Äntligen krafttag mot kriminella!

bonny skrev:
2407491 Får be om ursäkt för det! :pannkyss

Självklart! Missförstånd är till för, och skönt, att reda ut.

Vi står nog närmare varann i frågan än vad det först såg ut som :)

Trist för diskussionen men bra ändå för jag gillar egentligen inte att vara oense
med folk. Svensk du vet... :tummenupp

Jag klarar inte att dumpa en hel fredag till på det här skyttegravskriget, men jag håller i stort sett inte med om någon slutsats du drar korvgubbe om än du säkert har rätt i faktauppgifterna.

korvgubbe skrev:
2407494 Det faktum att det finns ett oomtvistligt samband mellan föräldrarnas utbildningsnivå och barnens utbildningsnivå har helt passerat dig eller?

Lever du i tron att 95% av alla som får jobb får det via arbetsförmedlningen så därför är det ju självklart lika lätt för alla oavsett kontakter, sociala nätverk o.s.v.?! :rolleyes:

Nu tycker jag att du svamlar bort dig själv väldigt långt ut på vänsterkanten :pannkyss

Vill man inte jobba så får man heller inget jobb.

Jag har haft praktikanter som är så korkade rent ut sagt så hälften vore nog
går och drar fötterna efter sig och vill verkligen inte göra något alls. Hörde en konversation mellan två stycken häromdagen deras liv verkar kretsa runt ett datorspel som kallas för WOW :va

Jag har ingen märkvärdig utbildning utan har kämpat mig till det jobb jag har idag. Det nämligen så det fungerar, visst finns det folk som halkar in på ett bananskal det ska vi inte förneka men det är inte många procent.

Jag upplever det som att vill du inte jobba så behöver du inte jobba du får pengar av pappa Göran ändå.

Markus skrev:
2407527 Jag klarar inte att dumpa en hel fredag till på det här skyttegravskriget, men jag håller i stort sett inte med om någon slutsats du drar korvgubbe om än du säkert har rätt i faktauppgifterna.
Eftersom du ju redan hoppat på mig ett par gånger här så tänkte jag fråga vilken slutsats vill du dra då??? Har alla samma förutsättningar eller inte?

Å för att repetera en fråga från Korvgubbe: Var har jag påstått att lägre straff ger lägre brottslighet? :confused: Mitt exakta påstående var att forskningen visar att längre straff inte ger lägre kriminalitet. Du har valt att vända på det vilket är både absurt och ohederligt. På toppen dessutom ett formellt logiskt misstag. (Av en eller annan anledning hoppas jag dock att du bara gjort det för att skaffa billiga poäng, alternativet är ju att du inte är smartare än att du tror på det du säger och det hade varit betydligt mer tragiskt.)
Om det känns bättre för dig så får du gärna ifrågasätta min intelligens, ubildning, personlighet, motivartion eller vad du känner för, bara du samtidigt visar upp var jag skulle påstått det du lägger i min mun (Om man nu lägger något i någons mun i skrift!?)
Alternativt kan du kanske visa upp något som stöttar ditt uttalande om de hårda straffens förträfflighet!
Att du skulle vilja undvika debatter tror jag lika mycket på som jag tror på :tomten

Olsson skrev:
2407612 Jag har ingen märkvärdig utbildning utan har kämpat mig till det jobb jag har idag. Det nämligen så det fungerar, visst finns det folk som halkar in på ett bananskal det ska vi inte förneka men det är inte många procent.
Nu är det väl snarast så att forskningen menar att det är mellan 70 och 80% av de som jobbar som just "halkat in på ett bananskal"! Anledningen är att vid ansällningar används först och främst CV och ostukturerade intervjuer som båda ligger på en validitet på mellan 0.25 och 0.30. (Validitet betyder i detta sammanhang förmåga att förutsäga om du kommer att vara bra på ditt jobb elller inte.)
Läste förresten en rolig stip om just det för några dagar sedan. Intervjusren sa att när de anställde någon såg de väldigt noga på den sökandes personlighet. Sedan fråga intervjuaren vad den sökande hette."Hadad!" var svaret. "Hm, det var inte bra för din personlighet!":D

Last edited:
bonny skrev:
2407629 Eftersom du ju redan hoppat på mig ett par gånger här så tänkte jag fråga vilken slutsats vill du dra då??? Har alla samma förutsättningar eller inte?
Självfallet har inte alla samma förutsättningar, men så är det ju inom en rad områden. En del är genetiskt sjuka medan andra är genetiskt friska, en del har talang inom idrott medan andra inte har det. Poängen är att den som är i "underläge" måste kämpa hårdare för att nå högre. Den kampen baseras på vilka val man gör. Väljer man att bli kriminell för att man är lat eller för att det inte finns någon tradition av högre studier inom familjen, ja, då gör man det valet vilket också får konsekvenser.

Resonemanget har också en rättviseaspekt. Om någon slår ihjäl min bror är det inte rättvist att gärningsmannen får sitta ett par år i ett "fängelse" med tillgång till Internet, TV, video, böcker, permissioner etc, etc.

Olsson skrev:
2405493 5-6 åringar har väl inte riktigt med det här att göra, i artikeln står det ju att dom UNDER 15 lämmnas utanför den här reformen. När jag var 15 så visste då jag att man inte stal och vandaliserade. Dom som håller på så här ska ha ett straff som är kännbart, inte en massa daltande.

Nej men när en 15åring begår ett brott kanske man ska titta bakåt på andra händelser som inträffat. 15åringar kan vara ganska dumma de också och få för sig en himla massa dumheter. Jag tror inte det är för sent att hjälpa en 15 åring som är påväg att hamna snett. Att låsa in dem på en anstalt är definitivt fel väg. Där träffar de en massa andra ungdomar som ägnar sig åt iknande saker, får tips och råd och lär sig nya trix. Det man borde göra är att splittra gängen för det är oftast en grupp undgomar som troissar varandra i den åldern. Om någon säger nej är det en bangare och grupptrycket är hårt som attan. Att spärra in en 15 åring leder oftast bara till grövre och mer organiserad brottslighet.

supergirl skrev:
2407752 Att låsa in dem på en anstalt är definitivt fel väg. Där träffar de en massa andra ungdomar som ägnar sig åt iknande saker, får tips och råd och lär sig nya trix.

Om du tänker ett steg till, vad tror du man får för medborgare av rånoffret om gärningsmannen får klippa gräset i Humlegården vecka 29?

Markus skrev:
2407762 Om du tänker ett steg till, vad tror du man får för medborgare av rånoffret om gärningsmannen får klippa gräset i Humlegården vecka 29?
Vi kan tänka ännu längre: Hur påverkas offrets rehabilitering av vad som händer rånaren? Betyder det också att om man inte får fast brottslingen så är offtret dömt till evig förbannelse och ångest?

Förresten hur var det nu med mitt påstående? Ska du visa upp det eller inte!?
Jag lovar förreesten att varje gång du påstår att jag sagt att brottsligheten minskar med minskade straff kommer jag att upprepa frågan!:mad:

Markus skrev:
2407762 Om du tänker ett steg till, vad tror du man får för medborgare av rånoffret om gärningsmannen får klippa gräset i Humlegården vecka 29?

Hursomhelst så skulle man ju knappast ställa upp som vittne om straffen sänktes under dagens nivå. Med föreliggande risk för vedergällning så känns det inte riktigt värt det...

Lugn skrev:
2408670 Hursomhelst så skulle man ju knappast ställa upp som vittne om straffen sänktes under dagens nivå....

Utmaningen återstår -> Belöning = En trisslott

Hitta en användare på SH som i minst ett inlägg förespråkar sänkta straff.
(Nej, inte sänkta straff i en specifik rättegång. Var och varannan fortkörare gråter ju ut över att de fälldes för vårdslöshet)

Alltså, hitta en användare som i minst ett inlägg förespråkar en generell sänkning av påföljderna inom det svenska rättsväsendet.

Inlägget skall vara seriöst menat och inlaggt innan detta inlägg!

korvgubbe skrev:
2408903 Hitta en Jerzyanhängare på SH, vinn en trisslott! :tummenupp

Någon som ser några likheter i retorik och ideologi?
Tur att han läser en borgerlig blaska i alla fall, hur verklighetsfrånvänd hade han inte varit annars?

bonny skrev:
2405631 Jag har också svårt att se logiken bakom att slåss för hårdare straff a la USA i, vad jag uppfattar, "avskräckande syfte, samtidgt som USA har en brottslighet (om vi räknar dömda fångar) som är 12 gånger dn vi har i Sverige.

Jerzy skrev:
Three strikes” och liknande lagstiftning, som för övrigt numera tillämpas i de flesta av USA:s stater, har lett till en mångdubbling av antalet fångar.
USA har numera 10–12 gånger fler fångar per 100 000 invånare än Sverige.
(http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_13404408.asp)

Markus skrev:
2409160 Någon som ser några likheter i retorik och ideologi?

Nära skjuter ingen hare! :mattias

Nog för att det finns likheter men utmaningen går ut på att hitta en SH-användare som i minst ett inlägg, på allvar, förespråkar LÄGRE straff genrerellt och alltså inte i en specifik rättegång eller för ett specifikt brott utan vill ha lägre straff i allmänhet. :fakta

korvgubbe skrev:
2409710 Nära skjuter ingen hare! :mattias

Nog för att det finns likheter men utmaningen går ut på att hitta en SH-användare som i minst ett inlägg, på allvar, förespråkar LÄGRE straff genrerellt och alltså inte i en specifik rättegång eller för ett specifikt brott utan vill ha lägre straff i allmänhet. :fakta
Äh, hit med lotten. Nyss skrev du: "Hitta en Jerzyanhängare på SH, vinn en trisslott!"
Jag tycker jag är väl värd en triss, det är ju till och med ett plagiat vår käre huskanin presterat.

Markus skrev:
2409882 Äh, hit med lotten. Nyss skrev du: "Hitta en Jerzyanhängare på SH, vinn en trisslott!"
Jag tycker jag är väl värd en triss, det är ju till och med ett plagiat vår käre huskanin presterat.

Utmaningen har regler och då skall dessa följas. Djefla fuskare! :mad: :7peta

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...