SirWankalot skrev:
2406106
Problemet kommer när du ska med uppfostran tala om för personer, ja säg en liga som stjäl motorcyklar, att 'ajabaja sånt där ska du sluta med', samtidigt som personerna sannolikt inte kommer få jobb och kan försörja sig på det.
Eller är för jävla lata att jobba så dom stjäl i stället, såna finns säkert också (och de är antagligen majoritet).
Där har du ju en grundläggande del av problemet. Vissa grupper ser så mörkt på sin egen framtid att de inte känner något som helst hopp i att jobba och försöka skapa sin egen framtid.det är ju just dessa som går att nå.
Två 13åringar i samma trappuppgång, med samma sociala situation, med samma akademiska förmåga kan få helt olika liv p.g.a. av något så enkelt som vilka polare de har. i det ena gänget är det viljan att lyckas, att bli något att plugga, att skapa sig en framtid.
I det andra gänget är det samma drivkraft, att vara någon. Skillnaden är att det andra gänget vill man vara det nu. Man tar det man behöver för att vara någon. Man slår den man behöver för att få respekt.
Det handlar väldigt mycket om värderingar. Personligen har jag ALDRIG fattat hur man kan tro att man får respekt genom att "aldrig banga en fight"...
Många här på SH tycker tvärtemot att man är en riktig loser om man kliver åt sidan trots att man blivit förolämpad eller liknande..
Ett annat exempel på värderingar är hur mans er på fysik. För mig ligger halva självförtroendet i att vara vältränad i just det faktum att jag har kämpat mig till den fysiken. Det hårda arbetet, diciplinen, känslan att kämpa för att förändra mig själv. DET ger mig självförtroende.
För många av den här typen av ungar så är det musklerna som är respekt. Sexpacket, bröstmusklerna, skit samma om de tryckt i sig ryssfemmor för att nå dit, muskler IS THE SHIT!!
Återigen värderingar.
Två "fattiga" behöver inte betyda två brottslingar. Men sanolikheten att det ska bli det är större än att jag blir det som medelklassunge.
För folk i områden där huvuddelen är socialt utslagna, fattiga och arbetslösa finns det 3 sätt att ta sig vidare:
1. Kämpa som fan, utbilda sig, få kneg, tjäna flis (men det betalar sig efter flera år)
2. Kamma sig, få ett hyffsat jobb. Nöja sig med en schysst familj men med liten lya och taskig inkomst.
3. Komma åt stålarna nu. Råna skolkamrater, sno moppar, spöa de som kaxar.
Det är väl klart som fan det går att forma om de som valde nummer 3 till att gå tillbaka och välja något av de andra två alternativen?!