Älgjakt

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date
The_FacultyGirl skrev:
Jadu, jag är en stadsbo. Jag är för rovdjuren i Sverige.
Det är mindre chans att tamboskap i landsbygden blir offer för varg än att jag blir knivhuggen på gatan. Kan vi utrota idioterna till människor också? Skjuta av dem lite som vi vill? Tills vi kan ha kontroll över dem. (Jepp, barnsligt påstående...)
Varför vara rädd för varg när det finns farligare individer omkring oss?

ja nu ja. men om vi skulle ha många vargar (hur många finns det nu ca 200 st eller hur är det) så skulle det bli ett problem att ha tamboskap.

"Men ang. älgjakten. Det jag vill veta är vilka älgar som man skjuter mest av.
Alltså - ungdjur, kor, tjurar, sjuka, svaga, starka, fina, äldre djur...?
Vilka är det man "får" fälla?

För det lilla jag vet/har hört är att det är klart en jägare vill fälla en så stor tjur som möjligt för den fina/stora kronans skull (de med många taggar).

Sant - falskt? "

sant, de flesta jägare vill fälla stora fina trofeer.

men de som ger bäst avkastning är de mellanstora tjurarna. därför har de flesta jägarkretsarna interna förbud mot att skjuta tjurar med 6-10 taggar. ungdjur skjuts mycket. ensamma kor (de utan kalvar) skjuts. sjuka och svaga älgar är väldigt ovanligt då de inte klarar sig naturligt. de äldre djuren med fina horn är som sagt redan förbi sin bästa "reproduktionsålder" så de skjuts också.

de som inte skjuts: mellanstora tjurar och kor med kalv/kalvar.

rätta mig om jag har fel. (ni som jagar mera älg än mig)

Det här med lövinslaget förstår jag låter konstigt för många, men ur ett rent naturvårdsperspektiv har vi katastrofalt lite sälg, asp och rönn. Det är bara att ge sig ut i skogarna och titta... Många av våra 4120 rödlistade arter är knutna till dessa trädslag, tex beroende av vissa nedbrytningsstadier av olika former död sälg- och aspved.

Här finns knappt älg kvar i skogarna.
Personligen tycker jag älgen hör hemma här och är nåt vi ska bevara.
Att skogsbolagen vill ha bort dem är för tat de förstör "deras" skogar, så de inte kan få ut maxvinster, vilket är det enda som intresserar.
Rådjur finns det rätt mycket av fortfarande.

Älgarna på många ställen blir klenare och klenare, det beror ju på att de största och finaste tjurarna skjuts (många vill ha en fin älgkrona), kvar blir pinntjurar som då får para sig, vilket leder til svagare djur.

Visst jaga älg där det behövs men tänk lite mer innan det skjuts bort fina exemplar.

Trofésnacket är inte bluff, ls de jakttidningar som finns tex.
Ja jag jagar själv ifall någon undrade.
Fast inte älg längre eftersom det är åt helvete i mina trakter.
Skogsbolagen hävdar att det är massor med älg men många jaktlag fick lägga ner älgjakten eftersom inga överhuvudtaget fanns, och att skjuta bort de sista gör bara skogsbolagen glada.

I år hade vi förbud mot tjurar med 2-4 taggar på skyttens sida, dvs pinntjurar och de med fler än 8 taggar var lovliga. Fler taggar behöver inte betyda att de är starkare, större eller bättre lämpad för reproduktion. Som ex kan nämnas att den största tjuren som mitt jaktlag skjutit hade 6 taggar, vilket var lovligt då kanske ska nämnas.
Skulle vilja säga att de tjurar som är bäst för vidare reproduktion är just dessa som har mellan 4-10 taggar.
Ang antalet älg i skogen så beror det på en mängd faktorer, sjukdomar, rovdjur, mm alltså inte bara jakt. Tex så kan man gå tillbaka 20-25 år i tiden då vi hade "älgexplosion" i Sverige utan att jakttrycket hade ändrats det minsta.
Ang jakttidningar så kan jag hålla med om att rovdjurföraktet samt trofé-jakten finns med men som oftast så läser man det man vill. Finns även en massa bra artiklar om viltvård, hundar, mm. Läser man ett nummer av Bike med kritisk blick så är det inga egentligas svårigheter att hitta flera mycket bra argument för att sporthojarna ska förbjudas...

Det lustiga med jägare är att de försöker dels få det till att de gör samhällsnytta, nästan som en uppoffring - men samtidigt så söker de med ljus och lykta efter fler skäl att få uppoffra sig mer frekvent. Finns det jägare som drivs bara av samhällsnyttan, men egentligen tycker det är helt värdelöst att gå upp 04:00 för att sitta i en dimmig barrskog tills de ser ett däggdjur gå förbi?

Plantera in mer varg och björn så kan även jägarna få rätt till ett normalt liv, varför ska bara en del av svenska folket behöva sitta ute i djungeln som ena jävla neandertalare medans vi andra ligger på soffan och kollar på tv?

Markus skrev:
Det lustiga med jägare är att de försöker dels få det till att de gör samhällsnytta, nästan som en uppoffring - men samtidigt så söker de med ljus och lykta efter fler skäl att få uppoffra sig mer frekvent. Finns det jägare som drivs bara av samhällsnyttan, men egentligen tycker det är helt värdelöst att gå upp 04:00 för att sitta i en dimmig barrskog tills de ser ett däggdjur gå förbi?

Plantera in mer varg och björn så kan även jägarna få rätt till ett normalt liv, varför ska bara en del av svenska folket behöva sitta ute i djungeln som ena jävla neandertalare medans vi andra ligger på soffan och kollar på tv?
Det lustiga med stadsbor är att de tror att köttet växer i kyldisken på konsum...

Chefen Alabama skrev:
Det lustiga med stadsbor är att de tror att köttet växer i kyldisken på konsum...

Nej faktiskt inte. Jag tror att 99.99% kommer från slakterier. Det är också ett jobb som "behöver" göras, kan inte jägarna jobba där också?

Där har du skillnaden, vissa tycker om att jaga djur i skogen där de lever fritt.
Andra "djurvänner" tycker att jägare är mördare och att industrialiserade slakterier är det humanaste behandlingen ett djur kan uppleva...

Chefen Alabama skrev:
Där har du skillnaden, vissa tycker om att jaga djur i skogen där de lever fritt.
Andra "djurvänner" tycker att jägare är mördare och att industrialiserade slakterier är det humanaste behandlingen ett djur kan uppleva...

Jag är inte en av de "djurvänner" du refererar till, jag tycker jakt är ok faktiskt. Jag har däremot två frågor som jag velat ställa till en jägare:

-Är det inte lite konstigt att man beskriver det som en god gärning, när det framgår ganska tydligt att det är pga personligt intresse man utför jakten?

-Varför tycker jägare, de som brukar vara med i debatter, att rovdjursstammen måste hållas i "schack"? Den skulle ju kunan hjälpa jägarna så de slipper jaga så mycket.

Personligen håller jag med dig om att det är festligare att äta ett vilt djur än ett som gått igenom livslång internering, men det medför ju inte per automatik att man måste vilja skjuta det själv. En del kallar det dubbelmoral, men jag menar att det finns hundratals viktiga uppgifter som bör utföras - få andra har så många frivilliga...

Jag jagar för mitt personliga intresse och anser mig vara tillräckligt påläst för att kunna se konsekvenserna min jakt. Viltvården kommer som en bonus.
Jägarkåren i Sverige har hög snittålder och iom det så följer många gamla värderingar med. Det är där, tror jag, mycket av rovdjursföraktet ligger.
Jakt och rovdjur få att fungera ihop, det fungerar i nästan hela europa så varför skulle det inte fungera här. Men så här i "början" av tex vargens utbredning så blir det lätt lite snedbelastning. Vänta 10år så kommer (förhoppningsvis) debatten om vargen att fasas ut.

Chefen Alabama skrev:
Jag jagar för mitt personliga intresse och anser mig vara tillräckligt påläst för att kunna se konsekvenserna min jakt. Viltvården kommer som en bonus.
Jägarkåren i Sverige har hög snittålder och iom det så följer många gamla värderingar med. Det är där, tror jag, mycket av rovdjursföraktet ligger.
Jakt och rovdjur få att fungera ihop, det fungerar i nästan hela europa så varför skulle det inte fungera här. Men så här i "början" av tex vargens utbredning så blir det lätt lite snedbelastning. Vänta 10år så kommer (förhoppningsvis) debatten om vargen att fasas ut.

Jag ska köpa en varg, kan du fånga en åt mig? :)

Någon skogsvård har jag inte hört talas om, det är nöjesjakt för de alra flesta, inget att hymla med alls.
De djur som möjligen hade kunnat tänkas vara av nytta att skjuta vill ändå ingen jaga.

Skogsbolagen räknar som så att de kollar en vissa areor o så räknar de alla av djursorten där, sen slår de ut det över hela skiten, kan bli hur fel som helst.

Det har börjat dykt upp en och annan björn i trakterna nu, och då har det redan börjat hojtas om att det är för mycket björn och nu är det dax att börja jaga dem hårt.

Det måste satsas mer på stängsel och liknade skydd för djurägare i stället för jakt så fort minsta rovdjur dyker upp.

Ni såg kanske de något uppblåsta diskussionerna om farliga björnar nu när en jägare blev dödad av en björn, o hoj så farligt det var.
Och då var det 100 år sen sist nån dog och det är säkert inte kortare sen vargar tog en människa.
Sen är det jägargnället at deras jakthundar blir dödade av varg, det händer egentligen inte alls ofta, ändå är det ofta skäl nummer ett som nämns för jakt på varg.

Det blir inte fler rovdjur än det finns bytesdjur åt dem egentligen, visst det får inte vara för många.
Men några tusen björnar o 200 vargar är ju småskit mot hur många vi är som tycker oss äga allting.

Last edited:
Poacher skrev:
Skogsbolagen räknar som så att de kollar en vissa areor o så räknar de alla av djursorten där, sen slår de ut det över hela skiten, kan bli hur fel som helst.
Har du något belägg för det där?

Chefen Alabama skrev:
Har du något belägg för det där?
Hur skulle de annars göra, åka runt o märka varje djur för att känna igen dem ifall de skulle se samma någon annastans.

Man kan ju säga som så att den riktiga siffran på hur många djur det finns är väl mellan hur många skogsbolagen påstår och naturvårdsverket:lol
Båda står för ytterligheterna.

Poacher skrev:
Hur skulle de annars göra, åka runt o märka varje djur för att känna igen dem ifall de skulle se samma någon annastans.

Man kan ju säga som så att den riktiga siffran på hur många djur det finns är väl mellan hur många skogsbolagen påstår och naturvårdsverket:lol
Båda står för ytterligheterna.
Vet inte hur älginventeringen går till, flyginventeringen har väl upphört på de flesta platser nuförtiden.
Däremot så vet jag att skogbolagen här uppe är missnöjda över hur älgjakten gått iår. Vissa lag sköt fullt första dagen, andra såg inte en enda älg under hela veckan. Dvs av alla, av skogsbolagen, tilldelade älgar sköts inte ens hälften.

Poacher skrev:
Sen är det jägargnället at deras jakthundar blir dödade av varg, det händer egentligen inte alls ofta, ändå är det ofta skäl nummer ett som nämns för jakt på varg.

Den som leker leken får leken tåla, eftersom en hund inte kan anses vara mer värd än en varg - tvärtom - så är det ett riktigt korkat argument. Men som sagt, de slåss med näbbar och klor för att få skjuta så mycket som möjligt.

Markus skrev:
Men som sagt, de slåss med näbbar och klor för att få skjuta så mycket som möjligt.
Suck...
Dessa j-a sporthojsåkare, bryter mot lagen hela tiden. Förmodligen är de våldtäktsmän hela bunten också... :rolleyes:

Chefen Alabama skrev:
Suck...
Dessa j-a sporthojsåkare, bryter mot lagen hela tiden. Förmodligen är de våldtäktsmän hela bunten också... :rolleyes:

EDIT:

Men som sagt, de slåss med näbbar och klor för att få skjuta så mycket som möjligt - alla jag sett framträda i debatten. Naturligtvis finns det undantag, dessa är knappast representativa för kollektivet dock då de ej framträder i media.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT