Äldre maskiner?

Jag har också åkt hoj sen sent 70:tal.Sista hojen jag hade innan jag slutade åka 84 var denna Rickman Kawa med z1000 motor och nicco bakker kåpor,öhlinare och Devil ljudförstärkare.Den var rätt snabb och stadig på sin tid.Kollade reg numret när jag började åka igen för fyra år sedan,tänkte köpa tillbaka den,men den var skrotad.Har även haft en till orginal Rickman Kawa 900 och en Kawa z900 73:ans årsmodell.

Bifogat

• Rickman kawasaki.JPG
    Rickman kawasaki.JPG
    77.8 KB · Visningar: 171
Mer gammelhojar.

Min Farbror hade den första ZR-1án med "Likkistetanken"
Man var grymt impad. Lånade en själv kring mitten av 80 talet
och det var ett j*vla drag tyckte man. Det är ett stort sug över Z900ór
men jag skulle nog vilja haft en Z1000 77/78 istället. En riktig "Kawa 1000"

Bifogat

• Kawasaki-Z1-R-1977.jpg
    Kawasaki-Z1-R-1977.jpg
    113.5 KB · Visningar: 165
  • Kawasaki-Z1000-1977.jpg
    Kawasaki-Z1000-1977.jpg
    113.7 KB · Visningar: 135
Själv är jag lite svag för Hondas CBX 750 F2.

d1.jpg

Nån som vet nåt mer om den hojen? Kallades väl även Bol D'or om jag minns rätt...

Laban skrev:
Själv är jag lite svag för Hondas CBX 750 F2.

d1.jpg

Nån som vet nåt mer om den hojen? Kallades väl även Bol D'or om jag minns rätt...

Tjosan...

Lessen, men om jag nu inte minns fel så kallades inte CBX:erna för Bo´l Dor utan det var dom gamla 750 o 900:orna som fanns innan CBX:erna kom...
Annars minns jag inte så mycket mer än att ALLA tidningar i sina tester på den tiden tog upp det faktum att Honda satt ditt falska förgasartrattar....såg antagligen ganska så billigt ut, fast förutom det så var det vad jag minns en höjdarhoj...

Ha det

Sen är det ovanligt med den helkåpan (så bilden är inte alls representativ), den fanns nog inte alls i Sverige, utan det är en halvkåpa på CBXen då bara, och som de skriver, den hette inte Bol´dor på vår marknad iaf utan det var cb 900 som hade det tilläggs namnet, sen kan givetvis modellen haft det namnet i vissa andra länder eftersom du tydligen hittat en bild på en modell som inte fanns här.
När CBX750 var i ropet så var egentligen VF750 deras supersporthoj, det var bara det att de inte ville släppa rad4an helt och därför fanns denna billigare modell med det.
En polare hade en sådan, men den hade problem med ett vevlager som aldrig gick att åtgärda riktigt, den drack väldigt mycket olja med.

En korrekt bild är.
cbx750_02.jpg

Last edited:
AAaaahh, en sådan var jag nära att köpa när jag skulle skaffa min första hoj.
Tyckte den var riktigt snygg, gillade speciellt de fejkade insugstrattarna :D

Niklasinorr skrev:
Jo, förutom att dom faktiskt handportade topparna på fabriken för att hänga med Suzukin... :D

Samt att de frångick Hemi förbränningsrummen -83

Poacher skrev:
Sen är det ovanligt med den helkåpan (så bilden är inte alls representativ), den fanns nog inte alls i Sverige, utan det är en halvkåpa på CBXen då bara, och som de skriver, den hette inte Bol´dor på vår marknad iaf utan det var cb 900 som hade det tilläggs namnet, sen kan givetvis modellen haft det namnet i vissa andra länder eftersom du tydligen hittat en bild på en modell som inte fanns här.
När CBX750 var i ropet så var egentligen VF750 deras supersporthoj, det var bara det att de inte ville släppa rad4an helt och därför fanns denna billigare modell med det.
En polare hade en sådan, men den hade problem med ett vevlager som aldrig gick att åtgärda riktigt, den drack väldigt mycket olja med.

En korrekt bild är.

Korrekt? :D Din bild är på en CBX750F. Bilden jag skickade med var på en CBX750F2. Så den bilden var också korrekt och väldigt representativ för just den modellen. CBX750F2 såldes kanske inte i Sverige men väl i övriga Europa.

Hittade även mer info om hojen på http://www.teamrc17.net Enligt den sajten var CBX750F2 och CBX750F samma modell i grund och botten, RC17. F2:an hade dock helkåpa och kallades även enligt samma sajt för CBX750 Bol D'or.

Sant eller falskt?

:hihi

Laban skrev:
Korrekt? :D Din bild är på en CBX750F. Bilden jag skickade med var på en CBX750F2. Så den bilden var också korrekt och väldigt representativ för just den modellen. CBX750F2 såldes kanske inte i Sverige men väl i övriga Europa.

Hittade även mer info om hojen på http://www.teamrc17.net Enligt den sajten var CBX750F2 och CBX750F samma modell i grund och botten, RC17. F2:an hade dock helkåpa och kallades även enligt samma sajt för CBX750 Bol D'or.

Sant eller falskt?

:hihi
Säkert sant, men jag tror vi pratar om de hojar vi haft och som fans här, sen om en sådan fanns på andra marknader, det är ju helt möjligt, min bild är på den hoj de flesta nog kan förknippa med något åtminstonde.
F2 innebar ofta att det sitter nån form av kåpa på hojen, även CB 900 F2 finns tex.
Jag skrev inlägget bara för att förtydliga vilken modell det är eftersom säkert de flesta aldrig sett den hoj du gillade, i övrigt inget fel alls, du gillar ju just den modell du visade, det var inte menat som ett påhopp, uttryckte mig kanske fel.

Tilläggas kan att det på cb900 efter 81 (eller det nu är) faktiskt står bol´dor på sidokåpan, det är väl därför så många vet om detta.
Ser inte riktigt var det står på den hoj du visade upp, har du fler bilder?

Last edited:
Nu är vi där vid den punkten där det, bör påpekas åter igen att
Honda och Yamaha är och var för vattenkammade pojkar
och Kawasaki och viss mån Suzuki var obs! för det mera oborstade slaget ni vet detta om att kyssa vackra flickor och än leva gamla gudar osv... i dag kan även vattenkammade pojkar åka på dessa tvenne fabrikat
har det gått utför med hårdheten eller? kan det vara så eller svammlar jag igen?

Honda=Sven-Ingvars
Yamaha=Vikingarna
Kawasaki=AC/DC
Suzuki=Iron Maiden

Gamla skrothögar

Allt som är 20 år behöver inte vara skrot. Själv åker jag en Harris, tyvärr är det ju ofta så att dom som har sådana lite roliga hojar som bakker mm av nån anledning ska göra om dom till streetfighters, varför inte låta dom vara som dom var, dåtidens muskelmaskiner. Jag åker på min varje vecka, till jobbet ut till rörken mm.
Poacher skrev:
hehehe, nu tar ni i.
Jag tänkte att en del åkta 80-talare här på forumet för att de tyckte de räckte till, förlåt mitt misstag.

Jag förstår behovet efter mer och mer effekt.
Jag förstår dessutom tat nån som är 20 år idag bara garvar åt våra gamla skrothögar.
Men fins det inget att få ur gamla slädar allas?

Bifogat

• Harris Magnum 2 sida kopiera.jpg
    Harris Magnum 2 sida kopiera.jpg
    133.5 KB · Visningar: 119
IlDuce skrev:
Nu är vi där vid den punkten där det, bör påpekas åter igen att
Honda och Yamaha är och var för vattenkammade pojkar
och Kawasaki och viss mån Suzuki var obs! för det mera oborstade slaget ni vet detta om att kyssa vackra flickor och än leva gamla gudar osv... i dag kan även vattenkammade pojkar åka på dessa tvenne fabrikat
har det gått utför med hårdheten eller? kan det vara så eller svammlar jag igen?

Honda=Sven-Ingvars
Yamaha=Vikingarna
Kawasaki=AC/DC
Suzuki=Iron Maiden

Det där var ju en kul lista. Fast själv skulle jag säga att köra hoj överhuvudtaget = The Clash. :D

Skulle jag göra en lista så skulle det nog vara utifrån typ av mc och inte märke... Guldvinge skulle i sånt fall vara Sven-Ingvars eller Vikingarna. Allt annat är väl värt att lyssna/åka på. :hihi

Last edited:
Gammalt e skönt..

Måste bara säga att det är läckert med gammalt ibland..visst hade jag pluring i överflöd skulle man ju säkert köpa på sig ngt nytt och läckert..(Z1000) eller gsx r 1000 02 men hojåkandet blir ju så mycket skönare och roligare om man slipper käka blodpudding och hårdbröd hela veckorna men ändå har lite pulver att leka med.. :)

Och ni ser rätt :hihi min övningshoj..

Bifogat

• Resize of Sukan snett bakifrån.jpg
    Resize of Sukan snett bakifrån.jpg
    31 KB · Visningar: 137
Last edited:
Poacher skrev:
Jag skrev inlägget bara för att förtydliga vilken modell det är eftersom säkert de flesta aldrig sett den hoj du gillade, i övrigt inget fel alls, du gillar ju just den modell du visade, det var inte menat som ett påhopp, uttryckte mig kanske fel.
...snip...
Tilläggas kan att det på cb900 efter 81 (eller det nu är) faktiskt står bol´dor på sidokåpan, det är väl därför så många vet om detta.
Ser inte riktigt var det står på den hoj du visade upp, har du fler bilder?

Jag tog inte illa upp. Därav alla smileys (eller hur man nu skriver det). Har tyvärr inte fler bilder på just den hojen, men på en liknande som jag hittade står det faktiskt Bol d'Or på kåpan. För min del är det inte så kinkigt vad hojen heter. Har aldrig kört den typen men gillar utseendet. Skulle inte ha nåt emot en CBX750F heller. :)

hon_cbx_750_f2.jpg

sweden123 skrev:
Måste bara säga att det är läckert med gammalt ibland..visst hade jag pluring i överflöd skulle man ju säkert köpa på sig ngt nytt och läckert..(Z1000) eller gsx r 1000 02 men hojåkandet blir ju så mycket skönare och roligare om man slipper käka blodpudding och hårdbröd hela veckorna men ändå har lite pulver att leka med.. :)

Och ni ser rätt :hihi min övningshoj..

Aaah...kul cykel!!
Nästan så jag fick lust att gå lös på min och göra ngt liknande....men får nog besinna mig.... :hihi

Känner att jag måste dela med mig av den senaste RG500 bilden jag lagt mina fula tassar på... Goddamn vad löjligt, löjligt fräsch den är. Satt säkert 5 min och bara glodde på den.

/J

Bifogat

• Pete Staat l.jpg
    Pete Staat l.jpg
    137 KB · Visningar: 113
RG500-Johannes skrev:
Känner att jag måste dela med mig av den senaste RG500 bilden jag lagt mina fula tassar på... Goddamn vad löjligt, löjligt fräsch den är. Satt säkert 5 min och bara glodde på den.

/J

fina grejer.
idag var man iväg och satte ny baksula på sin lätt moddade z550, nu väntar jag bara på fint väder , sen ska jag njuta av sommaren Low-Tech style :-)

Personligen skulle jag setat närmare 5 timmar...... :drool

RG500-Johannes skrev:

/J

Mycket stilren...

Denna är oxå ganska cool. -82 chassie, YPVS motor, USD gaffel mm.

Bifogat

• 175.jpg
    175.jpg
    34.6 KB · Visningar: 106
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT