Äldre maskiner?

om inte jag mins fel så kom x et när 16 ventils motorerna kom :)

Menar du inte 4 ventiler/cylinder? 2-cylindriga hette också GSX men var 8-ventilade. Jag har för mig att det fanns maskiner i ffa 500/550-klassen som hette GSX här trots att de hade gamla 500-motorn med 2 ventiler/cylinder. Lillkatanan och GSX550E t ex, dock bara i europa. Annanstans hette de GS och fanns t ex i USA med 650 cc motor. Har jag fel får gärna någon med bättre på fötterna rätta mig. Det här är gamla minnesbilder från 80-talets BIKE.
 
Lite märkligt ändå det där med gs eller gsx. Söker jag på Bike är gs550 en helt annan hoj. Söker jag via Google hittar jag exakt samma hoj med bara den skillnaden att det står GS550 eller GSX550 på kåporna.

GS 550 E
17642_0_1_2_gs%20550%20e_Image%20credits%20-%20RICHARD%20MOWRY.jpg

GS 550 E
GS550E_85.jpg

GSX 550 E
imagesCAEIHAXB.jpg

EDIT: Hittar en del andra trådar angående detta och tydligen är det precis så som påpekats. GS = 2 ventiler. GSX = 4 ventiler.
 
Last edited:
Detta borde vara rätt tråd för en 80-talsfråga! :-)
Har ju en Suzuki GSX 550E men det finns även en GS550E. De ser identiska ut.
Någon som vet vad som skiljer dessa åt. Något måste det ju vara?

Lite olika styling. Lite osäker men min gsx750e 82 hade helt annan motor än gs750e som tydligen var hämtad från racingvärlden. TSCC hete det tydligen och var framtagit genom ett sammabete mellan suzuki och croswouth.. eller hur det nu stavas. Kanske gäller 550 också.

Rolig fakta. Min GSX750E drog jämnt med gsxr750r SRAD 98 bortsätt från att jag var tvungen att växla tidigare. Kände dock vilken ursinig kraft som lurade när man började gå in på rödmarkeringen innan varvstoppet hejdade en. Suzuki kunde bygga maskiner redan då.
 
Last edited:
Blev skjutsad på mc första gången när jag var 4-5 år av farsan.
En språjlans ny Honda CB750 :kär
Har haft ett gott öga till CB's sedan dess.
Så i år blev det en CB efter att ha tagit kortet i fjol! :)
Använd och älskad med Öhlins(!), toppbox i glasfiber och sidoväskor. :tummenupp

CB 650.jpg
 
Blev skjutsad på mc första gången när jag var 4-5 år av farsan.
En språjlans ny Honda CB750 :kär
Har haft ett gott öga till CB's sedan dess.
Så i år blev det en CB efter att ha tagit kortet i fjol! :)
Använd och älskad med Öhlins(!), toppbox i glasfiber och sidoväskor. :tummenupp

View attachment 372865

I mina ögon ser din CB 650 så rätt ut!

Vårda den ömt, annars ska jag jaga dig med Permon!
 
2012-06-02 19.47.24.jpgDSC01236.jpgDSC01240.jpg

Bara tvungen att slänga upp några bilder :)

Min nuvarande CBX750. Den duger fint till vardagskörning och även tuffa på riktigt bra när man vill det.

Men saknar min GSX750E något enormt. Den gick som ett spjut och var i exemplariskt skick.

80talet is the shit!!! Allt är bara så billigt med 80tals hojar med. Har man bara en inkomst så har man råd att njuta av dräparna från the 80:is
 
Har förresten en sjukt bra verkstadsbok till en GSX750E 80 talare. Har haft en del reperationsböcker men denna är klart den bästa med sprängskisser och logiska förklaringar som jag skulle kunna rea ut :fyllisar
 
View attachment 372869

Min nuvarande CBX750. Den duger fint till vardagskörning och även tuffa på riktigt bra när man vill det.


Hur går det med Hondan?

Var det bara att börja köra, eller var det lite meck innan (tänker på gaffelolja, bromsvätska/slangar, batteri å sånt)

Orsaken till att jag undrar är att jag har ju också två reliker ståendes som snart ska få lite kärlek!
 
En liten reflexion man gör när man läser denna tråden. Var tog allt krom och plåt vägen? :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top