Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
mb skrev:Angående Trango_Bs resonemang så skulle jag vilja påstå att varenda medborgare i det här landet drabbas av en årlig miljardförlust i BNP. Nu har jag ingen färsk källa att referera till på rak arm, men jag är skapligt säker på att det är de här pengasummorna vi pratar om.
Jag menade naturligtvis inte per capita.Roberth skrev:9miljoner miljarder?![]()
mb skrev:Hmm.. det här har jag svårt att förstå. När en människa dödas av björn över en hundraårsperiod så ska björnen som art bort helt från våra marker. Men när vi under samma period kanske snart fyllt upp ett halvt estonia med onödiga älgdödsolyckor så är det ingen som ens tänker tanken på att vi har för mycket älg.
Japp, det stämmer bra det. Precis samma intryck har jag fått också.Roberth skrev:Då kommer jag tillbaka lite till det jag skrev först.
Jägarna vill skjuta allt som rör sig, särskilt rovdjur så blir det mer skjutbart kvar.
mb skrev:Jag menade naturligtvis inte per capita.
Vi nådde konsensus till slut.mb skrev:Japp, det stämmer bra det. Precis samma intryck har jag fått också.
Och alla sporthojsåkare kör som GR. Generalisering, javisst men i den här tråden verkar man kunna prata som om man vet allt fast man egentligen inte har en aning.Roberth skrev:Då kommer jag tillbaka lite till det jag skrev först.
Jägarna vill skjuta allt som rör sig, särskilt rovdjur så blir det mer skjutbart kvar.
Kul med något vettigt inlägg i debattenChefen Alabama skrev:Och alla sporthojsåkare kör som GR. Generalisering, javisst men i den här tråden verkar man kunna prata som om man vet allt fast man egentligen inte har en aning.
Höll på krocka med ko med kalv för en timme sedan, drygt 10 mil från mina jaktmarker. Vår tilldelning iår var en tjur och två kalvar, att jämföras med tex 98 då vi hade 22 vuxna och obegr. med kalvar. Dock såg varken jag eller någon annan ett enda djur. Jo, hundföraren såg en ensam ko dvs ej tillåtet.
Anledningen till vår, nu för tiden, låga tilldelning beror på en stor koncentration av vargar i området (tre stora vargfamiljer inom vårat område).
Men det blir säkert bra när de väl sprider ut sig jämnare över landet.
Chefen Alabama skrev:Och alla sporthojsåkare kör som GR. Generalisering, javisst men i den här tråden verkar man kunna prata som om man vet allt fast man egentligen inte har en aning.
Höll på krocka med ko med kalv för en timme sedan, drygt 10 mil från mina jaktmarker. Vår tilldelning iår var en tjur och två kalvar, att jämföras med tex 98 då vi hade 22 vuxna och obegr. med kalvar. Dock såg varken jag eller någon annan ett enda djur. Jo, hundföraren såg en ensam ko dvs ej tillåtet.
Anledningen till vår, nu för tiden, låga tilldelning beror på en stor koncentration av vargar i området (tre stora vargfamiljer inom vårat område).
Men det blir säkert bra när de väl sprider ut sig jämnare över landet.
Geting, häst och älg är väl bland våra farligaste djur om man ser till dödstalen till följd av direkta attacker. Rovdjuren kommer faktiskt en bit ner på listan...The_FacultyGirl skrev:Fast... vem har sagt att färre älgar kommer korsa vägarna för att populationen minskar? Det handlar väl ändå om vilka älgpopulationer man skjuter? Skjuter man de som har sina revir lååångt ifrån vägarna (om det nu är möjligt) så springer de andra fortfarande omkring vid vägarna...? Såvida de inte tar över de dödas forna revir..
Syftar du på trafikolyckor som orsakar dödsfall genom att en älg (försökt) passera vägen eller menar du att älgarna sprungit, anfallit och på så sätt dödat människor?
Vargar behövs fler av (kanske mest är en önsketanke då de är favoritdjuret nr 1). De dödar ändå inte människor. Bara tamdjur. = inte farliga för människan på det sättet. Och tamdjur kan man alltid hängna in ordentligt. Om viljan och pengarna finns. Vilket det kanske inte alltid finns...
Om vi tar det med lite humor: Du är på krogen och festar och stället är fullt med fräcka damer, då lär du ju stanna kvar(läs: inte korsa vägen).mb skrev:Om några år kanske det finns mer vetenskapliga svar, men rent intuitivt verkar det logiskt att fler älgar medför fler korsningar över vägarna.
Eller så försöker en hel kluns av brunstiga grabbar följa damerna "över vägen" sen när de ska hemRoberth skrev:.
Om vi tar det med lite humor: Du är på krogen och festar och stället är fullt med fräcka damer, då lär du ju stanna kvar(läs: inte korsa vägen).
Lite trams bara.![]()
mb skrev:Geting, häst och älg är väl bland våra farligaste djur om man ser till dödstalen till följd av direkta attacker. Rovdjuren kommer faktiskt en bit ner på listan...
Jag tänkte dock på trafikolyckorna. Angående älgens rörelsemönster så pågår det en del forskning om det just nu, vid SLU och Abisko forkningsstation bland annat. Om några år kanske det finns mer vetenskapliga svar, men rent intuitivt verkar det logiskt att fler älgar medför fler korsningar över vägarna.
Vi är inne på samma tankebanor när det gäller rovdjur annars. Eftersom vi trängt undan de naturliga predatorerna så måste ju älgen jagas, men jag kan på rak arm säga att älgjakten är dålig på att efterhärma den naturliga dynamiken. Älgstammen hade knappast varit så här stor om rovdjuren fått göra sitt jobb ordentligt.
mb skrev:Eller så försöker en hel kluns av brunstiga grabbar följa damerna "över vägen" sen när de ska hem![]()
![]()
En polare reste runt i Alaska och Kanada förra sommaren. Trots den höga tätheten av grizzly och svartbjörn så varnades det nästan lika mycket för älgkor med kalv... det säger en del om hur aggressiva de kan vara vid fel plats och tillfälle (på samma sätt som björn).The_FacultyGirl skrev:För en gångs skull ett ämne jag tycker är mycket intressant
Fast vad jag kan minnas har jag inte hört talas om så många fall då älgar attackerat människor... förutom när de är trängda. Inte ens när de hälsar på i folks simbassänger attackerar de ju(Och under parningsperioden...)Måste väl bara vara om kalven blir trängd och kon ser det..?
Och självklart, hade vi haft gott om varg genom åren så hade älgstammen varit lägre än vad den är idag. Fast det roliga med just vargen är ju att andra länder i europa kan folket leva sida vid sida vid vargen. Men inte vi i Sverige![]()
mb skrev:"men inte här". Det sänder inte ut några vidare signaler till omvärlden..
Haha..dumt och okunnigt inlägg! Killen har noll kollmb skrev:Varje år dör 8-15 personer i trafiken på grund av vår groteskt stora älgstam. Tusentals människor skadas vid älgolyckor årligen. Älgen orsakar sammantaget produktionsförluster för skogsbolagen motsvarande storleksordningen miljarder kronor. På sikt kommer de tusentals arter som på ett eller annat sätt är knutna till lövträden att hotas pga det höga betestrycket, som kraftigt missgynnar exempelvis asp. Allt för att en liten minoritet av befolkningen ska få ha lite extra kul.
Vilka är det som får betala priset för alla dödsfall och skador vid viltolyckorna, för produktionsförlusterna inom skogsbruket, för allt viltstängsel, för hotet mot den biologiska mångfalden? Inte är det då de som jagar i alla fall.
Mer varg och/eller mer ammunition är min lösning. Älgpopulationen är för stor.
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |