Elbil eller inte?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Hon är ju utsedd till Klimatjesus, kan man få mera credd än så?

Årets Jurist var ju inte ens jurist heller...
Jag läser/tittar nästan aldrig på löpsedlar/skvallerpressen/linjär-tv så jag erkänner rakt ut att jag har dålig koll på vem den här Greta är egentligen. Har fattat det som att det är någon galjonsfigur för klimatalarmism.
Däremot så bevandrade jag en del obskyra ställen på nätet, (såsom sporthoj.com) och med tanke på antalet humor/nidbilder (beroende på vilken sida av staketet man tittar från) borde hon väl vara Klimat-Hitler? :va
Årets kvinna var väl för övrigt inte heller en kvinna (ursprungligen iaf)?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ja jäklar vilken tråd... :Bugar

Har kanske inte riktigt läst igenom precis alla tusentals inlägg sådär supernoga. Men ändå.

Saken är den att jag söker elbil. Eller åtminstone någon form av hybrid. Den ska vara någorlunda rymlig och vara utrustad med dragkrok. Tesla kan jag bara drömma om så de går bort. Vad finns annars? Har usel koll på moderna bilar, men Kia har ju sin Niro som jag kört och faktiskt gillade, samt Mitsubishi har (väl?) någon Outlander-historia som ser rätt rejäl ut? Något annat?
Just nu är det nästan omöjligt att ge ett bra svar. Tekniken, produkterna och infrastruktur är fortfarande i sin linda om du frågar mig. Men om vi kollar upp de vanligaste förhållanden som spelar mest roll:
Hur mycket kör du per år?
Har du möjlighet att plocka ut bil via jobbet eller är det uteslutande privat köp som gäller?
Hur mycket av körningen är långresor, och hur långa/ vart går de?
Kan du ladda hemma eller på jobbet till vardags?
Vad är behovet av släp? Köra till tippen/brädgården lite då och då eller köra husvagn från Pajala till Kroatien på sommaren?
Hur ser storleksbehovet ut? Barnvagn? Hund i form av tax eller irländsk varghund? Antal vuxna som behöver sitta bekvämt?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
https://www.teslarati.com/teslas-ch...ith-model-3-days-after-securing-sales-permit/
För tio månader sen var det en leråker där fabriken står idag. Nu börjar den spotta ur sig Model 3. Oavsett vad man tycker om märket eller biltypen i sig, så är det jävligt imponerande att få upp produktionen så snabbt.

Batterifabriken i Skellefteå driver upp villapriserna, när fabriken är klar kommer det inte att finnas en ledig bostad i kommunen: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/batterifabriken-hojer-bostadspriserna
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Intressant att det helt plötsligt är elbilarnas fel. Jag antar att du redan på 60-talet bojkottade dubbdäck, allehanda metall-produkter osv för deras utnyttjande av barn-arbetare i gruvindustrin? Kobolt har brutits sen urminnes tider, förbrukats i t.ex dubbdäck lika länge, men på senare år även inkluderats i elbilar.
Om du verkligen är ute efter att se till att förbättra förhållandena för människor i Kongo bör du hylla elbilarna till skyarna, eftersom gruvbrutningen och dess förhållanden kommit upp till ytan och uppmärksammas internationellt iom detta.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Innan fler får för sig att skylla vidriga förhållanden i Kongo ännu mer på elbilarna så kan vi ju lägga fram att kobol för det mesta kommer ut som biprodukt av koppar/nickel-brytning: https://en.wikipedia.org/wiki/Cobalt
The element is, however, more usually produced as a by-product of copper and nickel mining.
Använder du kopparledningar eller liknande? Fy fan, då bidrar du till vidriga förhållanden i Kongo
Använder du eller köper produkter som använt diesel, eller andra former av fossila bränslen? Fy fan, då är det ditt fel att det finns vidriga förhållanden i Kongo:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrodesulfurization
In an industrial hydrodesulfurization unit, such as in a refinery, the hydrodesulfurization reaction takes place in a fixed-bed reactor at elevated temperatures ranging from 300 to 400 °C and elevated pressures ranging from 30 to 130 atmospheres of absolute pressure, typically in the presence of a catalyst consisting of an alumina base impregnated with cobalt and molybdenum (usually called a CoMo catalyst).
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Fy fan, då är det ditt fel att det finns vidriga förhållanden i Kongo

Nu var det mycket. Råkade zappa till 2'an och såg att Musikhjälpens pengar skulle gå till att försöka skapa trygga områden, i Afrika. Inte Västerås, inte Trollhättan, inte Stockholm, inte Norrköping, inte Malmö.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Nu var det mycket. Råkade zappa till 2'an och såg att Musikhjälpens pengar skulle gå till att försöka skapa trygga områden, i Afrika. Inte Västerås, inte Trollhättan, inte Stockholm, inte Norrköping, inte Malmö.
Ja visst var det provocerande. Medvetet så. Det är inte musikhjälpens fel att det inte är tryggt i Västerås.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Om du inte bara räknar leasing 3 år utan totalkostnad över kanske 6-7 år så är Tesla 3 förmodligen inom räckhåll även jämfört med "elhybrider" som bara går på el korta stunder under speciella förutsättningar. Och då får du riktig 4wd också... Allt beror på hur mycket du kör.
Elhybrid med dragkrok är sorgliga kapitel om du vill ha milekonomi...

Just nu är det nästan omöjligt att ge ett bra svar. Tekniken, produkterna och infrastruktur är fortfarande i sin linda om du frågar mig. Men om vi kollar upp de vanligaste förhållanden som spelar mest roll:
Hur mycket kör du per år?
Har du möjlighet att plocka ut bil via jobbet eller är det uteslutande privat köp som gäller?
Hur mycket av körningen är långresor, och hur långa/ vart går de?
Kan du ladda hemma eller på jobbet till vardags?
Vad är behovet av släp? Köra till tippen/brädgården lite då och då eller köra husvagn från Pajala till Kroatien på sommaren?
Hur ser storleksbehovet ut? Barnvagn? Hund i form av tax eller irländsk varghund? Antal vuxna som behöver sitta bekvämt?

Har inte alls räknat på det, än. Spontant känns det just som vi kör alldeles för lite för att det ska löna sig med något i den stilen. Samt att inköpspriset är skyhögt förstås.

Egentligen borde vi ligga ganska bra till för, vad jag förstått det som, dagens småskruttiga generationen elbilar (Teslor undantagna), då vi är väldigt Svensson gällande både körsträcka och körvanor. Kör max 1500 mil per år och i huvudsak korta sträckor. Kommer man 5-6 garanterade mil per laddning är liksom 95% av våra körsträckor fixade.

Dragmöjligheterna behöver inte heller vara oändliga då det mest kommer röra sig om lätta laster som hör vardagslivet till. Någon tung sten, motorcykel, eller säng. Inga hästkärror eller husvagnar vad jag vet. Motsvarande gäller bilens faktiska utrymme. Inget jättedjur ska in någonstans, men har å andra sidan hellre för mycket utrymme invändigt än tvärtom.

Har tyvärr ingen möjlighet att ta ut bil via jobbet. Laddning tänkte jag ifall det blir aktuellt fixa till hemmavid, men har inte satt mig in i den praktiska möjligheten för det än.

Sonderar mest terrängen då det ändå snart kan bli dags för ett bilbyte. Möjligt att det är bäst att vänta något år eller två till för att både infrastruktur och modellutbud ska passa oss bättre.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag vet inte om det finns EN enda hybrid som har 5-6 GARANTERADE mils räckvidd... De flesta brukar nog hamna där kring 3-4 mil om det blir vinter, eller om du vill köra AC-n osv.

Hyundai Ioniq hybrid är nog en ganska prisvärd modell som klarar allt utom dragkroken. Volvo V60 Plugin är ganska kall på begmarknaden - hög bränsletörst, hög vikt, dyr service och inga framstående elbilsegenskaper heller men 4wd och dragkrok är ju trevligt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top