Älgjakt

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date
mr sleepy skrev:
tycker det är kul att se att alla människor i städer vill ha biologisk mångfalld och massa vargar. vad gör det dom? de kommer aldrig se en varg eller behöva uppleva konsekvenserna av varg!
Det där med att storstadsbor dillar om biologisk mångfald utan att veta vad det betyder är bara en klyscha... ren fördom kanske till och med. Min erfarenhet är att natur- och bevarandeintresset är minst lika utbrett i glesbydgen.

Det är svarare några få röster som är extremt högljudda. Jag kan förstå vargmotståndet från renskötselns sida men när det gäller nöjesjakten... nä, det köper jag inte rätt av iaf.

Last edited:
mr sleepy skrev:
"Fast det roliga med just vargen är ju att andra länder i europa kan folket leva sida vid sida vid vargen. Men inte vi i Sverige"

tycker det är kul att se att alla människor i städer vill ha biologisk mångfalld och massa vargar. vad gör det dom? de kommer aldrig se en varg eller behöva uppleva konsekvenserna av varg!
Fan de där rika bönderna kan väl anställa någon som går som herde runt sina kossor och får och håller rovdjuren borta..så gör de ju i andra länder....de tjänar ju så bra nu för tiden...tror t o m de får betalt för mjölken de producerar! :rolleyes:

Matin skrev:
Vilken hög älgtäthet?
Densitet? Stort antal per ytenhet? Abundans? Många på samma ställe... samtidigt? Ringer det några klockor?

Demografiska skillnaden ser jag inte riktigt hur den kommer in i bilden.

mb: "Det där med att storstadsbor dillar om biologisk mångfald utan att veta vad det betyder är bara en klyscha... ren fördom kanske till och med. Min erfarenhet är tvärtom att naturintresset generellt är större hos de som bor i glesbydgen (finns ju en anledning till varför de valt att bo just där).

Det är svarare några få röster som är extremt högljudda. Jag kan förstå vargmotståndet från renskötselns sida men när det gäller nöjesjakten... nä, det köper jag inte rätt av iaf."

nja klyscha vete fan då jag är relativt säker på att det finns undersökningar som visar att de flesta stadsbor vill ha mer varg, lo osv. men det kanske är så att de inte bryr sig ändå. om man bara får frågan:vill du ha mera varg? och man inte är insatt/bryr så svarar man nog: jam visst varför inte.

jovisst glesbyggdsfolk vill nog ha mera varg. men de som drabbas: djurägare och jägare vill inte ha det.

nöjesjakt??? finns ingen nöjesjakt på varg. de som skjuts skjuts för att skytten inte vill ha varg pga jakt eller djurskötsel.

betänk detta: i vissa renskötselområden så får samerna bidrag för varje järv som finns på området men inte för varg. hur många vargar tror ni försvinner spårlöst (läs: tjuvskjutna)?? jo rätt många, i stort sätt alla som kommer dit. inte fan klagar samerna på varg, de fixar problemen själva.

edit:stavfel

Last edited:
Matin skrev:
Fan de där rika bönderna kan väl anställa någon som går som herde runt sina kossor och får och håller rovdjuren borta..så gör de ju i andra länder....de tjänar ju så bra nu för tiden...tror t o m de får betalt för mjölken de producerar! :rolleyes:

hoppas du är ironisk nu. annars så har du inte så bra koll på läget.

mr sleepy skrev:
nja klyscha vete fan då jag är relativt säker på att det finns undersökningar som visar att de flesta stadsbor vill ha mer varg, lo osv. men det kanske är så att de inte bryr sig ändå. om man bara får frågan:vill du ha mera varg? och man inte är insatt/bryr så svarar man nog: jam visst varför inte.
Tja, det kan nog vara sant, bl.a. med tanke eftersom jakten är viktigare i glesbygden. Jag svarade mer generellt angående hur man värderar biologisk mångfald över lag.
mr sleepy skrev:
betänk detta: i vissa renskötselområden så får samerna bidrag för varje järv som finns på området men inte för varg. hur många vargar tror ni försvinner spårlöst (läs: tjuvskjutna)?? jo rätt många, i stort sätt alla som kommer dit. inte fan klagar samerna på varg, de fixar problemen själva.
Visst, vargarna "försvinner" rätt snabbt om de börjar ta renar. Detta sker med mer eller mindre öppna kort. Jag har pratat med flera stycken samer härikring som säger rakt ut att någon varg inte tolereras. Till deras försvar skulle jag vilja säga att vargens naturliga utbredningsområde egentligen inte är uppe i fjällen utan snarare ungefär där de håller till nu ungefär. Sen är ju renskötseln så starkt kopplad till kulturen också så jag tycker det är ett starkare argument än älgjakten.

Matin skrev:
Det pågår försök just nu i sverige med fårhundar som följer med flocken överallt vid fäboddrift och försvarar den mot rovdjur. Metoden har varit framgångsrik i andra länder, så det kommer säkert att fungera här också.

mb skrev:
Densitet? Stort antal per ytenhet? Abundans? Många på samma ställe... samtidigt? Ringer det några klockor?

Jo, men min fråga var ju VAR denna fanns idag. Du pratar om hög älgtäthet, och jag undrar var den finns. Kan tyckas vara en enkel fråga, men tydligen går allt att missuppfattas om man bara vill :)

mb skrev:
Det pågår försök just nu i sverige med fårhundar som följer med flocken överallt vid fäboddrift och försvarar den mot rovdjur. Metoden har varit framgångsrik i andra länder, så det kommer säkert att fungera här också.

försvara dom mot en varg. fin tanke. funkar säkert mot lodjur och mindre saker eller skyggare rovdjur (typ pumor och stora kattdjur). inte en chans att det funkar mot varg. en varg käkar hundar till frukost.

mb:"Sen är ju renskötseln så starkt kopplad till kulturen också så jag tycker det är ett starkare argument än älgjakten."

så om man är bonde och har djur, blir det då ok att döda varg för att försvara sina boskap? för en bonde så är nämligen djurskötsel lika "kulturellt" som för en same.

mb skrev:
Till deras försvar skulle jag vilja säga att vargens naturliga utbredningsområde egentligen inte är uppe i fjällen utan snarare ungefär där de håller till nu ungefär.
Hehe...därför det är så ont om varg i de inre delarna av Ryssland osv :D

Har du koll överhuvud taget koll över vad du säger? Hade det inte varit för samerna, så hade vi haft fullt med rovdjur även längre upp i landet.

Matin skrev:
Jo, men min fråga var ju VAR denna fanns idag. Du pratar om hög älgtäthet, och jag undrar var den finns. Kan tyckas vara en enkel fråga, men tydligen går allt att missuppfattas om man bara vill :)
Ok, men du skrev mest bara om åldersfördelningen så det var lite förvirrande...

Det du pratar om är delvis en lokal företeelse. Sen kan det ju vara så att jakten selekterar bort de största, finaste exemplaren, på samma sätt som t.ex. fisket i rödingsjöar tenderar att selektera ut de övre storleksklasserna. Däremot har jag inte sett någon statistik på kopplingen mellan älgens demografi (åldersfördelning) och t.ex. viltolyckor eller skador på föryngringsytor. Man pratar oftare om antal älgar.

Matin skrev:
Hade det inte varit för samerna, så hade vi haft fullt med rovdjur även längre upp i landet.
Jodå, de är skurkar i dramat, så att säga. Skulle jag förneka det vore jag dum. Jag säger bara att jag har större förståelse för dom än för jägarna.

mr sleepy skrev:
försvara dom mot en varg. fin tanke. funkar säkert mot lodjur och mindre saker eller skyggare rovdjur (typ pumor och stora kattdjur). inte en chans att det funkar mot varg. en varg käkar hundar till frukost.

så om man är bonde och har djur, blir det då ok att döda varg för att försvara sina boskap? för en bonde så är nämligen djurskötsel lika "kulturellt" som för en same.
Om jag inte missminner mig så har det fungerat alldeles utmärkt i italien. De här hundarna är speciallt framavlade för att försvara och används till och med i afrika för att skydda boskapen mot geparder mm. De ser fåren som sin flock över vilka de är ledare och försvarar till sin död. När en varg får starka hotsignaler från en "artfrände" så överväger den om det är värt eventuella skador som följer av attack, vilket det sällan är.

Tanken med försvarshundar är just bl.a. att fäbodkulturen ska kunna leva vidare. Den är dock inte knuten till etnicitet på samma sätt som renskötseln.

Red: Även vargar är skygga djur.

Last edited:
mb skrev:
Om jag inte missminner mig så har det fungerat alldeles utmärkt i italien. De här hundarna är speciallt framavlade för att försvara och används till och med i afrika för att skydda boskapen mot geparder mm. De ser fåren som sin flock över vilka de är ledare och försvarar till sin död. När en varg får starka hotsignaler från en "artfrände" så överväger den om det är värt eventuella skador som följer av attack, vilket det sällan är.

anledningen till att vissa jakthundar blir vargdödade är att dom är för "på".

angående geparden så kan man inte jämföra kattdjuren mot varg.

mb:"Tanken med försvarshundar är just bl.a. att fäbodkulturen ska kunna leva vidare. Den är dock inte knuten till etnicitet på samma sätt som renskötseln.

Red: Även vargar är skygga djur."

ja vargen är otroligt skygg. men inte mot tamboskap eftersom detta är deras mat.

fäbodkultur? hur menar du nu? en bonde med några 10-20 st djur som betar i hagen pricis runt knuten? jo då är det klart att man kan skydda dom mot varg ganska lätt. nu kan man dock inte livnära sig på ett sånt litet antal tamboskap.

jag skulle tro att minimum för att överleva som bonde är ca 100-150 kor (har ingen aning om hur många grisar eller får som krävs). eftersom bönderna idag har dessa volymer på boskap så funkar det inte att skydda dom mot varg. om man skulle skydda sig med stängsel så som någon förslog tidigare så skulle köttet i slutändan bli för dyrt och ingen av konsumenterna skulle köpa det.

Last edited:
mr sleepy skrev:
anledningen till att vissa jakthundar blir vargdödade är att dom är för "på".

angående geparden så kan man inte jämföra kattdjuren mot varg.

nu ska jag sova. kul tråd det här.
Vanliga jakthundar är mesiga jämfört med de här och reagerar inte heller på samma instinktiva sätt vid ett möte :)

Det har som sagt fungerat utmärkt i andra länder just när det gäller varg.

Och varför kan man nu inte jämföra en gepard och en varg? Ingen av dem är så dum att anfalla en starkare motståndare.

Vargar som dödar jakthundar beror vanligtvist på att hundarna springer omkring på vargens revir. Då t.ex. Jämthunden inte är alltför olik vargen kan det bli en form av revirkamp, för vargen. Vem vinner? Jo, troligtvist den som är van vid att fälla byten.

Jadu, jag är en stadsbo. Jag är för rovdjuren i Sverige.
Det är mindre chans att tamboskap i landsbygden blir offer för varg än att jag blir knivhuggen på gatan. Kan vi utrota idioterna till människor också? Skjuta av dem lite som vi vill? Tills vi kan ha kontroll över dem. (Jepp, barnsligt påstående...)
Varför vara rädd för varg när det finns farligare individer omkring oss?

Men ang. älgjakten. Det jag vill veta är vilka älgar som man skjuter mest av.
Alltså - ungdjur, kor, tjurar, sjuka, svaga, starka, fina, äldre djur...?
Vilka är det man "får" fälla?

För det lilla jag vet/har hört är att det är klart en jägare vill fälla en så stor tjur som möjligt för den fina/stora kronans skull (de med många taggar).

Sant - falskt?

Hur skulle det gå för den framtida älgpopulationen om man sköt av alla fina tjurar?

vi har fått 2 vuxna å två kalvar i år förra året var de 1 vuxen å en kalv
största hotet motet nyckelbiotoper är staten å skogsbolagen
skogsbolagen ser bara vinst på pappret
staten ska ha ett visst antal hektar biotoper som dom ska vårda enligt EU bekymmret är bara de dom köper marken om dom har pengarna men sen har dom inga pengar å sköta marken med
vem sköter bäst marken bonden som bor intill eller staten som har sitt kontor i staden? och desstutom saknar pengar

ÄR de någon som har erfarenhet av en skrämd tjur vi fick hämta en tjur ca 4-6 km hemifrån varför skrämd av varg vallhundarna vågade inte gå utanför dörren dom kände antagligen av doften av varg

Fundera på va en uppskrämd tjur på ca 600-800 kilo kan ställa till me om den går åt fel år tillex rakt in i ett samhälle taggtråd stoppar den inte inte elstängsel heller!!

sen de här me att bönder har pengar lite lätt fel alltså ett överskott på ca 100000-300000 på är inget å ha å invstera me när de snabbt springer iväg mot halvmiljon de brukar vara banken eller skogen som får betala

de funkar me italienska fårhundar dom skyddar jävligt bra behöver va 2 st för å klara å skydda flocken me tamdjur

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman