Äldre maskiner?

När vi är inne på "förädling" av gammla hojar, vad tycks om denna..!!

Bifogat

• cbx2.jpg
    cbx2.jpg
    124.2 KB · Visningar: 270
Poacher skrev:
Är det inga här som vill snacka om äldre hojar?
Jag menar då 80-tal och äldre.

Jag har förstått at folk mest dyrkar nya hojar här, men som det ser ut finns heller inga svenska forum för äldre maskiner?

Jag snackar gärna om dem iaf, vi behöver ju inte bli så gamla som 60-tal.
Är ni bara nybakade killar eller har ni ingen nostalgi alls?

Saknar detta på forumet.

Håller helt med dig poacher.... :tummenupp nostalgi är viktigt, att känna doften, ljudet och vobblet från svunna tider. Jag håller mig dock på fel sida 90-talet än så länge men en original R-1100 från -86 eller varför inte en sån här,...

Bifogat

Last edited:
Pebl skrev:
Faktiskt kanonbra tillgång på reservdelar om man kör Honda i alla fall. Dessutom är det väldigt bra priser på t.ex. motordelar som jag upplevt det.

Har du en Kawa Z1/Z1000 så finns delar i nästan varje buske. Eller i Tyskland och USA. :banana

Just nu står en Kawa Z1300 i garaget med ett elsystem som har brunnit upp :( och en Rickman-Kawa CR 900 som skulle behöva lite putsning.

Visst stämmer det att 70 o 80 tals japsar hade dålig/saknade väghållning men det beror inte på att japanerna inte kunde göra cyklar med väghållning, kolla bara den 6 cylindriga 250cc hondan från 60-talet som vann allt den deltog i. Saknade av väghållning var bara ett svar på vad som efterfrågades främst från USA, snabba cyklar som skulle gå rakt fram. Vem behöver väghållning på amerikanska highways ?
Detta stämmer dock inte på europa och därför dök det upp olika byggsatser och ram byggare, typ Rickman ( som byggde redan på 50-talet till engelska motorer) Bimota, Martin och allt vad dom hete. Dunstall hade bara grejor att sätta på fardiga cyklar. Kommer nån ihåg Muscle Machine som kom, tror jag, från svedala.

Cyklar som jag ägde eller äger,

Triumph Trophy, Bonneville, Trident
Kawasaki 350 tre pip, Z1000, GPZ1100, Rickman CR900, Z1300
Suzuki GSX550 :kocko

Älskar att köra Z1300 och min Rickman. Hääääärlig segdragning. :tummenupp på Z1300. Lite tung bara, 325 kilo. Rickman och kurviga vägar, hänger på vilken modern cykel som helst. Engång i tiden fanns en turbo på den och lär ha varit uppe i 270 knyck.

Det var härliga tiden, när man var ung och vild. Nu är man bara och.

/Peter

Uppar denna fantastiska tråd med ett vist citat från den hädangångne ezzo/SENSEI. Tänker att med en del av de byggen som är på gång finns det anledning att förlänga tråden med det talande namnet i oändlighet:

Hmm jadu inte är chassit det bästa och inte bromsarna och väghållningen heller om du jmf med moderna hojar.

Vågar dock påstå att de som lärt sig och aktivt kört dessa gml hojjar är idag bättre och säkrare förare än¨många av de som enbart kört moderna hojar någonsin kommer att bli....

Du bör nog tänka på att dessa hojar en gång i tiden var värst...

Äldre motorcyklar är naturligtvis kul om de fungerar som det kanske var tänkt.Hade däremot en CB 125 K5 från -73 en gång i tiden och den längtar jag definitivt inte tillbaka till.Det var världens vrak med andra ord och låg oftast på arbetsbänken inför nya reparationer oavsett hur många nya delar man än stoppade i den.Mot slutet blev jag så pass kompis med den lokala ägaren till mc affären som även reparerat den ett antal gånger så han lät mig gå och plocka delar kostnadsfritt bland hyllorna.

Snacka om sympati inför ett hopplöst måndagsexemplar till motorcykel som knappt maxade 90 km/h i toppfart och på en semesterrunda på trettio mil släpade mig hem i ösregn hela vägen på en enda cylinder.Sålde den sedan till en polare med en uppenbar för stor tro på sig själv som köpte den sönderplockad i delar och satte ihop den enligt konstens alla regler med många nya delar.Tror ni den fungerad bättre nu då.Hähä, inte en chans i världen ... Fy bubblan. :smasha

Därför är jag mäkta imponerad av senare 90 tals hojar och efterkommande som uppenbarligen tål att köras en runda med utan att haverera innan hemkomsten. :crash

Last edited:
Äldre motorcyklar är naturligtvis kul om de fungerar som det kanske var tänkt.Hade däremot en CB 125 K5 från -73 en gång i tiden och den längtar jag definitivt inte tillbaka till.Det var världens vrak med andra ord och låg oftast på arbetsbänken inför nya reparationer oavsett hur många nya delar man än stoppade i den.Mot slutet blev jag så pass kompis med den lokala ägaren till mc affären som även reparerat den ett antal gånger så han lät mig gå och plocka delar kostnadsfritt bland hyllorna.

Snacka om sympati inför ett hopplöst måndagsexemplar till motorcykel som knappt maxade 90 km/h i toppfart och på en semesterrunda på trettio mil släpade mig hem i ösregn hela vägen på en enda cylinder.Sålde den sedan till en polare med en uppenbar för stor tro på sig själv som köpte den sönderplockad i delar och satte ihop den enligt konstens alla regler med många nya delar.Tror ni den fungerad bättre nu då.Hähä, inte en chans i världen ... Fy bubblan. :smasha

Därför är jag mäkta imponerad av senare 90 tals hojar och efterkommande som uppenbarligen tål att köras en runda med utan att haverera innan hemkomsten. :crash

Ha, en sån hade jag också ett par år.
Upplevde nästan exakt samma resa dom du gjorde.

Motorklyvning 2 gånger, oändlig ombestyckning/förgasarjusteringar, avgassytembyten, kamaxelbyten borrning nya kolvar mm.

Även jag fick tillslut gå och plocka delar själv. Även låna och testa olika grejer, begagnade då.

Likförbannat så gick den aldrig riktigt 100%, ojämn tomgång, svårstartat, sotade stiften mm.
Någon hade varit på och trimmat någon gång i tiden, andra kammar, avgasystem osv.

Lärorikt var det iaf.
Fin och välbygd hoj för att vara en 125'a annanrs.

Ha, en sån hade jag också ett par år.
Upplevde nästan exakt samma resa dom du gjorde.

Motorklyvning 2 gånger, oändlig ombestyckning/förgasarjusteringar, avgassytembyten, kamaxelbyten borrning nya kolvar mm.

Även jag fick tillslut gå och plocka delar själv. Även låna och testa olika grejer, begagnade då.

Likförbannat så gick den aldrig riktigt 100%, ojämn tomgång, svårstartat, sotade stiften mm.
Någon hade varit på och trimmat någon gång i tiden, andra kammar, avgasystem osv.

Lärorikt var det iaf.
Fin och välbygd hoj för att vara en 125'a annanrs.

Kul och tragikomisk läsning på en och samma gång från en som upplevt samma elände när jag ibland inbillade mig att den kom för att mitt mc liv skulle levas i misär när dom andra låg och körde runt i kvarteret på sina tvåtaktare som sällan fallerade funktionsmässigt.

Hade haft den helt nerplockad en gång och tidigt nästa morgon skulle den naturligtvis startas upp för att sedan köras med.Kom precis utanför garaget när den tvärdog.Var ju härdad vid detta laget så det vara bara till att rulla in den igen och på nytt fundera över vad som kunde vara fel denna gång.Kamkedjan hade släppt i kedjelåset trots att detta kamkedjelås snurrade på rätt håll med rätt spänning.Den hojen var garanterat från hel_etet. :fakta

Rödmyra, Silverpil, Bonneville -61, -63, -65 har man gjort stan osäker på. :rock

Herregud vilken nostalgitråd! Förstahojen var en Suzuki GT 125 -73 helt nyrenoverad motor och nylackad innan den ställdes undan och såldes några år senare. Faktiskt fortfarande i trafik! Grymt med 2 cylindrar! :D Men blev frånåkt av alla med KS125.or
Ibland har jag funderat på att ge ett bud på min gamla förstahoj.
Å andra sidan har jag ju forfarande en gammal släde från -83.
Drömhojen var i många år en CB 750 F. Men som någon nämnde var de ena jävlar på att vobbla.

Äldre motorcyklar är naturligtvis kul om de fungerar som det kanske var tänkt.Hade däremot en CB 125 K5 från -73 en gång i tiden och den längtar jag definitivt inte tillbaka till.

Så långt är vi överens men detta är inte rätt tråd att böla över det. Det är ju en retro och nostalgitråd för oss som gillar de prylarna. Du har en cb 750 vars enda egentliga attribut är att påminna om de här gamla maskinerna, fast i mellanmjölk edition. Jag skulle vilja se Harris, Martin, Bakker, Rickman och hottade gamla s k muskelhojar, gärna vartenda projekt som är färdigt eller på gång...om jag fick bestämma.

(Ja, jag har haft sorgebarnet K5 och ändå fortsatte man med mc. Säger något om hur allvarlig denna åkomma är).

Mitt första möte med en tung hoj var 1984,, manlig som man var så blev det en suzuki GT750:yoparty en best från helvetet;; inte för att den krånglade tvärt om när jag sålde detta as till mc så hade den 5000 mil på mätaren och absolut inget ras eller rep av motor,

Maskinen var värre än en menssjuk spottkobra med tandvärk,, 0 till oönskat höga hastigheter gick så fort att det inte blev syre kvar i luften bakom så polarna med sina RD350.s vare sig hängde med eller såg röken av en förän vägen svängde.

Alla som kört en RD350LC vet hur känsliga dessa var i däckval att snabbt byta fil över en heldragen linje kunde få bromsspår i vem som helsts kallingar och uppåt 180-190Km vinglade o vobblade dessa misiler så TSV hade troligen förbjudit dessa DiReKt i dag.

Nu var vattenbuffeln inte ett dugg bättre min hade trumbromsar o inte F-N bromsade dessa något ramen var gjord av varm spagetti eller något liknande material, en dag då en bekant visade upp sin fina nya RD500LC så var det ju tvunget att ut o gasa o se vem som hade störts pitt.

Gt750 var snabbast utan att blinka upp till 100 sedan kom en annan polare som körde kawasaki 1000Z ?? o for förbi efter den kom RD500Lc.n som ett veritabelt svin förbi,, vi kom ut på en längre raka o jag vet att det vart fullt spjäll o Gt750 var inte så hemskt my efter kawan,, Men då kommer RD500Lc,n upp bredvid o växlar ned en pinne:arsele så var ju den yamahan borta.

Efter denna nesliga förolämpning så såldes Gt750 till en som trodde det var 4T o tankade ren bensin 4 mil senare var härdsmältan ett faktum, Denna maskin skulle jag velat ha kvar den var my speciell o hade en kvallite som i mitt tycke var otroligt bra.

http://www.suzukicycles.org/GT-series/GT750.shtml

mvh

Sorry om jag dubbelpostar nu men alla som är det minsta intresserade av äldre hojar kan med fördel kolla in www.classicbike.se , community och sverige snyggaste MC-tidning.

Gångna säsongen har jag åkt växelvis på Honda SP1 och CB500Four. Kontraster är roligt. :tummenupp

Snackar gärna. Tuffar omkring på min Kawa GPZ 900 R -90. (Enligt dokumentation -89)samt Honda 400 CM T -81. Hondan bra som övningsbågen när min som tog lappen. Ska öva med dotra också.. Kawan är ostrypt, med ett härligt klipp i spisen..... Hörs...

Detta borde vara rätt tråd för en 80-talsfråga! :-)
Har ju en Suzuki GSX 550E men det finns även en GS550E. De ser identiska ut.
Någon som vet vad som skiljer dessa åt. Något måste det ju vara?

Nix. Tyvärr inte. Jag köpte nämligen knarren motorlös och hittade sen en 1260-motor från en GPZ1100 (dvs utan kick) så jag köpte den eftersom det var samma hålbild på motorn. Det var det inte alls = fick kapa och svetsa nya fästen i motorblocket. :gnissla
Lagom när jag nästan byggt klart 1260 så dök ett 1428-block upp till rätt pris. Börja om från början. Och nej, den är inte klar. Dygnet har ju bara 24 timmar.

Apropå lite äldre knarrar:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=72830

Eftersom det är jag som grävt upp denna gamla tråd...

Finns det bilder på det färdiga objektet?

Tidigt 70 tal, mcklubb i Kungsbacka KMCK nere vid vår såkallade "Kåken".
Standard, caferacer och choppers. En salig blandning.... men vilken trvelig kamratanda.
Mycket fest :fyllisar!

img201.jpg

Last edited:
Detta borde vara rätt tråd för en 80-talsfråga! :-)
Har ju en Suzuki GSX 550E men det finns även en GS550E. De ser identiska ut.
Någon som vet vad som skiljer dessa åt. Något måste det ju vara?

Hej!

Vad jag förstått kallas våra GSX:er för GS i USA. Olika namn, samma hojar.

Tillägg: Fram till 80-82 nångång hette de GS i Sverige också.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...