hårda straffens förträfflighet!
Att du skulle vilja undvika debatter tror jag lika mycket på som jag tror på
Olsson skrev:
2407612 Jag har ingen märkvärdig utbildning utan har kämpat mig till det jobb jag har idag. Det nämligen så det fungerar, visst finns det folk som halkar in på ett bananskal det ska vi inte förneka men det är inte många procent.
Nu är det väl snarast så att forskningen menar att det är mellan 70 och 80% av de som jobbar som just "halkat in på ett bananskal"! Anledningen är att vid ansällningar används först och främst CV och ostukturerade intervjuer som båda ligger på en validitet på mellan 0.25 och 0.30. (Validitet betyder i detta sammanhang förmåga att förutsäga om du kommer att vara bra på ditt jobb elller inte.)
Läste förresten en rolig stip om just det för några dagar sedan. Intervjusren sa att när de anställde någon såg de väldigt noga på den sökandes personlighet. Sedan fråga intervjuaren vad den sökande hette."Hadad!" var svaret. "Hm, det var inte bra för din personlighet!"