Älgjakt

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date
mb skrev:
Mer varg och/eller mer ammunition är min lösning. Älgpopulationen är för stor.

jag tror knappast att vi håller vargpopulationen nere för att hålla älgpopulationen uppe. vi skjuter väl två av tre älgar varje år, duger inte det?

p.s du är dum

mb skrev:
Har du hört talas om biologiak mångfald? För 20 år sen var asp ett ogräs, men kunskapen ökar och tiderna förändras. Idag läggs stora pengar ner på att bevara och gynna biotoper med stort lövinslag och kontinuitet på död ved i olika former och nedbrytningsstadier (lågor, torrträd, torrakor) eftersom uppemot tusentals arter lavar, mossor, svampar, fåglar, men först och främst insekter är beroende av detta.

En överdrivet stor älgstam är ett reellt hot mot den typ av skoglig kontinuitet som många arter kräver - den som påstår något annat är dåligt påläst eller drar allmänt underliga slutsatser.
Men snälla nån....om du nu är så påläst, så borde du lärt dig att anledningen till att vi idag har lite dåligt med lövskog i landet, beror på att skogsnäringen haft en stark inriktning på att få upp gran och tall. Vi har gallrat bort all lövskog och fått fram helt rena granskogar/tallskogar. Detta eftersom det varit det mest eftertraktade virket för skogsägarna osv.

Edit: På senare år när kravet på röjning av planteringar minskat för skogsägarna, så har vi nu stora problem med återväxten av ungskogen pga av att det inte har röjts. Kvaliteten på virket har på många håll sjunkit drastiskt och nu höjs åter röster för att röjningen ska vara mer tvingande. Om nu ditt inlägg hade stämt här, så skulle inte detta inträffa...eftersom du hävdar att älgen äter upp alla aspar osv.

Last edited:
Matin skrev:
anledningen till att vi idag har lite dåligt med lövskog i landet, beror på att skogsnäringen haft en stark inriktning på att få upp gran och tall
Givetvis. Det är därför som en faktor som hög älgtäthet kan slå så hårt. Förhoppningsvis finns bättre underlag för att kunna backa upp det här vetenskapligt om några år, men påståendena är inte tagna ur luften, om man säger så. Allt är fullt logiskt - luta dig tillbaka och tänk på det en stund.
Matin skrev:
På senare år när kravet på röjning av planteringar minskat för skogsägarna, så har vi nu stora problem med återväxten av ungskogen pga av att det inte har röjts. Kvaliteten på virket har på många håll sjunkit drastiskt och nu höjs åter röster för att röjningen ska vara mer tvingande. Om nu ditt inlägg hade stämt här, så skulle inte detta inträffa...eftersom du hävdar att älgen äter upp alla aspar osv.
Nej nej, det är inte sly jag pratar om. Det är skyddsvärda biotoper med kontinuitet av grova träd m.m. Dessa kan bli mer eller mindre undanträngda på sikt.

honkiie skrev:
jag tror knappast att vi håller vargpopulationen nere för att hålla älgpopulationen uppe. vi skjuter väl två av tre älgar varje år, duger inte det?

p.s du är dum

1 av 3

Ungefär 175.000 älgar ungefär, fast det är ett tag sen jag hörde den siffran så det är säkert fel............... :skrämd

.....................jag kommer få skäll och bannas! :)

honkiie skrev:
Såg du på debatten som svt sände från Dalarna i samband med uppdrag granskning? Jag säger då det... man trodde knappt det var sant.
honkiie skrev:
Det är den normala reaktionen på all form av kritik mot jakt, men någon måste ju våga göra det.

Blue skrev:
1 av 3

Ungefär 175.000 älgar ungefär, fast det är ett tag sen jag hörde den siffran så det är säkert fel............... :skrämd

.....................jag kommer få skäll och bannas! :)

på radion tidigare i höst sa dom 200000 av 300000 varje år, men det kanske är en luddig siffra som ingen är säker på?

mb skrev:
Såg du på debatten som svt sände från Dalarna i samband med uppdrag granskning? Jag säger då det... man trodde knappt det var sant.

nej berätta, har aldrig hört talas om det. Förövrigt borde man väl skjuta så mycket björn som möjligt då också eftersom att björnen lever till 25% på älg vad jag har fått lära mig och björnen är väl ganska mycket vanligare än varg :va

Förövrigt så tycker jag man är snål ifall man jagar älg, jag tror inte det är så kul och jagar man bara för köttet så tycker jag man är ganska dum. Tror det är betydligt roligare att jaga fågel (och godare)

honkiie skrev:
nej berätta, har aldrig hört talas om det. Förövrigt borde man väl skjuta så mycket björn som möjligt då också eftersom att björnen lever till 25% på älg vad jag har fått lära mig och björnen är väl ganska mycket vanligare än varg :va

Förövrigt så tycker jag man är snål ifall man jagar älg, jag tror inte det är så kul och jagar man bara för köttet så tycker jag man är ganska dum. Tror det är betydligt roligare att jaga fågel (och godare)
Norra jämtland har haft, och har kanske fortfarande, sveriges tätaste björnpopulation. Björnen är hatad här bl.a. på grund av att den river älg, det är inget som folk sticker under stolen med.

Debatten sändes från furudal i dalarna - sveriges största varghatarnäste. Där har man inte renproblematiken som här uppe utan mycket handlar just om att man vill ha en så stor älgpopulation som möjligt att panga på. Sen trycktes det en del på argumentet om rivna jakthundar, men jag tycker inte att det håller. Fler hundar skjuts av misstag av jägarna själva eller stryker med i trafiken. Har till och med för mig att sjukdomar är en större post. En olycka är en olycka tycker jag, oavsett om den orsakats av varg eller lastbil.

Matin skrev:
skogsnäringen haft en stark inriktning på att få upp gran och tall
Ska man vara petig så har även tallen missgynnats. I ett naturligt skogsekosystem med brand som störningsregim så har tallen helt andra konkurrensförutsättningar.

Skogsbolagen har iofs satt en del tall förr, eftersom den växer bra i början. När tillväxten är högre kan de få tillstånd att avverka mer. På sikt slår det dock tillbaka eftersom de senare får sämre virke jämfört med om de satt gran, som är mer eftertraktat. Sen kan det krävas gallring för att hindra granen från att konkurrera genom att långsamt ta över och skugga ut tallen.

mb skrev:
Sen trycktes det en del på argumentet om rivna jakthundar, men jag tycker inte att det håller. Fler hundar skjuts av misstag av jägarna själva eller stryker med i trafiken. Har till och med för mig att sjukdomar är en större post. En olycka är en olycka tycker jag, oavsett om den orsakats av varg eller lastbil.

Haha, att säga att vargen river jakthundar är väl ändå som att säga att man får cancer av trafikkamerorna? hur mycket varg finns det i sverige nu?

Älgstek är gott, bara jag får uppleva minst en stor familjesamling om året där det serveras detta så är jag nöjd. Vettefan om det vore så skoj med att ha det oftare så mer älg behövs inte skjutas tycker jag. Asp är gammaldags, energiskog heter dagens energipåfund. I våran skog så äter de inte upp så mycket iaf, och det lilla de äter blir ju deras gödning tills de hamnar i vår frysbox så det kan de ju unnas.
Btw, har ni träffat på en livs levande älg på nån meters avstånd nån gång? Jag har aldrig sprungit så fort nån gång tror jag, och älgen sprang nog minst lika fort fast åt andra hållet. Jävligt fula är de iaf på så nära håll.

honkiie skrev:
Haha, att säga att vargen river jakthundar är väl ändå som att säga att man får cancer av trafikkamerorna? hur mycket varg finns det i sverige nu?
Lokalt så finns det en del i Dalarna och Värmland, men de är såpass få att de i princip går att hålla reda på, individ för individ.

Dee_cati skrev:
energiskog heter dagens energipåfund
Energiskog har inte särskilt mycket i diskussionen om arters bevarande att göra. Däremot käkar älg salix så energiskogarna tar också skada av ett högt älgantal.

mb skrev:
Nej nej, det är inte sly jag pratar om. Det är skyddsvärda biotoper med kontinuitet av grova träd m.m. Dessa kan bli mer eller mindre undanträngda på sikt.
Men detta är det ju skogsägarna som styr över. De skador som älgarna gör på skog och mark är föga märkbart mot vad skogsavverkningen ställer till med. Är vi människor som är experter på att förändra miljön och att beskylla de stackars älgarna för att förstöra våran skogsfauna är lite tokigt.

Angående antal älgar...
Avskjutningen av älg brukar ligga runt 100 000 älgar per år. Efter jakten finns det ungefär 3 ggr så mycket älg kvar som vinterstam.

Matin skrev:
Men detta är det ju skogsägarna som styr över. De skador som älgarna gör på skog och mark är föga märkbart mot vad skogsavverkningen ställer till med. Är vi människor som är experter på att förändra miljön och att beskylla de stackars älgarna för att förstöra våran skogsfauna är lite tokigt.
Du har nog missat något här. Den höga älgtätheten är direkt relaterad till människan precis som skogsbruket är. Hade det inte varit för att vi trängt undan predatorerna så hade älgstammen reglerats naturligt. Det är gammal skåpmat.

Det värsta var när dom släppte ut tusen minkar på vägen.
Fan, man fick ju köra slalom...minkar är små och jävligt svåra att träffa.

StAnger skrev:
Det värsta var när dom släppte ut tusen minkar på vägen.
Vem/vilka? Älgarna? :D

"Älgarna demonstrerar/Älgarna Har fått nog/Älgarna vill ha frihet/Här i sin egen skog" :hihi

"Fast det roliga med just vargen är ju att andra länder i europa kan folket leva sida vid sida vid vargen. Men inte vi i Sverige"

jasså vart då??

man skjuter en tredjedel av älgstammen varje år eftersom älgens reproduktionstakt är en tredjedel. man eftersträvar alltså att ha lika många älgar hela tiden.

fråga någon som föder upp djur om dom skulle villja ha varg i sitt område?? skulle inte tro det. men nån tyckte ju att vi kunde ha tillräckligt med stängsel för att skydda tamdjur mot rovdjur. då frågar jag: skulle du köpa svenskt kött om du skulle kunna köpa precis lika fint utländskt kött för en tredjedel av priset???
nej det skulle inte så många göra.

hela frågan handlar väl om hur mycket vi vill förstöra naturen för att utöva våra egna intressen. förstöra skogen så att vi kan sälja trä och pappersmassa. döda de flesta rovdjuren så att vi kan ha tamboskap och kunna jaga. osv.

tycker det är kul att se att alla människor i städer vill ha biologisk mångfalld och massa vargar. vad gör det dom? de kommer aldrig se en varg eller behöva uppleva konsekvenserna av varg!

mb skrev:
Du har nog missat något här. Den höga älgtätheten är direkt relaterad till människan precis som skogsbruket är. Hade det inte varit för att vi trängt undan predatorerna så hade älgstammen reglerats naturligt. Det är gammal skåpmat.
Vilken hög älgtäthet? Den stackars älg som blir äldre än 5 år måste anses inneha en mycket stor portion av tur. Är därför vi på många håll i landet har rekommendationer att spara t ex älgtjurar mellan 4-10 taggar. Vi har i många fall en för ung älgstam.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT